Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Cattledog info og erfaringer?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Bare av nysgjerrighet for fremtiden :) Noen her inne med cattledog eller erfaring med dem? fortell hvordan de er å motivere? Arbeide med? Har hørt noen si at de kan være vanskelig å trene?

Hvordan er helsen? gemytt?

De har liksom et så fasinerende og litt spesielt utseende så man må liksom bare lære mer om dem :)

darrkstaliten.jpg

Lånt bilde (google)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen svar, jeg bare slenger meg på spørsmålene dine, for jeg er også nyssjerrig ettersom jeg vurderer å trene opp vekterhund etterhvert, og dette er en av rasene jeg har snust litt på med tanke på det..

Jeg leter mer hos oppdrettere og spør direkte dit hvis jeg lurer på noe, men kan jo hende noen kjenner rasen godt her inne..

Edit: også lurer jeg på noe selv, håper ikke det gjør noe.. Har de god av/på knapp?

Roer de seg inne(såfremt de får nok mosjon og hjernetrim selvsagt)?

er det mange nervøse individer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av nysgjerrighet for fremtiden :) Noen her inne med cattledog eller erfaring med dem? fortell hvordan de er å motivere? Arbeide med? Har hørt noen si at de kan være vanskelig å trene?

Hvordan er helsen? gemytt?

De har liksom et så fasinerende og litt spesielt utseende så man må liksom bare lære mer om dem :)

darrkstaliten.jpg

Lånt bilde (google)

Om du sender en PM til Taz her inne, får du sikkert svar. Det gjorde jeg for noen måneder siden, og fikk masse, nyttig informasjon om rasen. En artig rase har jeg inntrykk av, som jeg muligens kunne tenkt meg i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har ingen svar, jeg bare slenger meg på spørsmålene dine, for jeg er også nyssjerrig ettersom jeg vurderer å trene opp vekterhund etterhvert, og dette er en av rasene jeg har snust litt på med tanke på det..

Jeg leter mer hos oppdrettere og spør direkte dit hvis jeg lurer på noe, men kan jo hende noen kjenner rasen godt her inne..

Edit: også lurer jeg på noe selv, håper ikke det gjør noe.. Har de god av/på knapp?

Roer de seg inne(såfremt de får nok mosjon og hjernetrim selvsagt)?

er det mange nervøse individer?

Dette er totalt OT, men om du har planer om å trene opp en vekterhund, så bør du satse på tradisjonelle bruksraser som schäfer, malinois eller til nød rottweiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Alle raser kan vel bli med rundt på en vekterrunde? Det kommer helt ann på hvordan man trenger den i arbeidet. Moren min arbeidet som ute-vekter for mange herrans år siden og hadde med seg en irsk setter.

Det er litt forskjell at en hund er med rundt på en vekterrunde og at den er trent opp til vekterhund. Hva inngår forresten i den godkjenninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Alle raser kan vel bli med rundt på en vekterrunde? Det kommer helt ann på hvordan man trenger den i arbeidet. Moren min arbeidet som ute-vekter for mange herrans år siden og hadde med seg en irsk setter.

Nei det kan de ikke. Det er ikke tillatt å ta med seg hund som ikke er enten godkjent for tjeneste eller godkjent i tjeneste på jobb. Forøvrig får en godkjent vekterhund "lønn", så det er ikke bare å drasse med seg hva som helst.

Det er litt forskjell at en hund er med rundt på en vekterrunde og at den er trent opp til vekterhund. Hva inngår forresten i den godkjenninga?

Hvert selskap har sine egne godkjenningsprogrammer som skal godkjennes av politimesteren i distriktet. Det distriktet mannen min jobber, så har de liste over godkjente vekterhunder med navn, id nr og reg nr, så det er ikke bare å ta med seg en tilfeldig hund på jobb.

De fleste programmer inneholder i minste fall : enkel lydighet med : 5-10 min dekk med skjult fører, fvf, apportering av tilfeldig gjenstand (nøkler etc). Søk i bygg, utendørs søk/ patruljegang (søk i line) førerforsvar med overfall, visitasjon og transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er totalt OT, men om du har planer om å trene opp en vekterhund, så bør du satse på tradisjonelle bruksraser som schäfer, malinois eller til nød rottweiler.

