Gå til innhold
Hundesonen.no

Sårbent hest


tm100021
 Share

Recommended Posts

Dere hestemennesker... Carex er ekstremt sårbent etter at vi tok av skoene på han. Sånn VELDIG. Han følger ikke etter de andre hestene fordi han må igjennom stein og grus og det vil han ikke tråkke på. Måtte tvinge han ut noen timer nå ikveld. Han har også litt lange høver pga av lenge siden skoeren var i den andre stallen... Hovslageren kommer "iløpet av uken" (Sukk!) Noe som forhåpentligvis var imorgen /Tirsdag som jeg forstod. Skal jeg la han stå inne på masse flis til da? Han stod inne mesteparten av dagen idag, men følte han burde få litt frisk luft så fikk noen timer ute nå... Åå stakkars store bebien min som har vondt :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la han stå inne om han har mindre vondt. Stakkars Carex! Tilbudet om å låne boots står fremdeles ved lag altså, men du må måle høvene og se om de passer eventuelt. Sånn om hovslager skulle drøye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars liten :( Stemmer at du burde la han stå for det meste på mykt underlag, så hvis du ikke har tilgang på rent gressbeite, la den heller stå inne. Vil også anbefale deg å kjøpe epleeddik (helt vanlig, får det i dagligvarebutikken), bland det med vann (ca. forhold 1:4) og spray hovene med det. Dette hjelper hoven til å holde seg frisk og sterk, beholder fuktigheten og dreper bakterier. Vær også nøye med å skrape ut av hovene. Synes også at du burde ta med hesten ut på leieturer, 1-2 turer om dagen, kun 10 minutter, men gå på asfalt. Høres kanskje dust ut, men det er for å styrke hoven, og hesten kommer til å takke deg for dette senere :P Du burde også stelle den på stallgangen, ikke lenge men så den får stå på hardt underlag i noen minutter. Eneste du må være obs på er å ikke gå i mye steiner/stor grus, og ikke overdrive lengden på leieturene. Vær også nøye med å gi hesten tid, og avslutt helst turen med å gå på gress. Hvis du bare lar den stå i en uke mens du venter på smeden, skal jeg love deg det gjør vondt når smeden kommer og filer ned..

Lykke til med hesten! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men kjære vene.. her var det mye fjas, unnskyld meg. Om han er sårbeint så setter du han ut på gress, han dævver ikke av å gå noen meter og frisk luft har ikke drept noen. Få på han noen sko og tren som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal han få på seg sko. Vi har ventet siden 19 april på nye sko bak og hovslager besøk. Det er ikke lett når man bor i ingenmansland og en som skor... Det er ikke akkurat meningen at han skal gå barfot.

Jeg kan leie han bort til et gressjorde igjennom asfalt litt hver dag, det burde gå ok. Epleedikk skal skaffes imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også han skal få stå ute! Han styrer jo bevegelsene og hvor mye han vil gå selv, så det går nok fint frem til hovslageren kommer. Du bør nevne for hovslager at han ble så sårbeint, i tilfelle det skyldes ubalanser i høvene eller kroppen generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...