Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanskje lurt med eget fagforum?


ingar

Recommended Posts

Ja, selvsagt er det opp til brukerne :wink: Men jeg føler at med et eget (litt mindre kanskje?) forum, kanskje ikke med slike diskusjoner som er her på "trening og lydighetsforumet" (f.eks "opp med hånden alle som trener nordenstam"), men et forum hvor folk som vet hva det er snakk om skriver et mer "prioritert innlegg" (f.eks et innlegg hvor man forklarer om nordenstams treningsmetode, et om læringslovene og lederskap, innlæring av ditt og datt slik og slik osv). Kanskje jeg er litt ute å kjører nå (kanskje Ingar mente noe annet), men jeg tror at mange ville ha hatt nytte av det.

Selvsagt er det godt mulig at det blir usaklighet der også - men jeg syns det hadde vært moro å prøve :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Ja, selvsagt er det opp til brukerne :wink: Men jeg føler at med et eget (litt mindre kanskje?) forum, kanskje ikke med slike diskusjoner som er her på "trening og lydighetsforumet" (f.eks "opp med hånden alle som trener nordenstam"), men et forum hvor folk som vet hva det er snakk om skriver et mer "prioritert innlegg" (f.eks et innlegg hvor man forklarer om nordenstams treningsmetode, et om læringslovene og lederskap, innlæring av ditt og datt slik og slik osv). Kanskje jeg er litt ute å kjører nå (kanskje Ingar mente noe annet), men jeg tror at mange ville ha hatt nytte av det.

Selvsagt er det godt mulig at det blir usaklighet der også - men jeg syns det hadde vært moro å prøve :wink:

Men starta de trådarna här och nu istället! Jag saknar dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med at flere og flere har fått øynene opp for klikkertrening (og læringslovene) og prøver å informere andre om det? quote]

Må bare si en ting om det. Det er greit å informere de som lurer og evnt andre som ikke har metoder de bruker og er nysgjerrige,. Men det jeg kan bli litt irritert over er når klikkere begynner å "prøve å informere" oss NS folk som har hele tiden sagt at vi gjør de metodene vi gjør og det vet folk. Men alikevel skal det diskuteres at den metoden ikke er "rett" eller ikke bra osv. Selv om vi gjør det på eks.NS metoden.

Og det har det en tendens å bli desverre. (også andre veien også, men mest mot NS)

Dette vil nok ikke bli bedre av å starte Fagforum for det blir nok samme sak der. Bare tenk dere Geir N, og Turid rugaas på det forumet skal diskutere en metode på noe. Det blir den metoden mot den metoden. No way noen blir enige der! :roll:

Syns vi har nok med oss selv her inne på sonen som det er fra før. hehe. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men starta de trådarna här och nu istället! Jag saknar dem.

Ok, nå føler jeg at jeg har forandret veldig mening siden mitt første innlegg i denne diskusjonen, men jeg har fortsatt lyst til å ha et mindre forum som jeg nevnte, selv om brukerne kanskje ikke blir noe flinkere til å være saklig av den grunn :wink:

Jeg har selv ingenting å komme med - i hvert fall ikke akkurat nå. Men jeg føler at med et eget lite forum som er mer bereget for "artikler" fra brukerne her - så ville mange hatt nytte av det. Kanksje det ikke hadde blitt noe bra - og bare vært bortkastet, men jeg føler at dersom noen skriver "artikler" her (som f.eks Ingars innlegg "har lederskapsknaggen falt ned?") , så må jeg lete veldig lenge for å finne frem diskusjonen igjen (fordi forumet er så stort).

Nå er jeg gått mer over til at det hadde blitt bedre orden med et nytt, lite forum, men som sagt - jeg ahr endret mening :oops:

Selv om jeg kanskje ikke regner med at det hadde blitt mer saklighet - så hadde det vært flott å prøve syns jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si en ting om det. Det er greit å informere de som lurer og evnt andre som ikke har metoder de bruker og er nysgjerrige,. Men det jeg kan bli litt irritert over er når klikkere begynner å "prøve å informere" oss NS folk som har hele tiden sagt at vi gjør de metodene vi gjør og det vet folk. Men alikevel skal det diskuteres at den metoden ikke er "rett" eller ikke bra osv. Selv om vi gjør det på eks.NS metoden.