Nei takk!

Vet at cattledogen er brukt til IPO i utlandet, men vet ikke om det er noen individer som egner seg, eller om rasen generellt egner seg til det..

Edit: og jeg vil gjerne høre begrunnelsen for at jeg bør velge en av de overnevnte rasene istedenfor andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner den kun som arbeidende kveghund fra Australia, og inntrykket jeg sitter igjen med er beinhard, tvers igjennom... Og med plenty vokteregenskaper. Men nå er det kanskje ikke akkurat hunder med den mentaliteten vi ser her i Norge.

Uansett en rase jeg putter i kategorien " for viderekommende".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei takk!

Vet at cattledogen er brukt til IPO i utlandet, men vet ikke om det er noen individer som egner seg, eller om rasen generellt egner seg til det..

Edit: og jeg vil gjerne høre begrunnelsen for at jeg bør velge en av de overnevnte rasene istedenfor andre raser?

Begrunnelsen er veldig enkel: Om du vil ha jobb med hund som vekter, så er det de tre rasene du har å velge i. Hvorfor? Fordi det er et snevert kompetansefelt på mange instruktører og figuranter. De kan ikke andre hunderaser, de ønsker ikke andre hunderaser og de har ikke tro på andre hunderaser. Gjør deg selv en tjeneste, kjøp hund utifra dine ønsker om å bruke hunden, velg jobb uten å tenke på hunden. Jeg har jobbet i den bransjen i mange år, jeg kjenner den svært godt. Dette er ikke noe jeg sier for å være negativ, men fordi jeg har sett så innmari mange mennesker som ønsker å jobbe med hund, men når hunden ikke innehar de egenskapene man trenger i en slik jobb, så betyr det at man må enten bytte ut jobben eller hunden. Da er det lettere å ha hunden som hobby og jobben er jobb, uavhengig av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunnelsen er veldig enkel: Om du vil ha jobb med hund som vekter, så er det de tre rasene du har å velge i. Hvorfor? Fordi det er et snevert kompetansefelt på mange instruktører og figuranter. De kan ikke andre hunderaser, de ønsker ikke andre hunderaser og de har ikke tro på andre hunderaser. Gjør deg selv en tjeneste, kjøp hund utifra dine ønsker om å bruke hunden, velg jobb uten å tenke på hunden. Jeg har jobbet i den bransjen i mange år, jeg kjenner den svært godt. Dette er ikke noe jeg sier for å være negativ, men fordi jeg har sett så innmari mange mennesker som ønsker å jobbe med hund, men når hunden ikke innehar de egenskapene man trenger i en slik jobb, så betyr det at man må enten bytte ut jobben eller hunden. Da er det lettere å ha hunden som hobby og jobben er jobb, uavhengig av hverandre.

Takk for svar!

Og jeg skjønner absolutt begrunnelsene dine med at miljøet rett og slett ikke har erfaring med andre raser enn de typiske rasene.

Jeg valgte ikke denne jobben for å jobbe med dyr,

men ser det som en valgmulighet om noen år hvis det passer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så ble det en ny dober allikevel.

Blei det? :)

Jeg er også en av dem som har sett på cattledog, men det blir nok ikke det på meg. Jeg liker ikke voktinga eller bjeffinga, og tør ikke satse på en så lite homogen rase hva gjelder arbeidskapasitet og førerorientering, når jeg faktisk har lyst til å konkurrere og kanskje kunne komme noen vei med treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei det? :)

Jeg er også en av dem som har sett på cattledog, men det blir nok ikke det på meg. Jeg liker ikke voktinga eller bjeffinga, og tør ikke satse på en så lite homogen rase hva gjelder arbeidskapasitet og førerorientering, når jeg faktisk har lyst til å konkurrere og kanskje kunne komme noen vei med treninga.

