Gå til innhold
Hundesonen.no

Å spise som huleboerne


Hermes
 Share

Recommended Posts

  • Svar 200
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Åå nå trodde jeg tråden handlet om å spise grisete jeg.

Kalle det for noe fancy med -diett bakom,lansere det som noe nytt og vips som fluer på papir. ubehandlet og naturlig er ikke så vanskelig at vi trenger å la noen tjene store penger på oss?

Jeg er oppvokst med Helios foreldre som bare handler produkter på helsekosten,og dyrker grønnsaker selv gjennom sesongen. Bare spist rene friske økologiske produkter,aldri halv eller helfabrikata og alt lagd fra bunnen. Fisk 4 dager pr uke og aldri godteri utenom bursdager. Jeg har aldri hatt en infeksjon/innflammasjon eller vært syk på noen måte. Ikke Èn barnesykdom,aldri hatt influensa,aldri vært forkjølet engang :) Aldri brukket noe. Jeg tror det har mye med kostholdet i oppveksten å gjøre.

Helt klart slik jeg vil oppdra mine barn. Men jeg må begynne med meg selv, og min samboer.

Jeg har riktig nok vært lite syk selv, aldri brukket noe, osv. på et dårligere kosthold enn du har, men jeg nære familiemedlemmer har fått både cøliaki og diabetes de senere årene, og jeg anser meg selv kun som en av de heldige som har sluppet unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi hadde en generell mattråd en gang også, men bruker like gjerne denne :)

Jeg leser boken The Queen of Fats: Why Omega-3s Were Removed from the Western Diet and What We Can Do to Replace Them om dagen. Et interessant utdrag:

Recommendations to reduce dietary cholesterol and block the synthesis of cholesterol (a necessary component of brain function) will one day seem as quaint and outdated as bloodletting.
[…]
The best reason is the very thing that has been missing in all the decades that we have been pursuing serum cholesterol as the quarry in our fight against heart disease: a clear, biologically plausible mechanism linking eicosapentaenoic acid and DHAs (a dearth of them, of course) to an increased risk for heart disease. Mechanisms, I should say, since there are more than one. An increased susceptibility to abnormal and lethal heart rhythms leads the list, followed closely by an increased tendency toward inflammation and thrombosis. To make a short narrative out of what we know about omega-3s and heart disease: a heart that is deficient in these fats beats less vigorously, and the arteries leading out of it tend to silt up with fats, especially those of the solid variety. Those arteries are also deficient in omega-3s, and the silting, even the normal wear and tear of blood flow, produces inflammatory eicosanoids and inflammatory proteins like C-reactive protein, ineffective attempts to patch the inflamed tissues with cholesterol, and oxidation of the cholesterol and other fats, as well as an increase in blood pressure and clotting tendency, which put ever more stress on this poorly nourished heart. In some people, this unfortunate cascade of events leads to thrombosis; in others, arrhythmia.
Our certainty is also based on the epidemiological data linking omega-3 consumption to a population's risk of heart disease, which are consistent both between and within populations. And that is much more than you can say for the epidemiological data linking heart disease and either cholesterol or fat consumption, Ancel Key's 1953 chart notwithstanding. The latter is not consistent for reasons that scientists who know to distinguish between all the different families of fats now understand—that is, the kind of fat that a population consumes matters much more than the quantity.
Ancel Key, som nevnes til slutt her, er opphavet til rådende ernæringsråd om kolesterol og fettinntak. Han er tilbakevist senere, men det tar lang tid å snu en stor skute... Argumentet er altså at forskerne har oversett viktige fettsyrer, i hovedsak omega-3, i sin jakt på årsakene til hjerte- og karsykdommer, hvor særlig kolesterol og fett har blitt svarteper. Vi har fått råd fra myndighetene som i praksis har innebært et mindre inntak av omega-3, for eksempel rådene om å spise såkalte "sunne" planteoljer, margarin, osv. i stedet for meierismør, animalsk fett. De fleste planteoljene inneholder mindre omega-3, mer omega-6 (jeg vil selv anbefale å holde dere unna solsikkeolje og diverse, rapsolje kan være det beste dårligste valget, mens kokosolje er det beste valget ved siden av smør til steking, mens kaldpresset oliven- og hampolje er supert til salater). I tillegg har det skjedd endringer i matindustrien som har endret omega-3/omega-6-balansen i mat. Kjøtt i dag inneholder mindre omega-3 pga. kostholdet til dyrene. Velger man økologisk/vilt kjøtt, er man tryggere på å få bedre kvalitet, kjøtt med gode omega-3-verdier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marjan, i ånden av homeopatitråden hvor du mente jeg var uvitenskaplig skråsikker og arrogant (da jeg argumenterte med at ingen av de fysiske lover og regler vi kjenner til i universet ikke kan beskrive homeopati, ergo er homeopati helt umulig).

