Gå til innhold
Hundesonen.no

overbevise familiemedlem om å IKKE kjøpe valp...


Caro
 Share

Recommended Posts

Heei, har ett lite problem..ett av familiemedlemmene til samboeren min vill ha en hund..."det er vell fint" tenker mange...men det er det ikke.

De som vill ha valp er late, aldri hjemme, mannen i huset har litt problemer med tålmodigheten og kan bli voldlig, de har ikke snøring på hva en hund trenger, syns en tur på 10 min er langtur...dama i huset kan "plutslig" få ryggsmerter og ikke kan gjøre noe på ukes vis...han har vist leddgikt nå og da...hmmm.

jeg kan bare fortsette og fortsette..de vill ha labrador...kanskje, de er ikke sikkre, de ville ha en middels stor hund BC størelse. Da sa vi: Men dere vill vell ikke ha en med samme energi nivå eller? Joda det kunne de vell...åja, dere skjønner tegninga her, dette er ikke folk som burde ha hund...(noen andre i familien her har 2 blandinger som er SMELL FEITE!! de sitter å bryter opp kaker, gir den største delen til bikkjene, sukker biter osv)

SÅ hvordan kan vi snakke dem ut av hunde ideen?

Vi kan ikke bare buse ut å si: Heihei kutt ut dere kan ikke ha hund...jeg kan ikke si det hvertfall, men...

Hjelp å redde en liten ikke født valp! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har passet svigers sin hund i 1 natt...å slik går jo greit...men over lengere tid blir de lei av hunder rett og slett. De har mistet ungene sine også...vill ikke gå inn på det tema noe dypere, det blir for privat, men når de blir lei ungene sine da rett og slett slik som de blei så hvordan blir det da med en hund?? :)

lese er ett ukjent ord hos disse folka desverre....:/ :) MEN jeg kan jo nevne det med bok da! god ide! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de er slik du her beskrive dem, så synes jeg du skalha "baller" nok til å si det rett ut til dem at de ikke er egnet til å holde hund og at du ihht loven faktisk er nødt til å melde dem til Mattilsynet dersom du ser at hunden de anskaffer seg ikke får det den har krav på eller blir mishandlet!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de er slik du her beskrive dem, så synes jeg du skalha "baller" nok til å si det rett ut til dem at de ikke er egnet til å holde hund og at du ihht loven faktisk er nødt til å melde dem til Mattilsynet dersom du ser at hunden de anskaffer seg ikke får det den har krav på eller blir mishandlet!

Det er akk det ser du! jeg har ikke baller nok! :S

MEN jeg er 98% sikker på att svigermor (vedkommendes søster) stepper inn hvis de plutslig kommer å sier att de skal handle hund nå!

Hvis ikke får jeg bare manne meg opp å gjøre det selv da som du sier...det er bare det att det er vanskelig når det er innen familien spesielt svigerfamilien....:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overbevist søstern og en venninne om at de egentlig ikke vil ha hund ved å låne de min over noen dager ;)

Sammen med hunden fikk de en liste over hva han MINIMUM måtte ha, og sa at dersom en hund ikke fikk det han trengte kunne den begynne å utagere og ødelegge saker og ting. Skrev også opp klokkeslettene ting skal gjøres på! Det jeg ikke nevnte noe om var at boxere har høyt energinivå, at min boxer ligger litt over normalen på energi, og at han fint tåler å ikke følge min timeplan til enhver tid :P

Dette var to jenter som i mine øyner ikke skulle hatt hund, og jeg tok det som et bevis på at jeg har rett, da de etter en kort helg med mitt dyr var totalt utslitt og ikke ville ha hund lengre :P (at de i tillegg har så lite peiling at de ikke skjønner at det er forskjell på hva hunder trenger, og ikke stiller spørsmålstegn til min mildt sagt punktlige og en smule overdrevne liste, sier også sitt)

Hunden derimot hadde to supre helger, med stimuli som godt oversteg hva han minimum må ha ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overbevist søstern og en venninne om at de egentlig ikke vil ha hund ved å låne de min over noen dager ;)

Sammen med hunden fikk de en liste over hva han MINIMUM måtte ha, og sa at dersom en hund ikke fikk det han trengte kunne den begynne å utagere og ødelegge saker og ting. Skrev også opp klokkeslettene ting skal gjøres på! Det jeg ikke nevnte noe om var at boxere har høyt energinivå, at min boxer ligger litt over normalen på energi, og at han fint tåler å ikke følge min timeplan til enhver tid :P

Dette var to jenter som i mine øyner ikke skulle hatt hund, og jeg tok det som et bevis på at jeg har rett, da de etter en kort helg med mitt dyr var totalt utslitt og ikke ville ha hund lengre :P (at de i tillegg har så lite peiling at de ikke skjønner at det er forskjell på hva hunder trenger, og ikke stiller spørsmålstegn til min mildt sagt punktlige og en smule overdrevne liste, sier også sitt)

Hunden derimot hadde to supre helger, med stimuli som godt oversteg hva han minimum må ha ;)

Wow, det hørtes smart ut! burde kanskje prøve det..be dem passe min 10 mnd gamle BC som har max energinivå til tider.

