Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser inne.


Recommended Posts

Har en valp på 3 måneder og er dermed ikke helt stueren ennå. Men nå har han bare blitt verre enn det han var de dagene etter vi hentet han. Vi går tur med han mange ganger om dagen. Som oftest så tisser han ute, men av og til(les: minst en gang for dag) så går han på do inne etter turen. Virker nesten som om han gjør det med vilje. Vi er veldig for positiv trening så roser han selvfølgelig mye når han har vert flink og sier fy eller nei til han i en streng tone når han gjør fra seg inne.

Ps: Så vet jeg jo at han er en valp å sånn, men han var mye flinkere i starten enn han er nå.

Noen som vet hvorfor han gjør dette?

Noen andre metoder som kan fungere for at han ikke skal gjøre fra seg inne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - slutt å kjeft på valpen din når den tisser inne. Den må tisse, og tisser der den er. DU må legge til rette for at den skal få erfaringen og lærdommen om at tissing skal skje utendørs. Den tisser ikke inne for å være slem, teit eller gi deg ekstraarbeid, den må tisse.

2 - ofte kan valper oppleve så mye artig på tur at de glemmer å tisse, og først kommer på det når de kommer inn og slapper av. Du kan prøve å ha "kjedelig stund" på begynnelsen og slutten av turen, så valpen kan komme på tissinga.

3 - ha tålmodighet, dropp tanken om at dette er med vilje, og husk at valpen er liten. 3 mnd er ingen alder, er mange som ikke er husreina da

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg er vel ikke av de som går under å trene "bare" positivt men en ting er sikkert har aldri kjeftet eller sakt strengt nei til noen valp i renslighetstreninga.Har vel san smått rost når dem har gjort fra seg ute.

Det jeg gjør når jeg får dem er ut etter lek, mat og søvn. Ser jeg noen spor til at valpen vil gjøre i fra seg ellers som å snuse iherdig oppsøke gjømte plasser og sant så tar jeg dem ut. Mine har i grunnen fort skjønt at vi må ut for å gjøre fra oss og rundt tre mnder har dem vært fra reine til å ha noen uhell i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å opprette en tisseplass. et sted du tar med valpen til når du tror den må tisse. Bare å stå der i ro og være kjedelig til den gjør det. Ikke la den løpe vekk å finne på andre ting da, for da er litt av poenget borte :) Rett ut på tisseplassen, feiring for tiss, og rett inn igjen. etterhvert skjønner de tegninga :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Bestemt nei kan være kjeft i hans ører og gjøre at han blir usikker og tisser der det er mest trygt altså inne. Det har ikke bare med hva du sier men også kropsspråket ditt når du sier det er stort utslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kjefta på han, bare sagt bestemt nei :)

Bestemt/strengt nei eller fy er veldig fort kjeft ja. Så jo, du kjefter på valpen din for noe den har minimal kontroll over..

Men som sagt, gode rutiner på å gå ut, fortsett å gå ut ofte og pass på at det blir minimale erfaringer med innetissinger (jo oftere det vil skje, jo større er sannsynligheten for at det skjer igjen, og det blir det samme med utetissing, enkelt og greit.). Reinslighet avhenger både av læring og modning, og det er bare en av de vi kan styre.

Vil også anbefale deg å lese deg opp på hvordan belønningsbasert trening faktisk fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, legg fra deg nei, fy og alt annet du måtte ha lyst til og si når den gjør fra seg inne, ros masse når den tisser ute og skru på tolmodigheten.. Min hannhund var ikke husrein før den var 7 mnd, mens tispa var husrein rundt 3 mnd. Det er individuelt, og som nevnt over her er det ingen hunder som tisser inne med vilje for og irritere eier eller hvilken grunn man nå skal tillegge dem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 mnd er heller ikke uvanlig.

Vi prøvde også bestemte "nei", men kan ikke minnes at det virket noe særlig. Vi endte opp med å ta tiden til hjelp (med en flaske piss-off og vasketue) :)

Men markering inne sa vi strengt nei til, da han kom i den alderen, og det forstod han..selv om nyinnhentet vedsekker kan være biiiittelitt for fristende noen ganger :P

Sent fra min iPad ved bruk av Tapatalk HD ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bær valpen ut om den begynner inne. Ikke si noe bare dytt halen inn under rumpa og løp ut. Tisser den ferdig ute roser du og går inn.

