Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som tisser inne i stuen og kjøkkenet


Tibetanian
 Share

Recommended Posts

Dette er en hund på 8 år som alltid har tisset inne. Jeg overtok han da han var 6 år. Det har blitt verre etter jeg fikk en hund til på 1.5 år. Han er svært lite sosialisert. Det man kan kalle en problemhund. Han gjør utfall mot gående og syklende. Gav 5000,- for han. Er glad i han, han er en kosehund, men ute er han en problemhund.

De hundene jeg har hatt før som jeg har fått som valp har aldri tisset inne etter avveningstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du gjort for å få den voksne omplasseringshunden din stueren?

Hva kan man gjøre? Den eldste er kjemisk kastrert i et forsøk på å få den til å slutte med å tisse inne. Jeg vet ikke hvem av de som tisser inne, men min gamle hund er blitt mye mer roligere og hengiven etter han ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det eneste du kan gjøre er jo og begynne på nytt som med en valp.. Følg med hunden og ta den med ut ofte og ros når den gjør fra seg ute...Men det kommer til og ta lengre tid og det burde vært gjort med en gang du fikk den for og gjøre det lettest mulig. Kastrering vil nok ikke ha noe med saken og gjøre, dette er, som du sier en hund som ikke har blitt renslighetstrent og som har en vane med og tisse inne. Den vanen vil ikke forsvinne før den evt blir brutt med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man gjøre? Den eldste er kjemisk kastrert i et forsøk på å få den til å slutte med å tisse inne. Jeg vet ikke hvem av de som tisser inne, men min gamle hund er blitt mye mer roligere og hengiven etter han ble det.

En hund blir ikke renslig av å kastreres. En hund som ikke har lært at den bare skal gjøre fra seg ute må læres det. Det vil si begynne på valpestadiet igjen, og ta ut hunden hver gang etter mat, lek og søvn, og rose hunden når den tisser ute. Inne må du følge med hele tiden, og ta med hunden ut så snart den gjør tegn til å ville tisse inne. Det samme med den andre, om den heller ikke er renslig.

Når det gjelder den andre problemhunden så kan det kanskje være en idé å få hjelp av en hundetrener til å jobbe med de problemene han har, så det blir hyggeligere for alle å gå på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men en 8 år gammel hund som ALLTID har pisset inne, trenger ikke valpeinnlæring på renslighetstrening, den trenger klar beskjed om at dette er fullstendig uaktuelt og uakseptabelt. Da fotfølger man dyret HELE tida, og straks den så mye som tenker på å løfte på beinet, så skal den få klar beskjed om at dette ikke er lov (ja, det er lov å ta i hunden faktisk, den dør ikke på seg av det). Lag et innigranskauen til bråk om den pisser, og hiv den så ut.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men en 8 år gammel hund som ALLTID har pisset inne, trenger ikke valpeinnlæring på renslighetstrening, den trenger klar beskjed om at dette er fullstendig uaktuelt og uakseptabelt. Da fotfølger man dyret HELE tida, og straks den så mye som tenker på å løfte på beinet, så skal den få klar beskjed om at dette ikke er lov (ja, det er lov å ta i hunden faktisk, den dør ikke på seg av det). Lag et innigranskauen til bråk om den pisser, og hiv den så ut.

jajo, men hvorfor ta den liksom?? (jeg kritiserer ikke eller sier deg imot, bare lurer) den vet jo tydeligvis ikke att den ikke skal tisse inne, det er en hund og uten tissetreningen tenker den sikkert: "oi jeg må tisse, NÅ". Hundene går ikke ut å tisser naturlig uten trening liksom... :) eller er jeg helt borte? :) Tenker liksom att den kanskje kan bli forvirret eller noe slik hvis den blir tatt hver gang den må tisse....(inne da)...når det er vanlig for den.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men en 8 år gammel hund som ALLTID har pisset inne, trenger ikke valpeinnlæring på renslighetstrening, den trenger klar beskjed om at dette er fullstendig uaktuelt og uakseptabelt. Da fotfølger man dyret HELE tida, og straks den så mye som tenker på å løfte på beinet, så skal den få klar beskjed om at dette ikke er lov (ja, det er lov å ta i hunden faktisk, den dør ikke på seg av det). Lag et innigranskauen til bråk om den pisser, og hiv den så ut.

Og hva er det godt for når den har lært at det er lov? I værste fall så blir den jo bare redd og begynner og pisse bak sofaen osv... Altså, jeg tar min voksne hund om han løfter på benet for og markere innendørs, men så er han husren også da.. Det høres jo ut som hunden har litt issues fra før av så og 'ta' den høres ikke serlig lurt ut i mine ører.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jajo, men hvorfor ta den liksom?? (jeg kritiserer ikke eller sier deg imot, bare lurer) den vet jo tydeligvis ikke att den ikke skal tisse inne, det er en hund og uten tissetreningen tenker den sikkert: "oi jeg må tisse, NÅ". Hundene går ikke ut å tisser naturlig uten trening liksom... :) eller er jeg helt borte? :) Tenker liksom att den kanskje kan bli forvirret eller noe slik hvis den blir tatt hver gang den må tisse....(inne da)...når det er vanlig for den. :)

Hunder er enkle sjeler, de, og når de skjønner at de gjør noe de faktisk ikke får lov til lenger, så slutter de gjerne med det, men de må få klar beskjed om hva som forventes av dem. Det er faktisk ikke verre enn det.

