Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøre hard regime når det kommer til bur?


Sela
 Share

Recommended Posts

Det er derfor burtråder blir så mange, fordi at man argumenterer i mot normaliseringen av burbruk. Det høres ut som at det er en nødvendighet å bruke bur til hund i dag, og hvis det er tilfellet, så har vi på 20 år klart å avle så dårlige hunder at de får nervøst sammebrudd av å måtte sove i en vanlig hundeseng som står i et helt vanlig rom. Det er ganske ille, er det ikke?

Ja, kanskje vi har klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hunder er ikke burdyr, hunder skal ikke oppbevares i bur. Hva gjør hun når hun må bort? Putter hunden i bur da også? Hva når hun er på skole/jobb? Brått er hunden i bur både på dagtid og om natta - da

Lurer på om sonisene noengang tenker over det faktum at det finnes plenty med hundefolk som bruker bur, faktisk kun om natten? At man bruker bur, betyr ikke nødvendigvis at hunden BOR i bur. Alt med m

Akkurat nå skulle jeg ønske vi hadde en peace-tegn-smiley. Eller et fredsflagg. Dere må slutte å ta alt så personlig, og bite tilbake med like personlige kommentarer. ALLE har fått med seg hva DERE

Jøss, peis gjerne på med quotes på hvor noen har argumentert FOR normalisering av burbruk, og at det er en nødvendighet å bruke bur til hund i dag.

For det tatt i betraktning - så faller hele ditt innlegg som en selvfølgelighet, og utenfor det aspektet som har blitt diskutert over de siste sidene.

knapp011.png

dere slakter jo stakkars Sela , hvis hun vil at hunden skal sove i bur , må hun nesten få lov til det. hun spør jo om råd til og få hunden til å like buret ? mens dere slakter bur helt.

Hvis folk vil at hundene deres skal ligge i bur, så er jo det opp til de selv å bestemme det, helt uten at noen har lov til å kritisere det valget, sant?

Lurer på om sonisene noengang tenker over det faktum at det finnes plenty med hundefolk som bruker bur, faktisk kun om natten? At man bruker bur, betyr ikke nødvendigvis at hunden BOR i bur. Alt med måte, som med alt annet. At det finnes idioter som lar hunden bo i bur rettferdiggjør ikke hets mot de som evnt måtte ha spørsmål om burtrening. Om man ikke har noe å komme med, som faktisk har noe med spørsmålet som blir stilt å gjøre, så syns jeg faktisk man kan la vær å skrive noe, evnt refere til gamle tråder.

Plenty med hundefolk som bruker bur kun om natten = normalisering av burbruk.

Kan løsningen være å få hunden til å se på buret som en tilfluktsplass? Vi har et bur som hundene bruker til soveplass dersom de vil være helt i fred. Når de ligger i bur er det ikke lov til å ta på dem eller gjøre noe med hunden, buret er alltid oppe så de kan velge selv. Buret er egentlig ganske lite, men storpuddelen elsker å ligge der inne. Mine hunder sover i sengen om natta, men hvis jeg vil kan de ligge på gulvet.

At hunder trenger bur som en tilfluktsplass = normalisering av bur (samt igjen en liten antydning til at det avles så crappy bikkjer at de trenger bur for å kunne få være helt i fred).

hunden min velger om han vil sove i bur eller utenfor buret da døren er åpen. i 99% av tilfellene legger han seg i buret. guess what ? han gjør det frivillig. vi har fjernet buret ett par ganger å det viser seg att han gjør mye mer tull uten det trygge buret sitt(som er åpent.) enn med når han er hjemme alene og har tilgang på hele huset.. bikkja elsker buret.

Normalisering og forherligelse av burbruk.

Det å ha buret i senga var egentlig for å sakte flytte det lenger unna meg, og til slutt i et hjørne på soverommet. Men med en gang buret kom ned på gulvet ble hun jo helt hysterisk.

Jeg skulle så ønske hun både likte buret og senga mi, så kunne jeg velge for henne etter som hva som passer meg... Men skjønner jo nå at jeg burde vært mer konsekvent fra starten av og gitt henne tydelig beskjed...

Men hun brukte bur som valp... Men så reiste jeg bort hver helg til en venn i et halv år, og da tok jeg ikke med bur, og nå har hun forstått at hun kan mase seg til å ligge i senga:p

Men det var en god ide, kan legge henne i gangen, har et avgrenset område der, kan fjerne alt av leker osv. Og legge hundesengen hennes der, buret og kanskje en dyne eller lignende med min lukt. Det skal jeg prøve! Hun er jo vandt til å være alene, og tror hun velger buret hvis senga mi ikke er et alternativ. TAKK :D skal skrive hvordan det gikk om noen dager.

