Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanskje lurt med eget fagforum?


ingar

Recommended Posts

Jeg er ingen ekspert når det gjelder hunder. Har lest det jeg har kommet over og syns aldri jeg får lest nok/lært nok. Det jeg er mest interessert i er at mine hunder skal ha det bra, være lykkelige og fornøyde. (Veloppdragne er også bra, hehe)

Jeg kan ikke se annet enn at et eget fagforum vil være til nytte for meg (og sikkert mange andre) Kan ikke forstå at et fagforum nødvendigvis vil utestenge noen, det vil da aldri bli noe inngangskriterier?

Jeg er mer interessert i å lære, enten det er fra nettet, bøker eller f.eks hundesonen. Når noen vil dele sin kunnskap med meg blir jeg takknemlig, det er opp til meg å vurdere om jeg vil bruke kunnskapen.Når vi er så heldig å ha noen her på forumet som har mye kunnskap, ville det være meningsløst å ikke ta i mot. Jeg er mer opptatt av at hundene mine skal ha det bra, enn at min selvfølelse skal hevdes. Eller for å si det på en annen måte: alt som kan være til nytte for mine hunder er jeg positiv til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

en klikker vil vel si at det blir feil og legge en hund i bakken?

en NS`er vil vel si at det blir feil og aldri kjefte?

hvorfor?

fordi den som sier det ikke trener på den måten. jeg kan med hjertet på hånden rope utover slottsplassen med mikrofon og høytaler at det blir helt feil for meg per dags dato og ikke kjefte eller heve stemmen til hunden. Som du sier, vi trener forskjellig, ingenting er egentlig feil, men stiller man en klikker og en nordenstammer ovenfor hverandre( unnskyld at jeg trekker fram disse to metodene hele tiden, men nå er det jo de det florerer mest av her inne da.. :)) vil de finne masse av, hva de mener er feil ved den andres trening. Har jeg rett? kan vel igjenn fortelle at jeg trener med ros og korigering, bikkja mi jobber visst for å unngå ubehag, helt greit, han er like glad som enhvær klikkerhund er :)

Nei jeg mener en klikkertrener ikke vil si at det er galt at en "Nordenstammer" rykker i lina. Det er tvert i mot rett fordi det er den måten de trener på. Derfor blir det ikke galt når man bruker de virkemiddler som filosofien krever. Men om F.eks. noen spør meg om råd, så kan jeg ikke få meg til å gi råd på vedkommendes premisser om de fraviker fra mine. Jeg føler jeg er nødt til å gi råd i henhold til den filosofien jeg ønsker å bruke og tufte mine råd på det. En dame spurte meg om hun kunne få bli med meg ut å trene av og til og hun poengterte at hun overhode ikke ønsket slik positive klikkertullegreier. Hun trodde på lederskap og krav. Og ignorering av feil ville ikke virke sa hun for da vant jo hunden og kunne fortsette med det den selv hadde mest lyst til. Vet du..hun hadde helt rett. For henne ville ignorering bli helt feil for hunden hennes kjente ikke til de spillereglene. Nå trener også hun med klikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som sier fagforum, kan dere være litt mer konkrete på HVA dette er? Mener dere f.eks at dere kan sende artikler som vi legger som låste og klistret, så det blir litt som et bibliotek-emne?

de mener vel at kun de som snakker som dem kan skrive der. Og de som kan bøker på rams osv. Bare mitt inntrykk. Samme for meg med fagforum, men jeg har på følelsen av at det blir en slags topic for dem som er sånn og sånn. Men be my guest sier bare jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at et fagforum nødvendigvis vil utestenge noen, det vil da aldri bli noe inngangskriterier?

Med andre ord så er jo hundesonen et stort fagforum.......

Om man skal lage enda et fagforum i dette forumet så høres jo det helt rart ut...

Hvis ingar med flere vil diskutere uten å få komentarer fra "resten av intetviterne" så synes jeg liksom det høres litt rart ut... Da hundesonen er et fagforum... Vil de ha noe enda mere spesifisert så må de vel nesten starte eget forum for det, med ingangskriterier så de slipper oss andre intetvitende...?

kanskje et spesifiset klikkerforum hadde vært noe også, så dere slipper oss andre.?

Koster ikke store slumpen å starte eget forum...

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord så er jo hundesonen et stort fagforum.......

Om man skal lage enda et fagforum i dette forumet så høres jo det helt rart ut...

Hvis ingar med flere vil diskutere uten å få komentarer fra "resten av intetviterne" så synes jeg liksom det høres litt rart ut... Da hundesonen er et fagforum... Vil de ha noe enda mere spesifisert så må de vel nesten starte eget forum for det, med ingangskriterier så de slipper oss andre intetvitende...?

kanskje et spesifiset klikkerforum hadde vært noe også, så dere slipper oss andre.?

Koster ikke store slumpen å starte eget forum...

:?

enig der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig der...

