Gå til innhold
Hundesonen.no

"ung, dom og gravid"


Caro
 Share

Recommended Posts

Sånn apropos:

Norske kvinner føder ikke mange nok barn

Vil endre egen fødselspolitikk

Hvordan få yngre kvinner til å føde barn

Kunne sikkert sagt litt om generalisering, men jeg tenker at jeg blir sittende på hendene mine litt til..

Jeg blir provosert over at det liksom skal være et samfunnsansvar å få flere barn jeg..

Seriøst? Jeg fikk ikke Ask som del av et samfunnsansvar liksom, og om jeg var 20 eller 40 så blir det med det ene barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er vel kanskje litt det at de unge, SMARTE og gravide ikke er de som blir trukket ut til programmet. Er mange fornuftige unge mennesker som også blir gravide, planlagt eller ikke, men de er det jo

Heter programmet virkelig "Ung, dom og gravid"? Det er jo nesten enda slemmere!

Første. Det er Storbrittania. Virkelig white-trash som blir plukket ut til programmene virker det som... De er faktisk ikke like opplyste og helsedirektoratet har ikke samme sterke meninger om gravid

Forøvrig tror jeg at lave fødselstall har mye med at de fleste kvinner jobber å gjøre. Ikke økonomien.

De færreste ser på en hverdag med tre- fire barn og full jobb som uproblematisk. Man skal ha tid og overskudd til å følge opp hvert enkelt barn på et emosjonelt plan også. Det er en av hovedgrunnene til at jeg ikke vil ha flere. Mange forskere mener nå at alenebarn har større forutsetninger til å lykkes her i livet, så lenge de omgåes andre barn regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk egentlig litt inntrykk at de fleste var enige i at programmer som disse ikke nødvendigvis viser et representativt bilde av hvordan tenåringsmødre er, jeg da, og at programmene velger ut det verste de kan finne for å lage "god" underholdning.

Og det er mulig jeg er litt i overkant hårsår, men jeg synes ikke det er noe hyggelig at det er så mange artikler om at man må forte seg å reprodusere før man er 30, hvis ikke er man et dårlig menneske for tiden (ja, det er satt på spissen - jeg vet).

Jeg blir provosert over at det liksom skal være et samfunnsansvar å få flere barn jeg..

Seriøst? Jeg fikk ikke Ask som del av et samfunnsansvar liksom, og om jeg var 20 eller 40 så blir det med det ene barnet.

Folk må få barn når de vil, så lenge de er voksne, etablerte, har ordentlig jobb og trygg økonomi først. Var ikke det sånn omtrent halvparten av poenget med denne tråden? Å latterliggjøre unge mødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få barn når de vil, så lenge de er voksne, etablerte, har ordentlig jobb og trygg økonomi først. Var ikke det sånn omtrent halvparten av poenget med denne tråden? Å latterliggjøre unge mødre?

Kjære vene, det er da ingen som har latterliggjort folk som velger å få barn tidlig?! Jeg synes nå tydelig jeg ser at jeg har skrevet over her, som ikke er tatt med i quoten: "Men, folk skal få lov til å få unger når de vil for min del, jeg skal ikke legge meg opp i det, så lenge ikke andre legger seg opp i at jeg ikke har barn og snart er 30 :)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få barn når de vil, så lenge de er voksne, etablerte, har ordentlig jobb og trygg økonomi først. Var ikke det sånn omtrent halvparten av poenget med denne tråden? Å latterliggjøre unge mødre?

Nei? Tror de fleste her har sagt at alder ikke har så mye å si for hvor god mor man er. Men selvfølgelig har man bedre forutsetninger hvis man er emosjonelt moden og har økonomien i orden. Det er ikke sånn at man nødvendigvis plutselig blir veldig moden bare fordi man har fått barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Sånn apropos:

Norske kvinner føder ikke mange nok barn

Vil endre egen fødselspolitikk

Hvordan få yngre kvinner til å føde barn

Kunne sikkert sagt litt om generalisering, men jeg tenker at jeg blir sittende på hendene mine litt til..

Sjansen for bryst- og livmorskreft øker kraftig blant folk så får få barn og ammer lite. Vi er biologisk tilpasset flere barn og for KROPPEN kan det bli et problem. For kroppen er det best å starte å få barn tidlig, og slutte sent.

