Gå til innhold
Hundesonen.no

Å spise som huleboerne


Hermes
 Share

Recommended Posts

Ja, det har jo kommet veldig de siste årene. Ortoreksi, besettelse av sunn mat og overdrevent fokus på å spise de "riktige" matvarene :) . Kom vel som en naturlig konsekvens av fitnessbølgen som herjer.

http://www.ntfe.no/14-tidsskriftet/nr-1-2013/55-ortoreksi

Just :). Var akkurat det jeg tenkte på :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 200
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Åå nå trodde jeg tråden handlet om å spise grisete jeg.

Kalle det for noe fancy med -diett bakom,lansere det som noe nytt og vips som fluer på papir. ubehandlet og naturlig er ikke så vanskelig at vi trenger å la noen tjene store penger på oss?

Shoooot :| ... men men men.... skal jeg spise noe surt da? Eller hive innpå bakepulver så jeg IKKE blir så sur? Ehhhhhh.... shoot shoot shoot... :frantics:

Men Siri da, pH'en i kroppen din kan komme i ubalanse så cellene kollapser og hele deg går opp i røyk :sleep:

Jeg skal la det passere, siden karikering også er et viktig virkemiddel i kritisk tenkning :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanatikeren fikk nytt skyts i posten i dag: Paleo Manifesto av John Durant.

Durant er selve definisjonen på moderne huleboer, eller hunter-gatherer, som han selv kaller seg :D Bloggen hans er illustrert med flotte bilder av steinalderlandskap, og selvsagt ser mannen ut som en huleboer også, eller en blanding mellom Jesus og en huleboer.

Se hans intervju hos Colbert Report her:

http://huntergatherer.com/press/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoooot :| ... men men men.... skal jeg spise noe surt da? Eller hive innpå bakepulver så jeg IKKE blir så sur? Ehhhhhh.... shoot shoot shoot... :frantics:

Putte lakmustesten i kjeften så avgjør vi hvilken vei vi må :D

Eller inn… bakveien? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men for meg har det hjulpet veldig med et slikt kosthold. Da for diverse helseplager, som bipolaritet (ingen spesiell virkning av medisin), migrene, og diverse leddplager. Muligens ME også, men jeg fikk aldri diagnose, det ble bare snakket om i de månedene jeg knapt klarte å gå. Har vært ganske strikt på kostholdet og fikk en bedring etter det. 

 

Dårlig tarmhelse er linket til flere autoimmune sykdommer, og ikke minst psykiske. Gluten f.eks. stimulerer til produksjon av enzymet zonulin i tarmen, som åpner bindingen mellom cellene i tarmveggen. Da kan innholdet i tarmen komme seg ut i blodbanen, med de følger det har.

Hva? Gluten hva? *se på magen som ikke tåler gluten :-P *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Gluten hva? *se på magen som ikke tåler gluten :-P *

Mye rart som kan være symptomer på feil kosthold for individet :)

Stress forårsaker også at produksjon av zonulin øker, og etter tarmen først er åpnet kan man bli sensitiv mot en del mat man i utgangspunktet ikke ville reagert på. Å legge om kosten da, for å minimalisere videre skade og bygge opp tarmveggen igjen, er i mitt hode logisk. Steinaldermat/paleo er et godt hjelpemiddel i så måte, da det utelukker de vanligste matintoleransene.

Så kan det være man er mer syk enn det gluten-og-meierifri kost kan hjelpe, da finnes GAPS og SCD, og 'autoimmun paleo'.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Kåre Lise

http://www.na24.no/article3711363.ece

Ren mat er bare ljug, påstår forsker. Blir litt forvirra av alt her, og undrer meg hvor mye lobby-ering som foregår både fra øko-siden og ikke-øko-siden...