Hvem påstår vi ikke vil ha svar fra alle? Og "resten av intetviterne"? Hvorfor komme slike betegnelser opp? Det er faktisk sårende på en måte at når man objektivt legger fram sin mening på en real og vennlig måte, så kommer slike uttalelser og lignende fram. Hvorfor føler noen seg som intetvitende. Hvorfor er tærne så ømme? Det er hinsides min fortand. Det er faktisk en grunn til at jeg stillte spørsmålet om et fagforum og det er at man kanskje da skulle slippe slike kommentarer. Alle er selvsagt velkommen men ikke med utalelser som den du presterte her. Her syns jeg faktisk moderator burde gå inn og sette en mer tydlig standard. Ingen her inne er ute etter noen på noen som helst måte. Vi er ute etter debatt på et saklig og objetivt grunnlag og hvor ellers skulle man kunne det en her? For min egen del føler jeg meg ikke hverken klokere ellr dummere en hvem som helt andre her inne, men lurer altså på hvorfor noen føler seg dummere? Føler dere at dere ikke har noe å lære? Alle har det og møter man et menneske og føler man ikke har noe å bidra med, det gjør alle av og til...så legg lista lavt. Vær ydmyk, åpen og inrømm..dette vet jeg ikke.. Ikke grav deg ned. Vær åobjektiv og mottagelig så vil mennesker du møter heve lista for deg og du selv vil etterhvert kunne bidra til å heve den for andre.

Er ikke det en allright sak da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en meget god grund til at disse komentarene står innenfor " " "sånne" det var for å betegne et skille.

Men om du føler deg missforstått så kan du prøve å forklare hva du mener med et fagforum.??

Hundesonen ER jo et fagforum i det hele og det store... Noen MERE fagforum vil bli for de mest "beleste"...

(merk " " sånne igjen.) :wink: mener dette er vanlig måte å spesifisere dette på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en meget god grund til at disse komentarene står innenfor " " "sånne" det var for å betegne et skille.

Men om du føler deg missforstått så kan du prøve å forklare hva du mener med et fagforum.??

Hundesonen ER jo et fagforum i det hele og det store... Noen MERE fagforum vil bli for de mest "beleste"...

(merk " " sånne igjen.)  :wink: mener dette er vanlig måte å spesifisere dette på...

ja, er igrunn enig der... hele sonen er jo et helt fagforum. Men de vil vel ha et eget forum for dem som tenker sånn og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en meget god grund til at disse komentarene står innenfor " " "sånne" det var for å betegne et skille.

Men om du føler deg missforstått så kan du prøve å forklare hva du mener med et fagforum.??

Hundesonen ER jo et fagforum i det hele og det store... Noen MERE fagforum vil bli for de mest "beleste"...

(merk " " sånne igjen.)  :wink: mener dette er vanlig måte å spesifisere dette på...

Det er bare for å lettere holde seg til det som vedkommer saken. Men nå stillte jeg bare spørsmål om det så noe utbredt ønske fra min side er det ikke. På Canis har man et ekspertpanel hvor man kan stille spørsmål og få svar. Kanskje det hadde vært et bedre forslag? Om tærne fortsetter være ømme er det jo bare å la være å skrive inlegg. Værre en det er det jo ikke. Læringslovene gjelder også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du gir deg aldri med de lovene dine du :( hehe. Kan du ikke si ifra når du starter en diskusjon, at her må alle sitere læringslover og forklare utifra dem? Da vet man hva slags diskusjon man hiver seg inn i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare for å lettere holde seg til det som vedkommer saken. Men nå stillte jeg bare spørsmål om det så noe utbredt ønske fra min side er det ikke. På Canis har man et ekspertpanel hvor man kan stille spørsmål og få svar. Kanskje det hadde vært et bedre forslag? Om tærne fortsetter være ømme er det jo bare å la være å skrive inlegg. Værre en det er det jo ikke. Læringslovene gjelder også her.

Jeg tror ikke vi kan ha ekspertpanel her, siden vi ikke har noen eksperter ;)

Men det har vel egentlig ikke noe med ømme tær å gjøre. Som mange av brukerne sier, så vil det vel bli til at de som "har peil" (les: erfaring) sitter og skriver og bruker masse ord og vendinger som vanlige folk som meg ikke skjønner alt av, og dermed føler seg dumme. Jeg vet ikke om jeg hadde likt å lese der inne når det bare ble (for meg) tunge diskusjoner om ting jeg egentlig hadde likt å visst mer om!

Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke kan allverdens, og at jeg gjerne vil lære mer. Null problem. Men jeg vil gjerne forstå det de jeg diskuterer med skriver! :) Og det kan vel fint gjøres her inne på treningsforumet?

Dersom noen skriver artikler kan jeg sikkert klistre dem :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi kan ha ekspertpanel her, siden vi ikke har noen eksperter :(

Men det har vel egentlig ikke noe med ømme tær å gjøre. Som mange av brukerne sier, så vil det vel bli til at de som "har peil" (les: erfaring) sitter og skriver og bruker masse ord og vendinger som vanlige folk som meg ikke skjønner alt av, og dermed føler seg dumme. Jeg vet ikke om jeg hadde likt å lese der inne når det bare ble (for meg) tunge diskusjoner om ting jeg egentlig hadde likt å visst mer om!

Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke kan allverdens, og at jeg gjerne vil lære mer. Null problem. Men jeg vil gjerne forstå det de jeg diskuterer med skriver! :) Og det kan vel fint gjøres her inne på treningsforumet?

Dersom noen skriver artikler kan jeg sikkert klistre dem ;)

Helt enig.... Godt forklart Julie.

ps: du kan masse! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du gir deg aldri med de lovene dine du :( hehe. Kan du ikke si ifra når du starter en diskusjon, at her må alle sitere læringslover og forklare utifra dem? Da vet man hva slags diskusjon man hiver seg inn i :)

nødvendig å sitere læringslovene. Man behøver ikke vite om dem engang.

Men de gjelder uansett og alt har en forklaring i henhold til læringslovene.

De gjelder for deg og hunden din døgnet rundt..året rundt.. selv om du ikke kjenner til dem.

I riktig gamle dager ante man ingenting om tyngdeloven heller før han Isaac Newton fikk et eple i hodet og begynte å spelulere på det. Men folk gikk med bena ned og hodet opp før den tid også. tomato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Canis har man et ekspertpanel hvor man kan stille spørsmål og få svar. Kanskje det hadde vært et bedre forslag?

Ja kanskje det, hvis det var det du mente så er jeg med, nå er ikke jeg på canis å vet ikke hvordan de gjør det, men funker det så er jo det en fin ting som kan vurderes...

Om tærne fortsetter være ømme er det jo bare å la være å skrive inlegg. Værre en det er det jo ikke.

Er deg meg du mener med ømme tær.?? Hvorfor.? Har jeg sagt jeg føler meg tråkket på.? Jeg vet jeg ikke er ekspert i PS NF NS PF å alle disse betegnelsene som aldri har vært nevnt her før du kom å introduserte de, (å det var ikke ment som en negativ ting.) Men er det en slags trussel om at jeg må slutte skrive innlegg her eller noe i den dur så begynner de å bli ømme for å si det slik..

Læringslovene gjelder også her.

med å trokke på tær.??? nå får du gi deg, jeg har de lærelovene oppi strupen... går ann å bruke fornuft i stede for å vise til de lærelovene hele tiden, trenger ikke å dokumentere alt ned til siste muskelbevegelse..

Blir som å få takstert skade på bilen, men i stede for å få summen det koster får man en liten bok med alle detaljer om hvordan bulken skal rettes ut å varenummer på hver eneste del å fargekoser osv.... Det enkleste er oftest det beste... Catch my drift.

(å hvis du skummer tilbake ti mitt første innlegg så er jeg ikke negativ til eget forum, men jeg stilte meg tvilende til hvodan det skal fungere, hovrdan du tenker det skal være, for slik jeg tolket innlegget så så det ikke helt topp ut...)

god jul... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.... Godt forklart Julie.

ps: du kan masse! ;)

Du sier: "vanlige folk som meg ikke skjønner alt av, og dermed føler seg dumme"

Hvordan folk føler seg får de gjøre opp med seg selv og ikke skylde på andre. Skal vi la være å skrive inlegg fordi noen føler seg dumme av det?

Det er helt ok for meg det. Jeg ønsker jo ikke å fordumme folk

Om du føler deg dum, så har det overhodet ikke noe med andre å gjøre. men jeg mener andre brukere har evne til å heve lista for deg..om du lar dem slippe til. Mener du virkelig at lista er så lav. Jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi kan ha ekspertpanel her, siden vi ikke har noen eksperter :(

hundesonen blir vel likt så godt blant brukerne fordi man kan finne ut ting i felleskap i stede for å få trykt en lov å EN løsning over hodet..

Sammhold og trivelig tone , ike en "de vises sten" som man må forholde seg til å se opp til å mene har alle svar...? (nok en klønete setning.)

Men hele innlegget ditt var bra forklarende IW, det samme som jeg prøver å få frem... ;) (tro det eller ei... :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier: "vanlige folk som meg ikke skjønner alt av, og dermed føler seg dumme"

Hvordan folk føler seg får de gjøre opp med seg selv og ikke skylde på andre. Skal vi la være å skrive inlegg fordi noen føler seg dumme av det?

Det er helt ok for meg det. Jeg ønsker jo ikke å fordumme folk

Om du føler deg dum, så har det overhodet ikke noe med andre å gjøre. men jeg mener andre brukere har evne til å heve lista for deg..om du lar dem slippe til. Mener du virkelig at lista er så lav. Jeg vet ikke...

Den normale mann i gata, eller for å si det rett i dette tilfellet,.. den normale bruker på forumet, skriver ikke så formelt å i vanskelige setninger... Avogtil er noen innlegg vanskeligere å tyde en en lærebok for 3.år på Høyskolen, brukerne har en gjennomsnittsalder på ?17-18? å derfor føler man seg kanskje litt utenfor eller "dum" fordi man ikke har studert i 30år å har 6/A i norsk.?

Man kan godt løfte lista, men kanskje ikke 2meter på første løft.?

Kanskje, bare kanskje, du kan legg din list litt lavere så brukerne på forumet skjønner mere av det du skriver...? tar meg den frihet å virke litt frekk ettersom det virket som du gjorde det tidligere her også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...