Og det har det en tendens å bli desverre. (også andre veien også, men mest mot NS)

Dette vil nok ikke bli bedre av å starte Fagforum for det blir nok samme sak der. Bare tenk dere Geir N, og Turid rugaas på det forumet skal diskutere en metode på noe. Det blir den metoden mot den metoden. No way noen blir enige der! :roll:

Syns vi har nok med oss selv her inne på sonen som det er fra før. hehe. :wink:

Huff, ja, du har et poeng der. Det er vår fulle feil at vi ikke kan være saklige, og det blir vel kanskje ikke bedre med et forum med "artikler". Men, jeg har ennå lyst til å ta en sjanse, og prøve å se hvordan det blir :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for min del må de bare prøves! :cry: Men folk blir mot hverandre uansett hvor mye linker, artikkler, bøker man kommer opp med. Se jo bare feks på at mange er imot NS sin bok full kontroll, og noen er imot en annen bok av en annen dressør. Ekspertene sier jo det selv: pøh h*n der er helt på jordet fordi.... blabla, osv hehe. Mens noen sier det motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke ideen med å ha et eget fagforum, og - som andre - så tenkte jeg og på "de smarte korrekte", og "de teite"..

Må selv ha ordbok på mange av Ingars innlegg, så jeg kan godt se andres synspunkt også der. Jeg derimot, setter meg gjerne ned med en ordbok og holder kjeft til jeg skjønner hva som står der.. :wink:

(eller jeg lar vær å lese..hihi)

Og det er ikke ment for å tråkke på noen tær...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gjør ikke klikkere meg noe, så lenge de ikke preker det opp i fjeset mitt og ser ned på hva jeg gjør med Chicka.

Jeg har funnet ut at jeg trener et sted mellom klikking og gamle metoden, men legger ikke hunden min i bakken eller er fysisk mot hun i straffen, men jeg løper heller ikke rundt med en boks og klikker heller.

Jeg bruker stemmen "BRA!!!" "NEI!!!" "FØLGE MED!!!" osv.

Jeg orker ikke en hund med fri oppdragelse for jeg vil ha en hund som lyder meg når jeg sier at nok er nok eller om noe er feil og som blir happy når hun får ros for noe hun gjør bra.

Nytt forum trenger vi ikke syntes jeg, men hvis vi er flinkere å skrive overskrifter så kan de som er helt imot de forskjellige metodene hoppe glatt over tråden.

Feks "hvordan får hunden til å dekke- KLIKKER" eller "hvordan få hunden til å dekke-NS"

Og om vi holder oss til tema hadde vært fint og evt fortsette diskutere OTting som intresserer oss andre et vist sted på PM.

Syntes også det blir feil å oppfordre medbrukere her inne til å bruke MSN groups, vi er her for å diskutere HUND og HUNDEHOLD.

Jeg lærer utrolig mye av det jeg leser her inne og syntes det er utrolig synd om man ikke kan diskutere ting her fordi en person er dritt lei et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks "hvordan får hunden til å dekke- KLIKKER" eller "hvordan få hunden til å dekke-NS"

Og om vi holder oss til tema hadde vært fint og evt fortsette diskutere OTting som intresserer oss andre et vist sted på PM.

Jeg lærer utrolig mye av det jeg leser her inne og syntes det er utrolig synd om man ikke kan diskutere ting her fordi en person er dritt lei et tema.

Veldig enig i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si en ting om det. Det er greit å informere de som lurer og evnt andre som ikke har metoder de bruker og er nysgjerrige,. Men det jeg kan bli litt irritert over er når klikkere begynner å "prøve å informere" oss NS folk som har hele tiden sagt at vi gjør de metodene vi gjør og det vet folk. Men alikevel skal det diskuteres at den metoden ikke er "rett" eller ikke bra osv. Selv om vi gjør det på eks.NS metoden.

Og det har det en tendens å bli desverre. (også andre veien også, men mest mot NS)

Dette vil nok ikke bli bedre av å starte Fagforum for det blir nok samme sak der. Bare tenk dere Geir N, og Turid rugaas på det forumet skal diskutere en metode på noe. Det blir den metoden mot den metoden. No way noen blir enige der! :roll:

Syns vi har nok med oss selv her inne på sonen som det er fra før. hehe. :wink:

Helt enig med Elisa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke ideen med å ha et eget fagforum, og - som andre - så tenkte jeg og på "de smarte korrekte", og "de teite"..

