Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte vaksineres hunden din?


Lemen
 Share

Recommended Posts

- Sølve har fått alle sine vaksinasjoner fra han var valp til, så nå burde det vel holde?

Men har du tenkt over hvorfor vi ser så lite til disse sykdommene? Det er jo nettopp fordi hundepopulasjonen generelt er godt vaksinerte. Problemene starter jo når "alle" tenker som deg og fler og fler lar være... Dersom du pr idag lar være å vaksinere, så lever du og hunden din godt på at alle andre gjør det pr i dag. Èn uvaksinert hund blant mange vaksinerte lever godt av den almenne beskyttelsen.

Noen tenker på hunden, sier de, når de lar være å vaksinere. De vil ikke "overvaksinere". Mens andre hiver seg på bølgen for de ser sitt snitt til å spare noen kroner på veterinærutgifter. Uansett grunn, så tror jeg det er en farlig "trend". For hvis den holdningen at "det trengs ikke å vaksinere hvert år" sprer seg, så er jeg overbevist om at vi vil snart se at disse sykdommene plutselig begynner å spre seg i hunde-Norge igjen og vi vil få stadige epidemier og utbrudd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vaksinerer hvert år mot kennelhoste, og hvert tredje år for parvo, smittsom leverbetennelse og valpesyke. "I Norge er valpesykevaksinen kombinert med vaksine mot smittsom leverbetennelse (HCC

Men har du tenkt over hvorfor vi ser så lite til disse sykdommene? Det er jo nettopp fordi hundepopulasjonen generelt er godt vaksinerte. Problemene starter jo når "alle" tenker som deg og fler og fle

Årlig det vet anbefaler i anledning fornyelse av rabiesen.

Vaksinerer med Dhppi hvert 3dje år, mot parvo årene i mellom, og rabies hvert år. Har aldri tatt influensavaksine sjøl, men jeg anser at risikoen for smitte er større for hundene mine enn for meg. Jeg pleier ikke å snuse på avføring eller urinen til andre, ikke pleier jeg å drikke av samme kilde som andre og ikke snuser jeg folk (eller dyr, for den saks skyld) i rompa eller slikker de i munnviken (det er sjeldent :aww: ). I tillegg er det langt billigere om jeg blir sjuk enn om bikkjene mine blir det, og jeg får langt bedre pleie :)

Jeg vil tro smitterisikoen for å få influensa er langt større for mennesker enn kennelhoste er for hunder - jeg mener du tar vel i dørhåndtaker, håndterer småpenger, bruker offentlige toaletter og omgås mennesker i perioder du også? :) Influensa er en såpass alvorlig sykdom at den overvåkes nøye av Folkehelseinstituttet hvert år og koster vårt samfunn mye penger siden store deler av vår befolkningen blir såpass syke at de ikke kan gå på jobb en periode, men også siden den er potensielt dødelig.

Det jeg synes er ironisk er at det årlig skrikes om hysteri rundt influensavaksinen og det finnes facebookgrupper og opprop mot influensavaksinen, mens hundefolk vaksinerer sine hunder så det skvetter etter uten å tenke over hvorfor en gang..

Men har du tenkt over hvorfor vi ser så lite til disse sykdommene? Det er jo nettopp fordi hundepopulasjonen generelt er godt vaksinerte. Problemene starter jo når "alle" tenker som deg og fler og fler lar være... Dersom du pr idag lar være å vaksinere, så lever du og hunden din godt på at alle andre gjør det pr i dag. Èn uvaksinert hund blant mange vaksinerte lever godt av den almenne beskyttelsen.

Noen tenker på hunden, sier de, når de lar være å vaksinere. De vil ikke "overvaksinere". Mens andre hiver seg på bølgen for de ser sitt snitt til å spare noen kroner på veterinærutgifter. Uansett grunn, så tror jeg det er en farlig "trend". For hvis den holdningen at "det trengs ikke å vaksinere hvert år" sprer seg, så er jeg overbevist om at vi vil snart se at disse sykdommene plutselig begynner å spre seg i hunde-Norge igjen og vi vil få stadige epidemier og utbrudd.

Jeg snakker ikke om å aldri vaksinere hunden sin, jeg snakker om å heller sjekke at vaksinene den har i kroppen gjør jobben sin før det settes nye vaksiner. Det er jo vanlig å titrere blodet for å sjekke etter om antistoffer etter rabiesvaksinen sitter i, det kan da ikke være et større problem å se etter antistoffer etter parvo, kennelhostevaksine osv.

