Gå til innhold
Hundesonen.no

One.com


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Vet at det har vært flere innlegg om one.com men jeg finner de ikke igjen

Noen som vet følgende:

- Kan man på layouten som Djervekvinnen bruker få en annen heading enn svart?

- Kan man på de andre malene fjerne logoen og sette inn egen logo?

- Kan man sette inn bloggen (fra wordpress) inn i hjemmesiden, slik som jeg har gjort på min side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre hva du selv vil der.

Hvis du egentlig spør om de ferdigløsningene de har kan gjøre det, så vet jeg ikke, men du kan altså endre og gjøre det du vil på egen plass på hotellet og så lenge du selv drifter løsningene og at det ikke gjøres eksternt.

Har du wordpress og satser den bloggen, så drift den fra ditt hotell istedet fra wordpress.com - da får du 100% kontroll på det selv og ikke begrensningene man har via deres drifting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare logget meg inn på one.com og valg hjemmeside generatoren dems, valg mal og så er man igang

Man har sikkert flere muligheter der, men jeg er ikke kommet så langt enda.

Jeg lurer på wordpress jeg også, men ser ut som man må hoste (heter det det?) et annet sted, som eks mail.

Skjønner ikke så mye av det, så blir glad om noen har noen innput.

På one.com kan jeg enklet lage mail adresser og vidresende de til den jeg normalt bruker. Har mer å lære her også, som eks hvordan jeg direkte kan få den opp i outlook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men når du har one.com så har du en host, så istedenfor å lage hjemmeside i deres program, lager du det i wordpress istedenfor. Jeg har lastet ned wordpress, men så er jeg litt stuck, vet ikke hvor jeg skal laste opp til.

Der kan jeg ikke hjelpe, men blir veldig glad om du deler info når du finner det ut. Mener at Auusiglis nevnte noe om at hun var god på wordpress.

Har du kjøp domeneplass, kostet den 99doller pr år eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last det opp via FTP og ha DB klar, så er det bare å putte inn info osv ... følg denne f.eks

Edit: Monica - hvis du 'hoster' selv, altså laster opp WP på ditt domene, så bestemmer og endrer du selv alt uten begrensninger på design, endringer osv. Hvis du bruker wordpress.com til å 'hoste', (altså at WP filene/progget ligger hos de) så har du begrensningene med at de bestemmer endel på themes osv ...

Forøvrig har du all info og hjelp til å sette opp e-post på deres supportsider (veldig enkelt)

Edit2: Lola - bruker du ftp og logger inn, så kommer du til rota av ditt område. Der kan du legge alle filen og man kommer rett på index-fila. Legger du WP filene i en mappe der med f.eks 'wordpress' som navn, så kan man ta med dette i adressen til WP når man skal til din WP. Da blir det "http://www.vandalmis.net/wordpress" som adresse.

Men legger du alle filene i rota, så kan det bli litt rotete hvis du holder på med flere ting og det blir blandet sammen. Derfor har jeg selv valgt å legge filene i egen mappe ved navn 'wp' og brukt den innebygde løsningen WP har til å peke til domen likevel- så da slipper du å ha med mappenavnet i adressen og man får http://www.vandalmis.net/ til å virke.

Fy for en rotete forklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte den, tror jeg, men det fungerer ikke likevel... http://www.lolapagola.com/wordpress/ er forbidden! (vandalmis er bare et domene som peker mot lolapagola).

Jeg kom inn i roten på siden, og lagde en ny mappe som het wordpress. Åpnet den, og la alle wordpressfilene inni der. Hvorfor fungerer det ikke? Hva er eventuelt neste steg? *mas mas*

edit: vent litt, det står noe om overføringskø her... tror ikke jeg har fått lastet opp likevel :P

Men dette forsto jeg ikke da: Lag en database for WordPress som du har tilgang til fra serveren din, og noter brukernavn og passord.

Hvor skal jeg lage passord? (fra http://nb.wordpress.org/#)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte den, tror jeg, men det fungerer ikke likevel... http://www.lolapagola.com/wordpress/ er forbidden! (vandalmis er bare et domene som peker mot lolapagola).

Jeg kom inn i roten på siden, og lagde en ny mappe som het wordpress. Åpnet den, og la alle wordpressfilene inni der. Hvorfor fungerer det ikke? Hva er eventuelt neste steg? *mas mas*

edit: vent litt, det står noe om overføringskø her... tror ikke jeg har fått lastet opp likevel :P

Men dette forsto jeg ikke da: Lag en database for WordPress som du har tilgang til fra serveren din, og noter brukernavn og passord.

