Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått middel og flere hunder


Recommended Posts

Hei

Jeg har tidligere brukt Export og Scalibor halsbånd, men de siste tre årene har jeg brukt Rav bånd. Synes det har fungert greit, fått lite flått men båndene tåler ikke all verden så det ramler av steiner og nå er begge båndene ødelagt.

I tillegg er det kommet en ny hund i flokken. Dirk og Amigo leker en del og da går det mye i biting i halsen. Så da utgår ihvertfall flått halsbånd av typen Scalibor. Men hva med rav båndet?

Eller er det Expot som vil være best?

Mine to svømmer ikke så mye, men Dirk elsker å svømme, så der vil jo effekten fort vaskes ut

Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Expot på mine to, mens Marianne skal ha på Marvin halsbånd i år (for han er en flåttmagnet, det er HELT vilt!). Hvis du drypper Expot på deres tre, så må du huske på at de må holdes adskilt noen timer, sånn at de ikke får i seg hverandres gift, men det veit du sikkert. :)

I fjor dryppa jeg forøvrig mine en eneste gang, og knertis blei bada ganske jevnlig og fikk ingen flått til tross, så den utvaskingsfaren er nok noe overdrevet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expot og andre dråper vaskes ikke ut. Middelet trekker inn i selve huden og fordeles over hele hunden i løpet av ca. 1 døgn. Etter dette kan bikkja bade så mye den vil.

Halsbåndene sitter derimot en del av effekten i pelsen, og vil derfor minskes når hunden bader.

Jeg bruker dråper, Expot, og påfører bare nytt når jeg ser effekten har blitt lav (hundene får flere flått), følger ikke produsentens anbefalinger som i min erfaring er alt for ofte i forhold til hva som er nødvendig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg brukte noe som het spot-on på min hund, og har ikke fått en eneste flått. Men har fått et tips av en venninne om hjemmelaget flåttmiddel som ser ut til å funke. Kan gi deg oppskriften jeg fikk;

  • 1/2- 1 liter vann
  • 1 bunt med ferske urter; timian, rosmarin, basilikum eller salvie (jeg brukte rosmarin)
  • 1 hel sitron
  • 2-3 hvitløksfedd

Ha vann i en kjele og ha i urter, sitron i skiver og hvitløksfeddene. Gi dette et oppkok og la det koke i et par minutter. Skru så av platen og la det stå og trekke til det har blitt avkjølt. Sil av blandingen og hell over på en sprayflaske. Spray på hunden ca hver 3. dag eller ved behov. Husk også å spraye hunden om den har badet.

Oppbevares i kjøleskap. Det lukter hvitløk og urter når jeg sprayer på hundene, men lukten forsvinner fort og pelsen blir ikke seig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der egentlig, valp som biter i halsbåndet.. Jeg dryppet i fjor, men det fungerte ikke. Har brukt halsbånd en gang før, men det er så lenge siden. Jeg er litt som i din situasjon, og lurer derfor på det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der egentlig, valp som biter i halsbåndet.. Jeg dryppet i fjor, men det fungerte ikke. Har brukt halsbånd en gang før, men det er så lenge siden. Jeg er litt som i din situasjon, og lurer derfor på det samme :)

Men nå går jo ikke våre med halsbånd inne, og ute på tur med utstyr skal hun jo ikke henge på de andre likevel. :whistle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå går jo ikke våre med halsbånd inne, og ute på tur med utstyr skal hun jo ikke henge på de andre likevel. :whistle:

Hehe jo det kommer til å skje :P

Jeg skal snakke litt med vet, så får jeg se hva det blir. Dusteflått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Exspot virker best, men har du katt skal ikke dette brukes.

Scalibor har jeg opplevd at mange får reaksjoner på pga de ikke leser bruksanvisnigen som står i pakken (båndet skal tørkes GODT av for overskudd støv som ligger på båndet FØR påsettelse).

Frontline er den mildeste, men den får man også noe flått av pga den tar ikke flåtten før den suger seg fast. Ergo man må pille av dau flått. Det er også den som er minst reaksjoner på og katter tåler det. Den kan også overdoseres til dobbeldose uten annen reakasjon en sikkling (fikk noen resultater fra Sverige for noen år tilbake). Men for å være effektiv så drypper jeg på nytt hver 3 uke.

Jeg opplever at med både exspot og frontline reduseres effekten med 2-3 uker når hundene bader ofte. Om jeg vet jeg skal i flått område så gjentar jeg gjerne behandlingen etter 3-4 uker (feks Sørlandet) ellers rekker det i normale områder med 4-6 uker mellom behandlingene.

Jeg har bruke en lignene blanding som Cecilie. På en liten vann har jeg brukt en krydder boks rosmarin og en med timian + en hel sitron eller en halv slik sitron sprute-ting. Kokt opp og latt trekke til det er kjølig. Har hatt en ok effekt av det som påfyll om jeg bare har korte opphold i flått område. Men da har jeg måtte spraye rett før jeg går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gjøre i sommer, jeg. Jeg skal være i Trøndelag hele sommeren, og det er ikke så veldig mye flått der akkurat. I alle fall ikke i det området vi skal være. Men litt beskyttelse hadde kanskje vært greit allikevel?

Tinkas halsskinn er Geos favorittleke, så Scaliborhalsbånd går ikke.

Mamma og pappa har katt, så da kan vi heller ikke bruke Exspot.

Så da er kanskje Frontline eneste aktuelle alternativ? Hvis jeg i det hele tatt skal behandle dem? Tinka har aldri fått flått i Trøndelag før, og jeg har ikke noe i mot å gå over dem hver gang de har vært ute for å sjekke om de har fått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er kanskje Frontline eneste aktuelle alternativ? Hvis jeg i det hele tatt skal behandle dem? Tinka har aldri fått flått i Trøndelag før, og jeg har ikke noe i mot å gå over dem hver gang de har vært ute for å sjekke om de har fått noe.

Jeg skal ikke til Larvik i år (hvor vi har sommerhus), så jeg trur ikke jeg kommer til å dryppe mine, sjøl om vi har flått i hagen. Flåtten bruker så lang tid på å kravle i den tjukke shibapelsen og finne et passende sted at jeg stort sett finner dem før de setter seg fast. Hvis Tinka aldri har fått flått i Trondheim, hadde jeg droppa drypping, altså.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke til Larvik i år (hvor vi har sommerhus), så jeg trur ikke jeg kommer til å dryppe mine, sjøl om vi har flått i hagen. Flåtten bruker så lang tid på å kravle i den tjukke shibapelsen og finne et passende sted at jeg stort sett finner dem før de setter seg fast. Hvis Tinka aldri har fått flått i Trondheim, hadde jeg droppa drypping, altså.

Ja, tror jeg dropper det. I første omgang i alle fall. De kommer til å være veldig mye ute når jeg er hjemme, og om det skulle vise seg at flåtten plutselig har kommet til Lånke er det jo ikke verre enn at jeg begynner behandlingen etterhvert. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg droppet det 2010 når jeg hadde valper da det ikke er flått her. Og fikk ingen flått.

Er man i tvil om det kan være flått når man skal på en utflukt (eller i hagen deres SAC) så hadde jeg rett og slett brukt den blandingen som sprayes på. Ikke lukter den vondt og ikke ser det ut til å endre pelsen noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...