Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanskje lurt med eget fagforum?


ingar

Recommended Posts

Når man prøver å forholde seg til en sak, saklig, objektivt, nøkternt og etter beste evne. så hadde det kanskje vært en idè opprette et eget fagforum til det? Opplæring og trening av hund er godt egnet for å debattere saklig uten å måtte risikere synsing som det har en tendens til å bli. Man ser også at subjektive infall lett senker kvaliteten. Alle er selvfølgelig velkommen, men terskelen burde være lavere om man ikke klarer å være saklig og objektiv. Personlig har jeg stort utbytte av å lese Fanny og Thomas sine inlegg. De er så velsignet fri for subjektive forhåndskonklusjoner. (BTQ)

Det er bare en ide man kan prate litt rundt her inne. Kanskje ideen er dårlig i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar
Når man prøver å forholde seg til en sak, saklig, objektivt, nøkternt og etter beste evne. så hadde det kanskje vært en idè opprette et eget fagforum til det? Opplæring og trening av hund er godt egnet for å debattere saklig uten å måtte risikere synsing som det har en tendens til å bli. Man ser også at subjektive infall lett senker kvaliteten. Alle er selvfølgelig velkommen, men terskelen burde være lavere om man ikke klarer å være saklig og objektiv. Personlig har jeg stort utbytte av å lese Fanny og Thomas sine inlegg. De er så velsignet fri for subjektive forhåndskonklusjoner. (BTQ)

Det er bare en ide man kan prate litt rundt her inne. Kanskje ideen er dårlig i utgangspunktet?

Dere kan jo få dere en gruppe på msn groups eller noe da. Så kan dere diskutere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller blir dine innlegg, ingar, litt vel saklige? Jeg blir litt sånn, hmm, hva var det egentlig som sto der? Jeg er kanskje ikke så dannet og har ikke så høy utdanning at jeg har grunnlag for å forstå slikt sofistikert språk.. Eller kanskje jeg bare er dum? Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med LiLi. Som moderator kan jeg vel igjen si at det kommer hvertfall ingen nye emner før nye Hundesonen er på plass!

Hvorfor opprette ett nytt emne? Da føler jeg at det blir litt sånn "her kan de smarte, proffe snakke sammen, mens dere andre kan være i det barnslige emnet." Vet ikke om det bare er meg, men jeg liker å være med å diskutere selv om jeg ikke kan alle begreper inn og ut. Og når man har treningsemne allerede, hvorfor ikke bruke det så alle kan være med? :)

Men jeg er enig i at man bør begrunne uttalelser med mer enn at det er "tåpelig" osv. Det gjelder alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker att det är en ganska dålig idé. Saklighet borde väl vara ett "krav" oavsett vilket forum man diskuterar i? Om andra inte klarar av att förhålla sig sakliga så får det ju vara deras problem, klarar man av att vara saklig och precis tror jag att man vinner på det i längden. Däremot tycker jag att man helt enkelt borde ignorera rent tjafs och personangrepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det litt både og. Jeg trives bedre her enn på Ca*** fordi jeg føler terskelen for å skrive hva en tenker og mener er lavere enn feks der og andre plasser. Å lage et "fag"forum har to sider; Man høyner terskelen for å skrive og man høyner dermed (forhåpentligvis) det faglige nivået. Kommer dette til å smitte videre til de andre delene av forumet?

Så sitter man igjen med spørsmålet om det virkelig er verdt det i så fall.

Men, personlig hadde jeg hatt utbytte av et sted man kan diskutere og være underforstått at alle holder et visst nivå av saklighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med LiLi. Som moderator kan jeg vel igjen si at det kommer hvertfall ingen nye emner før nye Hundesonen er på plass!

Hvorfor opprette ett nytt emne? Da føler jeg at det blir litt sånn "her kan de smarte, proffe snakke sammen, mens dere andre kan være i det barnslige emnet." Vet ikke om det bare er meg, men jeg liker å være med å diskutere selv om jeg ikke kan alle begreper inn og ut. Og når man har treningsemne allerede, hvorfor ikke bruke det så alle kan være med? :cry:

Men jeg er enig i at man bør begrunne uttalelser med mer enn at det er "tåpelig" osv. Det gjelder alle.