For SAMFUNNET derimot er det jo veldig bra det ikke er så vanlig å få så mange barn. Både fordi de får barna får bedre oppfølging, men ikke minst pga vi er så alt alt ALT for mange mennesker på denne jorda. Norge er ett av de "bedre" landene, vi ligger vel i gjennomsnitt på 2,1 barn pr kvinne. I noen andre tilsvarende lang er det nede i 1,7. Og dersom man greier å være under 2, så vil populasjonen mine, og det er bra!

Verre er det med industrilandene og andre fattige land. Jo kjipere folk har det, jo fler barn får de. Og jo mer utdannelse folk har og jo mer materialistiske de blir, jo færre barn får de. Det jobbes faktisk aktivt med å finne strategier for å få ned fødselstallene i slike land. De inkluderer færre unge mødre, lengre intervaller mellom hvert barn, og alle disse tingene som øker risikoen for bryst- og livmorskreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Sjansen for bryst- og livmorskreft øker kraftig blant folk så får få barn og ammer lite. Vi er biologisk tilpasset flere barn og for KROPPEN kan det bli et problem. For kroppen er det best å starte å få barn tidlig, og slutte sent.

For SAMFUNNET derimot er det jo veldig bra det ikke er så vanlig å få så mange barn. Både fordi de får barna får bedre oppfølging, men ikke minst pga vi er så alt alt ALT for mange mennesker på denne jorda. Norge er ett av de "bedre" landene, vi ligger vel i gjennomsnitt på 2,1 barn pr kvinne. I noen andre tilsvarende lang er det nede i 1,7. Og dersom man greier å være under 2, så vil populasjonen mine, og det er bra!

Verre er det med industrilandene og andre fattige land. Jo kjipere folk har det, jo fler barn får de. Og jo mer utdannelse folk har og jo mer materialistiske de blir, jo færre barn får de. Det jobbes faktisk aktivt med å finne strategier for å få ned fødselstallene i slike land. De inkluderer færre unge mødre, lengre intervaller mellom hvert barn, og alle disse tingene som øker risikoen for bryst- og livmorskreft.

Du, dette stemmer ikke helt. Eller, på en måte stemmer det - det å få barn sent (og amme lite) kan øke risikoen for brystkreft - det er sant. Men ikke livmorhalskreft. Livmorhalskreft er noe man får gjennom å bli smittet med et virus som heter HPV. Dette smitter gjennom seksuelt samleie - og har ikke noe med antall barn å gjøre, bare antall sengepartnere ;) En nonne vil for eksempel ikke få livmorhalskreft selv om hun aldri får barn. Man kan jo tenke seg at dersom man får barn sent og lever et veldig utsvevende liv før det, så kan det finnes en sammenheng, men noen direkte sammenheng mellom alder på førstegangsfødende og livmorhalskreft finnes altså ikke såvidt jeg vet. Dette ble OT, men følte jeg måtte moderere bildet litt her allikevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få barn når de vil, så lenge de er voksne, etablerte, har ordentlig jobb og trygg økonomi først. Var ikke det sånn omtrent halvparten av poenget med denne tråden? Å latterliggjøre unge mødre?

Tråden er ikke for å latterliggjøre unge mødre!

synes det er utpekt mange steder oppover her at de fleste respekterer dem, men tv programmer om dem kan få dem til å se litt...dumme ut rett og slett. MEN dette er bare tv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, dette stemmer ikke helt. Eller, på en måte stemmer det - det å få barn sent (og amme lite) kan øke risikoen for brystkreft - det er sant. Men ikke livmorhalskreft. Livmorhalskreft er noe man får gjennom å bli smittet med et virus som heter HPV. Dette smitter gjennom seksuelt samleie - og har ikke noe med antall barn å gjøre, bare antall sengepartnere ;) En nonne vil for eksempel ikke få livmorhalskreft selv om hun aldri får barn. Man kan jo tenke seg at dersom man får barn sent og lever et veldig utsvevende liv før det, så kan det finnes en sammenheng, men noen direkte sammenheng mellom alder på førstegangsfødende og livmorhalskreft finnes altså ikke såvidt jeg vet. Dette ble OT, men følte jeg måtte moderere bildet litt her allikevel ;)

Men man kan da få andre typer livmorkreft? Eller? Jeg vet ikke, jeg. Det var i alle fall det lærer'n min sa, og henviste til en del forskning på tema, at så mange menstruasjoner som et "moderne menneske" nå har, øker sjansen for livmorskreft. Det ble aldri spesifisert hvaslags. Jeg skal ikke påstå noe, var bare det jeg fikk høre på skolen da vi hadde om "gammel kropp i nytt miljø". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få barn når de vil, så lenge de er voksne, etablerte, har ordentlig jobb og trygg økonomi først. Var ikke det sånn omtrent halvparten av poenget med denne tråden? Å latterliggjøre unge mødre?

