Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hundebil anbefaler dere?


Renate A
 Share

Recommended Posts

Nå ser det ut til at jeg etterhvert skal ta lappen og kjøpe meg bil.

Tenkte å spørre dere om deres erfaringer anng hundebiler.

Nå har jeg jo Chicka som er Labradorish, 26kg, 10,5år, så jeg må tenke på at det etterhvert blir et hundebytte om noen år (kunne de ikke bare dø samtidig som oss?).

Regner vel med at det blir noe lignende Chicka neste gang også, iallefall i størrelsen, men vet ikke omdet blir en eller to hunder etterhvert, tiden vil vise.

Har tenkt litt på "kassebilder" (caddy, kangoo, berlingo, partner osv), hva er deres erfaringer med disse bildene?

Jeg trenger egentlig ikke mer plass enn til meg selv, hund og kanskje en passasjer til, så disse bilene er egentlig perfekte for meg (har en veldig kamerat som er veldig flink som skal sjekke det tekniske for meg ved kjøp).

Dere som har disse bildene, er de ganske billige i drift?

Hva er pluss og minus ved disse bilene?

Andre biler jeg bør tenke på?

Har vel et budskjett på ca 130', men trenger ikke å bruke alt, bedre å ha dem på konto liksom, om jeg ikke bruker alt (tar ikke opp lån for dette).

Blir glad for alle erfaringer og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Å en likesinnet Jeg eeelsker min lille Toyota Yaris Verso. Den er liten fra utsiden og stoor inni. Jeg fikk plass til alle hagemøblene mine inni den. Benk, bord og to stoler, og alt var skrudd samme

Ja, vi fikk plass til tre hunder, to pulker, to par ski, to drag og turutstyr for 14dager på vinterfjellet med telt inni bilen. Pluss to personer. Bilen min var studentbil = jeg påkostet den en servic

Hva biler koster kan jeg lite om sånn egentlig. Har selv en Peugeot 4007 toseter som jeg er tusenere av superfornøyd med. Det er samme bilen som en Mitsubishi Outlander. Vil tro at kjøper du en som er noen år gammel så er den ikke så dyr. Men jeg vet altså ikke. Selv var jeg veldig opptatt av at jeg skulle ha personbilkomfort da jeg kjøpte bil. Derfor så var disse "kassebilene" du ramser opp uaktuelle. Men jeg har ei venninne som har en Berlingo og hun er kjempefornøyd.

Så jeg vet ikke jeg. Du må finne ut hva du liker, hva som er godt å kjøre, hva som har plass til hund(er), hvor langt bilen er gått osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg måtte velge stasjonsvogn fordi jeg skulle klare å få kanon på taket alene. Så det er ikke bare det at det skal være plass til hunder men også andre ting du skal ha med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte velge stasjonsvogn fordi jeg skulle klare å få kanon på taket alene. Så det er ikke bare det at det skal være plass til hunder men også andre ting du skal ha med deg

Ingen kano jeg skal ha med meg her, heller ingen andre ting enn hunden, meg og div handleposer osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Da er det jo i grunnene det meste fra pizzabil, stasjonsvogn og oppover du kan ha. Men skal du ha to så ville jeg ikke hatt mindre stasjonsvogn enn opel astra, golf og den klassen der. Pizzabil er jo en størrelse også har du litt større to setere. Sitt og kikk litt på finn.no for å få en formening om hva du trenger og sant. Den gir deg en jungel men du kan jo spørre om de forskjellige merkene etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med min Berlingo 1.6 HDI, viktig at den er HDI, for den er nemmelig MYE sprekere enn andre utgaver ;) evt bensibil da, men Diesel er jo billigere å kjøre med. Mye billigere faktisk. Ikke bare er drivstoffet stort sett en del billigere, men den bruker mindre pr mil også.

Neste bil for meg blir antagelig en større Berlingo (de finnes i ulike utgaver) med skyvedører. Men det blir flere år til!

