Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger nettside for omplassering for hunder.


Stian-e
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen. jeg lurte på om noen her kan eller vet om noen som kam lage nettsider?

Grunnen til jeg vill ha noen til å lage er fordi jeg har flyttet til spania å er et rescue senter her som det bor masse hunder og valper som ligger i hvær sitt bur og har det ganske fælt. spania har ikke råd til å drive det proffisjonelt siden dette er en gratis orginasjon som gjør at dem tjener ikke på når noen får en hund alle er gratis så firmaet jeg jobber i her donerer penger til dem for det er ikke kjekt å se dyr som lider så jeg ønsker å ha en nettside på norsk så jeg kan omplassere dem til norge siden det er ikke like lett her,

Håper noen ønsker å hjelpe meg og gjør en stor tjensete for disse dyra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bruke wordpress, blogspot, eller lignende? Altså gratis sider, ta en titt på alle og finn den med hvor du får mest lagringsplass og sånn (selvfølgelig uten å betale ekstra). Det er ikke vanskelig å bruke oppsettet de har på sånne sider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin jeg vet det er masse hunder i norge som trenger et nytt hjem men når jeg vet at det ligger små valper og voksne hunder i bur og får ikke stell og det er 45 grader om sommeren og skal bo der i sin egen drit da vill eg gjøre noe om jeg kan.

Caro. hadde vert kjempe fint om du kunne hjulpet meg siden jeg har ingen peiling på hvordan jeg gjør det. hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brannslukning å drive masse-eksport av dyr fra Europa og inn til Norge. Det gir ingen press til å endre situasjonen slik den er, tvert i mot er det motivasjon til å fortsette praksisen, det kommer jo bleeding hearts fra Skandinavia og rydder opp for dem.

Å fly disse hundene inn til Norge er å starte i helt feil ende, det vil ikke hjelpe andre enkeltindividene, og det legger bare til rette for å skape flere tragiske sjebner. Det er holdningene, dyresynet og dyrevelferden som er det faktiske problemet, og det er her innsatsen bør ligge i den grad man skal drive misjonærarbeid i andre land.

Det er en mye bedre ide å jobbe for å gi hunder her i Norge et bedre liv, og du vil garantert redde flere liv på den måten. Det er mer effektiv bruk av ressursene rett og slett.

Men, spanske hunder som har det vondt er kanskje litt mer verdt enn norske hunder som har det like vondt?

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin jeg vet det er masse hunder i norge som trenger et nytt hjem men når jeg vet at det ligger små valper og voksne hunder i bur og får ikke stell og det er 45 grader om sommeren og skal bo der i sin egen drit da vill eg gjøre noe om jeg kan.

Caro. hadde vert kjempe fint om du kunne hjulpet meg siden jeg har ingen peiling på hvordan jeg gjør det. hehe :P

Det eneste du gjør ved å hjelpe til med å få disse hundene sendt til Norge er da vel bare å gi plass til andre hunder som kan ligge i de samme burene i sin egen drit? :( Hvis det virkelig er så ille så gjør du ingen noen tjeneste med å hjelpe disse folkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin jeg vet det er masse hunder i norge som trenger et nytt hjem men når jeg vet at det ligger små valper og voksne hunder i bur og får ikke stell og det er 45 grader om sommeren og skal bo der i sin egen drit da vill eg gjøre noe om jeg kan.

Og du tror at det buret blir stående tomt etter at du har sendt valpen til Norge? Du tror ikke det umiddelbart blir nytt hjem til den neste valpen som står i køa?

Alle disse hundene er resultatet av et sviktende system, det hjelper ikke hvor mange hunder du shipper av gårde til Norge når systemet pumper fler og fler hunder ut. Det er som å sitte med vannglass og tømme ut vann fra en båt med hull i og tro at det er beste måte å holde båten flytende på. Det er hullet som må fikses. Men så lenge du holder båten flytende med vannglasset ditt, så har ikke spanske myndigheter noen grunn i verden til å gjøre noe med det sviktende systemet. De slipper jo å ta konsekvensene.