Synes det er litt ironisk at du tydeligvis mente jeg latterliggjorde moren og søsteren min, og åpenbart valgte å ta deg nær av det :P

De skulle begge ønske at de ventet noen år forøvrig, men for det om de begge var tenåringer når de fikk er/var de veldig gode mødre. Mamma har mast til oss igjennom hele oppveksten om at vi må være forsiktig så vi ikke får barn for tidlig. Jeg ble satt på p-piller før jeg var 16 av en overbeskyttende mor. Det hindret ikke min søster i å ha et "uhell", men hun var på ingen måte løsaktig. Hun brukte prevensjon, var i et fast forhold, men shit happends. Jeg hadde et uhell når jeg var over 30 liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan da få andre typer livmorkreft? Eller? Jeg vet ikke, jeg. Det var i alle fall det lærer'n min sa, og henviste til en del forskning på tema, at så mange menstruasjoner som et "moderne menneske" nå har, øker sjansen for livmorskreft. Det ble aldri spesifisert hvaslags. Jeg skal ikke påstå noe, var bare det jeg fikk høre på skolen da vi hadde om "gammel kropp i nytt miljø". :)

Jeg jobber på avdeling for patologi, og det er her vi analyserer underlivsprøver. Jeg spurte for sikkerhetsskyld en av de flinkeste bioingeniørene, og hun sa at den eneste sammenhengen det er mellom det å få barn sent og livmorhalskreft, må være fordi man da evt. har hatt mange flere partnere. Livmorhalskreft får man kun gjennom HPV-viruset. Det var hun som kom med nonne-uttalelsen. Jeg er ikke medisinsk utdannet, men de har rimelig god oversikt her altså - det er jo jobben deres! At det er større utbredelse av livmorhalskreft nå enn før henger nok sammen med at de aller fleste nå har mange flere seksualpartnere enn tidligere, og folk er altfor, altfor dårlige til å bruke kondom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, det er da ingen som har latterliggjort folk som velger å få barn tidlig?! Jeg synes nå tydelig jeg ser at jeg har skrevet over her, som ikke er tatt med i quoten: "Men, folk skal få lov til å få unger når de vil for min del, jeg skal ikke legge meg opp i det, så lenge ikke andre legger seg opp i at jeg ikke har barn og snart er 30 :)"

Nei? Tror de fleste her har sagt at alder ikke har så mye å si for hvor god mor man er. Men selvfølgelig har man bedre forutsetninger hvis man er emosjonelt moden og har økonomien i orden. Det er ikke sånn at man nødvendigvis plutselig blir veldig moden bare fordi man har fått barn.

Jeg siterer, klipper og uthever:

Personlig mener jeg det er helt absurd å få barn når man selv fortsatt er et barn! Ok, kanskje de er gode foreldre osv, men de "ødelegger" såå mye av livet sitt. Går glipp av en hel masse, og mye man ikke får vært med på. Og du ser jo hva slags folk som får unger i en så ung alder, det er jo som oftest dem som er litt uforsiktige og har seg rundt overalt. Over halvparten av disse mødrene har jo ikke kontakt med barnefaren.

Jeg synes man burde vente med å få barn til man er godt etablert, har en stabil økonomi, og ferdig med utdannelse :)

Generalisering?

"ung, smart og tar abort" er vel motvekta.... ;):P

Ung, smart og bruker prevensjon burde være motvekta.

Jeg mener ikke å kalle alle unge mødre for idioter asså, det er jo ett valg man tar (på sett og vis) og mange klarer seg kjempe bra, er bare att disse programmene får meg til å tvile...men joda det er jo TV å underholdning! :)

Mener ikke å kalle alle unge mødre for idioter asså, det ville jo vært domt.

Jeg har sett både den engelske og den norske varianten av å være ung, dum og gravid. De engelske er kanskje hakket dummere, siden de røyker og drikker underveis i graviditeten og lever av potetgull, mens de norske i det minste har vett på å kutte ut sånt under et svangeskap.