Og ang. ting på taket. Har takstativ og der får jeg lastet opp det mest utrolige (aleine, fordi om det er litt høyt) + hengerfeste og eier liten henger så da skulle jeg vel klare å med meg det meste på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg er ikke sterk nok til å ta 20 kg og mer på strake armer over hodet for å få kanoen på taket. Hadde jeg hatt noen cm til så hadde det ikke vært noe problem med høyere bil heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Toyota Yaris Verso varebil, min første, lille, drømmebil! Den gikk "over alt" og var med på det aller aller meste. Veldig god plass til meg og en-to hunder + passasjer. Billig i drift var den, og aldri noe feil med min. Temmelig god å kjøre siden den er designet som personbil. Liten og snerten når man skal kjøre i by/parkere trangt, og den har liten svingradius. Ikke stor nok motor til å ha noe stor henger på bak, men om man ikke har bruk for det så er det jo greit!

Nå har jeg solgt den da vi er to personer med tre store hunder og et lass med turutstyr - vi trengte større varebil. Hadde jeg hatt råd, og mulighet, hadde jeg beholdt lillebilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Toyota Yaris Verso varebil, min første, lille, drømmebil! Den gikk "over alt" og var med på det aller aller meste. Veldig god plass til meg og en-to hunder + passasjer. Billig i drift var den, og aldri noe feil med min. Temmelig god å kjøre siden den er designet som personbil. Liten og snerten når man skal kjøre i by/parkere trangt, og den har liten svingradius. Ikke stor nok motor til å ha noe stor henger på bak, men om man ikke har bruk for det så er det jo greit!

Nå har jeg solgt den da vi er to personer med tre store hunder og et lass med turutstyr - vi trengte større varebil. Hadde jeg hatt råd, og mulighet, hadde jeg beholdt lillebilen også.

Å en likesinnet :D Jeg eeelsker min lille Toyota Yaris Verso. Den er liten fra utsiden og stoor inni. Jeg fikk plass til alle hagemøblene mine inni den. Benk, bord og to stoler, og alt var skrudd sammen, ikke noe flatpakke. Storfornøyd.

Planlegger en beardis senere, og jeg har mer enn nok plass til bur til både Selma og en beardis i bilen.

auto-toyota-yaris-verso-1-3_1.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt caddy (den nye type, ikke pizzabilen). Helt grei å kjøre med og relativt billig i drift (snitt 0,6/mila, full av hunder og utstyr). 105hk tdi (diesel). Kommer i firehjulstrekk og i lenger utgave (maxi), Ble for liten til hundeholdet vårt, så vi bytta bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt avhenger i hvor store hunder man har osv. Men til ditt bruk vil nok mange kunne passe. Se feks på stasjonsvogner, feks saab, toyota avenis, volvo etc. der skal det være nok plass til hund av medium størrelse. Disse er nok generellt bedre enn disse kassebilene. Av kassebilene ville jeg nok gått for mye mer moderne varianter, da disse er ofte er bedre enn eldre modeller. har kjørt mange ulike kassebilder i min jobb, og det er mye drit.

Mulig noen typer SUV kan passe også. Jeg har selv en Honda Crv nå, men har ikke plass til bur. Kanskje det kan passe bedre til mindre hunder. Men tror da stasjonvogn er litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt caddy (den nye type, ikke pizzabilen). Helt grei å kjøre med og relativt billig i drift (snitt 0,6/mila, full av hunder og utstyr). 105hk tdi (diesel). Kommer i firehjulstrekk og i lenger utgave (maxi), Ble for liten til hundeholdet vårt, så vi bytta bil.
<br />Jeg kjører mye av dem på jobben, og det som overrasker meg er jo at du faktisk har litt motorkraft i motsetning til andre små varebiler jeg har kjørt som Fiat Dublo feks<br /><br /><br />Skoda Octavia er i mine øyne en mye bedre bil en toyota avensis og volvo, førstnevnte er veldignplastikk aktig innvendig og de er ikke lenger like driftsikre som før i tida. Og Volvo er fin bil, men du betaler mye for finesser du kanskje ikke trenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å en likesinnet :D Jeg eeelsker min lille Toyota Yaris Verso. Den er liten fra utsiden og stoor inni. Jeg fikk plass til alle hagemøblene mine inni den. Benk, bord og to stoler, og alt var skrudd sammen, ikke noe flatpakke. Storfornøyd.