Jeg synes Lise Hatledal sier det bra: http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.php?spmid=9916&sokres=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro smitterisikoen for å få influensa er langt større for mennesker enn kennelhoste er for hunder - jeg mener du tar vel i dørhåndtaker, håndterer småpenger, bruker offentlige toaletter og omgås mennesker i perioder du også? :) Influensa er en såpass alvorlig sykdom at den overvåkes nøye av Folkehelseinstituttet hvert år og koster vårt samfunn mye penger siden store deler av vår befolkningen blir såpass syke at de ikke kan gå på jobb en periode, men også siden den er potensielt dødelig.

Det jeg synes er ironisk er at det årlig skrikes om hysteri rundt influensavaksinen og det finnes facebookgrupper og opprop mot influensavaksinen, mens hundefolk vaksinerer sine hunder så det skvetter etter uten å tenke over hvorfor en gang..

Vel, jeg har hatt influensa 2 ganger i løpet av mitt 38 år lange liv, Nora har rukket 3 på sine 4 år, så jeg er litt usikker på om jeg er utsatt for et like stort smittepress som hun er, eller om jeg evt har et sterkere immunforsvar enn henne (hvilket ville vært typisk, i og med at immunforsvaret mitt misliker kroppsdelene mine :aww: ). At hun ikke har vært sjukere de gangene hun har hatt kennelhoste, er vel nettopp fordi hun blir vaksinert. Jeg har sett valper dø av parvovirus, det er en svært lite hyggelig måte å dø på, og jeg overvaksinerer gjerne for å utrydde den sykdommen.

Det er et par andre forskjeller også. Hvis jeg blir dritsjuk, så havner jeg på sjukehus og får medisiner og stell til jeg blir frisk igjen, mens med en hund kan man måtte avgjøre at den skal få slippe. Helsepleie av meg er gratis, mens på bikkja koster det flesk. Så lenge jeg har hunder som tåler vaksine, så er det en billig forsikring å vaksinere, syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hatt influensa 2 ganger i løpet av mitt 38 år lange liv, Nora har rukket 3 på sine 4 år, så jeg er litt usikker på om jeg er utsatt for et like stort smittepress som hun er, eller om jeg evt har et sterkere immunforsvar enn henne (hvilket ville vært typisk, i og med at immunforsvaret mitt misliker kroppsdelene mine :aww: ). At hun ikke har vært sjukere de gangene hun har hatt kennelhoste, er vel nettopp fordi hun blir vaksinert. Jeg har sett valper dø av parvovirus, det er en svært lite hyggelig måte å dø på, og jeg overvaksinerer gjerne for å utrydde den sykdommen.

Det er et par andre forskjeller også. Hvis jeg blir dritsjuk, så havner jeg på sjukehus og får medisiner og stell til jeg blir frisk igjen, mens med en hund kan man måtte avgjøre at den skal få slippe. Helsepleie av meg er gratis, mens på bikkja koster det flesk. Så lenge jeg har hunder som tåler vaksine, så er det en billig forsikring å vaksinere, syns jeg :)

Vel, jeg får influensa opptil 2 ganger året tiltross for årlig vaksinering og slik har det vært siden jeg var liten, noe som ikke så rart siden jeg har Iga svikt . Sølve har derimot aldri hatt kennelhoste eller noen av de andre sykdommene han har fått vaksine mot - heldigvis! - i løpet av sine snart 5 år. Han lever også et liv med relativt lite smittepress, han er svært sjelden i settinger med mange hunder (utstillinger/hundetreff osv), men omgås et tiltalls kjente hunder. Jeg tar også hensyn til min immunsvikt og er svært restriktiv i perioder med sterkt smittepress, men blir likevel syk år etter år.

Slik jeg ser det har Sølves vaksiner hatt god effekt og hvem vet om han trenger å ta nye vaksiner hvert år? Det kan godt hende hans immunsystem har nok av antistoffer for å bekjempe kennelhoste osv uten årlig vaksinering. Men det sjekkes ikke hos veterinæren, fordi det er greier å bare ta nye vaksiner i stedet... Jeg stusser på denne praksisen og kommer til å ta en prat med veterinæren min om hvorfor det er slik. Har Sølve antistoffer i blodet mot kennelhoste, parvo osv innehar han ingen smittefare for andre hunder, så jeg ser ikke noe problem i å først sjekke etter antistoffer før jeg evnt vaksiner på nytt. Når det gjelder min egen helse vet jeg at immunforsvaret mitt ikke gjør jobben sin og jeg må ta vaksine hvert år - jeg har ingen problemer med det siden jeg foretrekker å overleve den årlige influensasesongen.

Overvaksinering er ikke "bare bare", det er en helserisiko å vaksinere - noe anti-influensavaksine vingen i Norge hyler opp om hvert eneste år -og på dyr finnes det funn som tilsier at overvaksinering kan medføre en risiko.