Men de er ikke akkurat noen Einstein'er heller.... Hun ene oppe fra dalbygdstrøka en plass (husker ikke hvor, men hun hadde et snev av bondedialektslang på østlandsdialekta si), satt en dag og uttalte ang. bruk av prevensjon at "Det er ikke noe jeg går og tenker på liksom".... :blink:

Så bare drev hun og hadde sex rundt omkring en stund da. Inntil hun en dag ble gravid...fordi hun ikke "gikk rundt og tenkte på å bruke prevensjon". Og det var liksom helt greit å bli gravid 17-18 år gammel, virket det som. Ingen barnefar i bildet. Bare NAV med pengesekken.

Takke f... for at vi er litt smartere i Norge, sant?

Jeg kjenner ganske mange som ble mødre i ung alder (14-19år gamle), og det har dessverre ikke gått så bra med noen av de unntatt en. Av rundt 15 unge mødrene og et par fedre, har ei jeg kjenner kommet godt ut av det. Og hun var de eneste av dem som aldri kunne tenke seg barn, hehe. Så det virker som det dessverre er en stygg trend. Det er blitt "inn" å få barn, hus, mann, stasjonsvogn og alt det der, og tror de færreste har et realistisk bilde på hvordan det egentlig er.

Men selvsagt, det der er så forskjellig. Det fins mange dårlige mødre på 30-40 og mange gode mødre som er unge, det er det ingen tvil om. Det virker bare som det å få barn tidlig (at noen har 3 "uhell" på et par år burde man ta med ei klype salt) appellerer til de som ikke har så stor selvinnsikt.

Den "trenden" fantes den gangen jeg var ung også, så det er neppe en "trend". Vi hadde jenter som ønsket seg mann, barn, hus og stasjonsvogn fremfor utdanning i forrige årtusen en gang også, men det er sannsynligvis fordi vi ikke fordømmer tøser lenger:

Samfunnet dømmer ikke på samme måte lengre, en "ung tøs", og dermed er et utsvevende sexliv med sine følger "aksepter". Det følger ingen skam med det, og jentene blir ikke utstøtt.

Så får man barn som ung, er man tøs, sant?

For SAMFUNNET derimot er det jo veldig bra det ikke er så vanlig å få så mange barn. Både fordi de får barna får bedre oppfølging, men ikke minst pga vi er så alt alt ALT for mange mennesker på denne jorda. Norge er ett av de "bedre" landene, vi ligger vel i gjennomsnitt på 2,1 barn pr kvinne. I noen andre tilsvarende lang er det nede i 1,7. Og dersom man greier å være under 2, så vil populasjonen mine, og det er bra!

I følge "Norske kvinner føder ikke mange nok barn" (klipper og limer fra to avsnitt) :

For å opprettholde befolkningsveksten må norske kvinner føde gjennomsnittlig 2,1 barn hver. I 2009 lå norske kvinner på et toppnivå med 1,98 fødsler pr. kvinne. Mange trodde vi var i ferd med å nå 2-tallet. Men i 2010 sank det til 1,95, og i fjor sank det videre til 1,88.

Hovedårsaken til at vi ikke klarer å få et fruktbarhetstall på 2,1, er at norske kvinner får barn for sent, mener overlege Bratlid. På 90-tallet var en gjennomsnittlig førstefødende kvinne 26 år. På 2000-tallet var hun 27, og i fjor var hun 28,4.

EDIT:

Synes det er litt ironisk at du tydeligvis mente jeg latterliggjorde moren og søsteren min, og åpenbart valgte å ta deg nær av det :P

De skulle begge ønske at de ventet noen år forøvrig, men for det om de begge var tenåringer når de fikk er/var de veldig gode mødre. Mamma har mast til oss igjennom hele oppveksten om at vi må være forsiktig så vi ikke får barn for tidlig. Jeg ble satt på p-piller før jeg var 16 av en overbeskyttende mor. Det hindret ikke min søster i å ha et "uhell", men hun var på ingen måte løsaktig. Hun brukte prevensjon, var i et fast forhold, men shit happends. Jeg hadde et uhell når jeg var over 30 liksom..

Jeg siterer meg selv:

Var ikke det sånn omtrent halvparten av poenget med denne tråden? Å latterliggjøre unge mødre?

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det sånn omtrent halvparten av poenget med denne tråden? Å latterliggjøre unge mødre?