Eier vil velge bur for hunden når det passer henne, uten noen annen spesiell grunn enn nettopp det - at da passer det eier best. Normalisering av burbruk.

Hun må ikke ligge i bur, det har jeg aldri sagt... Det er førstevalget mitt ja, men jeg lar da ikke henne gå gjennom helvette for å lære henne det. Nå er jeg på soverommet med lukket dør, hun i gangen, med mange sovemuligheter, blandt annet åpent bur. Jeg hører litt sutring der inne, men ingen hysterisk gråting... Så regner med dette skal gå bra!

Hun er alt for diltete ja, det er kjempedumt. Og hun fotfølger meg. Nå skal det også sier at rasen, cavalier, er ikke verdens mest selvstendige rase... Så ja, det er virkelig dumt hun måtte lide for at jeg har dullet med henne, men hun er min første hund og jeg trodde hun hadde godt av det. Hun er trygg av seg på alle andre måter, så jeg har abslutt ikke gjort alt feil. Bare litt for mye kjærlighet...

Førstevalget er at hunden ligger i bur om natta. Normalisering av burbruk.

Satt det litt på spissen;) Men jeg syns ikke det er en grusom trend.

Syns ikke det er en grusom trend at hundefolk generelt har hundene sine så mye i bur at både SKK og NKK syns det er nødvendig å si at bur ikke skal være hundens primære oppholdsplass.

Jeg er en person som har et liv utenom hund også, forstå det den som kan. Jeg har gått på skole og jobbet gjennom hele min hunds liv, og da hun var liten og frem til hun var ett år lå hun i bur. Hvorfor? Fordi jeg ikke tok sjansen på å la valpen traske alene hjemme i mange timer for dagen - for ja, hun var alene hjemme i opp til åtte timer fra hun var ni uker, selv om det skal sies at hun de fleste ukedager ble luftet en gang på dagtid av en nabo. Burde jeg ha dårlig samvittighet? Jeg har i hvert fall ikke det.

Buret var en trygghet for meg, fordi da vet man at valpen ikke går rundt og herper huset og/eller skader seg selv. Jeg kan heller ikke registrere at hunden min lider av traumer etter mitt "burmisbruk". Fra valpen var ett år, sluttet jeg å bruke bur for øvrig, og har i grunnen aldri hatt bruk for buret hennes siden, bortsett fra under eventuell transport eller hvis vi har hatt fremmede hunder i hus (da er det disse som sitter i buret selvsagt). Sankten som jeg anskaffet meg på et tidspunkt hvor jeg jobbet delt skift, lå aldri i bur, bortsett fra én eneste gang, og det var under transport.

Naturligvis er det en drittrend at folk stuer bort hundene sine i bur i størsteparten av døgnet. Jeg klarer ikke helt å sette meg inn i slike menneskers tankegang heller, for hva er vitsen med hund, hvis den ikke skal få være noe annet enn et burdyr? Likevel, bur i seg selv, ser jeg på som et utmerket verktøy når man driver med hund. Som sagt, det er ytterst sjelden jeg har bruk for bur når det angår mine egne hunder, men jeg har mye hunder inn og ut av huset, og det å ha tilgang på bur er gull verdt, de få gangene jeg ikke er sammen med hundene jeg huser, men som jeg ikke kjenner så godt. Alternativet for mange av disse hundene er kennel, og det å ligge i bur et par timer i uken, topper IKKE kennellivet, spør du meg.

Å putte valper i bur det første leveåret for eiers egen trygghetsfølelse, er normalisering av burbruk, men her blir det i det minste innrømmet at det er en trend å stue hundene sine i bur størsteparten av døgnet (hvilket vil si at det ikke bare er burmotstandere som har sett denne trenden, sant?)

Jeg gjorde det vel ca nøyaktig som Emilie, og jeg ønsker gjerne å framme den gunstige effekten burbruk hadde for valpen min i forhold til det å HOLDE SEG I RO når den er alene. Gjennom burbruk forstod hunden at når det er mørkt og ingen er hjemme (den lå i gangen med dørene lukket til soverom om natten) så ligger man bare i ro. Når hunden aldri får muligheten til å gjøre feil som valp, vokser den seg av stjeling, gnaging og ødelegging. Allerede ved 8 måneder tok vi bort døra på buret, ved 10 mnd tok vi bort "taket" av buret, og ved 12 mnd var det ikke noe bur igjen. Har ALDRI kommet hjem til noe ødelagt, ikke en gang en sko.

