Gå til innhold
Hundesonen.no

Fylte analkjertler.


Recommended Posts

Jeg var hos dyrlegen for første gang 19 april å skulle ta Bella sine analkjertler ettersom hu dro rompa si på gulvet hele tiden. Han klarte det ikke, så vi fikk time igjen 1 uke seinere, altså 26 april. Da måtte hu bli bedøvd, og han nevnte noe med at han hadde aldri være borti så seige kjertler før.

Men, det ser ut til å ha kommet tilbake, etter bare en månede, hu har noen dager nå dratt rompa si etter gulvet, men kommer det virkelig så fort tilbake? Eller kan det være noe annet!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de kan fylles seg raskt opp igjen. Jeg må tømme Nora sine annen hver dag(dvs. når hun plages med det). Mulig jeg ikke får ut alt, men hun slutter hvert fall å stresse med det etter jeg har tømt litt.

Edit: En mnd. er ikke så lenge for en hund som plages med tette analkjertler. Jeg fikk beskjed av dyrlegen min(var å tømte de der før) at de fyltes opp igjen kjapt(1-2 uker). Det er jo individuelt, men jeg synes ikke 1 mnd. var kort, men så har jeg en jeg må tømme på ganske ofte da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder sliter med at det kommer igjen og igjen. Enten må du betale for å tømme dem hver gang, eller lære deg det selv så du ikke trenger å gjøre det hos dyrlegen hver mnd. Om dyrlegen sliter så bør du vel kanskje vurdere å operere dem vekk om dette er noe hun fortsetter å slite med over tid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder sliter med at det kommer igjen og igjen. Enten må du betale for å tømme dem hver gang, eller lære deg det selv så du ikke trenger å gjøre det hos dyrlegen hver mnd. Om dyrlegen sliter så bør du vel kanskje vurdere å operere dem vekk om dette er noe hun fortsetter å slite med over tid.

Hvordan er det å operere da? er det en risikabel operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å operere da? er det en risikabel operasjon?

Har hørt at det ikke alltid er bare bare. Men vil gjerne ha info om det selv! Jeg må jo tømme Nora sine flere ganger i uken, så da vil jeg gjerne ha dem operert vekk om det er en grei operasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dessverre ikke, det var det jeg fikk beskjed om av vår dyrlege da Mona hadde problemer. Men vi trengte heldigvis kun å tømme dem to ganger, og så aldri mer :) Du kan sikkert finne en del info om du søker, eller ringer vet'en din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund med problemer, men ikke så store problemer som dere beskriver. Jeg fikk tips om å tilsette kli i maten (kjøpes på matbutikken, koster 15kr. Gir en tskje til hund på 20kg)

Og det funker veldig bra her. Kan jo være verdt et forsøk ihvetrfall

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men etter hva jeg husker så skal Vom og hundemat være san at hunden får fastere avføring og dermed tømmer analkjertlene lettere. Håper jeg ikke tar feil. Altså våtfor med mye bein gir gjerne fastere avføring til hard avføring som da tar borti analkjertlene og tømmer di

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter hva jeg husker så skal Vom og hundemat være san at hunden får fastere avføring og dermed tømmer analkjertlene lettere. Håper jeg ikke tar feil. Altså våtfor med mye bein gir gjerne fastere avføring til hard avføring som da tar borti analkjertlene og tømmer di

jeg tok imot en omplasseringshund her nettopp. hun gikk på tørrfor, så hadde hun fulle analkjertler så jeg tømte de så godt som jeg klarte. en uke etterpå bestemte jeg meg for å ta hun over på vom, etter 3 dager med magesjau pga brå overgangen kom den faste avføringen og visst tømte hun søren meg analkjertelen samtidig. jeg så det sprutet. Etter dette har hun ikke akt på rumpa en eneste gang. så jeg har stoooor tro på vom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg hadde jobbet litt for å finne et for hvor hunden hadde fått fastere avføring før jeg hadde gått til orasjon. Av for så er det våtfor ala Norwegian Polar, Vom og undemat og sikkert flere som er å anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issi har tilbakevendende problemer med analkjertlene stadig vekk, ble i samråd med flere vet enig om å fjerne de, det er en DYR operasjon (8-15 tusen avhengig av klinikk,osv osv). Agria ga meg desverre nei så jeg har måtte utsette det til jeg får et realt svar på hvorfor de nekter (hun er omplassert og tror de mente problemet var der før jeg fikk hun bla bla).

Evnt kan man lære seg å tømme de selv og dermed hjelpe hunden.

Jeg har prøvd vom og hundemat, tørrfor og diverse ting men Issi sliter med overproduksjon og tømming og det har ikke for hjulpet på desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg har hatt hund med problemer, men ikke så store problemer som dere beskriver. Jeg fikk tips om å tilsette kli i maten (kjøpes på matbutikken, koster 15kr. Gir en tskje til hund på 20kg)

Og det funker veldig bra her. Kan jo være verdt et forsøk ihvetrfall

Men etter hva jeg husker så skal Vom og hundemat være san at hunden får fastere avføring og dermed tømmer analkjertlene lettere. Håper jeg ikke tar feil. Altså våtfor med mye bein gir gjerne fastere avføring til hard avføring som da tar borti analkjertlene og tømmer di

Nå har Kovu for andre gang vært for å tømme analkjertlene (450 kr, fyttikatta!). De var harde og vonde, og vet. anbefalte oss å vurdere operasjon, og mente Agria ville dekke det.

