Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store sauetråden


Stine
 Share

Recommended Posts

Jeg har alltid ønska å drive en går med sau og Alpakka, men da jeg har null snøring så spør jeg her (det er alltid en eller annen som veit :lol: ) Jeg sitter og ser på et gårsbruk hvor det er plass til 220 vinterfora sauer, det er også jorde så du kan lage 340 rundballer i året. Er dette noe å "tjene" penger på? Med tjene mener jeg at gården går rundt og kanskje litt lommepenger i mnd :lol: Min kjære skal ha en jobb på si, og jeg skal være hjemme på heltid.

Hvor mye regner man å bruke på en sau i året? Og hvor stor avkasting har en sau? Jeg leser at va timeslønn er 56 kr, men det er da ikke så hakkandes gæli det da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere svoger og svigerinne driver med sau i stor skala. For å sitere de: "Vi jobber på dugnad". ;) Men de er hyggelige dyr!

EDIT: Må utdype. Selvsagt går det an at en sauegård går rundt, ellers ville ingen drevet med sau. Men veldig mange som driver med sau driver også med noe som gir en mer stabil inntekt, f.eks melkeproduksjon, kjøttfe, svin eller fjærfe. Det gir mer regelmessige innbetalinger enn sau (melk gir utbetaling en gang i mnd, gris hver tolvte uke osv). Litt av problemet med sau er at det kan være vanskelig å kombinere med annen jobb med mindre du kan ta fri i lemming, for da må man være tilstede i sauefjøset omtrent døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt" jobbing er jeg ikke redd for, og jeg er klar over at det blir mer enn bare litt :lol: Tanta og onkelen min driver stort med geit, og mormor og morfar dreiv med sau og ku tidligere, så jeg er klar over hvordan gårdslivet er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) Jeg har inntrykk av at det er ganske annerledes å drive med sau enn mange andre produksjoner fordi det er så sesongbetont. Har du melkekyr må du i fjøset to ganger om dagen hele året. Med sau har du mer intense perioder, og så lange perioder med mye mindre jobb. Men det er vel ikke akkurat den produksjonen som gir best økonomisk utbytte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sau men driver i små skala, 52 vinterfôra per dags dato ;-)

Pappa sier man regner å få 1000 kr per lam som slaktes , 220 sauer får vel ca 440 lam - 440 000. Selv om du har egen jord så koster det å legge rundball, drivstoff, såkorn, gjødsel, osv osv. Redskap og traktorer er jo også dyrt :-) Man får jo også en del tilskudd da hvis man driver med sau :-)

Tipper det er helt ok fortjeneste å drive med 220 sau men man blir nok ikke rik ;-) Og masse masse jobb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

phsssst! Du kan fikse deg noen "bonus" kostnader ved å kanskje selge skinnfeller av sau da :) (alpakka er da kjempe verdifult btw! Men en voksen søye med lam koster rundt 60 000 kr tror jeg..:S)

skinnfeller er jo skikkelig ettertraktet, noen syr sammen mange skinnfeller og lager stooore tepper av de, tegner tegninger bakpå osv.

Også kan du vaske ulla å lage garn, tove ting osv :P

Driver sau sammen med svigers og samboer + oppvokst med mange ulldotter! :)

Lykke til, det er utrolig gøy!

Litt sånn "inside tips": skal du ha rundballer burde du ha river også. det har ikke vi pga att pengene ikke strekker til, men det må snart skaffes, er nesten umulig å rive en rundball om vinteren når den har tæla! -.- Her er det også vått om sommeren så gresset blir ikke hælt tørt før det pakkes...

I lemminga når lammene er store nok og blir sluppet sammen med andre søyer og lam så burde du lage en liten "boks"/"avlukke" som kun lammene kan komme seg inn i, ha varmelampe, halm, en liten fòr krybbe med kraftfor og litt høy/runball ^^ Da får lammene ett sted de kan gå inn i hvis det blir for mye mas og andre søyer bare stanger dem rundt...pappa lagde sånne og OFTE fant vi en klynge med lam som lå sammen inni der og koste seg! :)

EDIT: Lykke til! :D:D håper det ordner seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"bonus"-kostnadene er ikke så veldig store ved å selge skinnfeller og slikt.. ting koster og det er begrenset hva man får solgt de for.. Og så kjem moms og slikt i tillegg :)

Men, å drive sauegård på den størrelsen på hobbybasis går :)

Jaa, når jeg tenker meg om nå så koster det jo å få skinnfeller osv også..så du har rett der,,,MEN å tjene på ulla funker da, hvis du vesker den og karer den kan du jo lage tråd, og tråd av VASKEKTE ull kan du få litt penger for da...men man må jo også ha interessen....:)Også lære seg å klippe sauen sjøl er jo også en bonus! xP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, når jeg tenker meg om nå så koster det jo å få skinnfeller osv også..så du har rett der,,,MEN å tjene på ulla funker da, hvis du vesker den og karer den kan du jo lage tråd, og tråd av VASKEKTE ull kan du få litt penger for da...men man må jo også ha interessen....:)Også lære seg å klippe sauen sjøl er jo også en bonus! xP

Totalt sett er det nok bedre å gjøre som de "normale" sauebøndene gjør med ulla og sender det inn til Nortura.. Er i alle fall de som henter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

220 vinterfora sauer tror jeg ikke er nok til å dekke en lønning til deg.. hvis i tillegg driftsbygningene er dårlig og du ikke har noe utstyr, ja da er det ikke nok vil jeg anta..