Planlegger en beardis senere, og jeg har mer enn nok plass til bur til både Selma og en beardis i bilen.

Ja, vi fikk plass til tre hunder, to pulker, to par ski, to drag og turutstyr for 14dager på vinterfjellet med telt inni bilen. Pluss to personer. Bilen min var studentbil = jeg påkostet den en service (bortsett fra olje og filterskift) når den hadde gått 100 000, 200 000 og 300 000. Aldri noe feil, bortsett fra et par gummipakninger som måtte byttes. Jeg var sikkert heldig med den bilen, men den nye eieren er også fornøyd :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil var en P. Partner. Da hadde jeg ikke hunder, men hadde fint fått plass til en liten flokk bak der. Fordelen var at den var rimelig i innkjøp, tosetere er som regel vesentlig billigere enn femsetere. Om du ikke er avhengig av fem seter i bilen er en liten kassebil absolutt noe å vurdere. De større kassebilene er dyrere i drift, pluss at det er kjedelig å parkere i p-hus med de :-)

Et lite tips til alle som vurderer kassebil er å velge en bil som har flest mulig vinduer. Mange håndtverkere ønsker ikke så mange vinduer fordi tyver kan se hva som ligger i bilen, men man får en mye bedre kjøreopplevelse med flest vinduer (mindre dødsoner).

Nå har vi en S. Octavia. Også veldig fornøyd med denne bilen. Her får vi plass til to hundebur i bagasjerommet, ett til fuglehunden og ett som to dachser deler. Men noe mer plass har vi ikke, så sekker må i baksetet når vi skal ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å en likesinnet :D Jeg eeelsker min lille Toyota Yaris Verso. Den er liten fra utsiden og stoor inni. Jeg fikk plass til alle hagemøblene mine inni den. Benk, bord og to stoler, og alt var skrudd sammen, ikke noe flatpakke. Storfornøyd.

Planlegger en beardis senere, og jeg har mer enn nok plass til bur til både Selma og en beardis i bilen.

auto-toyota-yaris-verso-1-3_1.jpg

Takk for masse svar :)

Har fakrisk kikket litt på Yaris Verso, flere i nabolaget her har en sånn og de ser veldig kjekke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Personlig er jeg ikke noe glad i kassebilene når jeg kjører langt (har hatt Caddy). Jeg sitter rett og slett dårlig i de når det kommer til langkjøring (kjører rundt 30-40000 i året)

Kjøpte meg heller en VW Touran varebil og er meget fornøyd med det. Skal jeg ha ny bil så kommer jeg sansyneligvis til å få en nyere model av den. Men det er en høyere prisklasse enn kassebilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Personlig er jeg ikke noe glad i kassebilene når jeg kjører langt (har hatt Caddy). Jeg sitter rett og slett dårlig i de når det kommer til langkjøring (kjører rundt 30-40000 i året)

Kjøpte meg heller en VW Touran varebil og er meget fornøyd med det. Skal jeg ha ny bil så kommer jeg sansyneligvis til å få en nyere model av den. Men det er en høyere prisklasse enn kassebilene.

