Nybegynner2 Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 Hei jeg skal få min første hund nå! sammen med familien, og har ett spm i forhold til AD/HD den hunden vi har sett på hadde dette resultatet, hva betyr det ? på forhånd takk for svar HD = A Ed = Ua Siter
Mirai Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 Hei, jeg har flyttet emnet til rett kategori Moderator IW. HD = A betyr at hunden er fri for HD, A og B regnes som fri og alt etter det regnes som HD i mildere og sterkere grad. Ua er vel "uten anmerkning" (?) og også fri. Antar noen vil korrigere meg om det er feil . Siter
Jankaa Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 A er fri/uten anmerking, og ua betyr uten anmerking. Siter
Guest Kåre Lise Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 Med Ua / uten anmerkning i denne sammenheng så er vel "ikke kjent" mer riktig. AD om det er det sånn jeg forstår det så har jo de samme diagnose-status som HD, altså A-E. Fri sku da vært A eller B. Siter
Jankaa Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 I Sverige (vet ikke med andre land) er ua det samme som a/b. Altså kjent, fri. Siter
SiriEveline Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 Men TS har jo skrevet Ed - ua, kanskje en form for øyetest, de omtales ofte i Norge som ua (uten anmerkning) dersom hunden er fri for evt. sykdommer de har sett etter. Om hunden ikke er testet for AD hadde det ikke stått noe som helst, ihvertfall skal det ikke det. Hørtes ut som en frisk og god hund dette Siter
Snøfrost Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 Ed = albueleddsartrose, kalt AD av en eller annen snodig grunn i Norge, AA hadde jo vært mer logisk Siter
Aslan Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 Men TS har jo skrevet Ed - ua, kanskje en form for øyetest, de omtales ofte i Norge som ua (uten anmerkning) dersom hunden er fri for evt. sykdommer de har sett etter. Om hunden ikke er testet for AD hadde det ikke stått noe som helst, ihvertfall skal det ikke det. Hørtes ut som en frisk og god hund dette ED er da en helt vanlig betegnelse AD? Har også ofte sett det som UA - uten anmerkning, mens andre ganger er det A, B, C etc. Men det kaaaan også være en øyetest ja. Siter
Teserere Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 Ed = albueleddsartrose, kalt AD av en eller annen snodig grunn i Norge, AA hadde jo vært mer logisk Det er fordi AD står for albuedysplasi. AA/artrose er når det har kommet forkalkninger Siter
Silky Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 http://www.anatolian...g/hip-chart.htm Vet ikke om denne kan hjelpe, men den er fin å ha hvis du skal ha hund fra utlandet og de bruker annen terminologi. United Kingdom f.eks, kunne sagt at hunden har HD 3/4 og det ville bety HD fri (eller A i Norge) Tenkte hvis noen andre kunne finne nytte av det så er det jo greit å poste i et topic som har med HD å gjøre Siter
SiriEveline Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 ED er da en helt vanlig betegnelse AD? Har også ofte sett det som UA - uten anmerkning, mens andre ganger er det A, B, C etc. Men det kaaaan også være en øyetest ja. Oki, har bare hørt AD nemlig, og ene øyeundersøkelse greia heter noe på E om jeg ikke husker feil. Men jeg kan ingenting om AD for å være helt ærlig, så da lærte jeg noe nytt Siter
Nybegynner2 Skrevet 15. Juli 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 Hunden kommer også fra svergie. så da betyr det med andre ord att det er ett trygt kjøp ? Tusen takk for gode utfyllende svar her inne =) Siter
Stine Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 AD heter ED i ganske mange andre land, og i andre land pleier dem å skrive 0,1,2,3 eller UA, i Norge kaller vi det A,C,D,E. 1 Siter
Aslan Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 Hunden kommer også fra svergie. så da betyr det med andre ord att det er ett trygt kjøp ? Tusen takk for gode utfyllende svar her inne =) Det betyr jo strengt tatt ikke noe annet enn at hofter og albuer er ok, det er jo endel andre ting som også kan ha noe å si på om det er et trygt kjøp 2 Siter
Snøfrost Skrevet 15. Juli 2012 Rapporter Skrevet 15. Juli 2012 Det er fordi AD står for albuedysplasi. AA/artrose er når det har kommet forkalkninger sitat: Albueleddsartrose (AA), tidligere også kalt albueleddsdysplasi (AD), er en samlebetgnelse på flere feilutviklinger som kan skje i leddbrusken i albueleddet hos blant annet hundedyr. De vil etter hvert gi smerter og forkalkninger (artroser). Alvorligheten av symptomer avhenger også av graden av feilutvikling og miljøfaktorer. Siter
sjæfen Skrevet 22. Juli 2012 Rapporter Skrevet 22. Juli 2012 så på en i svergie nå med dette reultatet! hva tyder det ? HD/ED CC/02 Siter
Stine Skrevet 23. Juli 2012 Rapporter Skrevet 23. Juli 2012 så på en i svergie nå med dette reultatet! hva tyder det ? HD/ED CC/02 HD C (på begge sider, svak grad) AD A/D (fri på ene siden, middels på andre) Siter
Recommended Posts