Gå til innhold
Hundesonen.no

Å lære "stå"


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg har nå funnet ut at stå er noe det første man skal lære en hund. Det er i alle fall det enkleste :P

Men jeg trenger en stå kommando på nurket mitt. Hun derimot er hellig overbevist at det er ikke en kommando å bare stå på beina og se på meg. Så med en gang hun er i en treningssituasjon er det rett i sitt med kontakt enten foran meg eller i utgangsstilling..

Så noen med gode erfaringer på hvordan jeg kan bryte den kjeden slik at jeg får inn en god stå? :)

Jeg har prøvd å fått henne til å stå frivillig, men det skal mye luring og lokking som skal til for hver gang, så det blir ikke noe særlig god flyt i det. Det funker heller ikke hver gang.

Så har jeg prøvd å brukt en hånd under magen for å løfte bakparten hennes opp for å så gi henne en belønning når hun står. Men jeg er litt redd for at hun ikke tar øvelsen for hva jeg ønsker siden det er jeg som gjør øvelsen for henne når hun jeg "dytter" henne opp i stå..

Så ja, jeg trenger noen gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken situasjon tenker du "stå" da? :) LP eller utstilling?

Jeg startet tidlig med å lære inn stå på min egen. Jeg hadde han ved siden min, gikk fremover hver gang jeg stoppet så sa jeg "stå" akkurat når han stoppet og belønnet før han rakk å gjøre noe annet, for å hjelpe hunden kan du også si "stå" og vri deg mot hunden og så belønn over hunden med en gang. Etterhvert venter du lengre og lengre med belønningen og etterhvert vil hunden stoppe (mye fordi den forventer belønning bak) når du sier "stå" og vrir deg mot hunden... :) Det er en måte å starte hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå som i lydighet ja.

Hvis hun er på min side, så setter hun seg pga det blir en holt i hennes side.. Så jeg kan i alle fall ikke stoppe..

Jeg vil også ha en slik stå at stå er uansett, slik at jeg kan bruke stå i forskjellige situasjoner også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå som i lydighet ja.

Hvis hun er på min side, så setter hun seg pga det blir en holt i hennes side.. Så jeg kan i alle fall ikke stoppe..

Jeg vil også ha en slik stå at stå er uansett, slik at jeg kan bruke stå i forskjellige situasjoner også..

Du skal ikke stoppe :) Du skal gå og samtidig som du sier stå så vrir du deg mot henne, så er det selvsagt viktig å belønne før hun setter seg. Hvis ikke så ville jeg lært inn stå som eget moment ja, hvis du har "lydighetstrening i teori og praksis" så ville jeg sett der :) Hvis ikke kan du prøve lokking, jeg ville ikke løftet opp under magen. Tenker at om hun først får behandlet et par stå'er så vil hun nok skjønne det relativt fort... Om hun sitter foran så kan du ta et steg bakover også, og akkurat når hun reiser seg så "klikk" og belønn ("bra" og belønn om du ikke bruker klikker) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke stoppe :) Du skal gå og samtidig som du sier stå så vrir du deg mot henne, så er det selvsagt viktig å belønne før hun setter seg. Hvis ikke så ville jeg lært inn stå som eget moment ja, hvis du har "lydighetstrening i teori og praksis" så ville jeg sett der :) Hvis ikke kan du prøve lokking, jeg ville ikke løftet opp under magen. Tenker at om hun først får behandlet et par stå'er så vil hun nok skjønne det relativt fort... Om hun sitter foran så kan du ta et steg bakover også, og akkurat når hun reiser seg så "klikk" og belønn ("bra" og belønn om du ikke bruker klikker) :)

Jeg har den boka ja, men det er nok ikke en fremgangsmåte jeg gidder å bruke.. Da kommer vi oss aldri fremover.

Hun kan ikke sitte foran meg og så at jeg beveger meg et steg bakover. Det er slik vi trener innkomst, så der er hun nok hjernevaska til å sitte foran meg uansett.