Helt enig med dere to.. da blir det litt sånn "her er de smarte, du som ikke tenker som oss er dårligere og har ikke peil". Jeg syns ofte Ingars innlegg blir litt sånn: du skriver feil, og jeg har rett uansett hva du skriver eller mener. Sorry, vil ikke dømme noen men jeg har lett for å kjenne meg sånn når jeg får høre at hele mitt hundehold og trening er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller blir dine innlegg' date=' ingar, litt vel saklige? Jeg blir litt sånn, hmm, hva var det egentlig som sto der? Jeg er kanskje ikke så dannet og har ikke så høy utdanning at jeg har grunnlag for å forstå slikt sofistikert språk.. Eller kanskje jeg bare er dum? Hehe..[/quote']

Vel, jeg har heller ikke høy utdanning, eller er speiselt smart :cry: men jeg har aldri reagert på at ingar (eller noen andre for dee sags skyld) skriver i et sofistikert språk..La nå folk skrive på den måten de vil..Det jeg derimot reagerer på er folk som skriver "jeg liker ikke det for di det er teit"..Man skal kunne begrunne påstandene sine..Hvis de aller fleste klarte det, ser jeg ikke noe behov for et spesielt fagforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for dumt med et eget "fagformumdel", vi har faktisk en del her om trening. Når noen starter et saklig emne så burde alle være såpass voksen til å ikke begynne å "utvide diskusjonen ved f.eks å starte en klikker/ns diskusjon i et emne hvor noen har spurt om hvordan man f.eks lærer hunden å gå pent i bånd eller komme med ufine komentarer og komentarer som ikke er begrunnet f.eks NS er dyremisshandling.. Det burde forresten være slik i alle andre forum-delene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg gjør altså det :( Sånn er det med den saken. Og tydeligvis er det flere med meg som føler det på samme måten. Det er som å lese i psykologiske tidsskrift :cry: Men for all del, folk snakker akkurat som de vil for meg. Jeg bare nevnte at jeg synes det er litt vanskelig å forstå noen ganger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg gjør altså det :( Sånn er det med den saken. Og tydeligvis er det flere med meg som føler det på samme måten. Det er som å lese i psykologiske tidsskrift :cry: Men for all del, folk snakker akkurat som de vil for meg. Jeg bare nevnte at jeg synes det er litt vanskelig å forstå noen ganger :(

Tror også det er flere med meg, som ikke synes han skriver "vanskelig". Synes bare det var greit at han fikk vite, at ikke alle syntes det..Psykologiske tidsskrift? :( den var litt morsom..Nå har jeg aldri lest psykologiske tidsskrift så har ikke noe sammenligningsgrunnlag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si hvordan et slikt "fagforum" ville ha blitt... Derfor hadde det vært moro å prøve - for jeg for min del hadde sikkert fått mye mer kunnskap ved å lese på forumet.

Ellers syns jeg at Ingar er veldig flink til å diskutere, og hjelper folk med å forstå f.eks læringslovene. Jeg har fått veldig mye hjelp av han ang trening av Cita både på canis og hundesonen :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si hvordan et slikt "fagforum" ville ha blitt... Derfor hadde det vært moro å prøve - for jeg for min del hadde sikkert fått mye mer kunnskap ved å lese på forumet.

Ellers syns jeg at Ingar er veldig flink til å diskutere, og hjelper folk med å forstå f.eks læringslovene. Jeg har fått veldig mye hjelp av han ang trening av Cita både på canis og hundesonen :mrgreen:

da blir det jo enda mere klikkerforum. Det er greit det, men er det ikke nok greier vi har fra før? Dere kan jo lage et eget fagforum på msn groups eller php?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da blir det jo enda mere klikkerforum. Det er greit det, men er det ikke nok greier vi har fra før? Dere kan jo lage et eget fagforum på msn groups eller php?