Har ikke kjørt den men altid hatt lyst på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

En kassebilsak som ikke har vært nevnt er Ford torneo connect. Jeg syns ofte ikke kassebiler er spesielt gode å sitte i, men den liker jeg veldig godt. Selv ved langkjøring. Pass bare på å prøve torneo connect og ikke transit connect, hvis kjørekomfort er viktig. Transitvarianten er stivere og vondere i setene og har ikke isolert bagasjerom (men sikkert billigere). Den er veldig god å kjøre om man ikke er for lang i beina. Ihvertfall min har gitteret såpass langt frem at noen folk med lange bein har synes den har vært trang. Litt breiere og bedre plass inni enn caddy, verso osv, men fortsatt i samme størrelsestype og ikke noe problem å finne parkeringsplass til :) Jeg er knallfornøyd med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

K

En kassebilsak som ikke har vært nevnt er Ford torneo connect. Jeg syns ofte ikke kassebiler er spesielt gode å sitte i, men den liker jeg veldig godt. Selv ved langkjøring. Pass bare på å prøve torneo connect og ikke transit connect, hvis kjørekomfort er viktig. Transitvarianten er stivere og vondere i setene og har ikke isolert bagasjerom (men sikkert billigere). Den er veldig god å kjøre om man ikke er for lang i beina. Ihvertfall min har gitteret såpass langt frem at noen folk med lange bein har synes den har vært trang. Litt breiere og bedre plass inni enn caddy, verso osv, men fortsatt i samme størrelsestype og ikke noe problem å finne parkeringsplass til :) Jeg er knallfornøyd med min.

Kan du finne bilde av de forskjellige bilene? er nemlig nyskjerig av meg og en god hundebil er bra å vite om

Jeg fant http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36003638 og torneo er laget for å sette inn seter bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

K

Kan du finne bilde av de forskjellige bilene? er nemlig nyskjerig av meg og en god hundebil er bra å vite om

Jeg fant http://www.finn.no/f...nnkode=36003638 og torneo er laget for å sette inn seter bak.

Stemmer :) Ellers ser de kliss like ut utvendig, men siden torneoen er mer personbilvariant med bakseter (jeg har bakseter til min som jeg kan sette inn hvis jeg vil) har den litt bedre seter, isolert bak osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville funnet ut hvor stor plass jeg trenger, og så valgt den bilen som gir best kjørekomfort, er billigst i drift og gjør det bra på tester i NAF/MOTORbladet etc (dvs er driftsikker). Kjedelig med bil man må ha klippekort på verkstedet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Suzuki Grand Vitara XL7, diesel versjonen. To-seter. Veldig fornøyd! Den er god og kjøre, er sterk og tøff, firhjulstrekk og lavserie, som gjør at den kommer seg frem overalt. Det er også god plass i den. Jeg har et stort dobbeltbur og et stort enkeltbur og har fremdeles plass til utstillingstelt, stoler, bagger og diverse annet surr. Og den ser jo kul ut da :D

Det negative må vel være at den ikke er spesielt billig i bruk. Det er jo en stor og tung bil, så da bruker den jo endel drivstoff også. Men den er ikke blandt værstingene heller. Midt på treet ville jeg tro :)

49_1858304318_xl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg kjører nå en P. partner 2008 mod. Denne var postbil tidligere og hadde gått ca 135 000 da jeg kjøpte den. Langt, men posten er flinke på å vedlikeholde bilene. Den har firehjulsdrift og er diesel. Kostet 43 000kr inkl. omreg og veiavgift! Har hatt den siden desember, og den har vært veldig snill hittil, gått vel 20 000 allerede, jeg har pendlet Oslo-Hedmark dette halvåret. Masse plass baki, vinduer rundt hele kassa, skyvedører med vinduer som kan åpnes på begge sider bak og helt ok komfort for å være en slik bil. Nå bor jeg på gård da, og synes det er veldig kjekt med en røff bil jeg ikke trenger være så forsiktig med. Bare å koste ut sand og annet bøss fra kassa ved behov, ikke noe teppe som suger til seg alt og er vanskelig å holde pent. Veldig fornøyd :) Så om man vil ha en røff bil som ikke er veldig gammel og slitt, men som likevel ikke koster så mye kan man sjekke ut gamle postbiler. Posten kjører også ford (vet ikke hva modellene heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...