Gå til innhold
Hundesonen.no

Mopsehelse


Poter
 Share

Recommended Posts

Heia, jeg lovet jo å svare deg. So here it comes. :)

Generelt på mops er det allergi, PL og PDE som er de store problemene.

Før avl på denne rasen er det dessverre ingen helsekrav.

PDE kan leses om her: http://www.datsplat.com/pug-dog-encephalitis-pde-signs-symptoms-and-treatments/

PDE merkes ikke på hunden på noe måte, sålenge hunden ikke er testet (spyttprøve, sendes til lab i USA) så merkes ikke sykdommen før man finner hunden død. Enkelte sovner bare inn og blir borte, mens andre får epilepsi-lignende symptomer, men reagerer ikke på medisin hos veterinær. Hunden kan være 100% en dag og død neste morgen. Foreløpig er det kun vanlig å teste linjer som det mistenkes at dette ligger på. Forelingen på resultat går slik: N/N = fri. N/S = Bærer og S/S = har PDE. En S/S hund kan leve ett helt fint liv, da det er tilfeldig om en S/S hund faktisk dør. Det jobbes fremdeles ved å finne ut av dette. Foreløpig sier de at en S/S hund kan parres med en N/N, det blir da N/S hunder statistisk sett.

Det avles på mye rart i miljøet, det er oppdrettere som velger og teste for PL selvom det ikke er ett krav. Selvom dette ikke er "store" greiene syns jeg dette er en bra begynnelse.

Regner med de fleste vet hva PL er, så den utdyper jeg ikke.

Av allergier testes det svært lite, faktisk ingenting sålenge det ikke er mistanke om annet, men dette er vel som på andre raser. Testes ikke for, sålenge det ikke er mistanke om allergi.

Ellers er bløt gane også ett problem, dette er blitt MYE mindre de siste årene, da oppdrettere faktisk er blitt mer oppmerksomme på dette området og er blitt flinkere til å forhøre seg med oppdretteren av foreldredyr om andre i kullet har det, så det ikke dobles på. Det er ofte bløt gane som gjør at de snorker, det er flere variasjoner på bløt gane. Noen har litt, andre ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de veldig utstående øynene som noen har, og de fraværende nesene, er ikke dette å anse som et helseproblem da det er ønska trekk ved rasen? Nå er det ikke alle som har disse fiskeøynene, din Hector har jo feks ikke det, men den tilfeldige mopsen på gata kan ofte se ganske merkelig ut, synes jeg.

Og så mener jeg å huske at du har sagt at det har blitt gjort endringer i avlen etter Pedigree Dogs Exposed-dokumentaren. På hvilke områder da? Er det noen som tør å avle på neser?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm... dette er jo nøyaktig de samme symptomene som min chihuahua hadde. Obduksjonen av ham viste en slags betennelse i hjernen...

(PDE) is a serious brain inflammation condition.

Det er jo det PDE er. Kanskje sykdommen ikke bare er for mopser likevell da.. Eller så var det noe som ligna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(PDE) is a serious brain inflammation condition.

Det er jo det PDE er. Kanskje sykdommen ikke bare er for mopser likevell da.. Eller så var det noe som ligna..

Ja, det var iallefall veldig veldig likt alle symptomer hunden min fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de veldig utstående øynene som noen har, og de fraværende nesene, er ikke dette å anse som et helseproblem da det er ønska trekk ved rasen? Nå er det ikke alle som har disse fiskeøynene, din Hector har jo feks ikke det, men den tilfeldige mopsen på gata kan ofte se ganske merkelig ut, synes jeg.

Og så mener jeg å huske at du har sagt at det har blitt gjort endringer i avlen etter Pedigree Dogs Exposed-dokumentaren. På hvilke områder da? Er det noen som tør å avle på neser?

Ja, det har blitt gjort endringer. Det ble krav i den engelske mops klubben at de måtte ha mindre innavl og importere nye gener. Dette har hjulpet en hel del.

Ja, den tilfeldige mopsen i gaten ser ofte helt ****** ut. Det skyldes OFTE dårlig avl, ettersom jeg pleier spørre hvor, hvem og hva. Men det skjer jo noen uhell hvor en fantastisk kombinasjon får feks disse øynene som stikker ut.