Hvor skal jeg lage passord? (fra http://nb.wordpress.org/#)

Jeg satt og klødde meg i hodet over alt dette igår, da jeg selv skulle gjøre akkurat det samme som deg. Men fikk det til tilslutt :) (etter å ha sutra og klaga til min it-konsulent samboer over at det var helt umulig.. :P)

Innebygget i one.com webhotellet ditt så har du Mysql database, og informasjonen du trenger fra den har du fått i et kodebrev fra one som ble tilsendt til den mailen du hadde da du registrerte webhotellet. Disse opplysningene skal skrives inn i filen som heter "wp-config.php" (Åpne den i notisblokk, du skal da fylle inn database name, database username, database password og database host), og deretter skal denne filen lastes opp med FTP)

Jeg brukte "the famous 5-minute install" punkt for punkt som står beskrevet i denne linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LolaLola, enkleste måte. :

1. Installer en helt fersk Wordpress på ditt webhotell...

2. Ta backup av den gamle wordpress. (i menyen)

3. Installer backup/importer til den nye. (i menyen)

Å flytte database er ikke noe du skal begynne med... ;)

Å ha kun en database er ikke noe problem egentlig, sålenge man kaller de forskjellige installasjonene forskjellige ting.

Men ryddigst med en egen database for hver installasjon.

Sorry, tolket det som om en wordpress skulle flyttes. Ikke relevant altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... jeg har bare lastet opp wordpress-filene til der siden min er.

Så går jeg inn på den, og får opp at jeg ikke har noen config-fil eller noe. Jeg får muligheten til å opprette det der, og vidresendes. So far so good. Der skal jeg skrive inn passord og greier. De har jeg fra mailen fra one.com

Men så får jeg opp denne feilmeldingen:

Can’t select database

We were able to connect to the database server (which means your username and password is okay) but not able to select the wordpress database.

  • Are you sure it exists?
  • Does the user lolapagola_com have permission to use the wordpress database?
  • On some systems the name of your database is prefixed with your username, so it would be like username_wordpress. Could that be the problem?

If you don't know how to set up a database you should contact your host. If all else fails you may find help at the WordPress Support Forums.

Så hvordan i all verden oppretter jeg en database? Har rotet rundt på MyPHPadmin, men finner bare ikke noe sted å opprette en database på jeg? Har sett på guiden til wordpress, men den er tydeligvis utdatert, jeg finner ingen av tingene de beskriver iallefall.

Så da bør jeg gjøre som deg, å endre filen på datamaskinen istedenfor da? Men det ser jo ut som feilen ligger i at databasen ikke eksisterer?

Det står og i 5-minutters-greia at "If you are not comfortable with renaming files, Steps 3 and 4 are optional and you can skip them as the install program will create wp-config.php file." så det skulle ikke være nødvendig.

Det er ved steg 2 at det skjærer seg: Create a database for WordPress on your web server, as well as a MySQL user who has all privileges for accessing and modifying it

Det ser og ut som wp-settings og wp-activate filene ikke vil laste seg opp, det står hele tiden "prøv på nytt ved "klokkeslett""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et WP spørsmål

Hvordan får jeg fjernet kommentar feltet nederst her http://jakthund.wordpress.com/info/

på side oversikten så kan du hurtig redigere og der kan du fjerne at folk kan kommentere på de enkelte sidene. man kan også skru av så man ikke får kommentert på noe annet enn blogg siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på side oversikten så kan du hurtig redigere og der kan du fjerne at folk kan kommentere på de enkelte sidene. man kan også skru av så man ikke får kommentert på noe annet enn blogg siden.

Hvordan får man skrudd av sånn at folk bare får kommentert på bloggen?

Fikk skudd av på denne siden. Ikke noe verre enn at jeg gjør det på alle sidene (pr nå er det ingen flere, men skal lage det)

Når jeg først er inne på det, kan man eks bakgrunnen?

Om jeg vil ha brun bakgrunn, men samme layout?

Endret av MonicaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Success!

WordPress has been installed. Were you expecting more steps? Sorry to disappoint.

wee! Så får vi se da :D Jeg måtte legge alt i roten av siden, fikk ikke til å opprette noen ny wordpress-database. Hadde egentlig tenkt å ha den gamle siden oppe en stund til men, skulle egentlig bare laste ned wordpress for moro skyld :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola, bare legg inn bruker/pass manuelt i fila og endre navnet til wp-config.php som det står. Bare rediger lokalt på din maskin på den og last opp på samme plass som den ligger/skal ligge.

Har du riktig settings i forhold til db host og host, så burde det virke, da DB er laget allerede (den ble laget når du opprettet plass hos de tror jeg) Er alle setting helt riktig satt, så skal det fungerer.

Akkurat for sen :)

Så flott Lola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et tema jeg likte på deres sider. Og trodde jeg hadde publisert den nye siden og greier, men så går det opp for meg at det bare står lolapagola.com i browseren, ikke www eller http:// foran! Man kommer fortsatt til den gamle når man skriver inn adressen. Så da er spørsmålet mitt hvordan i all verden får jeg siden på nett nå? Hvor er den?? http://lolapagola.com/

edit: hoho der var den jo... men det er jo litt teit at når man skriver www foran kommer man til den gamle, og når man ikke gjør det kommer man til den nye... mange linker er og brutte på den gamle nå, så er litt kaos :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...