Du uttaler deg skråsikkert og påstående om matråd på bakgrunn av online artikler. Jo mer uenig artiklene er med standard forståelse jo bedre, virker det nesten som, og jo bedre de passer ditt syn jo mer korrekte er de. Du føler ikke selv du kunne balansert denne vendettaen mot et normalt kosthold? Det er en grunn til at jeg spør som jeg gjorde tidligere - da det jo virker som et under at man er frisk om man ikke følger merkelige kostholdsråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ikke noe hemmelighet det der kanger, misforhold i omega er påvist i Norsk kylling. Ikke bare påvirker det fysikken men psyken også så du burde tenke på det. Vurder kosttilskudd i verste fall er jo all utdanningen din bortkastet om hue slutter virke. :)

Siden jeg bare sitter online og kan vise til online dokumentasjon / artikler står jeg over, du ser jo ikke ut til å ha tillit til denslags okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe hemmelighet det der kanger, misforhold i omega er påvist i Norsk kylling. Ikke bare påvirker det fysikken men psyken også så du burde tenke på det. Vurder kosttilskudd i verste fall er jo all utdanningen din bortkastet om hue slutter virke. :)

Siden jeg bare sitter online og kan vise til online dokumentasjon / artikler står jeg over, du ser jo ikke ut til å ha tillit til denslags okke som.

Unnskyld meg, hva? Hvorfor bør jeg tenke på det? Hva slags kosthold har jeg, i dine øyne? Spiser jeg bare kylling i følge deg? Hva har utdanningen min med dette å gjøre? Hva slags tidsperspektiv er det du forholder deg til? Dafuq?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marjan, i ånden av homeopatitråden hvor du mente jeg var uvitenskaplig skråsikker og arrogant (da jeg argumenterte med at ingen av de fysiske lover og regler vi kjenner til i universet ikke kan beskrive homeopati, ergo er homeopati helt umulig).

Du uttaler deg skråsikkert og påstående om matråd på bakgrunn av online artikler. Jo mer uenig artiklene er med standard forståelse jo bedre, virker det nesten som, og jo bedre de passer ditt syn jo mer korrekte er de. Du føler ikke selv du kunne balansert denne vendettaen mot et normalt kosthold? Det er en grunn til at jeg spør som jeg gjorde tidligere - da det jo virker som et under at man er frisk om man ikke følger merkelige kostholdsråd.

Hvor er jeg skråsikker i denne tråden? Jeg har sagt at jeg ikke følger noen av disse diettene selv, jeg er bare opptatt av kritiske perspektiver i matspørsmål, både når det gjelder ernæring og økologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innlegg i kostholdsdebatten (fett vs. karbohydrater): http://fitnessbloggen.no/kostholdskonferansen2013-lhl/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Jeg har kun hørt Børger Svihus og Fedon Lindberg foreløpig.

For min egen del er ikke lavkarbo et mål i seg selv. Jeg er nok litt mer på Lindberg sin lav-GI-linje. Jeg hadde ikke klart meg uten smoothiesene og karbohydratene i forbindelse med trening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle som bare ønsker å velge litt bedre kan "den hemmelige kokken" med fordel leses. Han går ikke så dypt i materien,men det som er flott er at han skriver inn forslag til bra alternativer og hvor de kan kjøpes her i Norge. Og hva som har sesong når.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet "diett" i våres. Spiser mye mindre karbohydrater, mer proteiner. Prøver å bruke "rene" matvarer. Mye fisk og lyst kjøtt, masse grønsaker og frukt. Lager det meste fra bunnen. Bryr meg ikke om sunt fett, men styrer unna sukker (bortsett fra fruktsukker). Kuttet ut brød. Jeg føler meg faktisk så mye bedre! Selvom jeg ikke måler, tør jeg påstå at blodsukkernivået er mer stabilt, jeg er lenger mett av hvert måltid, og har mindre lyst til å småspise. Jeg tror sukker er en av de største fiendene i matkulturen vår idag.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spiser det kroppen trenger så er tilskudd unødvendig. Pga en stoffskiftesykdom så tar jeg utvidede blodprøver årlig, og selv om jeg spiser lavkarbo er alle mine blodverdier helt perfekte. Det betyr ikke at en annen som hadde spist det samme som meg ville hatt det - vi er forskjellige.

Men å redusere på bearbeidede råvarer vil sjelden være feil. Det er ingen som trenger hvitt mel eller sukker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og tilsetningsstoffer....