Jupp: http://rodhetteogulven.wordpress.com/2012/06/08/lordling/

Alt er relativt. Vil man ikke ha noe skarphet så er nok ikke ACD tingen, men sett i forhold til shiba vil jeg anta at også en ACD vil fremstå som en tur i parken hva gjelder førerorientering og kapasitet :D (flirer fortsatt, en viss LP-video friskt i minne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp: http://rodhetteogulv...06/08/lordling/

Alt er relativt. Vil man ikke ha noe skarphet så er nok ikke ACD tingen, men sett i forhold til shiba vil jeg anta at også en ACD vil fremstå som en tur i parken hva gjelder førerorientering og kapasitet :D (flirer fortsatt, en viss LP-video friskt i minne)

Så hyggelig! Gratulerer så masse! :flowers: Joda, "alt" er bedre enn shiba om en skal satse, hehe, men bjeffing bare fordi de liker lyden av egen stemme og bjeffing fordi de trur det kanskje kommer noen er bare så lite attraktivt som det får blitt for meg...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner den kun som arbeidende kveghund fra Australia, og inntrykket jeg sitter igjen med er beinhard, tvers igjennom... Og med plenty vokteregenskaper. Men nå er det kanskje ikke akkurat hunder med den mentaliteten vi ser her i Norge.

Uansett en rase jeg putter i kategorien " for viderekommende".

Er ikke helt den type cattledog vi har i Norge da, og ikke det inntrykket jeg sitter igjen med.

Men det finnes jo oppdrettere her også som avler kun på bruksegenskaper.

Blei det? :)

Jeg er også en av dem som har sett på cattledog, men det blir nok ikke det på meg. Jeg liker ikke voktinga eller bjeffinga, og tør ikke satse på en så lite homogen rase hva gjelder arbeidskapasitet og førerorientering, når jeg faktisk har lyst til å konkurrere og kanskje kunne komme noen vei med treninga.

Har ikke merket noe som helst til vokting, men min erfaring er ikke akkurat noe å skryte av, men vokting var ikke eksisterende på Khal ihvertfall.

Bjeffing derimot, han var veldig glad i sin egen stemmer. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp: http://rodhetteogulv...06/08/lordling/

Alt er relativt. Vil man ikke ha noe skarphet så er nok ikke ACD tingen, men sett i forhold til shiba vil jeg anta at også en ACD vil fremstå som en tur i parken hva gjelder førerorientering og kapasitet :D (flirer fortsatt, en viss LP-video friskt i minne)

OMG!! :D :D Jeg satt å forelska meg i finnannonsen i går, foreldrene til dobbervalpen din er jo bare NYDELIGE; hannhunden superlekker og jeg er 100% misunnelig :w00t: har lyst på dobber selv, men har inntrykk av at det er en del helseproblemer (?) :twitch: Men en brun og tan hannhund? WOW :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG! :D :D Jeg satt å forelska meg i finnannonsen i går, foreldrene til dobbervalpen din er jo bare NYDELIGE; hannhunden superlekker og jeg er 100% misunnelig :w00t: har lyst på dobber selv, men har inntrykk av at det er en del helseproblemer (?) :twitch: Men en brun og tan hannhund? WOW :D :D :D

Takker :) Gleder meg veldig til å treffe gutten. Jeg satt på hendene så lenge jeg kunne men til slutt så måtte jeg bare hoppe. Har ønsket meg valp etter Mali siden første gang jeg så henne, og man vet jo aldri om det blir flere... Så når det nå alt ble en til overs... *ler*

Dober har en lang liste med problemer, mistet akkurat min forrige pga spondylose. Div problemer med nakke og rygg er kjent (både genetisk og skade), så også hjertesvikt og blødersykdom (tror dog ikke det er spes kjent her til lands i hvert fall, og man kan dna-teste for det). Man kan ikke regne med å ha en dober i 10 år hvis den brukes. Så det er litt vanskelig. Men jeg må prøve i hvert fall en gang til. Så på mye annet, men det var ingen som ble helt "riktig", tankene ville bare tilbake til Malikull... :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...