En helg her også burde være nok..håper bare ikke han som har litt dårlig tålmodighet (mannen i huset) blir sinna på Caro hvis han sitter å piper å må ut på toalett'n...skulle vell aller helst gå bra, tror jeg vill prøve det, skrive en liste med masse krevende saker og ting...hih! takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det hørtes smart ut! burde kanskje prøve det..be dem passe min 10 mnd gamle BC som har max energinivå til tider.

En helg her også burde være nok..håper bare ikke han som har litt dårlig tålmodighet (mannen i huset) blir sinna på Caro hvis han sitter å piper å må ut på toalett'n...skulle vell aller helst gå bra, tror jeg vill prøve det, skrive en liste med masse krevende saker og ting...hih! takk! :D

skriv hvor mange kuler med for evt cm med v&h hvis du forer på det , da tror jeg ikke de gidder hund :P ikke skriv runde tll som 150 men skriv sånt som 153,5 forkuler . :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som dette kommer ikke til å bry seg om hva en hund trenger, så det er et dødfødt prosjekt. Folk som dette lar bare være å gjøre det som er kjedelig, tungt eller tidkrevende...

Du har ingen bestemmelsesrett her, så jeg vil anbefale deg å trekke deg unna ( hvor enn det smerter deg)

Sent fra min iPad ved bruk av Tapatalk HD ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg og ville trekt meg unna. De kommer nok ikke til å høre på deg uansett. Hold heller øyet med hundeholdet, og dokumenter og meld i fra til mattilsynet hvis de gjør noe kritikkverdig.

Jah...dere har kanskje rett..satser på att de glemmer dette med hund jeg, det går litt sånn opp og ned, en dag SKAL de ha hund, en annen SKAL de ikke...nææ, får se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå prøvd jeg. Hvis du er vekten som ender med at de bestemmer seg for å ikke skaffe hund, så har du kanskje spart en hunds liv i vanskjøtsel. Hvor hardt du prøver må du bestemme selv, ut fra hvor mye du skal ha med dem å gjøre og hvor godt forhold du vil ha til dem. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hehe nå har de bestemt seg for å kjøpe hund til neste vår, å da blir jeg brukt som ett leksikon...jeg legger fram noen raser jeg tror kunne egne seg, men neeida, den er ikke pen nok, den er for aktiv, den er ikke så aktiv osv.

MEN når de kom med denne: "det må være en hund som kan være mye alene hjemme" DA stoppa jeg og sa: "hvis dere vill ha en hund som kan være mye alene hjemme så kjøp en stor bamse evt en slik robot hund...."

Ingen av disse to jobber og er kun borte fra hjemme for å spise hos andre (lever på trygd og bruker trygda opp på snøscootere og gressklippere...ergo ikke nok penger igjen til mat) og bare farte rundt.

Eller hun damen i forholdet har vell en liten jobb der hun syr osv og der kan de ta med seg hunder så lenge de ikke lager for mye styr, men NEI det syntes hun ingenting om! jeg kom med forslaget om en liten hund som hun kunne ha med på jobben da..siden der har alle frihet til å gå ut når de vill osv..men nei hun syns det hørtes fælt ut....:S jeg gir opp..håper de glemmer hele hundegreia. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi prøvde med det...da sa de: "kan ikke gå tur med en katt, jeg trenger tur kamerat. katter er ikke pene, det er ekkelt når de tar mus etc..." :S

Det er da mye eklere med en hund som slafser i seg V&H.

Jeg slår et lite slag for å la dem prøve seg jeg. Stebroren til min samboer vurderte hund, de er to stk og jobber akkurat passe og kan teoretisk sett egentlig ha hund, men etter å ha sett hvor mye jobb det kan være (nå er jo Yaris litt ekstrem også da) så er det satt på hylla inntil videre.

Ellers tror jeg det er nytteløst å prøve å fortelle det med ord altså, la dem få opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skjønner hvordan du har det, men jeg tror ikke du klarer å overbevise dem... De høres ut som noen slektninger av meg. De skaffer seg hund uten å ha tenkt på hverken rase eller behov den måtte ha. I gjennom årene har de hatt mange... Blandingshunder og rasehunder. Noen har de omplassert pga "allergi", en pga at "den slikker barnet i ansiktet" osv. Hva med å lære hunden hva den får lov til? De har ikke peiling på hund, annet enn at de vet hvordan de får den stueren, type, knø snuten i risset og brøle på den. De er helt dust når det gjelder hund. Hva skal man med en Beagle når man vil ha en hund som bare skal være fotvarmer, liksom? Det hjalp lite å fortelle at dette er en jakthund, den trenger ditt og datt, for de "er jo så søte"... Eller Papillon når man "ikke tåler bjeffing" (og ikke har peiling på hvordan man kan trene det bort? Hunden bjeffer, de kjefter, hvorpå hunden bjeffer enda mer mot "den felles faren". De øser den bare enda mer opp.