Er også litt usikker på om det fungerer å gjøre slik som du sa i starten, siden det er slik vi har lært inn sitt under marsj.. Så hun setter seg relativt raskt :P Det har vi igjen for at vi trener hurtige bevegelser :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rygga saaaaakte med Nora som fulgte meg (altså ikke på plass, men foran meg), hvilket gjorde at hun ble litt nølende, og så fort hun stoppa helt opp, så klikket jeg og belønnet. Fordelen med å bruke den metoden, er at man kan belønne når alle beina er i bakken. Hvis man er konsekvent, that is *kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde mye forskjellig, men det funka med en hånd under magen for oss, nå står han som bare det :P (vi trener også lydighet så han må stå i marsj noe som går kjempe fint, tok en stund, og mye tolmodighet, med det gikk!) :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rygga saaaaakte med Nora som fulgte meg (altså ikke på plass, men foran meg), hvilket gjorde at hun ble litt nølende, og så fort hun stoppa helt opp, så klikket jeg og belønnet. Fordelen med å bruke den metoden, er at man kan belønne når alle beina er i bakken. Hvis man er konsekvent, that is *kremt*

Jeg brukte samme metode. Trener den inn foran meg, og når hun skjønner hva jeg vil så setter jeg den inn i fvf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg rygga saaaaakte med Nora som fulgte meg (altså ikke på plass, men foran meg), hvilket gjorde at hun ble litt nølende, og så fort hun stoppa helt opp, så klikket jeg og belønnet. Fordelen med å bruke den metoden, er at man kan belønne når alle beina er i bakken. Hvis man er konsekvent, that is *kremt*

Stemmer på den metoden. Ikke forvent mer enn at hun stopper i starten. Belønn før hun rekker å sette seg, så kan du trekke ut tida etterhvert. Jeg har trent inn både sitt, dekk og stå under bevegelse på den måten, og de lærer seg kjapt å skille hva du trener når. Det å feile er en del av læringa, og du har kommando på å komme inn å sitte forran deg Krutsi, så det er ikke noe problem å feile henne om hun setter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer på den metoden. Ikke forvent mer enn at hun stopper i starten. Belønn før hun rekker å sette seg, så kan du trekke ut tida etterhvert. Jeg har trent inn både sitt, dekk og stå under bevegelse på den måten, og de lærer seg kjapt å skille hva du trener når. Det å feile er en del av læringa, og du har kommando på å komme inn å sitte forran deg Krutsi, så det er ikke noe problem å feile henne om hun setter seg.

Joda, det er sant, Therese.. hmm.. vi får vel bare begynne å prøve oss frem :P tålmodighet er dog ikke noe jeg har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Joda, det er sant, Therese.. hmm.. vi får vel bare begynne å prøve oss frem :P tålmodighet er dog ikke noe jeg har :P

Om du har en litt oppegående hund og er en litt oppegående trener, så tar det ikke så lang tid at du trenger fryktelig mye tålmodighet altså :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en litt oppegående hund og er en litt oppegående trener, så tar det ikke så lang tid at du trenger fryktelig mye tålmodighet altså :innocent:

Jeg følte den "oppegående treneren" traff meg litt :P

Neida, vi skal nok få til det der.. Hvis ikke skal nurket på treningscamp på byåsen hos deg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg følte den "oppegående treneren" traff meg litt :P

Neida, vi skal nok få til det der.. Hvis ikke skal nurket på treningscamp på byåsen hos deg :aww:

Hehe poenget mitt var vel heller at du nok ikke trenger sånn fryktelig mye tålmodighet, men vi får se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rygga saaaaakte med Nora som fulgte meg (altså ikke på plass, men foran meg), hvilket gjorde at hun ble litt nølende, og så fort hun stoppa helt opp, så klikket jeg og belønnet. Fordelen med å bruke den metoden, er at man kan belønne når alle beina er i bakken. Hvis man er konsekvent, that is *kremt*

Den brukte vi også, og Odin står greit under fvf nå. MEN, han kan ikke bli stående stille dersom jeg stopper sammen med ham, da setter han seg (slik han jo stort sett skal når jeg gjør holdt. :(

Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde mye forskjellig, men det funka med en hånd under magen for oss, nå står han som bare det :P (vi trener også lydighet så han må stå i marsj noe som går kjempe fint, tok en stund, og mye tolmodighet, med det gikk!) :)

Lykke til.

