Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skambitt av kamphund


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Åh... Det er så forbanna at folk ikke har kontroll på bikkjene sine. Jeg blir så provosert. Stakkars hunden som ble angrepet. Ja, en hund har innstinkter osv, men vi kan ikke gå rundt og være redd for at barn og dyr blir angrepet av hunder hele veien. På tide at det skjer noe positivt snart.. og åpenbart at det er hauger av folk der ute som aldri burde hatt hund.

Forøvrig har vi den gode, gamle kamphund begrepsbruken med igjen. Blir nesten spennende å se hva slags rase det er snakk om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ser ut til at det i flere tilfeller er samme hunder og eiere som er involvert opptil flere ganger i slike saker. Noe som for meg vitner om dårlig oppfølging. Folk som ikke har kontroll på bikkja og som har dritale bikkjer som er ufine med folk eller dyr må holdes under oppsyn. Og i utgangspunktet burde ikke alvorlige angrep få skje 2 ganger. Det er her lovverket må brukes, uavhengig av rase eller hundetype. Drittbikkjer som angriper og dritteiere som ikke kontrollerer hunden sin har jeg ikke særlig mye til overs for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold fokus nå ! Om begrepet "kamphund" brukes, korrekt eller ei, det er av underordnet betydning. Innse også den realiteten at visse raser / blandinger oftere er innblandet i uheldige episoder hvor andre hunder, og / eller mennesker blir bitt.

Det er større sjanse for at ting kan gå galt med en blanding av Rottweiler og Dobermann m.fl., enn om man eier f eks en harehund.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææh, rett borti hugget her jo..

Kjørte forbi der igår i 23 ish tiden, trodde noen hadde fått hjerteinfarkt eller noe pga politibilene og ambulansene.

Dog, svært spent på hvilken rase kamphunden er...

Tror ikke det blir full utrykning når en hund tar en annen hund, men jeg er ikke sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er en kamphund liksom? Var det en pitbull eller var det en hund som bare SÅ skummel ut? Eller kanskje det var en morderhund?

Når de bruker det begrepet er det er da selvfølgelig en hund som er trent opp til å sloss, gjerne med andre kamphunder (men gjerne mennesker også). Duh...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold fokus nå ! Om begrepet "kamphund" brukes, korrekt eller ei, det er av underordnet betydning. Innse også den realiteten at visse raser / blandinger oftere er innblandet i uheldige episoder hvor andre hunder, og / eller mennesker blir bitt.

Det er større sjanse for at ting kan gå galt med en blanding av Rottweiler og Dobermann m.fl., enn om man eier f eks en harehund.

Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg er enig i hovedpoenget ditt. Men jeg tror ikke helheten er så enkel. Det kan vel nesten sies å være et faktum at hunder av den typen opprinnelse og med det type utseendet som ofte omtales som "kamphund" (selv om begrepet forsåvidt omfatter et bredt spekter av raser såvidt jeg kan se i media), ER attraktive for en del mennesker som kanskje ikke har hund bare fordi det er koselig eller fordi hund interesserer dem som som det gjør for "oss andre". Det er mange hunder som havner i hendene på feil eiere, og det i seg selv ser jeg på som et ennå større problem. Det hele dreier seg om, for meg, at man ikke skal ha hunder man ikke kan kontrollere og håndtere. Og der er det mange som bommer, skal man se det i lys av alle hendelsene som har vært den siste tiden. Hunder som ikke er gode i nøtta vil dert alltid finnes, dessverre. Men det er bare "vi" som kan bestemme hvorvidt farlige hunder får muligheten til å være farlige eller ei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er større sjanse for at ting kan gå galt med en blanding av Rottweiler og Dobermann m.fl., enn om man eier f eks en harehund.

