Gå til innhold
Hundesonen.no

På plass!


Recommended Posts

Nei jeg gjør ikke hunden min vondt jeg bruker lett korigering for og vise ikke Makt det er nemlig forkjel på det . Og løfte opp ett barn er fysis korigering . Er det dermed sagt du gjør barnet ditt vondt ?

Nei jeg drar den ikke i halen da vi lærer deck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger nødvendigvis ikke diskutere vær småting inne på ett forum . Ingen som har sagt at dette er ett diskusjons forum . Og heller ingen som har sagt man MÅ diskutere på ett forum . Jeg ønsker tvert imot og diksutere med verken deg eller andre vertfall ikke på slike tråder som dette .

Jeg gikk inn her for og gi tips . Ikke for og diskutere .

Forøvrig kan jeg si at det jeg reagerte på var at du sa det finnes hygeligere metoder som da vil si du mener at den metoden jeg henviste til ikke var hygelig . Noe som er helt feil jeg er også snill i mot hunden min vil den alt vell og kunne aldri tenke på og skade den .

Snillisme får du nesten klekke ut selv med den Master hjernen du har

Om du skriver noe offentlig på et forum får du vær så god tåle at folk er uenig med deg og sier det. Hvis du ikke tåler at andre er uenige med deg og ytrer det må du nesten sende en privat beskjed til de som trenger hjelp.

For å være litt vanskelig: nei, at jeg sier det finnes hyggeligere metoder betyr ikke at jeg ikke synes den nevnte metoden er hyggelig. Det går an å ha både hyggelig og hyggeligere. Med det sagt så vil jeg si at din metode ikke er hyggelig, nei. Du er ikke snill med hunden din når du nykker i båndet - det er ubehagelig og vondt for hunden, derfor reagerer den. Du oppnår det du vil - hunden får vondt.

Å sammenlignde det med å løfte opp et barn er jo galskap, det er ingen sammenheng. Å løfte på barn er naturlig og man løfter på en varsom og pen måte, støtter eventuelt hodet, holder under rumpa, etc. Man gjør det så varsomt som mulig - for løfte på barn må man jo. Jeg er sikker på at unger hadde begynt å grine om man satte på de halsbånd og nykket til - det er vondt for barn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT: Pekejeger ta en titt på fuglehunder.no, der vil du nok møte langt mer forståelse enn her tror jeg.

Når det gjelder båndtreningen til den lille valpen til TS (hvis hun henger med fortsatt), så ha stortsett valpen løs og tren masse på innkalling og at den skal følge deg - du skal være verdens morsomste og beste å komme til (bruk gjerne masse godbit eller lek, innkalling er en av de desidert viktigste ting på jord). Båndtrening er selvfølgelig viktig. Bruk sele når det ikke er båndtrening. Når man trener bånd, så pleier ikke jeg bruke godbit i det hele tatt (godbiter etc spares til andre ting). I båndtrening er belønningen å faktisk få lov å bevege seg forover. Man er nødt til å være pinlig konsekvent for at det skal funke, så har man litt dårlig tid e.l. bruk sele (hvor hunden får lov å trekke så mye den vil).

Selv har jeg ikke vært så flink til det (har ikke hatt fokus på det med minstemann her, han får gå veldig mye løs), så jeg har kort og godt lært hundene mine gå bak/gå ved siden når de er blitt eldre og mer fornuftige. Og det er lært inn ved å simpelthen holde dem igjen bak meg og sperre veien for dem hvis de har forsøkt å trenge seg frem. Glemmer de seg på kommandoen (lett å gjøre akkurat når man skal ut på tur), så er det bråstopp og jeg gjentar kommandoen (glatt skøyteis-føre er dessuten veldig motiverende for konsekvent innlæring av dette.. :lol: )

Det er mange måter å lære inn dette på altså. Når det gjelder en liten valp ville jeg ikke drømme om å bruke nykk eller napp. Man vil jo gjerne ha hunder som liker å gå i bånd og synes det er helt fint.