Det finnes masse litteratur på dette feltet, en del er skrevet av veterinærer selv bla:

http://www.petplace...ting/page1.aspx

http://www.newvaccin...ntroduction.htm

http://www.whole-dog...ns_20036-1.html

http://www.news.wisc.edu/8413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Er det noen som har testet hunden sin for antistoffer av vaksinene? Det blir vel gjort ved rabies vaksinen vet jeg, men tydeligvis ikke for andre vaksiner? Jeg bare synes det er så rart at hunder skal vaksineres hvert år, istedet for å testes for antistoffer for å se om det er faktisk behov for påfyll av vaksinen.

Bare så det er sagt tror jeg det er viktig med vaksiner, jeg er skeptisk til å overvaksinere.

Og som en digresjon lurer jeg fælt på om alle dere som vaksinerer hunden årlig er blant de som tar influensavaksine årlig også.. Influensa er faktisk en potensielt dødelig sykdom for veldig mange mennesker (deriblant undertegnede) og det sies jo at jo flere som vaksinerer seg jo færre av oss blir syke, dvs samme retorikk blir brukt om influensavaksinen som vaksine for hund.

Edit: glemte et ord

Da har jeg jeg vært hos veterinæren her i England. De ha sluttet med Pi vaksinen mot kennelhoste, for den har visst ingen effekt. Istedet gir de den nasale sprayen hvert år. Og DHP vaksinen gis hvert 3, men denne kan testes for antistoffer, og er disse fraværende trenger man aldri mer vaksinere hunden for dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også velge om man vil gi nesesprayen for kennelhoste her, men jeg tror de fleste gjør det (vi har ikke gjort det), om man vil bruke hundelufter og dagkennel osv så er det krav om vaksinasjon mot kennelhoste.

Vi kommer nok til å gjøre det "vanlige" med Marvel, en gang i året fra han er ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det ikke snakk om diverse ukjente bivirkninger av den vaksina i nesa?? :P jeg har ikke prøvd den på mine hunder og er såpass skeptisk at jeg sikkert kommer til å si nei til den og be om å få den faste i sprøyteform ;-)

Du kan lese litt om den her:

http://dyr.origo.no/-/bulletin/show/480763_ny-vaksine-mot-kennelhoste?ref=mst&ref=checkpoint

Selv nekter jeg å ta injeksjonering fremfor denne, da det også er den de fleste oppdaterte vet. anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese litt om den her:

http://dyr.origo.no/-/bulletin/show/480763_ny-vaksine-mot-kennelhoste?ref=mst&ref=checkpoint

Selv nekter jeg å ta injeksjonering fremfor denne, da det også er den de fleste oppdaterte vet. anbefaler.

Jeg liker ikke nye ting :P Tror fremdeles ikke jeg kommer til å prøve denne til vaksineringen neste år.

Noe av grunnen er jo at jeg kan risikere å ha en smittefarlig hund i 6 uker som kan smitte andre hunder. Det vil jeg ikke ha, og mange veterinærer informerer ikke om dette så hvor mange gir ikke vaksine å så drar på utstilling og smitter andre?

"Forsiktighetsregler: Vaksinerte dyr kan spre B. bronchiseptica inntil 6 uker etter vaksinering og parainfluensavirus i noen dager etter vaksinering. Immunsuppressiv behandling kan svekke utviklingen av aktiv immunitet, og øke sjansene for bivirkninger. Personer med nedsatt immunforsvar bør unngå kontakt med vaksinen og vaksinerte hunder de 6 første ukene etter vaksinering. Desinfisér hender og utstyr etter bruk."

http://www.veterinarkatalogen.no/

"Nobivac BbPi Intervet

Vaksine mot Bordetella bronchiseptica og parainfluensa hos hund."

Der til og med personer med nedsatt immunforsvar bør unngå kontakt med vaksinert hund de første 6 ukene?? :twitch: Og hvem vil ha isolert hund i mulige 6 uker? Kan være det ikke er så høy smittefare sådan, og at jeg hauser dette opp litt for mye :angel: Meeen, jeg tror jeg vil ha den i injeksjonsform! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det liksom så farlig å overvaksinere hunder?

En vaksine er jo tross alt døde bakterier som settes inn for at immunforsvaret skal lære seg hvordan bakteriene skal drepes.

Og når det gjelder influensavaksine på mennesker, så betyr det ikke at man ikke kan bli syk. Man bare ikke like syk og like lenge som uten vaksina..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det liksom så farlig å overvaksinere hunder?

En vaksine er jo tross alt døde bakterier som settes inn for at immunforsvaret skal lære seg hvordan bakteriene skal drepes.

Og når det gjelder influensavaksine på mennesker, så betyr det ikke at man ikke kan bli syk. Man bare ikke like syk og like lenge som uten vaksina..