En oppgitt holdning, nei, ol er like mye kjeft som hyling og skriking. Amiga var vel 4mnd før hun ga seg inne. Vi slet lenge med stua men det kom nå til slutt det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår valp brukte laaaaang tid på å bli husren, vi sa ingenting når han tissa inne vi bare bar han med oss ut. Hvi han da tissa ute så roste vi...Etterhvert så gikk det opp for han, hadde jo noen uhell nå og da, som feks att han tissa på dør stokken på vei ut osv. :)

Bare vær tålmodig, han skjønner det nok etterhvert. ;)

Det å kjefte/være streng mot han når han tisser inne er litt urettferdig ovenfor han, mån så mån liksom! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at du bør ta valpen ut for å tisse, selv om den nettopp har tisset inne. Zera var ihvertfall sånn at hun ikke tisset alt inne, bare tok av det værste trykket :P Jeg stolte ikke 100% på henne før hun var 7 mnd, men hun hadde vel ikke noen uhell etter hun ble 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to valper har uhell inne enda de også, de er tre mnd gamle nå. Det er ikke uvanlig at det er uhell innimellom, men jeg ignorer tissing inne og lokker de med meg ut, de skjønner ikke at det er galt å tisse inne, rett å slett fordi de ikke har blære kapasistet enda, den er fremdeles under utvikling. Gi valpen litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk Oscar var han så flink, men når han ble husvarm da kom uhellene. Han var helt ren 4 mnd gammel. Så selv om noen blir det tidligere så er det ikke uvanlig det tar lengre tid med noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker nesten som om han gjør det med vilje.

Det der må jeg tilstå er noe av det verste jeg ser. Folk som tillegger små uskyldige valper slike karaktertrekk som "trass" og "slem med vilje", "bare for å terge oss eiere". Du kan ikke ta mer FEIL.

Du har som eier åpenbart ikke greid å lære valpen dette ennå, og derfor så snur du på saken og påstår at det er valpens feil at DU ikke greier å lære bort noe? Hvem er det som er slem her? Det er ikke valpens feil at den som hund ikke er født med en menneskespråk!

En valp har INGENTING av dette. Det er en liten hund!

Det er tåpelige menneskelige trekk man helt feil tillegger et lite dyr. Slå fra deg sånne tanker med en gang. Valpen din gjør ikke dette for å terge deg med vilje! Den gjør det fordi den har liten blære og tisser akkurat der den står når den kommer på tanken "hei, jeg må tisse!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær tålmodig. Det kan godt hende det tar lang tid, og det vil nok være perioder der du føler det går litt tilbake. Den eldste hunden min ble stuerein da han var mellom 6-8 måneder. En av de siste gangene han bæsjet inne var det i gangen med utgangsdøra åpen. Da var jeg sånn passe oppgitt. Trodde et lite øyeblikk at han aldri kom til å skjønne det. Små valper glemmer seg innimellom, og kjefting gjør ikke ting bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må jeg tilstå er noe av det verste jeg ser. Folk som tillegger små uskyldige valper slike karaktertrekk som "trass" og "slem med vilje", "bare for å terge oss eiere". Du kan ikke ta mer FEIL.

Du har som eier åpenbart ikke greid å lære valpen dette ennå, og derfor så snur du på saken og påstår at det er valpens feil at DU ikke greier å lære bort noe? Hvem er det som er slem her? Det er ikke valpens feil at den som hund ikke er født med en menneskespråk!

En valp har INGENTING av dette. Det er en liten hund!

Det er tåpelige menneskelige trekk man helt feil tillegger et lite dyr. Slå fra deg sånne tanker med en gang. Valpen din gjør ikke dette for å terge deg med vilje! Den gjør det fordi den har liten blære og tisser akkurat der den står når den kommer på tanken "hei, jeg må tisse!".