Helt små valper, har så mye de skal lære og oppdage og erfare, så kanskje vente med båndtrening i seg selv til litt senere (og bruk kun sele i mellomtiden hvor det er "lov" å trekke).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skriver noe offentlig på et forum får du vær så god tåle at folk er uenig med deg og sier det. Hvis du ikke tåler at andre er uenige med deg og ytrer det må du nesten sende en privat beskjed til de som trenger hjelp.

For å være litt vanskelig: nei, at jeg sier det finnes hyggeligere metoder betyr ikke at jeg ikke synes den nevnte metoden er hyggelig. Det går an å ha både hyggelig og hyggeligere. Med det sagt så vil jeg si at din metode ikke er hyggelig, nei. Du er ikke snill med hunden din når du nykker i båndet - det er ubehagelig og vondt for hunden, derfor reagerer den. Du oppnår det du vil - hunden får vondt.

Å sammenlignde det med å løfte opp et barn er jo galskap, det er ingen sammenheng. Å løfte på barn er naturlig og man løfter på en varsom og pen måte, støtter eventuelt hodet, holder under rumpa, etc. Man gjør det så varsomt som mulig - for løfte på barn må man jo. Jeg er sikker på at unger hadde begynt å grine om man satte på de halsbånd og nykket til - det er vondt for barn også.

Synes veldig Synd på deg for du lever åpenbart i enn egen liten boble som gjør meg trist og tenke på . Enda tristere skal det være at noen blir ufryst på denne måten du og noen andre bedriver da tenker jeg ikke i hoved sak på bare dette innlege men hvordan din oppførsel var på Chaten

Veldig OT: Pekejeger ta en titt på fuglehunder.no, der vil du nok møte langt mer forståelse enn her tror jeg.

Når det gjelder båndtreningen til den lille valpen til TS (hvis hun henger med fortsatt), så ha stortsett valpen løs og tren masse på innkalling og at den skal følge deg - du skal være verdens morsomste og beste å komme til (bruk gjerne masse godbit eller lek, innkalling er en av de desidert viktigste ting på jord). Båndtrening er selvfølgelig viktig. Bruk sele når det ikke er båndtrening. Når man trener bånd, så pleier ikke jeg bruke godbit i det hele tatt (godbiter etc spares til andre ting). I båndtrening er belønningen å faktisk få lov å bevege seg forover. Man er nødt til å være pinlig konsekvent for at det skal funke, så har man litt dårlig tid e.l. bruk sele (hvor hunden får lov å trekke så mye den vil).

Selv har jeg ikke vært så flink til det (har ikke hatt fokus på det med minstemann her, han får gå veldig mye løs), så jeg har kort og godt lært hundene mine gå bak/gå ved siden når de er blitt eldre og mer fornuftige. Og det er lært inn ved å simpelthen holde dem igjen bak meg og sperre veien for dem hvis de har forsøkt å trenge seg frem. Glemmer de seg på kommandoen (lett å gjøre akkurat når man skal ut på tur), så er det bråstopp og jeg gjentar kommandoen (glatt skøyteis-føre er dessuten veldig motiverende for konsekvent innlæring av dette.. :lol: )

Det er mange måter å lære inn dette på altså. Når det gjelder en liten valp ville jeg ikke drømme om å bruke nykk eller napp. Man vil jo gjerne ha hunder som liker å gå i bånd og synes det er helt fint.

Helt små valper, har så mye de skal lære og oppdage og erfare, så kanskje vente med båndtrening i seg selv til litt senere (og bruk kun sele i mellomtiden hvor det er "lov" å trekke).

Tusen takk for tipse jeg skal registrere meg der istede No ofence men det har åpenbart klikka for visse personer her inne . som ikke eier noen form for respekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes veldig Synd på deg for du lever åpenbart i enn egen liten boble som gjør meg trist og tenke på . Enda tristere skal det være at noen blir ufryst på denne måten du og noen andre bedriver da tenker jeg ikke i hoved sak på bare dette innlege men hvordan din oppførsel var på Chaten

Boble? :)

Chatten er et hyggelig sted jeg slår av en prat med folk og snakker om alt og ingenting. jeg presiserte også et par ganger for deg i chatten at jeg kunne svare deg i tråden der diskusjonen faktisk var. Når du ikke ga deg valgte jeg å ikke svare mer. :) Send meg gjerne en PM om du har noen flere tanker.

