Gå til innhold
Hundesonen.no

Heidi og hundenes tursommer!


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Jeg lager en tråd der jeg kan legge inn bilder fra ulike turer vi skal gå i løpet av sommeren. Sommerferien er for meg høysesong for lengre turer, så da blir det alltid masse bilder! I år blir det ekstra spennede da det blir Mayahs første sesong som skikkelig turkamerat. Gleder meg til fortsettelsen!

Sist uke var vi en uke på Hardangervidda med DNT ung Drammen. Jeg var turleder, og Mayah var med som maskot og motivasjonsgiver til slitne deltakere! Legger ut noen bilder fra uka som var.

Elwira var ikke med på denne turen.

2-6712016.jpg

Mayah og jeg danner baktroppen første dagen. Mayah trekker godt, og koser seg.

2-6712076.jpg

Lunsjpause!

2-6712135.jpg

2-6712129.jpg

2-6712040.jpg

2-6712677.jpg

2-6712685.jpg

Deilige snøen!

2-6712687.jpg

2-6712580.jpg

Kosestund på kvelden med turleder Martin

2-6712671.jpg

2-6712858.jpg

:)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder! Men hallo, kombinere rød og rosa? Hun må jo matche!

Ja, godt poeng! Ser ikke bra ut når jeg tenker meg om.. Men har ikke tenkt på det :icon_redface:

Så koselig :)

Men du... kan du ikke legge ut hvor du går henn å, værsåsnill? Trenger litt ny inspirasjon :innocent:

Denne turen var å gå fra Fondsbu/Tinnhølen på Hardangervidda (avkjøring rett før Dyranut turisthytte ved riksvei 7). Derfra gikk vi inn til den betjente hytta Rauhelleren der vi hadde hovedcamp helle uka med dagsturer, klatring, toppturer, ridning, padling og annet sprell. Siste dagen gikk vi samme ruta tilbake (selv om planen var å gå opp til Halnefjorden, ta Halnekongen (båten) over til Halne).

Skal ta den samme turen med en annen gruppe fra turistforeningen i august. Tinnhølen er et flott utgangspunkt for mange flotte turer innover vidda!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne turen var å gå fra Fondsbu/Tinnhølen på Hardangervidda (avkjøring rett før Dyranut turisthytte ved riksvei 7). Derfra gikk vi inn til den betjente hytta Rauhelleren der vi hadde hovedcamp helle uka med dagsturer, klatring, toppturer, ridning, padling og annet sprell. Siste dagen gikk vi samme ruta tilbake (selv om planen var å gå opp til Halnefjorden, ta Halnekongen (båten) over til Halne).

Skal ta den samme turen med en annen gruppe fra turistforeningen i august. Tinnhølen er et flott utgangspunkt for mange flotte turer innover vidda!

Takk for tips :) Vi har starta fra Imingfjell eller Solheimstulen, siden det er ikke er mange minuttene å kjøre herifra, men det hadde jo vært gøy og prøve en anna start også. Det er så fint på Rauhellern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt fantastisk ut, rett og slett :heart:

Ville også satt pris på rutetips for fine steder om du har ork til å legge ut ^^ Alltid glad i turinspirasjon!

Edit: tror du har likt telt som meg og samboer. Helsport something? https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/559245_10151943149545341_458001619_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt fantastisk ut, rett og slett :heart:

Ville også satt pris på rutetips for fine steder om du har ork til å legge ut ^^ Alltid glad i turinspirasjon!

Edit: tror du har likt telt som meg og samboer. Helsport something? https://fbcdn-sphoto...458001619_n.jpg

Jeg kan legge ut noen ruter jeg har gått tidligere i morgen :)

Ja, det er nok samme telt. Det jeg brukte der er ikke mitt private, men Turistforeningen Drammen sitt. Har omtrent det samme selv og da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dobbelpost dette, men tenkte å legge inn noen ruter til deg Aslan :)

Jeg har gått mest på Hardangervidda, men også noen turer i Jotunheimen.

En grei, lett rute er å parkere på Halne, gå til Heinseter, Rauhelleren, Stigstuv også tilbake til Halne igjen. Lett og fint terreng, og en fin tur for en langhelg eller lignende. Hyttene har alle muligheter for hund, men de må ligge i uthus/ytterganger i bur på alle. Helt fint det om hundene er vandt med bur :) Dette er på Hardangervidda øst.

Om en kjører litt lengre vest på riksvei 7 kan en kjøre innover til Trondsbu/Tinnhølen, evt. parkere ved Dyranut som ligger ved riksveg 7. Derfra er det mange muligheter. Jeg liker å gå vestover herfra. Gå til Sandhaug eller Besso (liker best sistnevnte som ligger 1 time videre vestover fra Sandhaug). Begge disse hyttene har mulighet for hund, og har rom en kan sove på med hund. Videre har jeg gått til Hadlaskard (har bur i kjelleren til hund), så en kort tur ned til Hedlo (hund på rommet) og opp igjen til Dyranut.