Så du mener at en rottis eller dobermann er kamphunder? :huh: Snakk om uheldig stigmatisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg er enig i hovedpoenget ditt. Men jeg tror ikke helheten er så enkel. Det kan vel nesten sies å være et faktum at hunder av den typen opprinnelse og med det type utseendet som ofte omtales som "kamphund" (selv om begrepet forsåvidt omfatter et bredt spekter av raser såvidt jeg kan se i media), ER attraktive for en del mennesker som kanskje ikke har hund bare fordi det er koselig eller fordi hund interesserer dem som som det gjør for "oss andre". Det er mange hunder som havner i hendene på feil eiere, og det i seg selv ser jeg på som et ennå større problem. Det hele dreier seg om, for meg, at man ikke skal ha hunder man ikke kan kontrollere og håndtere. Og der er det mange som bommer, skal man se det i lys av alle hendelsene som har vært den siste tiden. Hunder som ikke er gode i nøtta vil dert alltid finnes, dessverre. Men det er bare "vi" som kan bestemme hvorvidt farlige hunder får muligheten til å være farlige eller ei.

Ja, jeg er selvsagt helt enig med deg i at visse hundetyper tiltrekker seg visse mennesketyper. Og for all del; dere som har slike hunder, og seriøse, dyktige hundefolk, får ha meg undskyldt. Men det er dessverre en sammenheng her.

Likevel kommer man ikke utenom det faktum at all atferd er genetisk betinget. Dette fordi atferden ikke kan utvikles uten at den har en genetisk disposisjon for det. Men det er heller ingen atferd som utvikles uten et passende miljø. Atferd er altså et resultat av dyrets genetiske disposisjon når, eller etter at det har blitt påvirket av miljøet.

Og vi vet jo at visse raser / blandinger / hundetyper har lave terskler på kamp, aggreson, revir, kjønnsdrift osv., og dette kan jo være utfordrene for mange hundeiere. I tillegg utgjør jo eier selvsagt en stor del av hundens miljø, og når man ser at visse hundetyper tiltrekkes av visse mennesker så kan man jo tenke seg hvilke miljø hunden vokser opp i.

Forøvrig ser man at på dette forumet holdes det en langt mer fornuftig og realistisk linje enn f eks på canis. Der postes det flere innlegg som jeg stiller et stort spørsmålstegn ved.

Så du mener at en rottis eller dobermann er kamphunder? :huh: Snakk om uheldig stigmatisering.

Nei, det har jeg ikke skrevet. Les hva jeg skriver en gang til: Hvorvidt en journalist bruker ordet "kamphund" eller ei mener jeg er av underordnet betydning.

Nei, en "rottmann" er ingen kamphund slik sett. Jeg mener likevel det er større sjanse for at denne hundetypen er innblandet i uheldige episoder enn mange andre hundetyper. Jfr. forøvrig mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke skrevet. Les hva jeg skriver en gang til: Hvorvidt en journalist bruker ordet "kamphund" eller ei mener jeg er av underordnet betydning.

Nei, en "rottmann" er ingen kamphund slik sett. Jeg mener likevel det er større sjanse for at denne hundetypen er innblandet i uheldige episoder enn mange andre hundetyper. Jfr. forøvrig mitt forrige innlegg.

Ja, jeg synes ikke det er uvesentlig at man benytter slike utrykk helt ukritisk. Men du hadde altså vært likegyldig om en dobermann ble kategorisert som kamphund av en journalist i landsdekkende media?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes ikke det er uvesentlig at man benytter slike utrykk helt ukritisk. Men du hadde altså vært likegyldig om en dobermann ble kategorisert som kamphund av en journalist i landsdekkende media?

Det er faktisk av underordnet betydning for meg, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er selvsagt helt enig med deg i at visse hundetyper tiltrekker seg visse mennesketyper. Og for all del; dere som har slike hunder, og seriøse, dyktige hundefolk, får ha meg undskyldt. Men det er dessverre en sammenheng her.

Likevel kommer man ikke utenom det faktum at all atferd er genetisk betinget. Dette fordi atferden ikke kan utvikles uten at den har en genetisk disposisjon for det. Men det er heller ingen atferd som utvikles uten et passende miljø. Atferd er altså et resultat av dyrets genetiske disposisjon når, eller etter at det har blitt påvirket av miljøet.

Og vi vet jo at visse raser / blandinger / hundetyper har lave terskler på kamp, aggreson, revir, kjønnsdrift osv., og dette kan jo være utfordrene for mange hundeiere. I tillegg utgjør jo eier selvsagt en stor del av hundens miljø, og når man ser at visse hundetyper tiltrekkes av visse mennesker så kan man jo tenke seg hvilke miljø hunden vokser opp i.