Når det er sagt er det ingen garanti, invididsforskjeller utgjør nok mye i forhold til kapasitet og formbarhet - men det skader iallefall ikke. Heller 6 mnd med burbruk om natt og ved alenetid, enn en livstid med problemer og som i trådstarters uttalelser: stress hos hund.

Hele førsteavsnittet ditt er normalisering av burbruk, og mye brukt argument for hvorfor man er nødt til å kjøpe inn bur når man kjøper valp. Og her er du også veldig enten eller, som du kritiserer burmotstandere for å være, ironisk nok, siden trådstarter har hatt sin hund i buret fra den var valp av.

Ja, for en bragd. Tror ikke jeg hadde vært så bekymret for å etterlate meg miniatyrhundvalper hjemme alene, som det å etterlate seg en obsternasig schæfervalp. Og faktisk så prøvde jeg uten bur noen ganger, ikke lenge om gangen heller og sammen med vår gamle hund. Foreldrene mine (som sov i etasjen under hundene) våknet av sagelyder fra rommet mitt. Det var en del treverk som ble herpet den natten og Venus måtte nok ligge i bur noen måneder til.

Normalisering av burbruk på større hunder. Et mye brukt argument hos folk som har brukshundraser, btw. Et mye brukt argument = normalisering av burbruk.

Nei da har du ikke hørt om mye, kjenner til ett lass av kreative schäfere for ikke snakke om ett desto større lass huskyer o.l. som kan være store utbryterkonger.

Det samme kan sies her, normalisering av større hunders destruktive atferd = normalisering av burbruk.

Er det "ingen" her som ser verdien av å lære hunden å slappe av / sove i bur om nødvendig? Det betyr jo ikke at man planlegger å bruke bur om nettene hjemme på fast basis, selv om man lærer den det. Å kunne sovei buret sitt en god grunnferdighet å ha! For eksempel om man må få hundepass som ikke kan ha hunden løs om natten. Et annet eksempel på situasjoner der "burferdighet" er nødvendig er om man deltar på workshops med f.eks. Leslie McDevitt. Hundene som ikke står for tur, må da evne å slappe av i burene sine. Hvis ikke er det umulig å delta.

Det må kunne gå an å diskutere denne typen fornuftig burbruk, og svare på TS sine spørsmål om hvordan lære hunden å takle det, uten å gå over i en generell diskusjon om burmisbruk? :icon_confused:

Normalisering ved et "hvisomattedersomatte"-argument. Tenk om man får behov for at hunden slapper av i buret.

Mine hunder har forøvrig lært seg å slappe av i buret når vi har kjørt bil. Jepp, jeg veit, jeg er:

http://youtu.be/6iyGJaJSVSQ

Ironisk nok så er disse burlekene stort sett en klikkertante-oppfinnelse, og det er stort sett i disse miljøene det er et poeng å gjøre buret til en slags belønning. Man skal ikke straffe hunden, det er fy og æsj, men å sperre bikkja i bur er jej..

Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen igjennom, men tenkte å komme med en observasjon som jeg selv har gjort og som faktisk bekymrer meg. Og det er nettopp hvor mange som faktisk kjøper bur FØR hunden er i hus og før de vet om det faktisk hadde gått veldig bra uten. Mange oppdrettere anbefaler åpenbart bur, og uvitende valpekjøpere kjøper ukritisk fordi det har oppdretter sagt. Jeg jobber selv i dyrebutikk og snakker daglig med folk som skal ha bur til hunden, og selger mer bur enn for bare 4-5 år siden.

Jeg ser jo hvorfor det er kjekt med bur dersom det faktisk ER en god løsning kontra alternativet, og dersom man ser at hunden ikke fungerer å ha alene om den får fritt spillerom. Men at man ikke engang prøver før man har sett hvordan hunden er, det synes jeg er fryktelig synd, uansett rase. Allmennheten ser ut til å tro, som jeg så nevnt tidligere, at bur må til dersom man skal ha hund. Og det er en trist trend. Problemløsning når problemet faktisk oppstår er en annen sak.

