Gå til innhold
Hundesonen.no

Naturfageksamen - Muntlig


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Ja eg har da fått vært så "heldig" og komme opp i naturfag muntlig.

Eksamen er på tirsdag, så jeg har i det minste fått god tid på forberedelsene.

Tenkte kanskje det var mulig og få noken tips her.

Og ikkje minst, mange hoder tenker kanskje bedre enn bare mitt hodet.

Bare så det også e sagt, naturfag er mitt svakeste fag :P

Oppg jeg fikk var:

Stråling kan brukes i mange sammenhenger. Vis med eksempler hvordan det kan brukes til diagnostisering og behandling innen helsesektoren.

Du bør i denne oppgaven også komme inn på skadelige effekter på menneskekroppen ved ulike typer stråling og hvordan vi kan beskytte oss mot disse

Dette skal jo da opp på en power point og ca 15min fremføring.

Jeg ser jo dit hen at diagnotisering og stråling, så må man vel da si noke om

Røntgen og CT

også

PET scan og Scintigrafi

De to gruppene går jo noe ut på det samme, bortsett fra at PET og CT har litt mer fancy utgaver av de to andre. Hmm...

Kanskje satse på å snakke da mest om den mest fancy utgaven? :P

Når det kommer til stråling som behandling, så blir det jo indre og ytre stråling som kreftbehandling. Noe annet er det vel ikke?

Så er det jo hvilke skader stråling idag kan gi mennesket.

Så er er det jo da hvertfall sol, radongass og mobil om ikkje annet.

Men ka annen stråling blir vi utsatt for i varierendes grad, men blir vi stort sett utsatt for? Hmmm

Også igjen kordan vi kan beskytte oss imot dette?

Sola er jo grei, for d er jo klær, solkrem og det og holde seg unna sola på d værste.

Radongassen e jo grei, for d gjelder jo da å tette huset og ha god ventilering.

Men mobil? Kan jo liksom ikkje slutte å snakke i mobil :P KAN men hallo, hehe..

Noen tips? :P

Eg e nå i d minste igang føler eg sjøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mobil? Kan jo liksom ikkje slutte å snakke i mobil :P KAN men hallo, hehe..

Forskningen har ingen beviser for at mobilbruk er skadelig, det som sies om dette er i hovedsak føre var, da vi ikke vet.

En relativt ny sak om dette: http://www.forskning.no/artikler/2011/mars/281777

Det er ikke mye vi kan gjøre, men det er forskjell på mobiler. Nyere mobiler med mye ekstra funksjoner, GPS og lignende, stråler mer enn andre mobiler. Det finnes mobiltelefoner som er spesielt utviklet for å stråle minst mulig, men disse er temmelig enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et enda nyere studie, på mus riktignok.

Mobilstråling gir ADHD-symptomer

Nye forsøk på gravide mus viser at fostre som utsettes for mobilstråling, senere utvikler symptomer som minner om ADHD.

http://www.forskning...012/mars/316526

----

MEN, hvis skolen din følger utdanningsdirektoratets tolkning av reglene, skal ikke presentasjonen telle, så jeg vil i så fall anbefale deg å ikke legge all tid i presentasjonen, men også forberede deg til utspørringen etterpå (="selve eksamen").

"Men Utdanningsdirektoratet har en helt annen oppfatning av hvordan regelverket skal tolkes.

- Regelverket sier tydelig at det normalt ikke er arbeidet gjort i forberedelsestiden som skal vurderes, for eksempel en powerpoint-presentasjon, sier seniorrådgiver Sissel Skillinghaug.

- Elevene får selvsagt ikke selve oppgaven før på eksamensdagen, presiserer hun og omtaler spørsmålene i etterkant av hele presentasjonen som ”selve eksamen”."

http://www.aftenpost...ml#.T9te7rWwXXo

En bekjent som er lærer ved en videregående skole, bekreftet også dette; at under presentasjonen bedømmes det hvor godt man fremfører stoffet, og karakteren settes i hovedsak på hvordan man besvarer spørsmålene i etterkant.

Med forbehold om at det tydeligvis (ref Aftenpostens innlegg) er store forskjeller mellom hvordan dette praktiseres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Oppg jeg fikk var:

Stråling kan brukes i mange sammenhenger. Vis med eksempler hvordan det kan brukes til diagnostisering og behandling innen helsesektoren.