Forøvrig ser man at på dette forumet holdes det en langt mer fornuftig og realistisk linje enn f eks på canis. Der postes det flere innlegg som jeg stiller et stort spørsmålstegn ved.

Jeg tror også at det stemmer som du sier - hunder har genetiske ulikheter og vil derfor alltid være forskjellige avhengig av deres opprinnelige bruksområde, som da henger sammen med de genetiske egenskapene (som man har selektert ut ved formålsrettet avl). En chihuahua eller en puddel har ikke de samme "latente" egenskapene som f.eks. en staffordshire bullterrier eller en rottis. Men poenget mitt, og jeg tror du så det altså (bare for å understreke det) er at det ene ikke kan utelukke det andre i en debatt som dette. Jeg mener det er ekstremt viktig at man får fokus på det å velge rett hund til rett eier kombinert med en avlsdebatt. Aggressivitet er ikke direkte forbundet med rase, men med avl og individer. Alle hunder kan bli drittbikkjer. Men ikke alle hunder dreper en annen hund selv om eier ikke gjør jobben sin. Viktigheten av å velge riktig rase og individ er jo stor, da fallhøyden aldri vil kunne være like stor med absolutt alle typer hunder. Enten avhengig av størrelse, egenskaper eller rent individuelle ting.

Når det er sagt så synes jeg det er langt mer alvorlig med hunder som angriper mennesker uprovosert, selv om ingen av delene er akseptabelt. Det er pest eller kolera. Men hunder som angriper hunder kan man kontrollere og få til å fungere i samfunnet, mens hunder som angriper mennesker aldri burde hatt livets rett...

Jeg liker å skrive, så om innleggene mine bidrar med noe nytt og spennende tviler jeg på. :P Men jeg må si jeg håper vi slipper flere slike hundesaker i sommer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk av underordnet betydning for meg, ja.

Deg om det. For meg er hundesaken en helhet, feilopplysninger (jeg vet ikke om det er tilfelle i denne saken, men sånn generelt) synes jeg veldig lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Deg om det. For meg er hundesaken en helhet, feilopplysninger (jeg vet ikke om det er tilfelle i denne saken, men sånn generelt) synes jeg veldig lite om.

Det som er feilopplysning er vel å sortere "kamphunder" og rottman som selskapshunder .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Hold fokus nå ! Om begrepet "kamphund" brukes, korrekt eller ei, det er av underordnet betydning. Innse også den realiteten at visse raser / blandinger oftere er innblandet i uheldige episoder hvor andre hunder, og / eller mennesker blir bitt.
Det kan det selvfølgelig være, men når det gjelder kamphunder skriver Johanne Bertling i en mastergrad som blir lagt ut på Universitetsforlaget i løpet av sommeren/høsten om en MH-studie som Kenth Svartberg gjennomførte mellom 2000-2002 av ca 13000 individer og 31 ulike raser deriblant Amstaff som var representert i signifikant antall. Svartberg konkluderer med at "No releationships between breedcharasteric behaviour and function in the breed origin were found. Instead, there were correlations between breed scores and current use of the breeding stock, which suggest that selection in the resent past has affected breed-typical behaviour". M a o at "Studiet konkluderer med at rasenes opprinnelige bruksområder ikke har noe å si for de moderne egenskapene som finnes i hundene. Dette er konsistent med andre studier som sier det samme".

Så kan man se på hvilke raser som ofte er innblandet i slike episoder. Justisdepartementet skrev i sin tid at bl a Schäferhund og schäferhundblandinger var overrepresentert m h t bitt og bittskader men at departementet valgte ikke å vurdere schäferhund på sin forbudsliste p g a dens nytte for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man se på hvilke raser som ofte er innblandet i slike episoder. Justisdepartementet skrev i sin tid at bl a Schäferhund og schäferhundblandinger var overrepresentert m h t bitt og bittskader men at departementet valgte ikke å vurdere schäferhund på sin forbudsliste p g a dens nytte for samfunnet.

Kommer nok noen lover og regler der å nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...