Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser med godkjent blå øyne?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Shetland sheepdog

collie

korthåret collie

Alle tre kan ha blå øyne i blue merle fargen. Det hender en sjelden gang at det popper frem et blått øye hos en av de andre fargene, f.eks. tricolour, men da regnes det som feil. Arveegenskaper kan gjøre litt uventede krumspring i blant! :)

img_8603-b.jpg?w=630&h=420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Blue Merle Shetland Sheepdog.

Border Collie

Pyreneeisk Gjeterhund hvis de er harlekin?

Det er vel også tillatt på bm og askegrå Mudier også tror jeg...

blue merle border collie? evt alle Bc...TROR JEG! :P det står ihvertfall i rasebeskrivelsen att den kan ha det. :)

Border Collie kan ikke ha blå øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie kan ikke ha blå øyne.

Det trodde jeg også, men følgende står i standarden til NKK:

"Brune, bortsett fra hos blue merle, hvor ett eller begge, eller deler av ett eller begge kan være blå."

Men er det noe særlig blue merle på BC i Norge? Hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det trodde jeg også, men følgende står i standarden til NKK:

"Brune, bortsett fra hos blue merle, hvor ett eller begge, eller deler av ett eller begge kan være blå."

Men er det noe særlig blue merle på BC i Norge? Hmmm.

Beklager min feil, ja blue merle kan ha blå øyne, men ingen standard fargede skal ha blå øyne. Det kommer flere og flere merler og andre farger, i enkelte kretser er de blitt veldig populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian husky?

Ja, de kan ha alt av farger på både øyne og pels. Fra helsvart til helt hvit i pelsen og fra nærmest hvite til mørk brune øyne, de kan også være bi-eyed (et øye av hver farge) eller split eyed (flere farger på samme øye) så her er alt tillatt :)

Er Dalmatiner godkjent med blå øyne?

vet de forekommer på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå øyne forekommer også på whippet, og FCI-standarden sier ingenting om det. Amerikanernes standard sier derimot følgende, og jeg vet mange europeiske oppdrettere følger amerikanerne i akkurat dette:

Eyes to be dark brown to nearly black in color. Eye color can vary with coat color, but regardless of coat color dark eyes are always preferred. Light eyes are undesirable and yellow eyes are to be strictly penalized. Blue eye(s) or any portion of blue in the eye(s), as well as both eyes not being of the same color shall disqualify.

Her er øynefarger som kan forekomme hos whippet:

http://bellsouthpwp.net/d/d/ddoggone/Homepage/Genetics/Eyes/Eyes.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...