Chessea var i bur det første året, det er nå 6 år siden. Om det hadde fungert uten, det veit jeg ikke. For vi visste ikke bedre, og vi prøvde ikke uten. Men etterhvert innså jeg at det å ha bikkja i bur ikke føltes riktig for meg, vi prøvde uten, og det gikk strålende. Chess har ikke sittet i bur siden. Leja har aldri sittet i bur, men vi prøvde med valpegrind i starten. Unødvendig med en valp som ikke eier ødeleggelseslyst! Og siden jeg har mine egne å sammenlikne med, så synes jeg det er forferdelig synd når folk med f.eks. chihuahua eller andre småraser (ja, for jeg ser poenget med størrelse og ødeleggelse) kommer innom jobben og skal ha bittelite innebur fordi de snart skal få valp. Virkelig!?

Jeg pusher alltid folk litt når de skal ha bur jeg, da. Spesielt på størrelsen. Skal man først ha bur er det forskjell på et bikkja såvidt kan ligge i og på et som er "for stort". Jeg føler ikke det er min rett å fortelle folk hva JEG mener om deres beslutninger rundt kjøp og bruk av bur, men jeg lurer inn litt synspunkter så diskret jeg kan :P

Maria jobber i dyreforretning, hun veit sånn ca når hundeeiere kjøper bur, og at hun gjerne snakker med de om hvorfor. Hun har selv hatt sin første hund i bur det første året, fordi som hun sier, de visste ikke bedre, de veit ikke om det hadde gått uten. Det er normalisering av burbruk.

Er innlegget mitt fortsatt en selvfølgelighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for en bragd. Tror ikke jeg hadde vært så bekymret for å etterlate meg miniatyrhundvalper hjemme alene, som det å etterlate seg en obsternasig schæfervalp. Og faktisk så prøvde jeg uten bur noen ganger, ikke lenge om gangen heller og sammen med vår gamle hund. Foreldrene mine (som sov i etasjen under hundene) våknet av sagelyder fra rommet mitt. Det var en del treverk som ble herpet den natten og Venus måtte nok ligge i bur noen måneder til.

Snakk om å undergrave Line her, det virker som hun ikke har rett til å uttale seg bare fordi hunden ikke veier over et visst antall kilo. Selvfølgelig kan småhunder også skade seg selv eller gjenstander når de er alene. Det mest ødelagte huset jeg har sett, var det en Fransk Bulldog som stod bak.

Jeg har jo også en rase som er kjent for å være av de mer oppfinnsomme, som heller aldri har ødelagt noe. Han var / er ikke alene i mer enn 5 timer, men en hund rekker fint å ødelegge noe på den tiden. Ellers har jeg vokst opp med bernersennenhunder og bearded collie som var alene i 8 - 9 timer hver dag, men heller aldri ødela noe. En helt vanlig ting før burenes inntog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det forresten som er så hakkande gale med å "normalisere" bur, det er da slett ikke ensbetydende med at det misbrukes?

Snakk om å undergrave Line her, det virker som hun ikke har rett til å uttale seg bare fordi hunden ikke veier over et visst antall kilo. Selvfølgelig kan småhunder også skade seg selv eller gjenstander når de er alene. Det mest ødelagte huset jeg har sett, var det en Fransk Bulldog som stod bak.

Undergrave?! Det ER jo et faktum at størrelse har en del og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke normalisering av bur 2ne, jeg ser noen som prøver å normalisere en DEBATT. Det står ikke "kjøp bur i det valpen kommer inn døra" (tvert i mot har jeg gang på gang ytret at man må se an individet og vurdere sin situasjon før man bruker et hvilket som helst hjelpemiddel, det være grime, bur eller klikkertrening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur på valpene mine. De sover i bur om natten. Det finnes en enkel grunn for det, jeg har rett å slett ikke plass på rommet mitt til å få satt opp sikring mot ledninger, så jeg annser det som tryggere for valpene å sove i bur om natten, enn at jeg finner de stive om morgenen etter å ha vært i ledninger/stikkkontakter (for ja, de kan fint finne på å tygge på stikkkontakter). Jeg har prøvd å ha de løse, å dette var resultatet:

548519_10151075569505586_1928124851_n.jpg

Den ledningen er som det synes på bildet, helt avtygget. Hadde de tygget på den tykke og inderste delen, hadde jeg risikert to døde valper, så ja, for min del vil jeg heller at valpene mine i en periode til jeg er trygg på at de ikke gjør slikt - sover i bur om natten. Om du har lyst å kalle meg dyremisshandler for det, så bring it on.