Når folk ytrer meningene sine så er det latterliggjøring? Jeg kan si meg enig i at enkelte ting og kommentarer har vært flåsete og til dels generaliserende, men jeg ser virkelig ikke at omtrent halvparten av tråden har vært å latterliggjøre unge mennesker som velger å få barn. Og jeg synes ikke det er noe hyggelig å bli beskyldt for å latterliggjøre andre mennesker når jeg tydelig skriver at jeg ikke bryr meg om når folk velger å få barn.

Edit: La til litt.

Endret av Annegru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk ytrer meningene sine så er det latterliggjøring? Jeg kan si meg enig i at enkelte ting og kommentarer har vært flåsete og til dels generaliserende, men jeg ser virkelig ikke at omtrent halvparten av tråden har vært å latterliggjøre unge mennesker som velger å få barn. Og jeg synes ikke det er noe hyggelig å bli beskyldt for å latterliggjøre andre mennesker når jeg tydelig skriver at jeg ikke bryr meg om når folk velger å få barn.

Så vidt jeg kan se, har jeg ikke sitert deg i noe av det jeg mener er å latterliggjøre, så hvorfor du får det til å bli at jeg beskylder deg, er jeg litt usikker på. At du tar det som en personlig fornærmelse at 3 avisartikler sier at kvinner bør få barn tidligere - vel, du er nå i det minste ikke en idiot av en tøs som ødelegger livet ditt fordi du har et urealistisk bilde av hvordan ting egentlig er. Jeg skjønner dog ikke hvordan du kan la deg fornærme av det, og samtidig ikke se at denne tråden er generaliserende og nedlatende, men hva veit vel jeg? Jeg har bare gått ferdig videregående jeg, jeg ble gravid som tenåring, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se, har jeg ikke sitert deg i noe av det jeg mener er å latterliggjøre, så hvorfor du får det til å bli at jeg beskylder deg, er jeg litt usikker på. At du tar det som en personlig fornærmelse at 3 avisartikler sier at kvinner bør få barn tidligere - vel, du er nå i det minste ikke en idiot av en tøs som ødelegger livet ditt fordi du har et urealistisk bilde av hvordan ting egentlig er. Jeg skjønner dog ikke hvordan du kan la deg fornærme av det, og samtidig ikke se at denne tråden er generaliserende og nedlatende, men hva veit vel jeg? Jeg har bare gått ferdig videregående jeg, jeg ble gravid som tenåring, skjønner du.

Men du quotet da mitt inlegg i det du beskyldte hele tråden for å latterliggjøre? Da antok jeg at det gjaldt mitt innlegg også.

Du synes det er rart å ta seg nær av avisartikler som mener man skal få barn tidlig, jeg synes det er rart at man ikke aksepterer det når flere av de som er med i diskusjonen presiserer at tråden ikke mener å latterliggjøre de som får barn når de er unge. Det er tydelig at det ikke er så mye poeng i å diskutere dette noe videre, da det er tydelig at vi liksom ikke kommer noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du quotet da mitt inlegg i det du beskyldte hele tråden for å latterliggjøre? Da antok jeg at det gjaldt mitt innlegg også.

Du synes det er rart å ta seg nær av avisartikler som mener man skal få barn tidlig, jeg synes det er rart at man ikke aksepterer det når flere av de som er med i diskusjonen presiserer at tråden ikke mener å latterliggjøre de som får barn når de er unge. Det er tydelig at det ikke er så mye poeng i å diskutere dette noe videre, da det er tydelig at vi liksom ikke kommer noen vei.

Jeg quotet Loke og deg fordi dere reagerte på avisartiklene, og jeg ser ikke at det er verre med avisartikler som påpeker at for å opprettholde befolkningsvekst må norske kvinner få flere barn. For å rekke å få flere barn, må de reprodusere tidligere.

Det sies ingenting om intelligens, kunnskapsnivå, lettsindighet eller lignende fornærmende karakteristika hos kvinner som velger å få barn når de er etablerte, men det er tydeligvis et tema om man blir gravid som tenåring. For at det skal bli sammenlignbart, kunne jeg f.eks påstått at kvinner som ikke reproduserer før de er på nippet til overgangsalderen, er egoistiske og materialistiske som setter karriere og utsvevende byliv foran hensyn til egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg quotet Loke og deg fordi dere reagerte på avisartiklene, og jeg ser ikke at det er verre med avisartikler som påpeker at for å opprettholde befolkningsvekst må norske kvinner få flere barn. For å rekke å få flere barn, må de reprodusere tidligere.