Det skal ikke dekke noe lønning for meg, det skal bare liksom betale seg selv hvis du skjønner :lol: (betale for lånet av gården og drifta, er det helt umulig?) som sagt så skal min samboer ha en fulltidsjobb ved siden av :)

Takk for svar alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke dekke noe lønning for meg, det skal bare liksom betale seg selv hvis du skjønner :lol: (betale for lånet av gården og drifta, er det helt umulig?) som sagt så skal min samboer ha en fulltidsjobb ved siden av :)

Takk for svar alle :)

Det vil jeg si er veldig avhengig av hvilke lån du har.. Trenger du helt nytt utstyr, driftbygninger osv., så har jeg mine tvil altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg si er veldig avhengig av hvilke lån du har.. Trenger du helt nytt utstyr, driftbygninger osv., så har jeg mine tvil altså

Driftsbygningen er ganske godt vedlikehold, og man kan få med div utstyr for en billig penge.

Tenkte jeg bare skulle høre med inovasjon Norge om hva vi kan få der, æsj, jeg har jo så lyst til det her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driftsbygningen er ganske godt vedlikehold, og man kan få med div utstyr for en billig penge.

Tenkte jeg bare skulle høre med inovasjon Norge om hva vi kan få der, æsj, jeg har jo så lyst til det her :(

Da er det jo håp da.. Sjekk ut me innovasjon Norge du, og evt andre instanser.. Så ordner det seg nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du/dere kommer nok til å få en tøff start ja...her er det 40 vinterfora søyer og vi tjener ingenting omtrent, det vi tjener blir brukt på kraftfòr, noen til å presse rundballer, en som klipper sauen, vaksiner og andre veterinær greier..så det å starte fra bunnen av uten noe utstyr er nok tøft, men stå på! :)

(Vi gjør ikke dette for penger heller akk nå da, vi er 4 pers på 40 sauer, alle 4 har jobber ved siden av, så vi bare beholder 40 + søylam 1 år til, bruker dette året på å pusse opp fjøset så satse på litt mer dyr etterhvert :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg vil si at det kommer an på mange faktorer. Det er avhengig av hvilken sauetype du ønsker, både iforhold til slaktevekt, produksjonsdyr, og ullkvalitet. Jeg har gammelnorsk spælsau. Grunnen til dette er at det er en nøysom norsk (utryddingstruet) rase, som er ursau, den har instinkter ibehold, dvs at den lammer selv, de går på utegang hele året, de dør ikke om de detter. Det er lite jobb med de, men de har ikke så stor lønnsomhet pr stk heller, da de føder som regel 1-2 lam, de har gjennomsnittelig noe lavere slaktevekt enn feks norsk hvit eller dalasau. Men de har en fantastisk flott fell, som er svært populær. Jeg selger skinn privat og kunne ha solgt mange mange flere om jeg hadde hatt tilgang på det.

Det er avhengig av om du produserer foret selv og om du må kjøpe det, hva det koster deg. Vi kjøper svært billig for av en nabo og hadde ikke klart å produsere rimeligere selv om vi hadde hatt jorda engang. Vi betaler ca 57øre pr kg for høyensilage. For 23 sau så går det ca 600kg høy pr uke dvs ca 4kg høy pr sau pr dag. Dvs for 220 sau så har du foringsutgifter på ca 550kr pr dag, det er rundt 16500kr pr mnd. Dvs en normal mnds lønn på høy, så kommer kraftfor og utstyr i tillegg, pluss driftskostnader som strøm, lys, vedlikehold etc.

Tilskuddet er avhengig av antall dyr, alder, produksjon etc. Det søkes om i januar og utebetales i juni, dvs at du må ha råd til å forskuttere for et halvt år med utgifter.

Det mest lønnsomme stammen iht til NSG sine beregninger var å ha 55-60 sau. Så kanskje dere skulle starte der og se hvordan det går først..