Dog - alt med måte. Jeg går sjeldent ifra valpene hjemme alene, de er stort sett alltid sammen med meg, somregel er jeg hjemme med dem. De gangene jeg evnt går i fra dem noen timer, har jeg sperret av kjøkken/stue å de kan være på kjøkkenet, da har de 6kvadratmeter å boltre seg på. De har knerta kurven sin - men det gjør ingenting, for de kan ikke drepe seg med noe på kjøkkenet. Alle ledninger er satt til oppføre kjøkkenbenken, den er 70cm høy å opp dit klarer de ikke - ergo kan de ikke dø på kjøkkenet om jeg forlater dem noen timer.

Så nei, jeg prøver ikke å normalisere burbruk (missbruk, kall det hva du vil) - jeg prøver bare å si at det faktisk går ann å bruke bur med sunn fornuft, å at det er viktig å ikke dra alle under en kam. Å bruke bur periodevis gjør ikke nødvendigvis folk til dyremisshandlere... Alle mine valper har sovet i bur om natten de første mnd av livet sitt, ingen av de er døde, ingen av de er redd for bur, å ingen av de har tatt noen form for skade av det. At folk velger å gjøre det annerledes er helt å holdent opp til dem, jeg respekterer at alle ikke bruker samme metoder som meg, men jeg aksepterer ikke å bli ilagt meninger jeg ikke innehar. Jeg har ikke normalisert burbruk, jeg har prøvd å si at det faktisk finnes folk med sunn fornuft som bruker bur i perioder, å at alle som nevner ordet bur og hund sammen, ikke nødvendigvis lar hundene sine bo i bur.

Alt med måte...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det forresten som er så hakkande gale med å "normalisere" bur, det er da slett ikke ensbetydende med at det misbrukes?

Jeg synes det er nokså gale når både nkk og skk synes det går over stokk og stein med denne trenden. Det tyder på at den gjengse hundeeier IKKE bruker bur med sunn fornuft.

Hva er så forferdelig galt med å prøve å få flere hunder ut av bur?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke normalisering av bur 2ne, jeg ser noen som prøver å normalisere en DEBATT. Det står ikke "kjøp bur i det valpen kommer inn døra" (tvert i mot har jeg gang på gang ytret at man må se an individet og vurdere sin situasjon før man bruker et hvilket som helst hjelpemiddel, det være grime, bur eller klikkertrening).

Din mening om burbruk er ganske likegyldig for meg, Kangerlussuaq, du siterte meg og ba meg finne quoter i fleng hvor man normaliserte burbruk, og det gjorde jeg. Bur er dog noe helt annet enn grime eller "klikkertrening", for bur begrenser hunden på en sånn måte at det kan være skadelig for den, om den tvinges til å være der hele netter og hele arbeidsdager, ergo er det verdt å diskutere antall timer gang på gang på gang i burdiskusjoner, så folk i det minste tenker etter om det er et behov de har, og ikke bare bruker bur fordi at en eller flere har sagt at det er så innmari lurt.

Hva er så forferdelig galt med å diskutere vettig bruk av bur?

Er det ikke det vi alltid gjør i disse diskusjonene da? Problemet er jo at hva du mener er vettig bruk av bur, ikke er det samme som hva jeg mener er vettig bruk av bur.

Og sånn seriøst. NKK er ikke kjent for å være spesielt kjappe av seg, og når de går inn og skriver i sine etiske retningslinjer at bur ikke skal være hundens primære oppholdsplass, så er det kanskje ikke så ****** uvanlig med uvettig burbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn seriøst. NKK er ikke kjent for å være spesielt kjappe av seg, og når de går inn og skriver i sine etiske retningslinjer at bur ikke skal være hundens primære oppholdsplass, så er det kanskje ikke så ****** uvanlig med uvettig burbruk?

...eller at det faktisk har vært nødvendig med en lov om det i vårt naboland..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg synes det er nokså gale når både nkk og skk synes det går over stokk og stein med denne trenden. Det tyder på at den gjengse hundeeier IKKE bruker bur med sunn fornuft.

Hva er så forferdelig galt med å prøve å få flere hunder ut av bur?

Hvor syns SKK og NKK at dette går over stokk og stein? Greit å evne skille mellom normal bruk og ekstremisme her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor syns SKK og NKK at dette går over stokk og stein? Greit å evne skille mellom normal bruk og ekstremisme her.

Og da er normal bruk av bur for deg sånn ca hva da?

Tro det eller ei, men det hender man prater med folk utenfor hundesonen også (det hender også at folk skriver om det her på hundesonen, til og med), hvor "normal" burbruk er hele natta og hele dagen når menneskene er på jobb/skole, fordi da skal hunden sove allikevel. Hvis det er normal burbruk, hvor mye burbruk skal til før vi kan kalle det ekstremisme da? Sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og da er normal bruk av bur for deg sånn ca hva da?