Svenskene har laget en koselig dokumentar på tilsetningsstoffer og tungmetaller tror jeg det var, hva det gjør med hormoner osv, Forsøkskaninen, ei småbarnsmor økte inntaket av bl.a. hermetikk og ble målt all gørra som kom ut igjen i morsmelka til ungen hu ammet. Hu fikk seg en samvittighet hu sleit med å leve med i etterkant. Anbefales alle småbarnsmødre, ev. som prevensjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man blir jo litt betenkt når man ser hvor mange E stoffer som er forbudt i Australia men lovlig i Europa feks... Farlig der men ikke her? Lurt å bruke hue når man handler ihvertfall. Lese inholdsfortegnelser og kanskje reflektere over sånt som at den kyllingen som ligger i kjøledisken,pakket hos Prior,på 1,5 kg, er slaktet på dag 30....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle som bare ønsker å velge litt bedre kan "den hemmelige kokken" med fordel leses. Han går ikke så dypt i materien,men det som er flott er at han skriver inn forslag til bra alternativer og hvor de kan kjøpes her i Norge. Og hva som har sesong når.

Jeg har lest den svenske utgaven. Mye god opplysning her.

Anna Haug sin forskning er svært spennende, og gir økologisk jordbruk nye argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser en strålende bok, som basert på det lille jeg har kommet igjennom så langt gjerne kan anbefales til alle som er interessert i vitenskap og liker å lese populærvitenskapelige bøker: Daniel Lieberman, professor ved Harvard, sin bok The Story of the Human Body: Evolution, Health, and Disease. Lieberman er positiv til de evolusjonære innfallsvinklene til ernæring, men advarer samtidig mot fallgruvene i argumentene. Han er veldig tydelig på at såkalte livsstilssykdommer er et resultat av moderne livsstil, både maten vi spiser og livene vi lever, fordi vi ikke er tilpasset dette. Han viser for eksempel til svært interessante studier på andre primater, som i fangenskap utvikler akkurat samme sykdommer. Sjimpanser i fangenskap, som både er mindre fysisk aktiv og spiser "dårligere" mat enn de ville gjort i sitt naturlige habitat, utvikler for eksempel diabetes-2, akkurat som oss mennesker. Sjimpanser i fangenskap er selvsagt et enda mer dramatisk brudd enn mennesker etter jordbruksrevolusjonen, de har ikke hatt noen sjans til å tilpasse seg på noen som helst måte, men det viser hvor viktig evolusjon kan være her.

Anbefales! Ganske lettlest, full av god forskning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spiser det kroppen trenger så er tilskudd unødvendig.

Hvis vi ikke tenker på helse, men prestasjon, så er det faktisk studier som mener at tilskudd har negativ effekt på prestasjon (det samme vises ikke om man får i seg vitaminer gjennom kosten, så et eller annet er det med vitaminer i pilleform). Et lengre argument:

https://www.facebook.com/photo.php?v=742277909122054

Det finnes lignende studier på hunder også. Studier har vist at greyhounds som får c-vitamin-tilskudd presterer dårligere (løper ikke like raskt) enn greyhounds som ikke får tilskudd.

Jeg tar tidvis mine multivitaminer og omega-3-tilskudd, men vet ikke helt om jeg tror det har noen effekt. Ellers tror jeg tiskudd i flytende form er bedre enn piller, men har ikke noe forskning å vise til som underbygger dette (kun hørt argumentet, flere steder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et interessant forskningsfelt: nutritional ecology

Nutrition ecology is a relatively recent term, coined in 1986 by a group of nutritionists from the University of Giessen, in Germany. It is an inter-disciplinary science, which examines all components of the food chain and evaluates their effects from four main points of view: human health, the environment, society and the economy.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TED Talks er fin underholdning på nattevakter :D

Vi har ikke snakket om overvekt i denne tråden, men det er gjerne et aspekt ved dette, og ofte en grunn til at disse "diettene" tidvis slår an som de gjør. Et interessant innlegg av Peter Attia, lege, lavkarboentusiast, som også driver The Eating Academy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TED Talks er fin underholdning på nattevakter :D

Vi har ikke snakket om overvekt i denne tråden, men det er gjerne et aspekt ved dette, og ofte en grunn til at disse "diettene" tidvis slår an som de gjør. Et interessant innlegg av Peter Attia, lege, lavkarboentusiast, som også driver The Eating Academy:

Hiv deg med når Jonas Colting stikker innom Oslo i januar vel? Her har du en som ikke er ren teoretiker :)http://www.colting.se/pdf/forelasnings_PDF_2014.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...