Gå til innhold
Hundesonen.no

Naturfageksamen - Muntlig


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Ja eg har da fått vært så "heldig" og komme opp i naturfag muntlig.

Eksamen er på tirsdag, så jeg har i det minste fått god tid på forberedelsene.

Tenkte kanskje det var mulig og få noken tips her.

Og ikkje minst, mange hoder tenker kanskje bedre enn bare mitt hodet.

Bare så det også e sagt, naturfag er mitt svakeste fag :P

Oppg jeg fikk var:

Stråling kan brukes i mange sammenhenger. Vis med eksempler hvordan det kan brukes til diagnostisering og behandling innen helsesektoren.

Du bør i denne oppgaven også komme inn på skadelige effekter på menneskekroppen ved ulike typer stråling og hvordan vi kan beskytte oss mot disse

Dette skal jo da opp på en power point og ca 15min fremføring.

Jeg ser jo dit hen at diagnotisering og stråling, så må man vel da si noke om

Røntgen og CT

også

PET scan og Scintigrafi

De to gruppene går jo noe ut på det samme, bortsett fra at PET og CT har litt mer fancy utgaver av de to andre. Hmm...

Kanskje satse på å snakke da mest om den mest fancy utgaven? :P

Når det kommer til stråling som behandling, så blir det jo indre og ytre stråling som kreftbehandling. Noe annet er det vel ikke?

Så er det jo hvilke skader stråling idag kan gi mennesket.

Så er er det jo da hvertfall sol, radongass og mobil om ikkje annet.

Men ka annen stråling blir vi utsatt for i varierendes grad, men blir vi stort sett utsatt for? Hmmm

Også igjen kordan vi kan beskytte oss imot dette?

Sola er jo grei, for d er jo klær, solkrem og det og holde seg unna sola på d værste.

Radongassen e jo grei, for d gjelder jo da å tette huset og ha god ventilering.

Men mobil? Kan jo liksom ikkje slutte å snakke i mobil :P KAN men hallo, hehe..

Noen tips? :P

Eg e nå i d minste igang føler eg sjøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mobil? Kan jo liksom ikkje slutte å snakke i mobil :P KAN men hallo, hehe..

Forskningen har ingen beviser for at mobilbruk er skadelig, det som sies om dette er i hovedsak føre var, da vi ikke vet.

En relativt ny sak om dette: http://www.forskning.no/artikler/2011/mars/281777

Det er ikke mye vi kan gjøre, men det er forskjell på mobiler. Nyere mobiler med mye ekstra funksjoner, GPS og lignende, stråler mer enn andre mobiler. Det finnes mobiltelefoner som er spesielt utviklet for å stråle minst mulig, men disse er temmelig enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et enda nyere studie, på mus riktignok.

Mobilstråling gir ADHD-symptomer

Nye forsøk på gravide mus viser at fostre som utsettes for mobilstråling, senere utvikler symptomer som minner om ADHD.

http://www.forskning...012/mars/316526

----

MEN, hvis skolen din følger utdanningsdirektoratets tolkning av reglene, skal ikke presentasjonen telle, så jeg vil i så fall anbefale deg å ikke legge all tid i presentasjonen, men også forberede deg til utspørringen etterpå (="selve eksamen").

"Men Utdanningsdirektoratet har en helt annen oppfatning av hvordan regelverket skal tolkes.

- Regelverket sier tydelig at det normalt ikke er arbeidet gjort i forberedelsestiden som skal vurderes, for eksempel en powerpoint-presentasjon, sier seniorrådgiver Sissel Skillinghaug.

- Elevene får selvsagt ikke selve oppgaven før på eksamensdagen, presiserer hun og omtaler spørsmålene i etterkant av hele presentasjonen som ”selve eksamen”."

http://www.aftenpost...ml#.T9te7rWwXXo

En bekjent som er lærer ved en videregående skole, bekreftet også dette; at under presentasjonen bedømmes det hvor godt man fremfører stoffet, og karakteren settes i hovedsak på hvordan man besvarer spørsmålene i etterkant.

Med forbehold om at det tydeligvis (ref Aftenpostens innlegg) er store forskjeller mellom hvordan dette praktiseres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Oppg jeg fikk var:

Stråling kan brukes i mange sammenhenger. Vis med eksempler hvordan det kan brukes til diagnostisering og behandling innen helsesektoren.