Tro det eller ei, men det hender man prater med folk utenfor hundesonen også (det hender også at folk skriver om det her på hundesonen, til og med), hvor "normal" burbruk er hele natta og hele dagen når menneskene er på jobb/skole, fordi da skal hunden sove allikevel. Hvis det er normal burbruk, hvor mye burbruk skal til før vi kan kalle det ekstremisme da? Sånn ca?

Hvor vanskelig er det å svare folk?

Eneste NKK sier er at bur ikke skal være hundens primære oppbevaringsplass e.l. Det du beskriver er for meg primært når den sover der og er der dagen lang. Det er også ekstremisme og ikke normalt. OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig er det å svare folk?

Hva er det du ikke har fått svar på, Snusken?

Eneste NKK sier er at bur ikke skal være hundens primære oppbevaringsplass e.l. Det du beskriver er for meg primært når den sover der og er der dagen lang. Det er også ekstremisme og ikke normalt. OK?

Hvor vanskelig er det å svare folk? Jeg spurte hva som var normal burbruk for deg. OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I følge Tonje syns NKK og SKK at det går over stokk og stein, jeg lurer på hvor de syns det? At de går ut med forebyggende regler og retningslinjer er vel ikke synonymt med at hver eneste hund lider 24/7 i bur? Ergo; Ekstremisme. Jeg har svart deg 2ne på hva som er normalt, og det er da naturligvis bruk når buret ikke er det primære oppholdstedet. OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Tonje syns NKK og SKK at det går over stokk og stein, jeg lurer på hvor de syns det? At de går ut med forebyggende regler og retningslinjer er vel ikke synonymt med at hver eneste hund lider 24/7 i bur? Ergo; Ekstremisme. Jeg har svart deg 2ne på hva som er normalt, og det er da naturligvis bruk når buret ikke er det primære oppholdstedet. OK?

Nei, Snusken, du har svart på hva du syns er ekstremt (og allikevel så er ikke hele natta og hele arbeidsdager unormalt, faktisk), ikke på hva DU syns er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper litt inn her igjen, jeg. For meg er det ekstremt at det som en selvfølge står bur i ganger, stuer, på soverom og bad (ja, i et av rommene da, som regel) og dette er hundens primære sove/hvileplass. Hvor mange av disse daglige og/eller nattlige burbrukerne tror dere har startet uten bur, vurdert grundig andre alternativer, ser på buret som en midlertidig problemløser fordi hunden er ung, uoppdragen og/eller destruktiv, med en klar plan for avtrapping/fjerning av buret i hjemmet når hunden blir voksen og forstandig evt. har lært alternativ atferd til tullfakter?

Til dere med bur med åpen dør: Hva i all verden skal dere med bur da, da? Mine barn (og deres venner) er vokst opp med en eller flere hunder i hjemmet fra de ble født. Det har da aldri vært behov for å putte bikkjene i bur for å beskytte dem mot ungene. Jeg har relativt normale barn.

Èn ting til. Hunder stammer fra ulven ikke reven. En hund som er utrygg vil gjerne opp i høyden for å søke trygghet, ikke inn i en hule. De har ikke noe naturgitt behov for å gjemme seg i huler, men for å ha oversikt over omgivelsene. Den første tiden gategutten vår bodde i et hjem, foretrakk han å ligge på spisebordet. Ja, så la vi senga hans der, da. Han var ikke redd, eller utrygg i negativ forstand, men trengte vel litt tid på å finne ut hvordan ting og tang fungerte i det som vi kalte hjemme :) Det varte ikke så mange ukene, så sluttet han helt og aldeles å hoppe opp på bord, helt av seg selv. (Han er ingen basenji, heller :lol: ) Tinka er også liten og hun har en ludde over sofaryggen som er hennes favorittplass innimellom.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Èn ting til. Hunder stammer fra ulven ikke reven. En hund som er utrygg vil gjerne opp i høyden for å søke trygghet, ikke inn i en hule. De har ikke noe naturgitt behov for å gjemme seg i huler, men for å ha oversikt over omgivelsene.