Et annet punkt er at du introduserer en hel drøss med nye problemer til Norge. Smitterisikoen man introduserer er nok til å sette på bremsene. Det er kjent at disse redningsaksjonene fra Europa har ført med seg smitte som vi tidligere ikke har hatt i Norge.

Seriøst, dette er lite gjennomtenkt. Om målet ditt er å redde hunder, så er ikke dette den mest effektive fremgangsmåten.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men du kan prøve å tenke deg hvorfor dem er der. er jo ikke at dem driver med dette for gøy. det er hunder som lider å har helt feil eigere. så dem prøver å redde dem men dem har ikke råd til å ansette nokk til å jobbe der. er frivillige som jobber der litt da men dem har det ikke godt men er jo en grundd for dem er der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men du kan prøve å tenke deg hvorfor dem er der. er jo ikke at dem driver med dette for gøy. det er hunder som lider å har helt feil eigere. så dem prøver å redde dem men dem har ikke råd til å ansette nokk til å jobbe der. er frivillige som jobber der litt da men dem har det ikke godt men er jo en grundd for dem er der

hvis de ikke kan tilby noe bedre er det vel ingen forbedring for hundene? Ligger hundene i skitne bur og lider av omsorgssvikt så spiller det ingen rolle hvor store hjerter de frivillige har. Kjenner jeg blir ytterst provosert her jeg sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men du kan prøve å tenke deg hvorfor dem er der. er jo ikke at dem driver med dette for gøy. det er hunder som lider å har helt feil eigere. så dem prøver å redde dem men dem har ikke råd til å ansette nokk til å jobbe der. er frivillige som jobber der litt da men dem har det ikke godt men er jo en grundd for dem er der

Det er en grunn til at de er der, men det hjelper ingen verdens ting i det lange løp å sende dem til Norge. Faktum er at det aldri blir "tomt" for disse hundene som trenger hjelp, uansett hvor mange du greier å redde. Det eneste som hjelper er holdningsendring i det landet det gjelder, og kastrering og avliving av løshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian, du tenker svært kortsiktig og er lite løsningsorientert om det er å få slutt på lidelsen som er ønsket ditt. Om du gjennomfører det du planlegger så vil det ha helt motsatt effekt av det du vil, det vil skape mer lidelse og flere sjebner på sikt.

Dette er provoserende. Vi har nok hundesjebner i Norge å vareta, de er like mye verdt som valpen i buret i Spania, men i stedet bruker man ressursene på et korttenkt og lite fruktbart prosjekt som har potensielt alvorlige konsekvenser.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men du kan prøve å tenke deg hvorfor dem er der. er jo ikke at dem driver med dette for gøy. det er hunder som lider å har helt feil eigere. så dem prøver å redde dem men dem har ikke råd til å ansette nokk til å jobbe der. er frivillige som jobber der litt da men dem har det ikke godt men er jo en grundd for dem er der

Men da er da også slike hunder i Norge..

Jeg har bodd i Mexico, og klart man får lyst å hjelpe dem.. men da må man faktisk som Mari sier, finne riktig ende å starte i.

Leste en gang en utrolig rørende historie fra hundens synspunkt, det handlet om en hund som etter å ha vært i familien litt ble de lei, den ble kjørt et stykke ut av byen, sluppet ut av bilen og familien dro fra den, den levde noen år som løshund. En dag lå den i veikanten og var sliten, såret og lei, da kom endelig redningen, en veterinær med sprøyte som sendte den til de evige jaktmarker.

Den rørte meg veldig, og man ser jo det at det hjelper ikke om jeg tar med meg en hund fra Mexico og redder den, det er jo tusenvis om ikke mer, av hunder som er igjen.

Selvfølgelig skjønner jeg at du vil hjelpe dem, og at du ser den første løsningen som jo er å redde de hundene du ser der på shelterne, men som nevnt, det hjelper lite i lengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Lag deg en rosa gruppe på facebook da vel, er jo 1000 av dem fra før. Sjekk litt med mattilsynet og hva dem mener og forventer av den type ansvarsløse importvirksomhet totalt uten mål og mening du planlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror at det buret blir stående tomt etter at du har sendt valpen til Norge? Du tror ikke det umiddelbart blir nytt hjem til den neste valpen som står i køa?