Og hva er det godt for når den har lært at det er lov? I værste fall så blir den jo bare redd og begynner og pisse bak sofaen osv... Altså, jeg tar min voksne hund om han løfter på benet for og markere innendørs, men så er han husren også da.. Det høres jo ut som hunden har litt issues fra før av så og 'ta' den høres ikke serlig lurt ut i mine ører.

Hunden har vel heller aldri lært at det IKKE er lov å tisse inne - den har ikke lært at det er lov... De fleste normale hunder vil helst ikke tisse inne der de bor - det er sjelden tisper tisser inne, sant? De fleste hannhunder som gjør det, gjør det helt bevisst, og da må man lære dem at DET faktisk ikke er lov. Voksne hunder tåler å høre at det de gjør ikke er lov. Det er noe helt annet med valper.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er enkle sjeler, de, og når de skjønner at de gjør noe de faktisk ikke får lov til lenger, så slutter de gjerne med det, men de må få klar beskjed om hva som forventes av dem. Det er faktisk ikke verre enn det.

Hunden har vel heller aldri lært at det IKKE er lov å tisse inne - den har ikke lært at det er lov... De fleste normale hunder vil helst ikke tisse inne der de bor - det er sjelden tisper tisser inne, sant? De fleste hannhunder som gjør det, gjør det helt bevisst, og da må man lære dem at DET faktisk ikke er lov. Voksne hunder tåler å høre at det de gjør ikke er lov. Det er noe helt annet med valper.

Jeg antar at denne hunden ikke har lært og være renslig, og etter 8 år kan man vel si at den har lært at det er greit og tisse inne? Kan jo hende den har gjort det helt siden den var valp, kanskje fordi den ikke har vært så mye ute? Hva vet vi? Når du i tilegg her har en hund med div issues både til folk og hunder så bør man være litt forsiktig med og slenge ut slike råd synes jeg.

Det blir litt som at jeg skulle begynt og denge kodak i en alder av 8 år fordi han tisser på en stolpe han alltid har hatt lov til før, hvor mye skal han skjønne av det?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at denne hunden ikke har lært og være renslig, og etter 8 år kan man vel si at den har lært at det er greit og tisse inne? Kan jo hende den har gjort det helt siden den var valp, kanskje fordi den ikke har vært så mye ute? Hva vet vi? Når du i tilegg her har en hund med div issues både til folk og hunder så bør man være litt forsiktig med og slenge ut slike råd synes jeg.

Det blir litt som at jeg skulle begynt og denge kodak i en alder av 8 år fordi han tisser på en stolpe han alltid har hatt lov til før, hvor mye skal han skjønne av det?

Selv 8 år gamle hunder kan lære.... og jeg har da ikke snakket om denging? Det er vel en viss forskjell på det og å ta tak i pissebikkja og si tydelig fra at dette ikke er akseptabel adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Malamute! Jeg synes ikke det høres noe fornuftig ut i det hele tatt å ta bikkja og å lage "et innigranskauen til bråk". Noen hunder "dør" faktisk på seg av slikt. Nora hadde dødd på seg om jeg hadde laget "et innigranskauen til bråk". Så det synes jeg er et veldig rart råd, når hunden allerede har en del problemer, og kanskje også er usikker/nervøs.

Malamuten sier egentlig alt jeg kunne sagt selv, så signerer henne! Jeg ville starta med å trene hunden som om den var en valp, og roset tissing ute, tatt den ut etter soving, spising, og leking. Og tatt den ut hver gang jeg så den skulle tisse inne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alle mine tre (som er godt over året) får beskjed om de prøver seg inne for å si det sånn. Tisse gjør vi ute. Kan ikke hunden det så lærer man den det, når de vet at man tisser ute, men alikevel prøver inne så får de faktisk høre det.

Om hunden dør på seg av litt kjeft så er det kanskje hunden det er noe galt med?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vår hund prøver å markere/tisse inne, så er det bare en bonus om han blir "spooked" om jeg roper. Hadde pinadø ropt om guttungen hadde begynt å pisse i soveromskroken også...

Er det så mange som er så redd for at hunder skal bli psykisk skadet om de hører høye stemmelyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alle mine tre (som er godt over året) får beskjed om de prøver seg inne for å si det sånn. Tisse gjør vi ute. Kan ikke hunden det så lærer man den det, når de vet at man tisser ute, men alikevel prøver inne så får de faktisk høre det.

Om hunden dør på seg av litt kjeft så er det kanskje hunden det er noe galt med?

Om vår hund prøver å markere/tisse inne, så er det bare en bonus om han blir "spooked" om jeg roper. Hadde pinadø ropt om guttungen hadde begynt å pisse i soveromskroken også...

Er det så mange som er så redd for at hunder skal bli psykisk skadet om de hører høye stemmelyder?

Men de har kanskje lært i utgangspunktet at de ikke skal tisse inne, fra valpestadiet av? Og har ikke store problemer med usikkerhet ellers?

Jeg er helt for å korrigere en hund som gjør noe den ikke skal, men da skal den vite at det er feil. Denne hunden virker ikke til noen gang å ha fått noe hentydning til at man gjør slikt ute og ikke inne...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...