Sent from my GT-I9100

Fordi til slutt så blir bakteriene super bakterier som ikke kan kureres. Så faktisk noe om det på nyhetene? idag, om superbakterier som kommer av overbruk av antibiotika. De fikk rett og slett ikke knerta dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det liksom så farlig å overvaksinere hunder?

En vaksine er jo tross alt døde bakterier som settes inn for at immunforsvaret skal lære seg hvordan bakteriene skal drepes.

Og når det gjelder influensavaksine på mennesker, så betyr det ikke at man ikke kan bli syk. Man bare ikke like syk og like lenge som uten vaksina..

Sent from my GT-I9100

Fordi til slutt så blir bakteriene super bakterier som ikke kan kureres. Så faktisk noe om det på nyhetene? idag, om superbakterier som kommer av overbruk av antibiotika. De fikk rett og slett ikke knerta dem.

Men vaksine er ikke det samme som antibiotika.. Så derfor vil det aldri bli den samme virkningen..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det en påkjenning for kroppen å bli vaksinert, og når en vaksine har virkning en viss tid, er det jo ikke bra å ta påfyll lenge før virkningen har gått ut.

Den største påkjenningen er første gangen man tar vaksinen. Tar man den etter 1 år, så vil ikke reaksjonen bli like stor pga immunforsvaret fortsatt husker bakteriene.. Så det vil være større påkjenning hvis man venter til virkningen har gått ut før man vaksinere igjen, etter min forståelse.

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største påkjenningen er første gangen man tar vaksinen. Tar man den etter 1 år, så vil ikke reaksjonen bli like stor pga immunforsvaret fortsatt husker bakteriene.. Så det vil være større påkjenning hvis man venter til virkningen har gått ut før man vaksinere igjen, etter min forståelse.

Sent from my GT-I9100

Virkningen har jo ikke gått ut uansett om en vaksinerer etter boken. Virkningen varer da minimum 3 år på disse det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vaksine er ikke det samme som antibiotika.. Så derfor vil det aldri bli den samme virkningen..

Sent from my GT-I9100

Hvorfor vil ikke det samme skje med overvaksinering, har du noe forskning på det? Det er jo døde bakterier, så de levende bakteriene kan "gro" seg større å sterkere for å bekjempe de. Dessuten er det gjort litt forskning på allergi, nedsatt immunforsvar etc av for mye vaksinering. den artikkelen finner jeg desverre ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vaksine er ikke det samme som antibiotika.. Så derfor vil det aldri bli den samme virkningen..

Sent from my GT-I9100

Hvorfor vil ikke det samme skje med overvaksinering, har du noe forskning på det? Det er jo døde bakterier, så de levende bakteriene kan "gro" seg større å sterkere for å bekjempe de. Dessuten er det gjort litt forskning på allergi, nedsatt immunforsvar etc av for mye vaksinering. den artikkelen finner jeg desverre ikke igjen.

Ikke noe annet enn lærdom fra skolen. Antibiotika inneholder stoffer som dreper bakteriene, vaksine inneholder døde bakterier for å lære immunforsvaret hvordan de dreper bakteriene..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største påkjenningen er første gangen man tar vaksinen. Tar man den etter 1 år, så vil ikke reaksjonen bli like stor pga immunforsvaret fortsatt husker bakteriene.. Så det vil være større påkjenning hvis man venter til virkningen har gått ut før man vaksinere igjen, etter min forståelse.

Sent from my GT-I9100

Virkningen har jo ikke gått ut uansett om en vaksinerer etter boken. Virkningen varer da minimum 3 år på disse det gjelder.

Nei, det er sant. Men jeg ville vite hvorfor det var neinei å overvaksinere utenom at det koster penger selvfølgelig

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe annet enn lærdom fra skolen. Antibiotika inneholder stoffer som dreper bakteriene, vaksine inneholder døde bakterier for å lære immunforsvaret hvordan de dreper bakteriene..

Sent from my GT-I9100

Men da burde det jo være noe forskning som ligger på nettet som støtter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe annet enn lærdom fra skolen. Antibiotika inneholder stoffer som dreper bakteriene, vaksine inneholder døde bakterier for å lære immunforsvaret hvordan de dreper bakteriene..

Sent from my GT-I9100

Men da burde det jo være noe forskning som ligger på nettet som støtter dette?

Bare søk på hva er vaksine og hva er antibiotika på nett det, så får du hva de forskjellige tingene er..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare søk på hva er vaksine og hva er antibiotika på nett det, så får du hva de forskjellige tingene er..

Sent from my GT-I9100

Det var jo ikke det jeg lurte på ;) Hvor finner jeg forskning som sier at et virus ikke kan muteres hvis dem blir "vandt" til vaksinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...