Alle disse hundene er resultatet av et sviktende system, det hjelper ikke hvor mange hunder du shipper av gårde til Norge når systemet pumper fler og fler hunder ut. Det er som å sitte med vannglass og tømme ut vann fra en båt med hull i og tro at det er beste måte å holde båten flytende på. Det er hullet som må fikses. Men så lenge du holder båten flytende med vannglasset ditt, så har ikke spanske myndigheter noen grunn i verden til å gjøre noe med det sviktende systemet. De slipper jo å ta konsekvensene.

Et annet punkt er at du introduserer en hel drøss med nye problemer til Norge. Smitterisikoen man introduserer er nok til å sette på bremsene. Det er kjent at disse redningsaksjonene fra Europa har ført med seg smitte som vi tidligere ikke har hatt i Norge.

Seriøst, dette er lite gjennomtenkt. Om målet ditt er å redde hunder, så er ikke dette den mest effektive fremgangsmåten.

Men kjære deg da. dise hundene er ikke her fordi at det er problemer med spanske myndigheter. mange spanjoler har hunder og dem ligger i hagen og er kanskje syke. eller gjerne hunder som er på gata og div. om jeg sender en til norge så blir det jo plass til en nye som du sier men er nesten bedre det at dem kommer der da for dem får i det minste mat og vann. men som du sier med smitte så sender jeg ikke til norge uten vaksine og ormekur. alt det ordner jeg selfølgelig. må si meg uenig med deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian, du tenker svært kortsiktig og er lite løsningsorientert om det er å få slutt på lidelsen som er ønsket ditt. Om du gjennomfører det du planlegger så vil det ha helt motsatt effekt av det du vil, det vil skape mer lidelse og flere sjebner på sikt.

Dette er provoserende. Vi har nok hundesjebner i Norge å vareta, de er like mye verdt som valpen i buret i Spania, men i stedet bruker man ressursene på et korttenkt og lite fruktbart prosjekt som har potensielt alvorlige konsekvenser.

Kan ikke gjøre slutt på lidelsen. det sier seg selv, viss du tenker deg om så er det folk som sender penger til afrika får å redde barn er det og gale da ? nei det er jo ikke det får dem får jo reddet noen men går ikke ann å redde hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kan ikke gjøre slutt på lidelsen. det sier seg selv, viss du tenker deg om så er det folk som sender penger til afrika får å redde barn er det og gale da ? nei det er jo ikke det får dem får jo reddet noen men går ikke ann å redde hele verden.

Det er vel ting som tilsier at det er mer fornuftig å hjelpe dem der de hører hjemme enn å flytte afrikas befolkning til Norge og det er det flere som har forsøkt poengtere og forklare deg og din situasjon også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg da. dise hundene er ikke her fordi at det er problemer med spanske myndigheter.

Hva er da årsaken til at Spania har et overpopulasjonsproblem om det ikke er knyttet til dyrevern, holdninger til dyr, lovverk og myndigheters ressursbruk? Hvis ikke hundene er der på grunn av et sviktende system hvor mange faktorer er med, hva er det som har ført til dagens situasjon? Skjønner du ikke at disse hjemløse hundene er resultatet, at de ikke er problemet i seg selv?

Forstår du at om du fikser opp i Spanias hittehundproblematikk så legger du bare til rette for at tilstandene som skaper disse hundene aldri endres?

om jeg sender en til norge så blir det jo plass til en nye som du sier men er nesten bedre det at dem kommer der da for dem får i det minste mat og vann.

Dette blir da på bekostning av en norsk hund som ikke har hjem. I tillegg bruker du penger på frakt, veterinærutgifter og alt annet som skal til for å frakte en hund fra Spania til Norge, penger som kunne blitt brukt langt mer effektivt for å redde norske hundeskjebner.

men som du sier med smitte så sender jeg ikke til norge uten vaksine og ormekur. alt det ordner jeg selfølgelig.