Det sies ingenting om intelligens, kunnskapsnivå, lettsindighet eller lignende fornærmende karakteristika hos kvinner som velger å få barn når de er etablerte, men det er tydeligvis et tema om man blir gravid som tenåring. For at det skal bli sammenlignbart, kunne jeg f.eks påstått at kvinner som ikke reproduserer før de er på nippet til overgangsalderen, er egoistiske og materialistiske som setter karriere og utsvevende byliv foran hensyn til egne barn.

Så alle som har uttalt seg tidligere i denne tråden latterliggjør unge mødre uansett hva de har skrivd og har dermed ikke rett til å reagere på artikkelen?

Ikke skjønner jeg hvordan folk som IKKE har barn skal kunne prioritere karriere og uteliv foran egne barn heller..De fleste som venter velger vel å vente for å kunne prioritere barna den dagen de eventuelt kommer, istedet for å måtte sjonglere dårlig økonomi, krevende studier og småbarnstiden samtidig. Jeg sliter litt med å se at barna lider under det altså.. Kanskje det blir færre av dem, men et ufødt barn lider ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste fått for meg at drømmen er å bli gift, få barn, hus og stasjonsvogn. Av en eller annen grunn, jeg vet ikke hvorfor. Men jeg kunne aldri tenke meg å være ung mor. Jeg føler jeg har mye mer jeg vil oppleve før den tid kommer, jeg føler jeg vil få en utdannelse og være litt mer stabil mtp fremtiden før jeg tar på meg ansvaret for et annet liv.

Noen ganger ser jeg på babyer og tenker: "Å, en slik vil jeg ha!" mens jeg litt etterpå ser tilbake og tenker: "Det er et sinnsykt stor ansvar, jeg ønsker ikke noe slikt nå."

Det er herlig å være ung og dum, kunne tabbe seg ut uten at det nødvendigvis har noen store konsekvenser, ha lite ansvar og bare leve livet :) Klart det finnes folk som tenker annerledes enn meg, og klart det finnes folk som gjør en fantastisk jobb med barnet sitt til tross for at de er ung, men jeg ville ikke hatt det slik.

Jeg så forøvrig en gravid dame som røykte forleden. Jeg ble helt sjokkert. At noen ønsker å utsette barnet sitt for en så stor risiko. Når vi er såpass opplyste om faren ved å røyke mens man er gravid i Norge, så mener jeg det ikke finnes unnskyldninger for å gjøre slikt.. Hun var forøvrig i 20 årene, sånn for diskusjonens skyld.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: Tilgi meg for å være en anelse slow nå, men jeg skreiv dette i mitt innlegg:

Sånn apropos:

Norske kvinner føder ikke mange nok barn

Vil endre egen fødselspolitikk

Hvordan få yngre kvinner til å føde barn

Kunne sikkert sagt litt om generalisering, men jeg tenker at jeg blir sittende på hendene mine litt til..

Hvorpå du siterte og svarte:

Jeg blir provosert over at det liksom skal være et samfunnsansvar å få flere barn jeg..

Seriøst? Jeg fikk ikke Ask som del av et samfunnsansvar liksom, og om jeg var 20 eller 40 så blir det med det ene barnet.

Hvordan får du det til å bli:

Så alle som har uttalt seg tidligere i denne tråden latterliggjør unge mødre uansett hva de har skrivd og har dermed ikke rett til å reagere på artikkelen?

Jeg har ikke beskyldt eller sitert hverken Annegru eller deg for å latterliggjøre unge mødre, det er dere som reagerte på mine linker. Jeg har svart og sitert dere etter dette innlegget, har jeg ikke?

Ikke skjønner jeg hvordan folk som IKKE har barn skal kunne prioritere karriere og uteliv foran egne barn heller..De fleste som venter velger vel å vente for å kunne prioritere barna den dagen de eventuelt kommer, istedet for å måtte sjonglere dårlig økonomi, krevende studier og småbarnstiden samtidig. Jeg sliter litt med å se at barna lider under det altså.. Kanskje det blir færre av dem, men et ufødt barn lider ikke.

Man kan dra det så langt som å si at middelaldrende kvinner har mindre energi og ork til å ta seg av avkommene sine, samt vil gi barna sine belastningen ved å ha syke og gamle foreldre den dagen barna er i sin egen etableringsfase.