Kovu går på V&H, og avføringen er omtrent som småstein. Jeg antar at det er det man gir kli for, å få hardere avføring? I dette tilfellet er det muligens da litt overflødig. Men det jeg tenker KAN være problemet er at det rett og slett er så lite avføring at han ikke får tømt skikkelig ? Det er 3-4 steiner på størrelse med en litt stor tommel når han gjør fra seg, så tørre og harde at det er vanskelig å plukke dem opp uten at de går i oppløsning. Bør vi prøve å gå tilbake til 50% tørrfôring igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Kovu's bæsj kanskje er litt vel hard, jeg hadde samme "problem" da Mona gikk på kun V&H så vi ga bittelitt tørrfòr og da gikk det tilbake til å være bra bæsj, men ikke overdrevent hard. Det så ut som hun sleit litt med å bæsje da den var kjempehard, så det var derfor vi gikk litt tilbake.

Hun måtte også tømme kjertlene hos veterinær to eller tre ganger og sleit litt med dem innimellom, men det fikset seg dessverre ikke av seg selv på V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aïda sliter med analkjertlene. 3 ganger har de blitt så betente at det har dannet seg fistler (betennelsen lager seg egen åpning ut av huden på siden av rumpehullet, byllen sprekker). Dessverre får hun ingen symptomer før det er for sent, ingen aking, ingen slikking. Plutselig hovner de bare opp på 2-3 timer.

Nå er vi inne i en runde hvor vi skyller kjertlene, dette er det siste vi prøver før det evt blir operasjon, noe jeg ikke har lyst til.

Skylling: hunden sederes, og kjertlene skylles med saltvann til det ikke kommer mer grums ut. Deretter spyles lokal antibiotika direkte inn i kjertlene.

Operasjon er risikabel, fordi det skjæres i lukkemuskulaturen. Risikoen er rett og slett at hunden blir inkontinent for avføring hvis man er uheldig. Men det kan gå bra og, det er bare at det vet man jo ikke på forhånd.

En annen ting er at når hunden gjentatte ganger får betennelse, kan kjertlene bli misformet, og øke sannsynligheten for at det skjer igjen.

Jeg har prøvd å finne ut hvorfor noen hunder sliter mer med dette enn andre. Veterinæren jeg bruker kan heldigvis ganske mye om dette, og hun sier at noen ganger så kan det ligge mer bak enn bare myk avføring. Hun mener at det kan ligge allergi under. Hunden trenger ikke å ha utslag på allergi, men den kan være sensitiv, og så gjør noe at det får utslag på analkjertlene. Det kan også være at kjertlene har deformasjoner, trange ganger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Kovu for andre gang vært for å tømme analkjertlene (450 kr, fyttikatta!). De var harde og vonde, og vet. anbefalte oss å vurdere operasjon, og mente Agria ville dekke det.

Kovu går på V&H, og avføringen er omtrent som småstein. Jeg antar at det er det man gir kli for, å få hardere avføring? I dette tilfellet er det muligens da litt overflødig. Men det jeg tenker KAN være problemet er at det rett og slett er så lite avføring at han ikke får tømt skikkelig ? Det er 3-4 steiner på størrelse med en litt stor tommel når han gjør fra seg, så tørre og harde at det er vanskelig å plukke dem opp uten at de går i oppløsning. Bør vi prøve å gå tilbake til 50% tørrfôring igjen?

Kli er for å øke volum på avføringen, da kli suger til seg væske og sveller. For noen få hunder blir det for hardt/lite til å få ut uten smerte og/eller få tømt analkjertlene skikkelig. En neve tørrfôr fungerer på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølve har også hatt problemer med analkjertlene til tross for råfôring, men etter at vi begynte med akupunktur har han ikke hatt problemer siden. Det kan jo være verdt et forsøk?

Han får også 50-50 med v&h og grønnsaker, men har likevel fin og fast avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kli er for å øke volum på avføringen, da kli suger til seg væske og sveller. For noen få hunder blir det for hardt/lite til å få ut uten smerte og/eller få tømt analkjertlene skikkelig. En neve tørrfôr fungerer på samme måte.

Og da vil vel også litt grønt blandet gjøre samme nytten, tenker jeg, ser jo selv at om hunden skulle fått en skrott paprika e.l, så kommer jo alt ut igjen (og i samme farge).

Men Teserere har også et poeng. Hard nok avføring er viktig for at de skal klare å få tømt selv i mange tilfeller, men det kan ligge mer bak som gjør de ikke får tømt ordentlig selv uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tisser han når dere går ut da? isåfall har han vel et reelt behov for å gå på do. Å holde seg i mange timer er jo ubehagelig, selv om man fysisk sett klarer det.
    • Hjelp! Tempo har sovet hele natten fra dag 1, riktignok våknet noe tidlig, typ 06:30 ish. Men nå, nesten 4 måneder gammel, er han begynt å våkne noen ganger på natten i 4/5/6 tiden. Jeg er jo bekymret for at han er dårlig i magen, så jeg tar han ut. Frem til nå har han ikke vært dårlig i magen. Han sovner fint etter å ha vært ute, men det er jo irriterende når jeg vet at han kan holde seg til vi står opp. I ukedagene våkner vi stort sett klokken 7, i helgene kan han fint sove til 8-8:30.  Hørte på et foredrag fra Maren Teien at mange luftet valpen alt for lenge på natten og at det da ble en del av døgnrytmen deres. Burde jeg kanskje bare være hardere og ikke lufte han, holde ut "maset" til han sovner igjen? Noen ganger kan jeg klappe litt på han, også sover han videre, andre ganger er han mer våken.
    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...