Gå til innhold
Hundesonen.no

Shanti (Rottis jente)


Taggen
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg er ganske ny her på forumet, så tenkte jeg lage en tråd om rottisen min.

Hun er ei Rotweiler tispe på 16 mnd. Var 15 mnd. da vi overtok henne. Hun er født 04.03.11

Vi var veldig spente da vi dro oppover for å hente henne. Det var en 2-3 timers biltur dit.Da vi endelig kom frem blei vi hyggelig mottat av Gro (eieren av kennel Lykkeheimen).

Shanti stod i en hundegård der og Gro gikk og slapp henne ut til oss.

Det første møte med oss gikk veldig bra det og jeg blei "betatt" av henne med en gang :-)

Hun var KJEMPE fin...

Etter en hyggelig samtale med Gro og det formellet var i orden bar det hjemover igjen.

Shanti var rolig i bilen hele veien hjem, selvom vi var noen helt fremmede som tok henne med oss, hehe.

Hun slo seg overraskende fort til ro her hos oss.

Den første natta gikk også veldig fint, ikke en lyd eller noen ting fra henne..

*

Vi har henne på halvfôr er det vel det heter.

Det vil si at ved neste løpetid skal Gro ha ett kull på henne. Går det smertefritt og greit blir hun da skrivd over på oss og er våres.

Vi skal røngte henne før neste løpetid for AD og HD.

Vist det er bra skal vi levere henne til parring hos Gro og ha henne her hjemme til ca. en uke før hun skal føde.

Da leverer vi henne, så skal hun være der 6 uker etter hun har fødet så kommer hun hjem igjen til oss :-)

*

Det har gått veldig bra med henne her.

Jeg går hjemme med henne hele dagen, så hun er sjelden eller nesten aldri alene hjemme.

Hun er med oss over alt og det går veldig fint. Det er ikke noe problem for hun er veldig glad i mennesker og andre hunder også.

Hun er veldig leken med andre hunder, store og små.

Vi går lange turer i skogen så å si hver dag, og det er hun glad i.

e317bd8f.jpg

db95421b.jpg

27eed3a3.jpg

6c29e918.jpg

41f0e6cc.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Søt! Jeg vil tro uansett hvem som legger ut detaljer om fòravtaler, oppdrett, kull osv vil få spørsmål her på forumet. Det bunner nok ikke i noe som menes vondt, mer kritiske spørsmål og det kan kans

Shanti med turistene vi passer. På tur i skogen Sabrina 6 år, Shanti og Lotte 8 mnd. Har blitt gode venninder disse to... (det er mobilbilder, så beklager kvaliteten på bildene.

Hei Jeg er ganske ny her på forumet, så tenkte jeg lage en tråd om rottisen min. Hun er ei Rotweiler tispe på 16 mnd. Var 15 mnd. da vi overtok henne. Hun er født 04.03.11 Vi var veldig spente da

Posted Images

Gratulerer med hund :)

Er det kun hd/aa røntging dere skal med henne?

Ikke stille henne ut og mentalteste henne?

Og, du får henne igjen 6 uker etter at valpene er født?

Rart at NKK (som Gro har på sine hjemmesider også) i sine etiske regler for avl har at valper skal være 7-8 uker gamle før man selger dem. Hvorfor denne alder når man fjerner mora når de er 6 uker gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D

Ja det vi som røntge henne

Hun har en utstillings feil, så det blir det ikke noe av. (noen som kan se hva feilen er ?...hehe)

Ser det best på det første bilde.

Ja de stemmer med de 6 ukene som du sier.. Hvorfor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med hund :)

stusset også på dette med at valpene blir tatt fra moren når de er 6 uker, det kan da ikke være rett?

Hvorfor må dere betale røntgen, som har henne på halvfor? Er da vanlig at oppdretter, som eier, tar denne kostnaden?

Klarer ikke å se utstillingsfeilen, så den må du nok røpe :)

Er det vanlig innenfor rottismiljøet å stille og mentalteste hunder som skal gå i avl, eller er det hipp som happ om dette gjøres?

Sent fra min iPad ved bruk av Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Gratulerer med ny hund :D

Kritikk rundt kullet kan kanskje tas med oppdretter istede? Valpene blir neppe solgt 6 uker gamle selv om de ikke har moren der.

Er det de brune flekkene høyt på kinnet som er feil? Hehe vild tipping, jeg har ikke peil på rottis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny hund

Kritikk rundt kullet kan kanskje tas med oppdretter istede? Valpene blir neppe solgt 6 uker gamle selv om de ikke har moren der.

Er det de brune flekkene høyt på kinnet som er feil? Hehe vild tipping, jeg har ikke peil på rottis

Om man vil unngå all diskusjon rundt noe, så lar man være å nevne slik?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med hund :) stusset også på dette med at valpene blir tatt fra moren når de er 6 uker, det kan da ikke være rett? Hvorfor må dere betale røntgen, som har henne på halvfor? Er da vanlig at oppdretter, som eier, tar denne kostnaden? Klarer ikke å se utstillingsfeilen, så den må du nok røpe :) Er det vanlig innenfor rottismiljøet å stille og mentalteste hunder som skal gå i avl, eller er det hipp som happ om dette gjøres? Sent fra min iPad ved bruk av Tapatalk HD

Det står i kontrakten at valpene skal være der under die perioden, mer vet ikke jeg.

Jeg vet ikke hva som er vanlig ang. røntging, men det står også i kontrakten... Men det er vel kanskje som en del av betalingen på hunden.

For vi får henne ikke gratis. Da måtte vi evnt. hatt henne på Helfôr, med 3 kull...