Du bør i denne oppgaven også komme inn på skadelige effekter på menneskekroppen ved ulike typer stråling og hvordan vi kan beskytte oss mot disse

Radioaktivitet! Si i fra om du vil vite mer, er på mob nå.

Jeg tenker vel som så at det er greit å begynne med å forstå oppgaven og tolker det også til radioaktiv stråling. Sier ikke oppgaven noe mer? Det er tre typer radioaktiv stråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Gamma beta og alfa ja.

JOD og "den driten" hva nå enn det er, er ikke radioaktivitet men ett grunnstoff brukt i "behandling" Da JOD absorberer røntgenstråling, brukes også til kontrastvæske.

Er det VG1 det her du går? jeg skal kanskje ta den fra høsten-.. puha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om naturfag, men er lærer i engelsk og norsk på vgs. Jeg har vært sensor mange mange ganger. Mitt tips som du kan redde deg minst en karakter på er struktur.

Ha en god innledning. Fortell hva oppgaven din går ut på, i hvilken rekkefølge du skal snakke om hva osv. Si en ting om gangen (omtrent som når du skriver en mening i hvert avsnitt). Ha også en avsutning der du runder av med en konklusjon eller i allefall en oppsummering. Ha kildene dine på siste side av power pointen din. Og forklar gjerne hva du har brukt de ulike kildene til.

Jeg vet at jeg lett kan gi en karakter høyere uavhengig av innholdet bare fordi presentasjonen er ryddig og har struktur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamma beta og alfa ja.

JOD og "den driten" hva nå enn det er, er ikke radioaktivitet men ett grunnstoff brukt i "behandling" Da JOD absorberer røntgenstråling, brukes også til kontrastvæske.

Er det VG1 det her du går? jeg skal kanskje ta den fra høsten-.. puha..

Kvikksølv å d greiene der ja.

Det vil jo må gå under behandling. eller med på behandling om ikkje annet.

Eg e nå til tirsdag ferdig med påbygg :)

Jeg kan ingenting om naturfag, men er lærer i engelsk og norsk på vgs. Jeg har vært sensor mange mange ganger. Mitt tips som du kan redde deg minst en karakter på er struktur.

Ha en god innledning. Fortell hva oppgaven din går ut på, i hvilken rekkefølge du skal snakke om hva osv. Si en ting om gangen (omtrent som når du skriver en mening i hvert avsnitt). Ha også en avsutning der du runder av med en konklusjon eller i allefall en oppsummering. Ha kildene dine på siste side av power pointen din. Og forklar gjerne hva du har brukt de ulike kildene til.

Jeg vet at jeg lett kan gi en karakter høyere uavhengig av innholdet bare fordi presentasjonen er ryddig og har struktur.

Ja kildene er eg igang med og legge inn hvertfall.

Men takk, skal huske på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvikksølv er ikke en form for stråling, kvikksølv er et flytende metall - det eneste som er flytende ved "normale" trykk og temperaturforhold (så vidt jeg husker).

Det relevante her er å få med seg radioaktivitet som er den formen for stråling vi oftest opplever. Vi har stråling rundt oss hele tiden, enten kosmisk bakgrunnsstråling eller f.eks radioaktivitet fra radon-gass som siver inn i svært mange hus i norge (pga den harde granitt-grunnen vi har her i fastlandsnorge :) ). Når vi flyr utsettes vi for kosmisk stråling (siden det er atmosfæren som beskytter oss mot de farligste radioaktive strålene), og astronauter må time sine "verdensrom-lufteturer" etter solens utbrudd (solstormer) som inneholder vanvittige menger radioaktivitet.

Man kan også knytte radioaktivitet til en annen nytte ( i tillegg til medisinsk ) - og det er jo atomkraftverk. Radioaktiviteten er jo her en "blessing" og en "fiende", alt etter hvordan man ser det :) Bly er sentralt i beskyttelsen, i tillegg til tykke sementvegger. Radioaktivt materiale (avfall fra atomkraftverk) holdes under konstant trykk og temperatur for å "holdes stabile" og lagres under bakken, i fjellanlegg eller i havet.

