Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene opp fart?


Carro92
 Share

Recommended Posts

Jeg og Anastasia skal nå begynne å dra over grensa for å prøve oss på rundbaneløp, pleier ikke å være noen mangel på fart hos henne, men hadde vært greit å prøve å trene opp fart likevel, siden vi vil jo gjerne prøve å vinne når ho får lisensen :P

Jeg fikk vite det en gang for hest, men det har jo gått fullstendig i glemmeboka.... Så hvordan kan man da trene opp fart på en mest mulig effektiv måte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe fasit svar altså, men jeg tror at jeg ville kjørt intervalltreninger på sykkel og vekslet mellom trav og galopp.

Ellers ville jeg gått turer i ulendt terreng sånn at hun får bygget godt med muskler jevnt over hele kroppen :)

Når jeg haddde hund med hd trente vi endel bakketrening for å bygge opp bakparten hans, det var veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det viktigste av alt er jo at hunden faktisk har muskelatur til å kunne trene fart.

Grunnlaget for utholdene og skadefri hund er at den er gjenbnomtrent i muskalturen FØR man trener belastene på fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste av alt er jo at hunden faktisk har muskelatur til å kunne trene fart.

Grunnlaget for utholdene og skadefri hund er at den er gjenbnomtrent i muskalturen FØR man trener belastene på fart.

Dette er sikkert en LC hund i og med at hun tenker rundbane. Så den er nok trent for det den skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurttrening, hekkeløp, korte turer i ulendt terreng (gjerne med "tung" kløv), osv :)

ok, takker :)

Det viktigste av alt er jo at hunden faktisk har muskelatur til å kunne trene fart.

Grunnlaget for utholdene og skadefri hund er at den er gjenbnomtrent i muskalturen FØR man trener belastene på fart.

Hvordan muskulatur tenker du på da? At ho har muskler? Jeg vil tørre å påstå at ho er godt muskulert, og ho har jo allerede fått kommentarer fra dommere og folk rundt på at ho har veldig fine muskler :) Men såklart, vi skal ikke overtrene på fart av den grunn, vil bare prøve å trene mot det, om du skjønner. Vi trener allerede mye i skogen, både løs og hvor ho trekker meg i belte. Også prøver vi å løpe så mye som mulig på stranda i sand og i vann. Også dukker vi opp på lc-treninger når de er, så ho får jo litt utløp der å :P

Og nå har jeg kjøpt kickbike, så vi har begynt smått litt trening med den å. Ifølge sykkelcomputern så tok ho og pointerblandinga mi på 3 bein, bakken opp i 31,1kmt, uten no særlig hjelp fra meg :)

Dette er sikkert en LC hund i og med at hun tenker rundbane. Så den er nok trent for det den skal gjøre.

ja, eller ho har ikke fått lisensen der ennå, men vi har vært med på flere treninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvordan muskulatur tenker du på da? At ho har muskler? Jeg vil tørre å påstå at ho er godt muskulert, og ho har jo allerede fått kommentarer fra dommere og folk rundt på at ho har veldig fine muskler :) Men såklart, vi skal ikke overtrene på fart av den grunn, vil bare prøve å trene mot det, om du skjønner. Vi trener allerede mye i skogen, både løs og hvor ho trekker meg i belte. Også prøver vi å løpe så mye som mulig på stranda i sand og i vann. Også dukker vi opp på lc-treninger når de er, så ho får jo litt utløp der å :P

At en dommer sier at en hund har god muskelatur betyr ikke at hunden er godt trent. Det fins det nok av eksempler på.

En gjennomtrent hund også trent de små viktige musklene og ikke bare de store.

Jeg sier ikke at din er utrent, men det blir meget fort glemt at de også skal bygge rygg/mage/håndledd o.l. Da må de jobbe i alt fra skritt til galopp med vekter/motstand/flatmark/ujevnt terreng og ialle de forsjellige gangartene. Da får man en gjennomtrent hund som fungerer under stor belastning og kan presses og presser seg selv lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en dommer sier at en hund har god muskelatur betyr ikke at hunden er godt trent. Det fins det nok av eksempler på.

En gjennomtrent hund også trent de små viktige musklene og ikke bare de store.

Jeg sier ikke at din er utrent, men det blir meget fort glemt at de også skal bygge rygg/mage/håndledd o.l. Da må de jobbe i alt fra skritt til galopp med vekter/motstand/flatmark/ujevnt terreng og ialle de forsjellige gangartene. Da får man en gjennomtrent hund som fungerer under stor belastning og kan presses og presser seg selv lengre :)

Sier AMEN til dette :yes: , du MÅ være 100% fokusert på hele kroppen, hele tiden.

Første pri hadde vært å dra til en undersøkelse hos en dyrlege som vet hvordan kroppen skal være når hunden starter et løp og sjekket den opp for evt skader/skavanker, så ville jeg evt tatt med meg hunden til en god massør og/eller en fysioterapaut så h*n får sjekket igjennom muskler, sener osv osv ;)

Har selv hjulpet til å trene opp noen hunder til VM i LC og disse ble bla trent i vanntredemøllen et par ganger i uka, hvor vi kunne regulere både motstanden og farten så vi hadde mer kontroll på treningen, vi tok også filmer for å holde 100% kontroll på bevegelser under treningen.

Dersom jeg hadde vært novise innen en sport, så hadde jeg spurt folk som driver innen sporten om råd, kan være risikabelt å følge råd fra et forum, kan virke som man kommer med gode ideer, men kanskje ikke akkurat disse ideene er bra for nettopp det du skal trene hunden din til (og i så stor fart som din hun skal opp i så MÅ hele kroppen fungere).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...