Er du seriøs ? DU kaller meg slem? Vi elsker den lille valpen vår å jeg ville jo faktisk bare ha noen tips :) Visst det er sånn at man er slem bare fordi man har gjort litt feil så vet ikke jeg. Nesten sånn at jeg ikke gidder å spørre om hjelp mer om det er sånne svar man får.

Tusen takk for tipsene alle dere andre :) Setter pris på det. Er kanskje ikke alltid så lett å vite hva man bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lært hunden vår å dinge i en bjelle som henger ved døren, når han vil ut.

I starten var han ganske morsom, for han forstod at det å dinge i bjellen hadde sammenheng med å gjøre fra seg ute, men han fikk bare ikke helt rekkefølgen med seg...

En dag da ytterdøren stod åpen, bæsjer han i gangen, løper å dinger i bjellen, og går ut av døren.

Da lo vi gitt :jump:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår nykommer brukte litt tid på dette. Fant etterhvert ut at vi måtte følge mye med når vi var ute på lufting, for ofte var det så mye spennende der ute at hun helt glemte hvorfor vi hadde gått ut i utgangspunktet. Det tar litt tålmodighet, spesielt når man står opp kl fire om natta fordi valpen piper og må ut, for så å glemme alt om tissing når hun kom ut på gresset...

Senere når hun ble litt eldre opplevde vi noen ganger at hun tisset inne etter lengre og anstrengende turer. Tror bare hun drakk så mye når hun kom inn, at de vanlige do-rutinene ikke helt strakk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er du seriøs ? DU kaller meg slem? Vi elsker den lille valpen vår å jeg ville jo faktisk bare ha noen tips :) Visst det er sånn at man er slem bare fordi man har gjort litt feil så vet ikke jeg. Nesten sånn at jeg ikke gidder å spørre om hjelp mer om det er sånne svar man får.

Tusen takk for tipsene alle dere andre :) Setter pris på det. Er kanskje ikke alltid så lett å vite hva man bør gjøre.

Om det er slemt eller ikke å si nei til en valp som tisser inne kommer helt an på toneleiet og kroppsspråket rundt det :) Uansett er det ikke noe poeng. Noen valper bruker lengre tid enn andre, og så lenge du tar den ut ofte tar det bare den tida det tar.

En grunn til at valpen tisser mer når dere kommer inn igjen nå enn tidligere kan være at den er blitt litt eldre, litt tøffere og mer interessert i den store spennende verden utenfor, så den glemmer litt det den skulle når dere gikk ut. Det er så spennende ute at den glemmer å tisse, også tisser den når den kommer inn igjen til det kjedelige og vante og plutselig husker at den måtte tisse. Usikre valper kan også tisse når de kommer inn fordi det er det trygge stedet, men virker ikke som din valp er spesielt usikker? Renslighetstrening kan gå litt i perioder, så bare være flink og ta valpen ut ofte og la det være litt kjedelig ute på de korte tisseturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må jeg tilstå er noe av det verste jeg ser. Folk som tillegger små uskyldige valper slike karaktertrekk som "trass" og "slem med vilje", "bare for å terge oss eiere". Du kan ikke ta mer FEIL.

Du har som eier åpenbart ikke greid å lære valpen dette ennå, og derfor så snur du på saken og påstår at det er valpens feil at DU ikke greier å lære bort noe? Hvem er det som er slem her? Det er ikke valpens feil at den som hund ikke er født med en menneskespråk!

En valp har INGENTING av dette. Det er en liten hund!

Det er tåpelige menneskelige trekk man helt feil tillegger et lite dyr. Slå fra deg sånne tanker med en gang. Valpen din gjør ikke dette for å terge deg med vilje! Den gjør det fordi den har liten blære og tisser akkurat der den står når den kommer på tanken "hei, jeg må tisse!".

Seriøst, det der er vanvittig unødvendig, og det er sånne overdrevne innlegg som gjør at nykommere ikke tør å spørre om hjelp. Ikke alle starter hundelivet som verdensmestere. :rolleyes2: Det er lov å gjøre en liten bummert.
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...