Noe mer enn det vet jeg ikke om ha hund på fôr.

Men vi er hvertfall kjempe fornøyd med henne. Hun er en skikkelig kose jente... :D

Går veldig bra sammen med dattra vår på 6 år også...

Takk takk alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har utstillingsfeil og skal allikevel i avl?

Trist ...

Men, ikke sjokkerende.

Det er ikke no arvelig da. Hun har vært hos dyrlegen og sjekka, er bare en piggment feil. Har ikke noe å si på synet eller noen ting...

Hva mener du med at det er trist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ikke no arvelig da. Hun har vært hos dyrlegen og sjekka, er bare en piggment feil. Har ikke noe å si på synet eller noen ting...

Hva mener du med at det er trist?

Jo det er antagelig arvelig i en eller annen grad, men det er enda mere trist at en detalj som at det ene øyet er litt lyst skal hindre en ellers god hund fra å gå i avl. Nå vet ikke jeg om hun er bra eller ikke ellers da, men om ett lyst øye er hennes største svakhet og det gjør at det er trist å avle på hunden, så har utseendehysteriet gått for langt. Det finnes da langt mer alvorlige problemer på den rasen enn et lyst øye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er antagelig arvelig i en eller annen grad, men det er enda mere trist at en detalj som at det ene øyet er litt lyst skal hindre en ellers god hund fra å gå i avl. Nå vet ikke jeg om hun er bra eller ikke ellers da, men om ett lyst øye er hennes største svakhet og det gjør at det er trist å avle på hunden, så har utseendehysteriet gått for langt. Det finnes da langt mer alvorlige problemer på den rasen enn et lyst øye...

helt enig! finnes så mye mere ved denne rasen enn pigmentfeil på et øye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattulerer med hund :) Pen var hun, men høres ut som du har fått en dårlig avtale om du skal betale litt for hunden, røntge forran å bak, dere skal levere henne før paring og levere henne før hun skal ha valper og dere må vell hente henne når hun skal hjem igjen også da sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk

Jeg synes ikke avtalen vi har er dårlig jeg...

Hva som står i den vet ikke du. JEG er fornøyd og det er det som teller for meg...

Men jeg lagde ikke denne tråden for å få masse pes om feil og dårlig avtaler osv...

Er det sånn her så melder jeg meg kanskje ut igjen :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattulerer med hund :) Pen var hun, men høres ut som du har fått en dårlig avtale om du skal betale litt for hunden, røntge forran å bak, dere skal levere henne før paring og levere henne før hun skal ha valper og dere må vell hente henne når hun skal hjem igjen også da sikkert?

nå er det dette de fleste oppdretterne har i avtalen sin ved halvfor avtale. det er slik avtale jeg har, betale litt for hunden, betale røntgen foran og bak, (ved flere røntgen betales 50/50 hver) samt øyelysning en gang i året... levere tispa (når man har det) enten da til oppdretter eller til de/dem som har hannhunden, levere og hente før og etter fødsel også

Takk

Jeg synes ikke avtalen vi har er dårlig jeg...

Hva som står i den vet ikke du. JEG er fornøyd og det er det som teller for meg...

Men jeg lagde ikke denne tråden for å få masse pes om feil og dårlig avtaler osv...

Er det sånn her så melder jeg meg kanskje ut igjen :no:

jeg ser ikke noe feil i den halvfor avtalen dere har med oppdretter (uten at jeg har sett avtalen selv) men ut i fra det du skriver her så virker avtalen deres grei. negativitet er det overalt. ikke la deg knekke av det ;) har selv fått mye negativt gjennom forumet jeg var på før, men bare ikke bry deg :D masse velkommen inn til sonen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen :)

Hun kan vel stilles selvom hun har en så ubetydelig feil på øynene? Riktig nok vil jo dette trekke endel ned, og hun vil vel aldri kunne bli champion, men en eksteriør beskrivelse av resten av hunden er jo kjekt å ha om man skal avle :) Men dette er jo oppdretters ansvar,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er antagelig arvelig i en eller annen grad, men det er enda mere trist at en detalj som at det ene øyet er litt lyst skal hindre en ellers god hund fra å gå i avl. Nå vet ikke jeg om hun er bra eller ikke ellers da, men om ett lyst øye er hennes største svakhet og det gjør at det er trist å avle på hunden, så har utseendehysteriet gått for langt. Det finnes da langt mer alvorlige problemer på den rasen enn et lyst øye...

Ellers er hun en veldig god hund, så sant røntgen gir gode svar :) Veldig enig i det du skriver, for oss er hun verdens peneste uansett! Vi fikk beskjed om at de etter øyelysning hadde sagt at dette ikke var genetisk og ikke ville være arvelig, velger da å stole på det.

Flere kritiske mennesker her ser jeg, og det er helt greit å være det så lenge man er konstruktiv og ikke angriper ;)

Ang avtalen vi har på henne, så har vi lest litt om dette og den er nok ikke så ulik andre avtaler!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt!

Jeg vil tro uansett hvem som legger ut detaljer om fòravtaler, oppdrett, kull osv vil få spørsmål her på forumet. Det bunner nok ikke i noe som menes vondt, mer kritiske spørsmål og det kan kanskje få noen til å tenke på ting to ganger :) . F. eks om man har en god avtale, eller kanskje oppdretter har tweaket ting maksimalt til sin fordel.

Det er mange som har kommet hit og kanskje tar det litt personlig med alle spørsmål og kommentarer, men ikke bry deg så mye om det. Vi er greie her også, ikke alltid bare fulle av spørsmål og meninger :D .

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...