Du eliminerer ikke smitterisiko med vaksine og ormekur. Ikke i det hele tatt faktisk. Du vet at slike hittehunder allerede har introdusert smitte til Norge? At dette er et problem Mattilsynet prioriterer å sette lys på?

må si meg uenig med deg..

Det er fordi du ikke har tenkt gjennom dette særlig nøye, og ikke ser lengre enn enkeltindividene.

viss du tenker deg om så er det folk som sender penger til afrika får å redde barn er det og gale da ?

Så vidt jeg vet er det ingen organisasjoner som flyr afrikanske barn i skytteltrafikk til Norge og plasserer de i norske hjem?

Mye kan sies om u-hjelp, det er absolutt ikke udelt positivt, men der brukes ressursene til å endre noe der problemet ligger. De forsøker også alle å tenke langsiktig.

Jeg skjønner at tanken din er god, Stian. Det er bra du ønsker å redde hunder som har det vondt. Men dette prosjektet ditt er ikke konstruktivt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken og ideen bak er god, det supert med folk som vil hjelpe de hjelpesløse. Men som de andre sier, man begynner litt i feil ende ved å flytte enkeltindivider til Norge.

Da vil jeg mye heller anbefale at du starter en nettside for å engasjere og samle inn penger til kastrering av hunder der nede. Tenk så mange hunder du kan få kastrert for samme summen det koster å flytte EN hund til Norge. Det er både en mer økonomisk måte å hjelpe tilstandene der nede, og en mer langsiktig måte. Du får kanskje ikke hjulpet så mange individ-skjebner her og nå, men bare tenk på hvor mange kommende skjebner som blir forhindret. Det er altfor mange hunder der nede til at alle kan tas godt vare på, og så fort noen forsvinner, vil hullene fylles raskt opp. Ved å kastrere vil man redusere raten av ny reproduksjon, og på sikt vil bestanden bli lavere, og det vil bli lettere å ta godt vare på alle sammen.

Jeg ønsker deg masse lykke til! Ildsjeler får man ikke nok av, men det er viktig å bruke resursene lurt, slik at gevinsten faktisk blir verdt arbeidet.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å starte med å bare lage en hjemmeside for selve senteret, og ikke ta med adopsjonsdelen helt enda, men heller lage en donasjons-funksjon for folk som vil hjelpe? Det gir deg en mulighet til å hjelpe dyra og senteret ved å skaffe reklame og eventuelle sponsorer, i tillegg til å skape oppmerksomhet rundt temaet. Om du i tillegg skriver en god beskrivelse av hvordan ting er og hva som kan bli gjort (nasjonalt f.eks. lover og regler, påbud osv.) for å endre det til det bedre, gjør du også en god innsats til å fikse roten til problemet. Du burde også skrive en god del om positivt syn på hund og andre dyr, altså rett og slett litt propaganda imot dette synet på dyr som gjør at folk mener de har rett til å behandle dem som mindre verdige individer. Etter hvert kan du jo se an om det kommer mange forespørsler på adopsjoner, og om interessen er sterk nok, kan du prøve å starte opp en adopsjons-funksjon på hjemmesiden i tillegg :) På denne måten gjør du at folk selv må ta initiativet til å adoptere.

Edit: Så innlegget til Puttiva, en veldig god idé å skape oppmerksomhet rundt kastrering og sterilisering også :yes:

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

http://www.vetinst.no/Nyheter/Import-av-hjemloese-hunder-gir-smitterisiko - Mattilsynet advarer sterkt mot å ta til seg gatehunder fra Romania og andre land i sør-europa...