Du bør i denne oppgaven også komme inn på skadelige effekter på menneskekroppen ved ulike typer stråling og hvordan vi kan beskytte oss mot disse

Radioaktivitet! Si i fra om du vil vite mer, er på mob nå.

Jeg tenker vel som så at det er greit å begynne med å forstå oppgaven og tolker det også til radioaktiv stråling. Sier ikke oppgaven noe mer? Det er tre typer radioaktiv stråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Gamma beta og alfa ja.

JOD og "den driten" hva nå enn det er, er ikke radioaktivitet men ett grunnstoff brukt i "behandling" Da JOD absorberer røntgenstråling, brukes også til kontrastvæske.

Er det VG1 det her du går? jeg skal kanskje ta den fra høsten-.. puha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om naturfag, men er lærer i engelsk og norsk på vgs. Jeg har vært sensor mange mange ganger. Mitt tips som du kan redde deg minst en karakter på er struktur.

Ha en god innledning. Fortell hva oppgaven din går ut på, i hvilken rekkefølge du skal snakke om hva osv. Si en ting om gangen (omtrent som når du skriver en mening i hvert avsnitt). Ha også en avsutning der du runder av med en konklusjon eller i allefall en oppsummering. Ha kildene dine på siste side av power pointen din. Og forklar gjerne hva du har brukt de ulike kildene til.

Jeg vet at jeg lett kan gi en karakter høyere uavhengig av innholdet bare fordi presentasjonen er ryddig og har struktur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamma beta og alfa ja.

JOD og "den driten" hva nå enn det er, er ikke radioaktivitet men ett grunnstoff brukt i "behandling" Da JOD absorberer røntgenstråling, brukes også til kontrastvæske.

Er det VG1 det her du går? jeg skal kanskje ta den fra høsten-.. puha..

Kvikksølv å d greiene der ja.

Det vil jo må gå under behandling. eller med på behandling om ikkje annet.

Eg e nå til tirsdag ferdig med påbygg :)

Jeg kan ingenting om naturfag, men er lærer i engelsk og norsk på vgs. Jeg har vært sensor mange mange ganger. Mitt tips som du kan redde deg minst en karakter på er struktur.

Ha en god innledning. Fortell hva oppgaven din går ut på, i hvilken rekkefølge du skal snakke om hva osv. Si en ting om gangen (omtrent som når du skriver en mening i hvert avsnitt). Ha også en avsutning der du runder av med en konklusjon eller i allefall en oppsummering. Ha kildene dine på siste side av power pointen din. Og forklar gjerne hva du har brukt de ulike kildene til.

Jeg vet at jeg lett kan gi en karakter høyere uavhengig av innholdet bare fordi presentasjonen er ryddig og har struktur.

Ja kildene er eg igang med og legge inn hvertfall.

Men takk, skal huske på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvikksølv er ikke en form for stråling, kvikksølv er et flytende metall - det eneste som er flytende ved "normale" trykk og temperaturforhold (så vidt jeg husker).

Det relevante her er å få med seg radioaktivitet som er den formen for stråling vi oftest opplever. Vi har stråling rundt oss hele tiden, enten kosmisk bakgrunnsstråling eller f.eks radioaktivitet fra radon-gass som siver inn i svært mange hus i norge (pga den harde granitt-grunnen vi har her i fastlandsnorge :) ). Når vi flyr utsettes vi for kosmisk stråling (siden det er atmosfæren som beskytter oss mot de farligste radioaktive strålene), og astronauter må time sine "verdensrom-lufteturer" etter solens utbrudd (solstormer) som inneholder vanvittige menger radioaktivitet.

Man kan også knytte radioaktivitet til en annen nytte ( i tillegg til medisinsk ) - og det er jo atomkraftverk. Radioaktiviteten er jo her en "blessing" og en "fiende", alt etter hvordan man ser det :) Bly er sentralt i beskyttelsen, i tillegg til tykke sementvegger. Radioaktivt materiale (avfall fra atomkraftverk) holdes under konstant trykk og temperatur for å "holdes stabile" og lagres under bakken, i fjellanlegg eller i havet.