Må selv ha ordbok på mange av Ingars innlegg, så jeg kan godt se andres synspunkt også der. Jeg derimot, setter meg gjerne ned med en ordbok og holder kjeft til jeg skjønner hva som står der.. :wink:

(eller jeg lar vær å lese..hihi)

Og det er ikke ment for å tråkke på noen tær...!

enig med deg og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke ideen med å ha et eget fagforum, og - som andre - så tenkte jeg og på "de smarte korrekte", og "de teite"..

Må selv ha ordbok på mange av Ingars innlegg, så jeg kan godt se andres synspunkt også der. Jeg derimot, setter meg gjerne ned med en ordbok og holder kjeft til jeg skjønner hva som står der.. :wink:

(eller jeg lar vær å lese..hihi)

Og det er ikke ment for å tråkke på noen tær...!

word =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke ideen med å ha et eget fagforum, og - som andre - så tenkte jeg og på "de smarte korrekte", og "de teite"..

Må selv ha ordbok på mange av Ingars innlegg, så jeg kan godt se andres synspunkt også der. Jeg derimot, setter meg gjerne ned med en ordbok og holder kjeft til jeg skjønner hva som står der.. :wink:

(eller jeg lar vær å lese..hihi)

Og det er ikke ment for å tråkke på noen tær...!

Helt enig :lol: Dessverre blir det ofte til at jeg bare lar være og lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter nå bare å lurer på en ting, om vi skal ha et eget forum for de mer begavede, så blir det jo innmari kjedlig for dem etterhvert også. For de er jo stort sett enige. Eller? Ingar skriver at han er interisert i det Thomas og Fanny skriver, det er vi andre også, men vi trenger en spredning. Tipper de ikke har mye å komme med om de ikke har et grunnlag å diskutere på.

Føler selv at jeg kan litt om hundetrening, men det ligger vel mer på det praktiske enn på teori, så da blir det vansklig for meg å diskutere kun teori. Klart vi trenger litt teori for å diskutere ns, pf, ps, nf. Vi trenger også praksis.

Men, er enig i at det kanskje kunne ligget mer artikler her inne. Hva med å invitere noen fra begge sider til å skrive om et eller flere tema? Slik at de som er interisert kan lese litt. Om det skjer så har jeg en bønn: Skriv lettfattelig (atter en gang har jeg en mening om den saken; du kan ikke faget ordentlig før du kan forklare mannen i gata hva du mener og han forstår det)

En ting til; vi bør bli enige om begrepene, -før- vi kaster oss inn i en diskusjon, det blir kjedlig etterhvert å lese tråder som ender opp i begrepsdiskusjoner.

Et siste ord :-o Synes det blir feil å stenge ute de mer uerfarne. De har rett til å stille spørsmål og være med i en diskusjon, det er faktisk det de lærer av!

Sånn

Mvh

Margrete

forresten så er det ikke Ingar som debatant vi diskuterer [-X

Tror også det er flere med meg, som ikke synes han skriver "vanskelig". Synes bare det var greit at han fikk vite, at ikke alle syntes det..Psykologiske tidsskrift?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig at alle kan få si sin mening og være med. Det er jo sånn man lærer. Tenk på nye hunde eiere med ny valp, de burde da ha lov å si noe selv om de ikke har hatt hund så lenge? Se på Julie f.eks, hun er nokså ny med hund, og se på alt hun kan! Jeg vil si det blir feil å stenge ute "uerfarne" hunde eiere. Jeg tror de har like mye bra å si! Og jeg tror at hvis det blir et slikt "fagforum" da vil det bli sånn at de som skriver der "de har fasitsvaret" på et riktig hundehold. Det finnes ikke en fasit på hva som er riktig. Vi kan slettes ikke vite hva hunden tenker. Vi gjør alle det hundene våre trives med. Og man trenger ikke å kunne bøker på rams for å ha noe bra å si. Jeg tror hvertfall på likevekt her i forumet :lol: Men gjør som dere vil. jeg har bare sagt min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke ideen med å ha et eget fagforum, og - som andre - så tenkte jeg og på "de smarte korrekte", og "de teite"..

Må selv ha ordbok på mange av Ingars innlegg, så jeg kan godt se andres synspunkt også der. Jeg derimot, setter meg gjerne ned med en ordbok og holder kjeft til jeg skjønner hva som står der.. :wink:

(eller jeg lar vær å lese..hihi)

Og det er ikke ment for å tråkke på noen tær...!