Dette var en flott tur, som ble omgjort grunnet en skade.

Den flotteste turen jeg har gått er en herlig rute på Hardangervidda vest. Kjørte til Haukeliseter (hund på rommet), gikk videre til Hellevassbu (bur), derfra videre til Litlos (bur mener jeg å huske), over til Besso (hund på rommet), videre til Hadlaskard (bur), så til Torehytta (bur), videre til Stavali (hund på rom), også den bratte nedstigningen til Kinsarvik. Derfra kan en ta buss oppigjen til Haukeliseter (men bussen tillater ikke hund, gjorde ihvertfall ikke).

I Jotunheimen har en også mange flotte muligheter. Skriver bare om en rute jeg har gått:

Parkere på Eidsbugarden, gå til Olavsbu (bur), videre til Leirvassbu (hund på rom), ned til Gjendebu (hund på rom), over til Torfinnsbu (hund på rommet mener jeg å huske), så tilbake til Eidsbugarden. Det er også fint å gå fra Gjendebu og tilbake til Eidsbugarden. Denne turen er flott, og relativt lett å gå. Etappene er ikke for lange, og det er i fantastiske omgivelser! Fra hyttene er det også mange muligheter til flotte dagsturer opp på topper.

En annen fin tur er å gå på fjellområdene ved Norefjell. Gå fra Norefjell skiannlegg, opp til Høgevarde (nydelig utsikt!), videre til Toveseter, og ned til Tempelseter. Så gå tilbake til Norefjell (som blir nesten den samme veien som opp til Høgevarde). Det er også muligeter for å kjøre til Tempelseter, og gå til Høgevarde, og videre til Toveseter og tilbake til Tempelseter. Flotte turer!

En tur jeg ikke har gått, men skal gå nå i slutten av august er fra Finse til Hemsedal. Vi går fra Finse til Geiterygghytta, videre til Kongshelleren, videre til Inungsdalshytta, så til Bjordalsbu, og ned til Bjøberg. Gleder meg veldig til å gå i dette området!

Skal legge ut bilder fra turen om alt går etter planen.

Jeg gikk også fra Finse til Rjukan med telt over Hardangervidda for noen år siden. Dette var også en flott tur! Var innom flere hytter for dagsbesøk på veien, og overnatta på to. Vi tok da tog til Finse, gikk mot Krekkja, ned til Halne, tok Halnekongen over Halnefjorden, så ned mot Rauhelleren (her overnatta vi på sovesal og fikk tørka både telt og klær på tørerom får vi gikk videre), så til Mårbu (her slo vi opp teltet ikke langt fra hytta, og spiste middag inne), gikk over til Kalhovd, også videre nedover mot Helberghytta, og ned til Rjukan. Dette var også en herlig tur! Fordelen med telt er at dagsetappene kan bli så lange du føler for, og en får en helt annen turopplevelse. Tursekken blir imidlertid MYE tyngre, og det er mye mer å ha med seg. Dette er grunnen til at mine turer stort sett har vært å gå fra hytte til hytta, da vi har vært en eller to mennesker i turfølget.

Om to uker tar jeg med meg ei venninne og bikkjene opp til Femundsmarka. Her er planen å gå med telt, og bevege oss over i de svenske skoger. Den ruta er ikke satt, og jeg har aldri vært i området før, så kan ikke komme med noen konkrete tips her. Kanskje, forhåpentligvis har jeg noe mer å si om noen uker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur jeg ikke har gått, men skal gå nå i slutten av august er fra Finse til Hemsedal. Vi går fra Finse til Geiterygghytta, videre til Kongshelleren, videre til Inungsdalshytta, så til Bjordalsbu, og ned til Bjøberg. Gleder meg veldig til å gå i dette området!

Skal legge ut bilder fra turen om alt går etter planen.

Det er virkelig en knall tur, i et vakkert område, gled deg :)

Og håper det er greit at jeg slenger med en tips i tråden din :P Hvis det er noen som er interesserte i å gå i fjellet, men kanskje ikke orker å gå fra hytte til hytte, eller med mye oppakking, vil jeg anbefale og kjøre til Ål, videre innover forbi Vats, og så parkere ved Toviken. Herifra kan man gå 1 time, og så er man inne på Iungsdalshytta som man kan bruke som base, mens man kan gå fantastiske turer i området rundt. Hvis man ikke har lyst til å bære alt med seg inn til Iungsdalshytta, kan man ringe inn og få Geirmund (hvis det er han som kjører) til å hente sekker o.l. med båt. Kremt... dagens reklame for Iungsdalshytta :D Jeg jobbet der en sommer, og virkelig koste meg i fjellet hver kveld etter jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig en knall tur, i et vakkert område, gled deg :)