Det var dog ikke det som var poenget mitt (det er heller ikke det jeg mener, selv om jeg personlig er glad for at jeg er ferdig med småbarn nå. Ikke fordi jeg skal leve livet og rase rundt på byen og få tattiser av søte små delfiner, men fordi at sånn som helsa mi ble etterhvert, så hadde jeg ikke orket å hverken bli gravid eller ha små barn nå). Poenget mitt er at tråden er til tider svært nedlatende - hvilket jeg alt har sitert og fremhevet, sant? Og med tanke på reaksjonene på tre avisartikler, så syns jeg det er rart at det til nå bare har vært jeg som har reagert på hvordan omtalen av unge mødre har vært i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: Tilgi meg for å være en anelse slow nå, men jeg skreiv dette i mitt innlegg:

Hvorpå du siterte og svarte:

Hvordan får du det til å bli:

Jeg har ikke beskyldt eller sitert hverken Annegru eller deg for å latterliggjøre unge mødre, det er dere som reagerte på mine linker. Jeg har svart og sitert dere etter dette innlegget, har jeg ikke?

Man kan dra det så langt som å si at middelaldrende kvinner har mindre energi og ork til å ta seg av avkommene sine, samt vil gi barna sine belastningen ved å ha syke og gamle foreldre den dagen barna er i sin egen etableringsfase.

Det var dog ikke det som var poenget mitt (det er heller ikke det jeg mener, selv om jeg personlig er glad for at jeg er ferdig med småbarn nå. Ikke fordi jeg skal leve livet og rase rundt på byen og få tattiser av søte små delfiner, men fordi at sånn som helsa mi ble etterhvert, så hadde jeg ikke orket å hverken bli gravid eller ha små barn nå). Poenget mitt er at tråden er til tider svært nedlatende - hvilket jeg alt har sitert og fremhevet, sant? Og med tanke på reaksjonene på tre avisartikler, så syns jeg det er rart at det til nå bare har vært jeg som har reagert på hvordan omtalen av unge mødre har vært i denne tråden.

Du utelot beleilig nok det du skreiv i quoten som var :

Folk må få barn når de vil, så lenge de er voksne, etablerte, har ordentlig jobb og trygg økonomi først. Var ikke det sånn omtrent halvparten av poenget med denne tråden? Å latterliggjøre unge mødre?

Siden ingen av oss du quotet har kommet slike utsagn så var det muligens ikke helt på sin plass?

Jeg har selv sagt at det at jeg blir såpass oppi årene når jeg får egne barnebarn er det eneste negative jeg kan komme på per dags dato. Men på den positive siden, holder jeg meg sprek (noe jeg har stor mulighet til, genene tatt i betraktning, må bare kutte røyken :P ) har Ask fordelen av å ha en pensjonert mor som har god tid til barnebarna i motsetning til andre bestemødrene som sannsynligvis jobber fult og er minst like slitne.

Jeg velger som sagt å ikke få flere barn først og fremst for Ask sin del. Jeg har ikke noe behov for flere barn, og de fleste nyere forskningsresultater viser at å være enebarn i det store og hele er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du utelot beleilig nok det du skreiv i quoten som var :

Siden ingen av oss du quotet har kommet slike utsagn så var det muligens ikke helt på sin plass?

Som et svar på dette:

Men, folk skal få lov til å få unger når de vil for min del, jeg skal ikke legge meg opp i det, så lenge ikke andre legger seg opp i at jeg ikke har barn og snart er 30 :)

Dere reagerte begge to på linkene jeg la ut, som var ment som en motvekt til det som er sagt om disse idiotene av noen uutdannede bondeknøl-tøser som ikke har vett på å vite hva de går glipp av der de puler rundt på alt de kommer over i bøgdene de kommer fra, og de aner ikke hvem som er fedrene til småtrolla sine, som de selvsagt bare får fordi det høres så koselig ut med babyer - nesten som dukker, sant? - mens NAV forsørger dem (og, som i følge deg angrer på at de ikke ble ordentlig voksne før de formerte seg:

Jeg prøver å tenke igjennom noen jeg kjenner som ikke har sagt de skulle ønske de ventet, men jeg kommer faktisk ikke på noen :blink:

)

Helt seriøst. Jeg driter i når folk får unger, så sant de klarer å ta seg av dem. Men igjen - er det virkelig bare jeg som reagerer på hvordan unge mødre blir karakterisert i denne tråden?