Vi gjorde det på samme måte, men jeg la godbitene i en skål og gikk fra den, slik at den var bak hunden. Da synes hun det var veldig greit å få kunne stoppe opp og ikke gå fra godbitene. :P

Men da må jo hunden skjønne at når du klikker, kan den ta godbitene. Er nok enklest om du har en hund som er veldig glad i mat også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å fått henne til å stå frivillig, men det skal mye luring og lokking som skal til for hver gang, så det blir ikke noe særlig god flyt i det.

Hvis det skal mye luring og lokking til, så har hun da strengt tatt ikke stått frivillig? :) Hunder står jo av seg selv flere ganger, hver dag. Hvis hunden er klikkertrent burde det ikke være noe problem å forsterke hver frivillige "stå" du ser i løpet av en dag? Hva med når dere står i gangen, klare for tur. Du finner frem båndet og hunden står gjerne foran deg. Klikk og belønn! Kjør noen repetisjoner med høy forsterkningsfrekvens etter hver frivillige stå du klarer å fange. Når du etterhvert øker kriteriene, og hunden klarer å holde posisjonen (altså uten å sette seg), SÅ kan du legge på kommando. Jeg får ikke inntrykk av at du har lært inn "stå i front av deg" basert på startinnlegget ditt, og hvis det stemmer vil i hvert fall jeg anbefale deg å trene på dette seperat, før du setter adferden "å stå" inn i en FVF.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal mye luring og lokking til, så har hun da strengt tatt ikke stått frivillig? :) Hunder står jo av seg selv flere ganger, hver dag. Hvis hunden er klikkertrent burde det ikke være noe problem å forsterke hver frivillige "stå" du ser i løpet av en dag? Hva med når dere står i gangen, klare for tur. Du finner frem båndet og hunden står gjerne foran deg. Klikk og belønn! Kjør noen repetisjoner med høy forsterkningsfrekvens etter hver frivillige stå du klarer å fange. Når du etterhvert øker kriteriene, og hunden klarer å holde posisjonen (altså uten å sette seg), SÅ kan du legge på kommando. Jeg får ikke inntrykk av at du har lært inn "stå i front av deg" basert på startinnlegget ditt, og hvis det stemmer vil i hvert fall jeg anbefale deg å trene på dette seperat, før du setter adferden "å stå" inn i en FVF.

Jeg klikkertrener ikke, og jeg tror nok ikke å fange opp frivillige ståer er løsningen på denne berta.. Ikke utenom "treningene" i alle fall.. Da vil hun alltid være klar for jobb hvis hun finner ut at når som helst kan det komme en belønning..

Men takk for råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kanskje greit å forklare ryggemetoden litt nærmere?

1. Hunden må ha ett forhold til klikkeren

2. Du rygger sakte mens du holder klikker i ene hånden og godbitene bak ryggen

3. Du sier ingenting

4. Til å begynne med klikker du ved den MINSTE nøling - klikk og kast godbiten til siden for hunden du skal IKKE bort til hunden å belønne. (derfor ett poeng at hunden er kjent med klikkeren)

5. Høy frekvent av belønning fører til at hunden tar ting fortere

6. Først når hunden velger å bli stående selv om du rygger kan du begynne å legge på kommandoen stå.

7. Når hunden står hver gang du sier stå kan du begynne å be om stå i andre settinger også som f.eks. ved fri ved fot, men husk da at du går tilbake med økt belønningsfrekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...