Du later til å ha glemt helt og holdent at ulven er født og oppvokst i huler. Derav er det naturlig og trygt med huler, det er morsbåndene det fra den trygge valpetiden, derav også valpekasser. "I god tid før forventet fødsel må valpekassa lages klar. Kassa skal gi valpene et lunt og trygt sted der de kan være de tre første leveukene." Kom ikke og fortell meg at den tryggheten ikke sitter igjen hele levetiden. Se på huskyer o.l. hvordan de trives i sine små hus, alle som ellers også har bygd hundehus har og gjerne erfart at det bare er tull å bygge store hundehus, det er bare noe vi mennesker tror at de vil like mens faktum er at dess mindre og trangere dess større sjangs for at de vil trives. Favorittstedet til bikkjeskinnet her nå er halvmetern mellom senga og veggen, jeg kan vedde på at hadde det vært tak over hadde han trivdes minst like godt. Siden jeg har høy kontinentalseng må jeg bøye meg over for å faktisk se at han ligger der mens i følge deg burde han liggi på stuebordet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du later til å ha glemt helt og holdent at ulven er født og oppvokst i huler. Derav er det naturlig og trygt med huler, det er morsbåndene det fra den trygge valpetiden, derav også valpekasser. "I god tid før forventet fødsel må valpekassa lages klar. Kassa skal gi valpene et lunt og trygt sted der de kan være de tre første leveukene." Kom ikke og fortell meg at den tryggheten ikke sitter igjen hele levetiden. Se på huskyer o.l. hvordan de trives i sine små hus, alle som ellers også har bygd hundehus har og gjerne erfart at det bare er tull å bygge store hundehus, det er bare noe vi mennesker tror at de vil like mens faktum er at dess mindre og trangere dess større sjangs for at de vil trives. Favorittstedet til bikkjeskinnet her nå er halvmetern mellom senga og veggen, jeg kan vedde på at hadde det vært tak over hadde han trivdes minst like godt. Siden jeg har høy kontinentalseng må jeg bøye meg over for å faktisk se at han ligger der mens i følge deg burde han liggi på stuebordet.

oh, men kan ikke dy meg. Og du ser at brorparten faktisk ligger oppe på husene sine ;) Jeg har vokst opp med slike, så føler at jeg har ett vist grunnlag for å uttale meg om den saken :P Når (om) Uta får valpene sine, så er da kassen ikke med vegger og tak? Tror ikke mange oppdrettere her på sonen mekker huler til valpene sine Z'n min, utrygg som han var, likte ALDRI å ligge på gulvet, han skulle opp, og gjerne det høyeste punktet som gikk an å få til.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt vannvittig at dette er en diskusjon som kommer og igjen og igjen. Selvfølgelig bør ikke normale friske hunder sove i bur. Ikke om natta, ikke om dagen. Det strider i mot all fornuft. Ingen dyr er skapt til å være i bur, i hvertfall ikke hunder. Jeg fatter fortsatt ikke hvorfor bur til hund det siste tiåret plutselig har blitt en nødvendighet, etter flere tusen år uten.

Kan det være at 'alle' skal ha hund uansett om de har tid og ressurser eller ikke?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

oh, men kan ikke dy meg. Og du ser at brorparten faktisk ligger oppe på husene sine ;) Jeg har vokst opp med slike, så føler at jeg har ett vist grunnlag for å uttale meg om den saken :P

Selvom jeg ikke har vokst opp med slike så har jeg da nok erfaring til å kunne uttale meg, det er ingen som trenger lære de eller tvinge de til å ligge der, og det er da heller ikke bare i verste uværet de ligger der men typisk også når de er slitne og det er jo poenget mitt.

Når (om) Uta får valpene sine, så er da kassen ikke med vegger og tak? Tror ikke mange oppdrettere her på sonen mekker huler til valpene sine Z'n min, utrygg som han var, likte ALDRI å ligge på gulvet, han skulle opp, og gjerne det høyeste punktet som gikk an å få til.

Om du har tenkt å ha valpekasse uten vegger får bli din sak, jeg kan ikke annet enn å ønske deg lykke til, husk å fortelle oss hvordan det gikk. Jeg har da aldri sagt noe om at oppdretterne her på sonen mekker huler til valpene, jeg antar de bruker valpekasser men jeg kan jo ta feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig det der - i løpet av de siste 20 årene er visst hund blitt mer hamster.. Verken hund eller ulv er "huledyr". Ville ulver oppsøker kun huler for valping. Hvis det var slik at dette trygghetsbehovet satt i i voksen alder, skulle man jo tro at ulver ville søke til huler bestandig? Men de gjør ikke det, kun når de skal valpe. Utover det er det vel kun det syke eller skadede eller veldig redde hunden/ulven som søker opp hule av seg selv - og det fordi det er lettest å forsvare når dyret er redusert.