Til trådstarter: vi diller ikke med godbiter når vi lærer hundene å gå i bånd. Jeg gjør på samme måten som Tonje gjør, altså at belønninga er at det faktisk går fremover. Vi stopper når hunden drar, venter på at de frivillig kommer tilbake. Gang på gang. En tålmodighetsprøve de luxe, helt klart. Men jeg synes det er hyggeligst å få frem nettopp turgåing som en frivillig greie - vi skal tross alt gå ganske mange turer og vil gjerne gjøre det til en positiv ting. :) Men er det noe jeg også har lært så er det at hver hund er forskjellig. Prøv deg frem, se hva som virker for deg og din valp. :) Her gikk goldisen mest løs de første månedene han var her, så trente vi litt på å gå i bånd med jevne mellomrom - korte økter i blant. :)'

Edit: jeg angrer på ordvalget "dilling" med godbiter. Det er i grunn et helt okei hjelpemidel, det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg koblet i høyre hånd i omvendt Haike grep.

Ha kobbel lengde på rundt 40cm fra halsbåndet ha hunden ved din venstre side . Begynn med små vendinger

Eksempel . Ta ett skritt til Høyre si !PÅ PLÆSS! så Sitt! Om hunden ikke setter seg trykket du ned bakken og drar koblet opp over . og om hunden ikke sitter direkte på riktig plass så koriger den til riktig plass . Når hunden er på plass . Roser du hunden og klapper deg på venstre lår da du Sier Jaaaaa flink gutt dææær er på plæss jaa flink gutt Etc .

Så fortsetter du med vendinger mot høyre i enn liten firkant . Så når det sitter kan du begynne Med venstre vendinger for så og gå videre på og gå rett frem . Da begynner du med 2 skritt . Dette er vertfall liten innføring

Trykk gir mottrykk. Ved å trykke hunden på ropa for å få den til å sitte, vil hunden presse imot før du får dyttet den helt ned. Det er gir treige sitter som er lært inn ved bruk av ubehag. Jeg vil heller anbefale å ta en godbit over hodet til hunden og rose hunden når den sitter og si ordet "sitt", så gi godbiten. Men, ja, det er mulig å lære den inn på den måten Pekejeger beskriver her, det tar bare veldig mye lenger tid og man får en hund uten arbeidsglede.

Når det gjelder å gå pent i bånd anbefaler jeg å gå på tur med et vanlig kobbel og halsbånd. Rett før båndet blir stramt kan du stoppe opp og vente til hunden stopper og ser på deg og evt tar noen skritt tilbake. Sånn må du holde på noen uker eller måneder før hunden har forstått det, men da har du en hund som går pent i bånd resten av livet uten at du må rykke, skrike, kjefte eller belønne for å få det til. Skal du gå tur for å gå tur (og ikke trene), så er det bare å koble båndet til en sele, slik at hunden kan få lov til snuse, dra i båndet og kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg koblet i høyre hånd i omvendt Haike grep.

Ha kobbel lengde på rundt 40cm fra halsbåndet ha hunden ved din venstre side . Begynn med små vendinger

Eksempel . Ta ett skritt til Høyre si !PÅ PLÆSS! så Sitt! Om hunden ikke setter seg trykket du ned bakken og drar koblet opp over . og om hunden ikke sitter direkte på riktig plass så koriger den til riktig plass . Når hunden er på plass . Roser du hunden og klapper deg på venstre lår da du Sier Jaaaaa flink gutt dææær er på plæss jaa flink gutt Etc .

Så fortsetter du med vendinger mot høyre i enn liten firkant . Så når det sitter kan du begynne Med venstre vendinger for så og gå videre på og gå rett frem . Da begynner du med 2 skritt . Dette er vertfall liten innføring

Vil ikke anbefale dette nei. Bruk heller litt tid og gjør det på en positiv måte.. Feks, du går, hunden trekker, snu og gå motsatt vei og belønn i det hunden er på siden din. Den går kanskje forran igjen, snu(evt ta en volte) og belønn igjen når den er på din side. Fortsett slik. Også har du på sele slik at du kan gi frikomando og koble i sela når du ikke gidder og trene mer. Slik vil den antagelig lære at halsbånd = gå pent og sele = fri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...