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i det forumet blir det vel bare de 3 som ingar nevner i det første innlegget her...

Storparten av brukerne her er mellom 10 å 25år, å jeg vet vertfall med megselv at jeg er utrolig dårlig til å formulere meg, å jeg har ikke studert hundepsykologi å læremetoder opp & ned, å jeg føler ikke jeg må dokumentere alt etter alskens lover & normer når jeg skriver...

Men, et forum for de mere begavede har jeg ikke noe mot, men hvor går grensen for hvemsom får poste, hvor dum å ulært må man være.?

Skaper mann et skille mellom de smarte & de "dumme" hvor de "dumme" blir bare "dummere" og de "kloke" sitter der å dikuterer seg imellom...

Evetuelt så hadde det vel vært like rgeit å starte eget forum for de mere begavede hundefolk, med selektivt medlemskap eller noe sånt... Siden dette er et forum for almenheten hvor ingen i utgangspungtet skal hodes utenfor...

(nok et dårlig formulert innlegg signert meg. tyd det etter beste evne... :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i mot den ideèn. som sagt før blir de "mindre flinke" enda mindre flinke, og de flinke bare flinkere..hvem skal lære oss"mindre flinke" noe da? hundesonen og dere her inne har lært meg brorparten av det jeg kan om trening i dag. Jeg har lite og bidra med på trening og lydighet generelt, bortsjett fra og forklare hvordan jeg gjør ting, og hvorfor. :)

Men jeg er lei av at folk forteller at "du gjør feil, hunden jobber for å unngå straff, ikke gjør sånn, for det gjør ikke jeg, hunden din blir ødelagt" og alle de andre "bedrevitende" komentarene som blir slengt rundt her av og til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i mot den ideèn. som sagt før blir de "mindre flinke" enda mindre flinke, og de flinke bare flinkere..hvem skal lære oss"mindre flinke" noe da? hundesonen og dere her inne har lært meg brorparten av det jeg kan om trening i dag. Jeg har lite og bidra med på trening og lydighet generelt, bortsjett fra og forklare hvordan jeg gjør ting, og hvorfor. :)

Men jeg er lei av at folk forteller at "du gjør feil, hunden jobber for å unngå straff, ikke gjør sånn, for det gjør ikke jeg, hunden din blir ødelagt" og alle de andre "bedrevitende" komentarene som blir slengt rundt her av og til..

Jeg skjønner egentlig ikke problemet. Jeg ser man påstår at andre sier man trener feil om man ikke trener positiv forsterkning. Hvor har dere dette i fra? Hvem, hva og hvor sier noen at det er feil måte å trene på? Er det ikke påpekt omatt og omatt at det ikke finns noen gal filosofi.. bare annerledes. At hunden jobber for å unngå et ubehag og i tilegg til det en del andre observerbare bivirkninge er et observerbart faktum. Men det er ikke galt å ha en hund som jobber på den måten. Det er noe ehver må gjøre opp for egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke problemet. Jeg ser man påstår at andre sier man trener feil om man ikke trener positiv forsterkning. Hvor har dere dette i fra? Hvem, hva og hvor sier noen at det er feil måte å trene på? Er det ikke påpekt omatt og omatt at det ikke finns noen gal filosofi.. bare annerledes. At hunden jobber for å unngå et ubehag og i tilegg til det en del andre observerbare bivirkninge er et observerbart faktum. Men det er ikke galt å ha en hund som jobber på den måten. Det er noe ehver må gjøre opp for egen regning.

en klikker vil vel si at det blir feil og legge en hund i bakken?

en NS`er vil vel si at det blir feil og aldri kjefte?

hvorfor?

fordi den som sier det ikke trener på den måten. jeg kan med hjertet på hånden rope utover slottsplassen med mikrofon og høytaler at det blir helt feil for meg per dags dato og ikke kjefte eller heve stemmen til hunden. Som du sier, vi trener forskjellig, ingenting er egentlig feil, men stiller man en klikker og en nordenstammer ovenfor hverandre( unnskyld at jeg trekker fram disse to metodene hele tiden, men nå er det jo de det florerer mest av her inne da.. :)) vil de finne masse av, hva de mener er feil ved den andres trening. Har jeg rett? kan vel igjenn fortelle at jeg trener med ros og korigering, bikkja mi jobber visst for å unngå ubehag, helt greit, han er like glad som enhvær klikkerhund er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...