Hva mener du? Hvorfor blir det mer "klikkerforum", og hva er galt med et fagforum hvor alle kan lære mer om opplæring og trening av hund. Jeg er jo enig med Renate i at alle burde bli flinkere til å holde seg til temaet, men det ser jo ikke ut til å fungere alltid.

Kanskje det hadde vært lurt i å hvert fall prøve det? Og forresten, det er ikke bare klikkertrenere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Hvorfor blir det mer "klikkerforum", og hva er galt med et fagforum hvor alle kan lære mer om opplæring og trening av hund. Jeg er jo enig med Renate i at alle burde bli flinkere til å holde seg til temaet, men det ser jo ikke ut til å fungere alltid.

Kanskje det hadde vært lurt i å hvert fall prøve det? Og forresten, det er ikke bare klikkertrenere her.

Fordi det blir mer klikkerprat. Kan du ikke heller invitere dem til en msn group hvis dere skal diskutere slikt? eller så burde man ha en egen tråd for klikkertrening.

Ja, det er jo det alle prøver på å snakke ordentlig. Men det er jo blitt et slags "klikkertreningsforum" eller forumet for dem som sitter med nesa nedi en bok hele tiden. Sorry språket, men det har blitt mye slik snakk den siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det blir mer klikkerprat. Kan du ikke heller invitere dem til en msn group hvis dere skal diskutere slikt? eller så burde man ha en egen tråd for klikkertrening.

Ja, det er jo det alle prøver på å snakke ordentlig. Men det er jo blitt et slags "klikkertreningsforum" eller forumet for dem som sitter med nesa nedi en bok hele tiden. Sorry språket, men det har blitt mye slik snakk den siste tiden

Hva er galt med at flere og flere har fått øynene opp for klikkertrening (og læringslovene) og prøver å informere andre om det? Jeg sa at jeg syns det var en god idè å prøve fagforum her på hundesonen, fordi det har begynt å bli et veldig aktivt forum med mennesker med masse kunnskaper. Jeg tviler på at en "msn group" ville ha blitt like bra og aktiv.

Og det er ikke mitt problem at du syns forumet er blitt et "klikkerforum". Det er bare noe man må akseptere når metoden blir mer og mer kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med at flere og flere har fått øynene opp for klikkertrening (og læringslovene) og prøver å informere andre om det? Jeg sa at jeg syns det var en god idè å prøve fagforum her på hundesonen, fordi det har begynt å bli et veldig aktivt forum med mennesker med masse kunnskaper. Jeg tviler på at en "msn group" ville ha blitt like bra og aktiv.

Og det er ikke mitt problem at du syns forumet er blitt et "klikkerforum". Det er bare noe man må akseptere når metoden blir mer og mer kjent.

Men for å ikke plage andre kan dere jo lage deres eget lille forum for "fagfolk". Siden det ikke er bra nok å diskutere med "vanlige" trenere :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å ikke plage andre kan dere jo lage deres eget lille forum for "fagfolk". Siden det ikke er bra nok å diskutere med "vanlige" trenere :cry:

Men er det til plage da? Å ha et saklig forum om trening/innlæring av øvelser etc? Jeg er sikker på at nesten alle her vil lære noe av det - klikkere som nordenstammere. Og hva du legger under "vanlige trenere" vet jeg ikke :wink: Men de aller fleste her har masse saklig å komme med. Problemet med "trening og lydighetsforumet" er at det ofte er veldig lite saklighet, og diskusjonene sporer ofte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med "trening og lydighetsforumet" er at det ofte er veldig lite saklighet' date=' og diskusjonene sporer ofte av.[/quote']

Vel, det er egentlig bare opp til brukerne.. Klarer alle sammen å holde en grei tone og diskutere om overskriften, så trenger man ikke noen ekstra emner. Det hjelper ikke med nytt emne så lenge folk ikke klarer å holde seg :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...