Her er det MYE å ta i :)

EDIT: Jod er forøvrig brukt da Jod eksisterer i stabile og ustabile varianter. Det finnes en form for ustabil (og radioaktiv) jod som forbindes med f.eks atomulykker (fukushima-ulykken førte til slike utslipp). Jod tas opp av skjoldbruskkjertelen, og ved å "fylle opp" skjoldbruskkjertelen med snill, stabil jod holder du deg frisk. Hvis den ikke er "fyllt opp" tar den til seg ustabil og radioaktiv jod, noe som naturlig nok ikke er særlig sunt :)

Skulle gjerne kommet opp i dette i muntlig på vgs! Jeg har bestandig vært rivende interessert i radioaktivitet. Jeg kom opp i nyere historie og måtte snakke om Vidkun Quisling, den gang da jeg gikk på vgs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radioaktivitet brukes også industrielt, til f eks å sjekke etter sveisefeil og tæringer i rør.

Men siden det står i oppgaven at du bør vise til eksempler innenfør helsesektoren, så ville eg ha prøvd å få snakket med en radiograf på ett sykehus. Evnt radiograf studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radioaktivitet brukes også industrielt, til f eks å sjekke etter sveisefeil og tæringer i rør..

Stemmer det! Da kom jeg på en ting jeg glemte i går: vi bruker radioaktivitet når vi leter etter olje også. Gamma-stråling måles via måleinstrumenter, og man bruker en radioaktiv kilde når man borer exploration wells for å få informasjon fra omliggende materiale. Uten radioaktivitet hadde livet jammen vært "fattigere" å leve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mye å ta fatt på :/

Og jeg hadde mye heller tatt Qusling enn dette :P

Men men, jeg får uansett gjøre det beste ut av det.

Og bare håpe jeg ikke får totalt hjerneteppe når eg kommer inn, som jeg pleier å få på muntlig eksamen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med KristinR om at struktur er veldig viktig her. Lag en skikkelig disposisjon først, med innledning (hva skal oppgaven din handle om), hoveddel, gjerne delt opp i temasetninger som du viser på skjerma + egne kommentarer som du ikke trenger å ha på Powerpointen, ikke ha for mye tekst der, finn heller et bilde som utdyper det du sier, og så en avslutning/konklusjon.Ta utgangspunkt i det som står i læreboka om emnet, utdyp med stoff du finner andre steder, men ikke rot deg bort i forskningsrapporter og slikt som du ikke rekker å sette deg skikkelig inn i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disposisjonen som eg skal mekke når eg e ferdig med alt, skal eg skrive ut og levere til sensor og eksaminator.

Det var visstnok pluss i boka :P

Og eg trener virkelig alle plussene eg kan få, hehe :P

Men no er eg kommet til noen sider, og tror eg begynner og bli ferdig med fremføringsdelen.

Power pointen ser sånn ca ut som dette

Forside

Hvilken oppg eg fikk

Litt om stråling

Stråling til diagnotisering

Stråling til behandling

Andre skadelige strålinger vi blir utsatt for. (Husker ikkje helt nøyaktig ka eg skrev som overskrift på den der, har d på skole pcn)

Hvordan beskytte oss imot disse

Kilder

Så da tror eg at eg har kontroll

Skal få fremført for meg selv her :P

Sånn at eg ser sånn ca hvor lang tid jeg vil bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg virkelig å begrense oppgaven så du ikke bare snakker generelt om stråling. Begynn gjerne generelt og nevn mye forskjellig type stråling, før du fokuserer på stråling brukt en en type helserelatert "aktivitet" (i mangel på andre ord.. :P).

Og du burde gjerne nevne at du begrenser oppgaven på det viset. Altså nevne kort hva du har valgt å konsentrere deg om og hvorfor, da virker det som du har oversikt ifht tema. De er ihvertfall veldig glade i dette på høyskolen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var jeg OVERBEVIST om at jeg kom til og stryke.

Jeg vurderte faktisk seriøst og droppe hele eksamen :huh:

Men nå er jeg ferdig.

Og JEG fikk 3 :bananas: :bananas:

Ikke noen topp karakter, hehe. Men for meg så er den 3rn, verdt like mye som de andre 5rne jeg har for å si det sånn :D :D

SOMMERFERIE :jump:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...