Såvidt jeg vet er det ikke noen som har prøvd å avle snute. Det blir liksom ikke mopser lengre da, Hector har feks ikke særlig med snute (mer enn boris.. men jeg ønsker ikke mer enn det han har) og han sliter ikke med varmen, raller ikke og høres ikke helt forferdelig ut.

Det blir ikke mops lengre, om de skal få lang snute. De har hatt den korte snuten i mange, mange år.

Hmmmmm... dette er jo nøyaktig de samme symptomene som min chihuahua hadde. Obduksjonen av ham viste en slags betennelse i hjernen...

Ja, det er jo mulig. Såvidt jeg vet heter det PDE fordi det ble "oppdaget" på mopsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på lang snute og f. eks 0,5 cm mer snute da, som ville gitt betraktelig mer rom på innsiden?

Nå blir det kanskje litt personlig siden jeg tviler på det kommer til å renne inn med mopseoppdrettere her, men f. eks Hector siden du nevnte han, syns du at f. eks en halv cm mer snute på han hadde gjort ham til å ikke se ut som en mops?

Bra det hvertfall har begynt å bli mer fokus på helse selv om det ikke er krav, det er jo et veldig godt tegn!

*bilde fjernet*

Endret av IW
Fjernet bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er litt "morro" å snakke om helse på raser. Jeg kunne ramset opp sykdommer på min egen rase som gjør at det høres ut som den sykeste rasen som finnes. Ville heller satt fokus på utbredelse enn på hvor mange sykdommer som er registrert på en rase.

Dette ble litt på sidelinjen, men det er jo en "kjent" sak at jo flere sykdommer man er åpen om at er påvist på en rase jo "sykere" er den, uten at den faktisk trenger være det overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på et par ting om mopsehelse

Den bløte ganen du nevner, der det de hudfoldene som dannes i ganen nevnt i blant annet PDE?

alle har jo "den bløte gane", det er jo en del av anatomien i munnhulen til oss pattedyr.

Hemivertebrae, blir det undersøkt for? Vet det står som den eneste anbefalte undersøkelsen på KC sin "veterinærinformasjon" om rasene.

Så fant jeg noen historiske bilder av mops, jeg synes sånne bilder er interessante. Og selv om noen av disse hundene kanskje ikke er så "mopsete" så synes jeg jo de fleste ligner på rasen sin, selv om mange har litt lengre snute. Men er jo enig i at snuta ikke må bli for lang for at de skal beholde rasepreget.

http://smg.photobucket.com/home/Pietoro/tag/pug?start=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg lurer på et par ting om mopsehelse

Den bløte ganen du nevner, der det de hudfoldene som dannes i ganen nevnt i blant annet PDE?

alle har jo "den bløte gane", det er jo en del av anatomien i munnhulen til oss pattedyr.

Hemivertebrae, blir det undersøkt for? Vet det står som den eneste anbefalte undersøkelsen på KC sin "veterinærinformasjon" om rasene.

Så fant jeg noen historiske bilder av mops, jeg synes sånne bilder er interessante. Og selv om noen av disse hundene kanskje ikke er så "mopsete" så synes jeg jo de fleste ligner på rasen sin, selv om mange har litt lengre snute. Men er jo enig i at snuta ikke må bli for lang for at de skal beholde rasepreget.

http://smg.photobuck...tag/pug?start=0

Oii! har ikke sett dette før nå. Beklager.

Hemivertebrae testes kun for ved mistanke om det.

Jeg vet om hunder som har testet negativt på PDE test, som har bløt gane. Bløt gane kan kjennes på hunden fra de er valper alt, jeg har selv en hund som hadde dette. Hun solgte jeg pga jeg ikke ville avle på henne. At alle pattedyr har bløt gane ja, men noen mopser har FOR bløt gane, som rett og slett "sperrer" for at luften skal komme til.

Mopsen sliter også med for tung nesefold og for små nesebor. Dette er heldigvis noe som sees ned på i utstillingringen etter det kom nye regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...