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8110596

http://mattilsynet.no/aktuelt/kronikker/hjelp_gatehundene_i_romania_i_hjemlandet__101950

http://mattilsynet.no/dyr/reise_med_dyr/hund_katt_og_ilder/farlige_parasitter_hos_importerte_hunder_102225

http://www.vetinst.no/Nyheter/Husflaatt-brun-hundeflaatt-paavist-hos-importhund

http://www.vetinst.no/Nyheter/Hundeimport-utgjoer-helsefare-for-dyr-og-mennesker

Disse er tilfeldigvis om smitte hunder som er reddet fra Romania tar med seg til Norge, men det kunne like gjerne vært spania eller et hvilket som helst land med mange løshunder.

Vær så snill og gjør det du kan for å hjelpe hundene der de er istedenfor å importere problemer og sykdommer til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hvert kan du jo se an om det kommer mange forespørsler på adopsjoner, og om interessen er sterk nok, kan du prøve å starte opp en adopsjons-funksjon på hjemmesiden i tillegg :) På denne måten gjør du at folk selv må ta initiativet til å adoptere.

Hvorfor ikke bruke de ressursene som trengs for å drive eksportvirksomhet til å redde hunder i Norge som lider? Hvor mange norske hunder kan man gi et bedre liv for de pengene som kreves for å importere én hittehund til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke de ressursene som trengs for å drive eksportvirksomhet til å redde hunder i Norge som lider? Hvor mange norske hunder kan man gi et bedre liv for de pengene som kreves for å importere én hittehund til Norge?

Tenkte vel først og fremt ikke på at norske folk skal adoptere spanske hunder, men at folk i spania selv tar initiativ til å adoptere hundene og gi dem et godt hjem. Men hvorfor skal ikke folk fra andre land enn Spania (da ikke bare Norge, en hjemmeside når jo ut til mange land) kunne ha muligheten til å donere til denne organisasjonen? Regner med at organisasjoner i Norge gjør en del for å få sponsorer og donasjoner til å drive virksomheten, hvorfor skal ikke Spania kunne gjøre det samme? Alt handler jo om dyr som ikke har det bra, og om det er folk fra Norge, Spania eller hvilket som helst annet land som donerer pengene spiller vel strengt tatt ingen rolle, så lenge dette er folk som selv velger å donere penger til saken av egen fri vilje.

Edit: Dersom norske folk velger å adoptere en spansk hund, vl jeg anta at de må betale importen selv, og da er vel dette deres valg. Hva skal man liksom si til dem, "velg en norsk hund istedet, vi vil ikke ha så mange spanske hit"? Så lenge importen er lovlig kan de jo gjøre så og si som de vil..

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er ikke nok folk som vil ha hund i forhold til hvor mange hunder som blir produsert. Hvor mange hunder tror du at kunne fått et hjem her i Norge? 10-15? Dvs at det blir stående 10-15 norske hunder uten hjem.

Som andre har nevnt her - bruk ditt flotte engasjement til å sette i gang kampanjer for å forbedre situasjonen. Begynn som kennelarbeider og oppfordre flere i Spania til å gjøre det samme, slik at burene kan vaskes daglig og at hundene får tur. Da kan du hjelpe titalls hunder hver eneste dag! I tillegg må man jo ta tak i hovedproblemet og opplyse den spanske befolkningen om at det produseres flere hunder enn det er hundehjem og at man må kastere og sterilisere hundene som ikke skal brukes til målrettet avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket spesifikt om import av hunder til Norge. At du mente omplasseringer internt i landet kom ikke klart fram i innlegget ditt.

Det som irriterer meg er at alle er så stappfulle av sympati for disse lidende hundene i utlandet, hjertene banker og engasjementet flommer, mens de glemmer at vi har like tragiske hundeskjebner til i Norge. Det er moderne og politisk korrekt å redde hunder fra Europa, norske hunder er det ikke like romantisk å gjøre noe med. Emilie som postet rett over her har jobbet (eller gjør fortsatt?) på omplasseringsorganisasjon og kan fortelle at friske og fine hunder blir avlivet i Norge kun fordi det ikke finnes hjem til de. Da er det litt frustrerende at det er så innmari trendy og veldedig å ta inn hittehund, som om den er mer verdt enn sin norske fetter som ligger i fryseren til veterinæren.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...