Gå til innhold
Hundesonen.no

sår under poten


jma
 Share

Recommended Posts

Samboern var ute og jogga med bikkja idag. Og selv om de ikke jogga på asfalt hele tiden, har hunden klart å få skrubbsår under poten! Skjønner ikke helt åssen han har fått til det. Vi har vært ute og jogga før, og det har ikke vært noe problem. Men nå er skaden skjedd. Det er heldigvis ganske overfladisk, siden det kun er skrubbsår. Men det begynner jo å blø så fort han går på det, så er litt bekymra for hvor lang tid det vil ta før det gror. Vet at det må ha mest mulig luft, men jeg har ikke noe skjerm, så er redd han skal slikke for mye på det ;P

Så.. er det noe krise om han slikker på det? Jeg renser det to-tre ganger om dagen til jeg ser det blir bedre. (har så dårlig erfaring med infeksjon i sånne sår fra før av...) klorexcidin bruker jeg, og noe som skal gjøre at det gror raskere.

Må jeg bruke sokk ute selv om han bare skal gå på grass?

føler meg litt hønemor her. bryr meg sjeldent om småsår. men akkurat poter har jeg som sagt veldig dårlig erfaring med fra før :P

og hvorfor skjedde det? kan det være at potene var veldig tørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si noe om hvorfor det har skjedd, men jenta her fikk et skikkelig sår på en tredepute for noen uker siden.

Vi renset med pyrisept og holdt henne i ro i to dager. (dvs, at hun kun luftet seg i hagen for å tisse, etter det var det vanlige turer igjen) Vi hadde ikke noe sokk eller annen beskyttelse på heller, jeg tenkte nok at det var best at det fikk luft. :P

Er nok ikke noe å bry seg om, så lenge det ikke blir infeksjon i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min kutta seg under poten, tok jeg på et lite kompress og en ullsokk før vi skulle ut å gå, bare så det ikke skulle åpne seg igjen! Han måtte også gå pent i bånd noen dager. Funka supert det :) ser du til såret morgen og kveld, ser du fort om det er noen forandringer som betennelse :)

Slikker han så mye at det åpner seg igjen, så kan du ta på en sokk inne også! Til kutt i poten bruker jeg bare en av mine egne tykke sokker eller babysokker, for de puster godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har vært uten sokk i natt. vil at det skal få mest mulig luft, så kryssa bare fingra for at han ikke skulle slikke på det :P på morgenen idag så det bra ut. Jeg tok på sokk og gikk ut for å lufte. Da vi kom inn var det blitt litt rødt og irritert igjen. Men nå lar jeg han ligge inne i ro hele dagen uten sokk. har rensa det. så da får vi satse på at det gror fort som f*** :P

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ta på spenol(Spenesalve/spenefett) bare. Sinksalve går også bra. Og Bluespray kan brukes. Dersom såret ikke er for dypt lar jeg dem bare gå, uten at jeg gjør noe nummer ut av det. Kan i verste fall bruke sokker. 2-3 dager med spenol gjør susen som regel.

De kan få sprekker når det er tørt ute, men ellers holder potene seg fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...