Og håper det er greit at jeg slenger med en tips i tråden din :P Hvis det er noen som er interesserte i å gå i fjellet, men kanskje ikke orker å gå fra hytte til hytte, eller med mye oppakking, vil jeg anbefale og kjøre til Ål, videre innover forbi Vats, og så parkere ved Toviken. Herifra kan man gå 1 time, og så er man inne på Iungsdalshytta som man kan bruke som base, mens man kan gå fantastiske turer i området rundt. Hvis man ikke har lyst til å bære alt med seg inn til Iungsdalshytta, kan man ringe inn og få Geirmund (hvis det er han som kjører) til å hente sekker o.l. med båt. Kremt... dagens reklame for Iungsdalshytta :D Jeg jobbet der en sommer, og virkelig koste meg i fjellet hver kveld etter jobb!

Bare fint at du kommer med turforslag! :)

Godt å høre! Gleder meg veldig til den turen nå kjenner jeg. Har hørt mye positivt om Iungsdalshytta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er vi hjemme fra en flott tur i Femundsmarka! Vi gikk med telt, og begge hundene var med. Min turkamerat var min venninne Emma, som aldri har vært på en slik tur før.

Flere bilder ligger i bloggen vår sammen med en mer detaljert beskrivelse av turen.

010812010.jpg

På vei fra Elgå og inn i marka

010812022.jpg

Utsikten fra fjellet over den sørlige delen av Femundsmarka

010812037.jpg

Elwira slapper av i lyngen

010812041.jpg

Mayah på oppdagelsesferd

010812058.jpg

Jentene slapper av i sola

010812076.jpg

Fineste Elwira

010812088.jpg

Elwira og Emma på vandring over fjellet

010812091.jpg

Utsikt på Falkefangerhøgda

010812107.jpg

Utsikt over Femunden og fjellene i vest

010812134.jpg

Mayah i farta!

010812138.jpg

Elwira passer på sekkene

010812163.jpg

Ulven på vandring

010812172.jpg

Slapper av ved campen

010812209.jpg

Slapper av på brygga siste dagen og venter på båten som skal ta oss til bilen

010812213.jpg

Vakre Mayah!

010812220.jpg

Hundene deler en velfortjent vaffel på båten hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I midten av august dro jeg og Mayah og en god turgjeng fra DNT på tur opp på Hardangervidda. Denne gangen skulle jeg være ledsager for ei flott dame i rullestol i en uke - på fjelltur i "Ingen grenser"-ånd. Dette er et prosjekt vi har i Drammen og Oplands turistforening, og innebærer at vi får med personer med ulike bevegelseshemninger ut på tur!

Vi hadde med to rullestolbrukere, i tillegg til ledsagere, turledere, to hundekjørere og en hjelpepleier.

Min jobb var å trekke en off road rullestol. Mayah og en husky som heter Frøya var trekkhunder som trakk meg igjen. Turen var fantastisk, og alle deltagerne fikk en fantastisk bra opplevelse. For de som er interessert i å lese mer om opplegget ligger det en artikkel på ut.no - direkte link

Legger med noen bilder fra en utrolig uke:

buuvuv.jpg

Ekvipasjen vår på den ene stolen. 2 som dytter, jeg drar, og Mayah og al. huskyen Frøya helt forrerst.

vibeke.jpg

30082012023.jpg

Al. huskyene til Bergvang gård.

30082012034.jpg

Frøya og al. huskyen Gucci i campen.

30082012080.jpg

Vi hadde med to hundespann fra Bergvang gård som hjalp med å frakte utstyr

30082012172.jpg

Mayah slapper av etter en lang dag

Mer bilder fra turen finner dere på bloggen min :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter turen vår på Hardangervidda dro jeg og Mayah rett videre for en uke i Skarveheimen. På Finse skulle jeg møte kjæresten min, og vi skulle gå derfra til Hemsedal. Pga. en skade måtte vi avbryte turen tidligere enn planlagt. Vi kom oss da til hytta til mine foreldre i Hemsedal kollektivt, og var der i godt over en uke med kanoturer, lette fotturer og fisking.

Vi hadde en utrolig flott tur. I Hemsedal møtte jeg også mamma som kom opp med Elwira, så der fikk hun vært med oss en god uke også.

Legger med bilder fra tur til Hardangerjøkulen, og turen vi fikk i Skarveheimen, pluss litt fra Hemsedal.

30082012315.jpg

30082012324.jpg

30082012373.jpg

30082012382.jpg

30082012391.jpg

30082012430.jpg

30082012447.jpg

30082012464.jpg

30082012363-1.jpg

30082012385-1.jpg

30082012427-1.jpg

02092012061.jpg

02092012015.jpg

Flere bilder og beskrivelse fra turen ligger i bloggen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...