Vi driver i svært liten skala, har 23 vinterfora dyr i vinter, satser på å øke forsiktig til 30 vinterfora i år, om det ikke bare blir født bukkelam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Ja, det går jo absolutt ann å begynne i det "små" også utvide etterhvert som vi ser hvordan det går. Jeg har jo veldig lyst til å ha en "urnorsk" gård, med norske raser, av både kyr og sau :) Da jeg synes det er viktig å ta vare på kulturen vår. Så gammelnorsk spælsau er noe jeg vurderer sterkt ihvertfall :)

Nå blir det ikke noe av den gården jeg ville ha da, siden C ikke vil ha naboer :lol: Så vi får bare kikke videre, og jeg står på liste hos landbruks meglere og :)

Planen har vært at jeg skal ha en "sommerjobb" ja, når sauene er på beite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tusen takk for svar! Ja, det går jo absolutt ann å begynne i det "små" også utvide etterhvert som vi ser hvordan det går. Jeg har jo veldig lyst til å ha en "urnorsk" gård, med norske raser, av både kyr og sau :) Da jeg synes det er viktig å ta vare på kulturen vår. Så gammelnorsk spælsau er noe jeg vurderer sterkt ihvertfall :)

Nå blir det ikke noe av den gården jeg ville ha da, siden C ikke vil ha naboer :lol: Så vi får bare kikke videre, og jeg står på liste hos landbruks meglere og :)

Planen har vært at jeg skal ha en "sommerjobb" ja, når sauene er på beite :)

Jeg ville heller hatt vinterjobb jeg da, for om sommeren må du på tilsyn på beite, fikse gjerder, åpne vann, behandle for skader, ta deg av kopplam etc. Etter slaktinga om høsten fram til lamminga om våren er den tiden det er minst å gjøre med sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var vell klart at jeg skulle ha han som var mest lik moren sin, eller? Si hei til Lynwyr Pod, etter Pil og barnebarn av Lyn
    • Hva er det raseklubben i Finland gjør? Genetikknerden i meg har veldig lyst til å teste alt som kan testes, men avventer en stund, til jeg vet at andre helsetester er ok før eventuell avl. 
    • Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne fortelle om et problem vi hadde med hunden vår, og løsningen vi fant, i tilfelle det er nyttig for noen andre.  Hunden vår var ca 5-6 mnd da han begynte å få urolige perioder på ettermiddagen/kvelden. Han var urolig, intens og jaget halen/baken sin. Det var ikke mulig å distrahere han. Det varte kanskje 15-45 minutter hver gang, og skjedde nesten bare på kveldstid. Jeg søkte råd fra veterinær og hundeinstruktør, og prøvde "alt": mer aktivitet, mindre aktivitet, be han gå og legge seg osv. Ingenting hjalp. Ofte spiste han pels fra bakenden og halen sin, og vi fant pels i avføringen hans. Jeg vurderte muligheten for at det var analkjertlene som plaget han, men han hadde normale analkjertler på 6-månederskontroll, aket seg ikke og avføringen hans var stort sett normal. Derfor slo jeg det fra meg. Dette pågikk i noen måneder frem til vi dro til dyrlegen etter en periode med løs avføring og hun tømte kjerlene hans. De var fulle, men ikke betent, og lot seg enkelt tømme. Da vi kom hjem fra veterinæren var han utrolig intens i halejagingen sin. Enda mer intens enn vanlig, og dette var tidlig på dagen (vanligvis hadde han bare disse periodene på kvelden). Da skjønte jeg endelig at det var analkjertlene som var problemet. For en lettelse! Etter veterinærbesøket har vi brukt litt tid på å finne riktig fôr og kosttilskudd, og halejagingen og de urolige periodene er helt borte. Hunden vår får nå ca 50/50 råfor og kaldpresset tørrfor. Han får også litt "Proflax Bottoms Up" som tilskudd.  Det var fortvilende å se at hunden vår ikke hadde det bra, for det var tydelig at det var ubehagelig for han. Jeg følte virkelig at jeg googlet meg ihjel mens det sto på. Håper derfor denne posten kan være til hjelp for andre. Hvis du har opplevd det samme med din hund, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer/løsninger 😊 Og som et tilleggsspørsmål: Er det noen av deres hunder som synes det er utrolig ubehagelig å få tømt ikke-betente analkjertler? Veterinæren tømte analkjertlene igjen på 1-årskontrollen. Da var de halvfulle og ikke bentente. Han oppfører seg fint ved tømming, men begynte å jage halen/baken sin etterpå. Veterinæren ble veldig overrasket over hvordan han oppførte seg og hvor intens han ble. Hun trodde kanskje at det kom av han at han synes det var ubehagelig å ha analkjertelvæske i pelsen/rundt anus, siden hun ikke fikk vasket han godt på veterinærkontoret. Jeg tror ikke det stemmer, da vi har ekperimentert med å vaske han mer/mindre rundt anus. Jeg tror det rett og slett kommer av ubehag, kanskje han rett og slett er litt sensitiv.   
    • Drar opp denne for å se om flere har erfaringer idag. Jeg synes genetikk er spennende. Brukte nesten laboklin på Limit når vi var i herning i fjor siden de hadde stand der, men ble litt uforutsette utgifter på den turen så tok meg ikke råd der og da.  Kunne tenkt meg å teste den genetiske variasjonen på dem, men kommer til å avvente svar fra NKK på forespørselen fra NCK. Tilfelle raseklubben får til noe ala det de gjør i Finland via er det embark tro. 🤔 Kunne også tenke meg å se merle lengden på Karma bare fordi jeg er nerd. 😂 I tillegg til de typiske collie greiene på begge som MDR1, CEA, PRA osv. Har jo en god anelse via opphav, men ja spennende og nerd. 😂 
    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...