Jeg har ikke så mange råd, men siden de bruker deg som hundeleksikon kan du jo legge litt på når du forteller... Om rasen som tygger sundt møblene når den er alene hjemme, om rasen som er helt skjør i toppen, om rasen som ofte har helseproblem som HD osv. Forespeilet dem de høye dyrlegeregningene. Osv. Hundemat kan ofte bli dyrt. Store hunder spiser fort for over 1000,- i mnd.

Kanskje du kan spørre om dere skal gå på kurs eller trene sammen... Du trener flere timer om dagen for å få en lydig hund (sant?) Hvis de ikke gir opp prosjekt hund (og det gjør de sikkert ikke) får du prøve så godt du kan å spore dem over på raser som er lettrente, lettstelte og som ikke trenger så mye mosjon og mat.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skjønner hvordan du har det, men jeg tror ikke du klarer å overbevise dem... De høres ut som noen slektninger av meg. De skaffer seg hund uten å ha tenkt på hverken rase eller behov den måtte ha. I gjennom årene har de hatt mange... Blandingshunder og rasehunder. Noen har de omplassert pga "allergi", en pga at "den slikker barnet i ansiktet" osv. Hva med å lære hunden hva den får lov til? De har ikke peiling på hund, annet enn at de vet hvordan de får den stueren, type, knø snuten i risset og brøle på den. De er helt dust når det gjelder hund. Hva skal man med en Beagle når man vil ha en hund som bare skal være fotvarmer, liksom? Det hjalp lite å fortelle at dette er en jakthund, den trenger ditt og datt, for de "er jo så søte"... Eller Papillon når man "ikke tåler bjeffing" (og ikke har peiling på hvordan man kan trene det bort? Hunden bjeffer, de kjefter, hvorpå hunden bjeffer enda mer mot "den felles faren". De øser den bare enda mer opp.

Jeg har ikke så mange råd, men siden de bruker deg som hundeleksikon kan du jo legge litt på når du forteller... Om rasen som tygger sundt møblene når den er alene hjemme, om rasen som er helt skjør i toppen, om rasen som ofte har helseproblem som HD osv. Forespeilet dem de høye dyrlegeregningene. Osv. Hundemat kan ofte bli dyrt. Store hunder spiser fort for over 1000,- i mnd.

Kanskje du kan spørre om dere skal gå på kurs eller trene sammen... Du trener flere timer om dagen for å få en lydig hund (sant?) Hvis de ikke gir opp prosjekt hund (og det gjør de sikkert ikke) får du prøve så godt du kan å spore dem over på raser som er lettrente, lettstelte og som ikke trenger så mye mosjon og mat.

Lykke til!

Oi det hørtes skremmende kjent ut...ja jeg prøver å si liksom: dere kunne hatt en labrador, men der er det endel HD, den blir lett tjukk og trenger endel aktivisering både fysisk og psykisk. (det er labrador eller Golden de vurderer mest) så jeg legger litt på da med att det er mye stress der hvis de blir alene mye eller ikke får det de trenger, tygger møbler hvis de kjeder seg og dyre vet regninger pga sykdommer osv.

Blir det til att de skaffer seg en hund da så får jeg få dem med på treninger ja å hjelpe dem så godt jeg og resten av familien kan...regner med att vi blir brukt som hundepassere siden de "plutselig ville til syden eller kjøre danskebåten for å spille spill..."

Labrador eller golden er vel ikke de værste rasene for slike folk eller...?

syns det er sååå vanskelig, de fleste hunder trenger mye stimu liksom, å de jeg kommer med som kanskje kan passe er ikke pene nok....-.-

Men får håpe det går bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at det du skriver stemmer (vanskelig for en tredjepart å si noe bastant etter påstander fra et internettforum :) ) :

Jeg kjenner til mennesketypen. Null selvinnsikt, og vet selvfølgelig alltid best. Jeg hadde vært rimelig streng og sakt at de absolutt ikke burde få seg hund, fordi de ikke er ansvarlige nok eller har økonomisk grunnlag til å ha en hund. Så kan du si at HVIS de likevell skaffer seg hund, så får de ikke noe hjelp dra deg, og hvis det viser seg at bikkja ikke har det noe bra hos de så tar du lett en telefon til mattilsynet.

Jeg vet at det er ekstremt vanskelig med tanke på at dette er familie. MEN, hadde det vært meg, så hadde jeg brent broer på null komma niks til de som ikke behandler dyr bra selv om det så var mamma som var "synderen".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...