Gå til innhold
Hundesonen.no

Intelligens hos hund?


Gidske
 Share

Recommended Posts

En ting som jeg har lurt litt ekstra på i det siste, er intelligens hos hund. Tidligere har jeg lest rangeringer av hvilke hunderaser som er mest intelligent, men har lett avfeid dette dette med ulikheter mellom raser som hvor fort de lærer, hvor førerorientert de er, hva de er avlet for osv.

Men på de tre hundene vi har nå, ser jeg faktisk ganske store forskjeller på de. Særlig virker det som om minstemann (fuglehunden) lærer vesentlig raskere enn de to andre. Det virker også som om hun klarer å forutsi og dermed unngå en del problemer. Et eksempel er når vi går tur i skogen med bånd. Innimellom vikler de seg fast ved at de går på feil side av noen trær. Fuglehunden (1,5 år) har forstått konseptet veldig raskt, og når vi nå går tur velger hun som regel veien jeg ønsker å gå (når hun går foran meg). Så istedet for å løpe tvers over et myrparti, så holder hun stien som går rundt. Kommer hun på feil side av en busk eller et tre, så er hun også veldig rask med å komme seg bak igjen og rundt treet og tilbake på stien. Mira (11 år dachs) kan klare seg tilbake igjen rundt et enkelt tre, men hun reflekterer aldri over at det kommer noen bak som ønsker å gå der det ikke ligger et tre over veien. Buster (9 år dachs) kan vi bare glemme helt hele opplegget, og velge mellom å dra han rundt eller å dra båndet rundt.

Er det noen som har noen tanker på dette området? Finnes det intelligens-tester for hunder som man kan gjennomføre hjemme, eller er dette forbeholdt institusjoner med lysende trykkebrett og godbit-skåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt eksempel herfra,jeg har indipendent thinkers :)) Uintilligente hunder i manges øyne,for de har null interesse av å gjøre ting bare fordi jeg spør... De må selv se at det er en meningsfylt aktivitet vi bedriver eller det spørres om. Ellers bare går de sin vei :) Vel,jeg var på tur med 2 egne og en sheltie. Sheltien er lynsmart,kan masse komandoer og er veeldig lydhør. Mine kan ingenting,men så er de også stokk dumme :) Jeg gikk på jordene her og plutselig hadde alle tre kommetr seg over på feil side av diket som skiller markene. For bred til å hoppe over og for bratt til å krype nedi. Sheltien ble helt stresset av at vi var på hver vår side,og ble stående å bjeffe mot meg på andre siden og hoppe opp og ned. Som for å spørre "what to do??" Borzoiene tenkte seg ikke om et hundredels sekund en gang før de raste tilbake,fant overgangen de hadde brukt og var hos meg på et blunk. Sheltien skjønte fremdeles ingenting. Den måtte jeg gå rundt og vise veien tilbake til min side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt annerledes syn på dette. Jeg syns det er forskjell på å være lærevilling og intelligent. Jeg synes det å tenke selv og løse problemer på egenhånd er mer intelligens. Noen raser som tar ting lett er lydhøre og avlet opp til å følge kommandoer og signal (type gjeterhunder som følger føreren) Mange syns disse er intelligente fordi tar ting så fort.

Jeg har møtt hunder jeg syns ikke ser særlig smarte ut, de bare er som en robot for eieren som stirrer på en leke eller godbit. Litt sånn -jeg gjør hva som helst for deg, men slipper å tenke selv på en måte. De bare venter på neste beskjed. De er flinke på sine ting,(blir litt fiksert på sitt område hehe)

Min første hund var veldig intelligent. Hun var lærevillig og tok ting raskt og kunne veldig mye. Men hun var en problemløser på mange områder også. Hun kunne kalkulere seg til å finne letteste vei til leken som havnet på andre siden av elven (ukjent sted). istedet for å stå å ule eller hoppe i elva og svømme over, så hun over terrenget og så en bru et sykke unna som hun løp bort til over og rundt. Dette er bare ett eksempel på mange.

Nitro er også intelligent. Han har egne meninger og syns ikke det er artig å repterere slike tåpelige sitt /dekk kommandoer. Det betyr ikke at han er dum, men han selv bestemmer hva han syns er vits og ikke. Slike hunder, som "tenker" selv, føles for meg mer intelligent enn hunder som bare er fiksert på en godbit og gjør hva som helst for den. Men på slike lister vil slike hunder kalles dumme. Så jeg ser på det helt anneledes.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store forskjeller innenfor den samme problemløsning-intelligensen og. Boris hadde fått full pott på den intelligens-testen som Lille-Zara linker til. Han er veldig smart på sånne ting. Men den enkleste intelligens-leken til Nina Ottosen har han fortsatt ikke skjønt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De smarteste hundene jeg har hatt, er de som har vært minst trenbare. De løste problemer og tenkte selv - gjerne helst når jeg egentlig ikke syns de trengte å løse problemer og tenke selv :P Nora, som er den mest trenbare hunden jeg har hatt, tenker også masse på egenhånd, men konklusjonene hennes er som regel feil, så jeg tipper hun er ganske kørka :P

EDIT: Jeg syns jo som Djervekvinnen at en hund er ganske dum om den gidder å jobbe og jobbe og jobbe bare for å få leke med tennisball eller kong eller få en pølsebit. Dinamor kalkulerte hvor mye hun gadd å jobbe for en pølsebit hun, hvis det ble for dårlig betalt, så så hun ikke noe poeng i å jobbe heller.. hehe

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller også mye på hva som er lett-trenthet og hva som er intelligens. Det er derfor jeg også tenker at når BC blir rangert som veldig intelligent er det noen som har blandet kortene litt. Det er jo litt som oss tobeinte, noen er skoleflinke men trenger ikke å være intelligente (selv om noen er begge deler). Man trenger bare å kunne sitte pent på stolen sin og følge med.

Men nå er jeg jo så heldig at jeg har fått en hund som ser ut til å være begge deler, lett-trent og "jakthund-smart". Så da satser vi på at det veier opp for mine dårlige trener-egenskaper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...