Det er jo helt frivillig hvem man vil høre på, denne Miller ville jeg nå hvertfall ofret en liten bakgrunnssjekk på. Her er noe jeg fant raskt:

The article's other author was Henry Miller, a darling of the rightwing press who operates out of the Hoover Institution, among other industry backed lobby groups. Miller, like Chassy, has long been associated with Prakash's AgBioWorld. Miller recently co-authoredanother vitriolic piece on GM for Forbes, denouncing the "fear profiteers" of the anti-GM "protest industry". Miller's co-author on that occasion was none other than former Monsanto PR boss Jay Byrne of v-Fluence. Tellingly, Michael Pollan, the renowned New York Times food writer and professor of journalism at the UC Berkeley Graduate School of Journalism, described the piece by Byrne and Miller as a breathtaking example of "the Big Lie".

http://www.spinwatch.org/index.php/issues/science/item/164-smelling-a-corporate-rat

Dette er nok en mann med ymse interesser, sånn apropo lobby-ering og ljug. :)

Egentlig burde vi bare begynne å spise NASA-mat på tube, er vel der vi ender opp uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miller tror at nikotin ikke kan skade, han er for bruken av DDT, mener at litt stråling er bare sunt, er for at mat skal kunne genmodifiseres uten at forbrukene skal få vite om det og er koblet til Monsanto-skandalen i USA.

http://www.alternet.org/food/meet-man-monsanto-and-friends-hired-lie-you-about-your-food

http://undermattans.blogspot.no/2013/05/monsanto-foretaget-som-vill-kontrollera.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.na24.no/article3711363.ece

Ren mat er bare ljug, påstår forsker. Blir litt forvirra av alt her, og undrer meg hvor mye lobby-ering som foregår både fra øko-siden og ikke-øko-siden...

Samme driten som titt og ofte kommer frem, noe av det er helt riktig, og nesten selvfølgelig, men samtidig svært ensidig. Flere enkeltstudier viser klar effekt av økologisk jordbruk, f.eks. hvis kjøtt fra tradisjonelt jordbruk sammenlignes med kjøtt fra økologisk jordbruk (og kraftfôr vs. naturlig kost for dyrene), som gir store utslag på vitamin og mineralinnhold, samt omega-3/omega-6-balansen.

I tillegg til næringsinnhold og at økologisk jordbruk er snillere med verden (all jordbruk i stor skala bryter ned jorden, uansett om det er tradisjonelt eller økologisk, å tro noe annet er selvsagt bare tull), er økologisk jordbruk snillere med dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok er det det. For mange. EDIT: Dette er delvis de tingene lavkarbo/paleo-folkene argumenterer med, men som de møter stor motbør fra lavfett/kolesterol-folkene.

Minner meg litt om religiøs tro hvor det er om å gjøre å være mest ren og bevise at "de andre" tar mest mulig feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg litt om religiøs tro hvor det er om å gjøre å være mest ren og bevise at "de andre" tar mest mulig feil :P

Jeg skjønner ikke hva du preiker om, men det er en viss skyttergravdebatt mellom ulike fagmiljøer i ernæringsvitenskapene, ja, hvis det er det du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg litt om religiøs tro hvor det er om å gjøre å være mest ren og bevise at "de andre" tar mest mulig feil :P

Nesten som hundetrening :D

Red: men,jo jeg er litt enig med deg. Jeg blir litt matt av teoretikere og forskning meg hit og dit og alle mulige fancy navn på div som er nyoppdaget og ny forskning og whatever som er trendy og in akkurat nå. Puh. Sunn fornuft folkens. Og VIT HVA DERE SPISER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt litt på denne Perlmutter på divserse podcaster, og vudert å lese boken hans. Han er veldig skarp og noe kontroversiell, men teorien hans om at korn/visse typer karbohydrater og stivelse kan føre til demens og alzheimers er han ikke alene om. Flere hevder demens er "hjernens hjerte- og karsykdom", altså at det er de samme mekanismene som står bak. Da er spørsmålet hva som fører til hjerte- og karsykdommer. Hovedstrømmen av ernæringseksperter hevder det er fett, særlig den dårlige varianten, og kolesterol. Men flere er nå uenig i dette, og hevder det er korn/sukker. Da uavhengig av medfødte genetiske disposisjoner, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...