Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødt og veskende flåttbitt.


Recommended Posts

Min søster fant i dag en flått i øret på sin 5 mnd gamle valp.

Vi plukket den kjapt av, den har nok sittet der noen dager, var begynt å tørke inn igjen.

Ingen tegn til rødt område rundt bittet.

Men like ved der den satt fant vi et sted der man tydelig ser at en annen flått har bitt.

Dette var rødt, og var begynt å veske litt, og man ser tydelig bittstedet når vi rensa såret.

Noen steder på nett står det at man skal oppsøke veterinær ved rød hevelse rundt flåttbitt, andre steder blir dette bagatellisert.

Vi har ikke flått her, så jeg har liten erfaring med sånt.

Har hatt en og annen ferieflått, og de har vi plukket bort med en gang.

Er det lurt å ta en tur til veterinær med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåtten tørker ikke inn. Den fyller seg med blod, så slipper den seg ned for å finne et sted å legge egg eller noe. Det andre stikket, kan jo rett og slett være noe annet. Men i og med at det kanskje er litt infisert, kan det jo være lurt å la vetten se på det. Hvilket flåttmiddel får valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de tørker litt inn fra de er helt sprengfulle.

Denne var død.

Vet ikke om de har flåttbehandla han, tror nok denne flåtten har kommet når valpen har vært på ferie i Bergen.

Og det ser definitivt ut som et flåttbitt det andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har peiling, men Kodak har to ganger som jeg vet (en ganske nylig) hatt det jeg tror er flott bitt etter flott som har sittet lenge på plasser jeg ikke ser hver dag. De har slippt på egen hånd, men det har blitt en hoven, veskende kul der flotten satt. Det har gått over av seg selv og han har ikke vært syk. Det blir jo fort betennt om det kommer bakterier i da, men det er jo ikke nødvendigvis det samme som røde ringer rundt såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåtten biter jo ikke, den borer hele hue inn i huden og der sitter den til den har fylt kroppen sin med blod. Når den er gråblå og enda eklere enn før, slipper den seg og triller ned på gulvet eller hvor hunden nå er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus, ei på jobben til modern ble bitt av flått etter å ha gått seg litt bort på kvaløya og måtte klatre igjennom noen kratt, så virker som man nesten må begynne å passe litt på selv om det eeeeegentlig er for kaldt for flåtten ;)

Man kan jo ringe til veterinæren og høre om de synes det er noe som burde sjekkes ut. Det er like gratis å ringe de som å spørre her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mine har flått på seg stadig vekk, og det har aldri blitt rødt eller væskende, men alltid litt hardt og hovent. Du vil høyst sannsynlig bare få beskjed om å følge med på om bikkja er dårlig etter 6 mnd for å utelukke borrelia. Hvis det fortsetter å væske og være rødt, kan det jo være en infeksjon, men jeg ville sett an allmenntilstanden på hunden før jeg dro til veterinær.

Og jo, massevis av flått tørker bare inn under udåden, uavhengig av om bikkja er dryppa eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...