Og om noen har tenkt å kommentere klippinga og liminga av sitater her: Kan det være sånn at når ting blir tatt ut av kontekst, så fremstår de som verre enn det er? Kan det tenkes at selv om man "er seg selv, og har sagt det man har sagt" på disse tv-programmene, at man blir fremstilt som noe annet enn den man er?

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et svar på dette:

Dere reagerte begge to på linkene jeg la ut, som var ment som en motvekt til det som er sagt om disse idiotene av noen uutdannede bondeknøl-tøser som ikke har vett på å vite hva de går glipp av der de puler rundt på alt de kommer over i bøgdene de kommer fra, og de aner ikke hvem som er fedrene til småtrolla sine, som de selvsagt bare får fordi det høres så koselig ut med babyer - nesten som dukker, sant? - mens NAV forsørger dem (og, som i følge deg angrer på at de ikke ble ordentlig voksne før de formerte seg:

)

Helt seriøst. Jeg driter i når folk får unger, så sant de klarer å ta seg av dem. Men igjen - er det virkelig bare jeg som reagerer på hvordan unge mødre blir karakterisert i denne tråden?

Og om noen har tenkt å kommentere klippinga og liminga av sitater her: Kan det være sånn at når ting blir tatt ut av kontekst, så fremstår de som verre enn det er? Kan det tenkes at selv om man "er seg selv, og har sagt det man har sagt" på disse tv-programmene, at man blir fremstilt som noe annet enn den man er?

Ok, du skriver det samme her som Annegru skreiv i quoten du uthevet?

Og at ingen av de jeg kjenner personlig i ettertid synes det var optimalt å bli mor i ung alder betyr ikke at jeg mener de er dårlige mødre, det regner jeg med kom rimelig tydelig frem for de fleste. Jeg skreiv også om det jeg personlig synes er bakdelen ved å bli mor sent. Alt har positive og negative sider.

Nei, du er ikke den eneste som reagerte, men vi andre prøvde heller å argumentere på en annen måte...

Jeg skreiv bla at jeg er dypt imponert over unge gode mødre, jeg vet ikke om jeg ville klart det like bra.

Nei, egentlig gir jeg litt opp kjenner jeg..

Edit: merkelig nok ble ikke jeg provosert over at førstegangsforeldre i min aldersgruppe visstnok har oftere barnevakt for å feste (skjedd 1 gang, min søsters 30 års dag og på anbefaling av familievernkontoret), at det er bekymringsverdig at folk er så gamle som meg når de får barn og at kroppen min visstnok innhenter seg saktere (har akkurat samme kroppen som før jeg fødte, bortsett fra bekkenløsningen) og at vi visstnok kan røyke ned i vogna til ungen uten at noen reagere fordi vi er så voksne...

At noen skal komme å fortelle folk hvor mange barn de skal ha irriterer meg litt mer faktisk. Mulig jeg ikke tar ting så personlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du skriver det samme her som Annegru skreiv i quoten du uthevet?

Ja? Det var hennes respons på linkene jeg la ut, og det er tilsynelatende verre å si at folk bør bli mødre når de er unge, enn å si at unge mødre er noen idioter av noen tøser uten større ambisjoner enn å få seg hus, stasjonsvogn og å bli forsørget av NAV, skal man tro responsen jeg har fått på det jeg har postet her..

Og at ingen av de jeg kjenner personlig i ettertid synes det var optimalt å bli mor i ung alder betyr ikke at jeg mener de er dårlige mødre, det regner jeg med kom rimelig tydelig frem for de fleste. Jeg skreiv også om det jeg personlig synes er bakdelen ved å bli mor sent. Alt har positive og negative sider.

Ingen jeg kjenner har funnet det optimale tidspunktet å få barn på, nettopp fordi det er fordeler og ulemper med begge deler, og det passer egentlig aldri helt - nesten som å få seg valp, det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jeg kjenner har funnet det optimale tidspunktet å få barn på, nettopp fordi det er fordeler og ulemper med begge deler, og det passer egentlig aldri helt - nesten som å få seg valp, det :P

27-28.. Skulle jeg fått velge ville jeg vært så gammel. Men da hadde jeg ikke fått Ask, og da var jeg travelt opptatt med å bli sær hundedame og tanken på å få barn fikk meg til å grøsse langt inn i hjerterota :innocent: Aner faktisk ikke hva jeg ville gjort om jeg ble gravid da, det hadde ikke et vært et ' nå eller aldri' argument på ja-siden når uhellet først var ute.

Så kanskje greit at det ble som det ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...