Her er det MYE å ta i :)

EDIT: Jod er forøvrig brukt da Jod eksisterer i stabile og ustabile varianter. Det finnes en form for ustabil (og radioaktiv) jod som forbindes med f.eks atomulykker (fukushima-ulykken førte til slike utslipp). Jod tas opp av skjoldbruskkjertelen, og ved å "fylle opp" skjoldbruskkjertelen med snill, stabil jod holder du deg frisk. Hvis den ikke er "fyllt opp" tar den til seg ustabil og radioaktiv jod, noe som naturlig nok ikke er særlig sunt :)

Skulle gjerne kommet opp i dette i muntlig på vgs! Jeg har bestandig vært rivende interessert i radioaktivitet. Jeg kom opp i nyere historie og måtte snakke om Vidkun Quisling, den gang da jeg gikk på vgs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radioaktivitet brukes også industrielt, til f eks å sjekke etter sveisefeil og tæringer i rør.

Men siden det står i oppgaven at du bør vise til eksempler innenfør helsesektoren, så ville eg ha prøvd å få snakket med en radiograf på ett sykehus. Evnt radiograf studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radioaktivitet brukes også industrielt, til f eks å sjekke etter sveisefeil og tæringer i rør..

Stemmer det! Da kom jeg på en ting jeg glemte i går: vi bruker radioaktivitet når vi leter etter olje også. Gamma-stråling måles via måleinstrumenter, og man bruker en radioaktiv kilde når man borer exploration wells for å få informasjon fra omliggende materiale. Uten radioaktivitet hadde livet jammen vært "fattigere" å leve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mye å ta fatt på :/

Og jeg hadde mye heller tatt Qusling enn dette :P

Men men, jeg får uansett gjøre det beste ut av det.

Og bare håpe jeg ikke får totalt hjerneteppe når eg kommer inn, som jeg pleier å få på muntlig eksamen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med KristinR om at struktur er veldig viktig her. Lag en skikkelig disposisjon først, med innledning (hva skal oppgaven din handle om), hoveddel, gjerne delt opp i temasetninger som du viser på skjerma + egne kommentarer som du ikke trenger å ha på Powerpointen, ikke ha for mye tekst der, finn heller et bilde som utdyper det du sier, og så en avslutning/konklusjon.Ta utgangspunkt i det som står i læreboka om emnet, utdyp med stoff du finner andre steder, men ikke rot deg bort i forskningsrapporter og slikt som du ikke rekker å sette deg skikkelig inn i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disposisjonen som eg skal mekke når eg e ferdig med alt, skal eg skrive ut og levere til sensor og eksaminator.

Det var visstnok pluss i boka :P

Og eg trener virkelig alle plussene eg kan få, hehe :P

Men no er eg kommet til noen sider, og tror eg begynner og bli ferdig med fremføringsdelen.

Power pointen ser sånn ca ut som dette

Forside

Hvilken oppg eg fikk

Litt om stråling

Stråling til diagnotisering

Stråling til behandling

Andre skadelige strålinger vi blir utsatt for. (Husker ikkje helt nøyaktig ka eg skrev som overskrift på den der, har d på skole pcn)

Hvordan beskytte oss imot disse

Kilder

Så da tror eg at eg har kontroll

Skal få fremført for meg selv her :P

Sånn at eg ser sånn ca hvor lang tid jeg vil bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg virkelig å begrense oppgaven så du ikke bare snakker generelt om stråling. Begynn gjerne generelt og nevn mye forskjellig type stråling, før du fokuserer på stråling brukt en en type helserelatert "aktivitet" (i mangel på andre ord.. :P).

Og du burde gjerne nevne at du begrenser oppgaven på det viset. Altså nevne kort hva du har valgt å konsentrere deg om og hvorfor, da virker det som du har oversikt ifht tema. De er ihvertfall veldig glade i dette på høyskolen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var jeg OVERBEVIST om at jeg kom til og stryke.

Jeg vurderte faktisk seriøst og droppe hele eksamen :huh:

Men nå er jeg ferdig.

Og JEG fikk 3 :bananas: :bananas:

Ikke noen topp karakter, hehe. Men for meg så er den 3rn, verdt like mye som de andre 5rne jeg har for å si det sånn :D :D

SOMMERFERIE :jump:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...