At en hund kan like å sove i et bur med åpen dør, tviler jeg ikke på. Der er det vel et OK underlag å ligge på, det er der den blir henvist etc - men det har da ingenting med hule-egenskaper å gjøre. Og en sånn plass kan man jo legge til rette allikevel uten det stygge buret.

Jeg synes det er helt forferdelig at folk går rundt og tror at hunder trenger bur, at man faktisk anskaffer seg et "oppholdsbur" som en del av valpepakka. Bilbur skal man ha, men bur inne? Det er kun for spesielle tilfeller ikke som en livsstil.

Når man velger å legge bikkja si' i bur med lukket dør om natten og/eller om dagen skal man være bevisst sitt valg, hvorfor man gjør det. Jeg ser masse vikarierende begrunnelser for hvorfor det er så bra å putte bikkje i bur som en annen hamster, fordi folk vil ikke innrømme at det er for deres egen del de gjør det - ikke for hundens beste.

At man kanskje må ha valp i bur for at man leier, helt forståelig - man gjør det for at valpen ikke skal ødelegge bostedet man ikke eier selv. Sånt forstår jeg - men det er ikke for valpens beste, det er for eiers beste som ellers vil få trøbbel med leieforholdet. Å legge hund i bur pga potensielle ødeleggelser er aldri til hundens beste. Og jeg skjønner det er situasjoner hvor det er nødvendig å unngå eventuelle ødeleggelser som man ikke kan forhindre, men da skal man vite at det er derfor og være bevisst hvorfor man gjør det og at det slets ikke er optimalt.

Å legge valp i bur for å slippe å tørke opp tissedammer, det er vel noe av det mest egoistiske på jord og har ingenting med hundevelferd å gjøre.

Og så synes jeg det er dypt tragisk å høre om voksne hunder som "må ligge i bur for ellers ødelegger de vildt og uhemmet mens de er alene. De føler seg trygge i buret". Da tenker jeg på den redde hunden som aldri får hjelp til redselen sin men heller passifiseres i et bur inntil eier kommer hjem, år ut og år inn med redsel. Det er bare tragisk.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ny her på sonen og kommende valpeeier syns jeg denne diskusjonen er veldig interessant. Jeg er oppvokst med hund som vi aldri har brukt bur til. Dog har de hatt et avgrenset område å oppholde seg på når vi ikke var hjemme, men de led ingen nød.

Når jeg nå skal få valp er det veldig mange som oppfordrer meg til å skaffe meg bur. Jeg har ingen planer om å ha valpen i bur 24/7 så for meg er ikke burkjøp aktuelt, men jeg vurderer å låne et, rett og slett fordi "alle" mener jeg trenger det. Denne tråden har gitt meg noen oppvekkere om burbruk, selv om jeg syns nivået det diskuteres på her til tider er litt for krast :wacko:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig kan jeg jo si at buret for oss nå er helt klart for OSS, ikke fordi han digger å være der inne. Altså, han går jo inn dit og leker og sånt, men han vil jo helst absolutt tilbringe mest tid utenfor.

Kan jo også være så ærlig å si at jeg ikke har råd til hverken ny sofa eller nytt vegg til vegg teppe i andreetasjen, og sånn det er nå så gå det ikke an å stenge av halve stua f. eks. Så frem til han er husren sover han i buret, og frem til han er eldre og ikke vil tygge på alt så må han være der hvis vi begge jobber. Vi er jo som sagt heldige med litt fleksibel arbeidstid, så det blir vel på det meste maks fire timer. Har gigantstørrelse bur. Når han blir eldre kan han bli med på jobb om det bare er en time her og en time der :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg har masse hunder hjemme. Både kjente og fremmede. Jeg kan ikke stole blindt på disse. Har med sikkerhet (pr i dag, så tenker jeg mest på min egen hund - som IKKE ligger i bur) å gjøre, både for hundens del, som jeg skrev tidligere, men som kanskje ingen leste, 70 kilos mastiff gjennom vinduet er ikke noe jeg ønsker meg, men det var søren meg nære på en gang. Etter den episoden, som bare er ETT eksempel, så valgte jeg å safe - med bur. Og så kommer dette med herping av inventar som jeg heller ikke er spesielt keen på.

Det er lett å fordømme buret når man har en, ukomplisert hund (ja, det har jeg også), men når man skal håndtere flere, så ser jeg på buret som et utrolig praktisk og hendig verktøy. Jeg er riktignok mye hjemme sammen med hundene (for tiden), men igjen, buret er til stor hjelp når jeg skal få kabalen til å gå opp noen ganger - og jeg ser ikke problemet med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...