Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte til London - hjelp!


Teserere
 Share

Recommended Posts

Som tittelen sier - jeg skal flytte til London for å studere! Jeg blir der i 4 år. Minst :P

Det suser tusen tanker igjennom hodet mitt, og jeg prøver å finne ut: hva må jeg finne ut?? Jeg prøver å lage en liten liste av saker og ting jeg må undersøke:

- gjelder Aïdas forsikring i utlandet

- forsikring til meg, egen studentforsikring?

- bankkonto i London

- søke lånekassa

- finne leilighet (er det supervanskelig med hund??)

- rabiesvaksinere dyret

- har de hundemat tilsvarende V&H der?

- er det båndtvang der?

- hvilke ferger nedover tillater hund

Hva bør jeg tenke på? Er det noen av dere som har bodd/bor i UK og kan dele litt erfaring?

Jeg grugleder meg skikkelig :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så misunnelig på deg som får bo i London i 4 år.

Dette forumet burde kunne gi deg mange tips om å ha hund i London og http://www.londondogforum.co.uk/kensington-gardens-c257.html dett er definetivt min favoritt park hver gang jeg besøker London. Pleier å sitte og se på alle de lykklige hundene som leker i parken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så misunnelig på deg som får bo i London i 4 år.

Dette forumet burde kunne gi deg mange tips om å ha hund i London og http://www.londondog...rdens-c257.html dett er definetivt min favoritt park hver gang jeg besøker London. Pleier å sitte og se på alle de lykklige hundene som leker i parken :)

Super link, tusen takk!

IW har sikkert mange tips ettersom hun flyttet dit ifjor :D

Åh, da håper jeg hun skriver litt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggrisen! Har bodd i Oxford og kjenner flere i London og ellers i landet, så kan hjelpe med det vi vet evt. kan finne ut. :)

England er et veldig fint land å ha hund i, selv om jeg nok ville valgt å bo litt i utkanten om jeg skulle bodd i London. Uansett, det er mye fine naturområder og parker, og det er ingenting som heter båndtvang.

Av mat så har de råforet Nature's Menu, som jeg har skrevet om tidligere på forumet her. Det er samme prinsipp som V&H, men litt annet innhold. http://www.naturesmenu.co.uk/

Pet's at home er supermarked for dyr, og har veldig mye ok produkter. Ellers brukte jeg mye Zooplus.co.uk for å bestille på nett. Warning! Mange gode nettbutikker, amazon.co.uk inkludert, har fri frakt innenfor UK, og prisene der er jo ellers også lave. Det kan bli dyrt i lengden. :P

Du får med hund på Kielferga (må være i bilen tror jeg), evt. så er det Colorline fra Oslo til Danmark, fra Danmark er det Esbjerg - Harwich. Personlig tror jeg at jeg ville kjørt via Gøteborg, København, Tyskland, Nederland og tatt ferge fra Hook of Holland til Harwich, som tar to-tre timer eller noe sånt.

Det er nok lettere å finne bosted i London enn i Norge generelt med dyr, men det er jo vanskelig å finne noe der i det hele tatt. Har du noen preferanser på område? Kan evt. høre om kjentfolk vet om noe. Er det fra høsten?

Bankkonto kan du oppdrette først som sist. Det er veldig greit i England, ofte får du tilogmed betalt for å åpne konto i en bank, tror vi fikk £50 da vi åpnet i First Direct. Anbefaler å bruke enten den eller en annen bank som samarbeider med HSBC, da HSBC har filialer og minibanker overalt. Veldig fornøyde med First Direct ihvertfall. :)

Petforums.co.uk og dogsey.com kan gi deg svar på det meste du kan lure på om hundehold i UK. APDT er Assosiation of Pet Dog Trainers har mange gode instruktører som hovedsaklig trener positivt, men det er litt variabelt hvor positivt de trener.

ACES, Athletic Canine Enthusiast Society har jevnlige treff ikke så langt fra London, mye bullehunder og hyggelige folk. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar!

Svarer inni innleget jeg.

Heldiggrisen! Har bodd i Oxford og kjenner flere i London og ellers i landet, så kan hjelpe med det vi vet evt. kan finne ut. :)

England er et veldig fint land å ha hund i, selv om jeg nok ville valgt å bo litt i utkanten om jeg skulle bodd i London. Uansett, det er mye fine naturområder og parker, og det er ingenting som heter båndtvang.

Av mat så har de råforet Nature's Menu, som jeg har skrevet om tidligere på forumet her. Det er samme prinsipp som V&H, men litt annet innhold. http://www.naturesmenu.co.uk/

Det skal sjekkes ut!

Pet's at home er supermarked for dyr, og har veldig mye ok produkter. Ellers brukte jeg mye Zooplus.co.uk for å bestille på nett. Warning! Mange gode nettbutikker, amazon.co.uk inkludert, har fri frakt innenfor UK, og prisene der er jo ellers også lave. Det kan bli dyrt i lengden. :P

Oooh, gleder meg, supermarked for dyr liksom!

Du får med hund på Kielferga (må være i bilen tror jeg), evt. så er det Colorline fra Oslo til Danmark, fra Danmark er det Esbjerg - Harwich. Personlig tror jeg at jeg ville kjørt via Gøteborg, København, Tyskland, Nederland og tatt ferge fra Hook of Holland til Harwich, som tar to-tre timer eller noe sånt.

Det var Danmark-England jeg hadde tenkt ja, ser for meg at det blir så langt å kjøre til Nederland? Men Danmark-England tar jo eeevigheter... Hvor lufter man hunden underveis der da? Er det hundelugarer ombord? Mener å huske en artikkel om fergeferier med hund for en stund siden... Men husker jo ikke hvilke ferger det var snakk om.

Det er nok lettere å finne bosted i London enn i Norge generelt med dyr, men det er jo vanskelig å finne noe der i det hele tatt. Har du noen preferanser på område? Kan evt. høre om kjentfolk vet om noe. Er det fra høsten?

Universitetet ligger i Hendon i nord-London, så jeg tenker meg å bo derifra og nordover, altså lenger vekk fra sentrum. Bor gjerne litt landlig jeg :P Studiet starter 1 oktober. Tenker å starte letingen allerede nå, har hørt at det er rift om plassene!

Bankkonto kan du oppdrette først som sist. Det er veldig greit i England, ofte får du tilogmed betalt for å åpne konto i en bank, tror vi fikk £50 da vi åpnet i First Direct. Anbefaler å bruke enten den eller en annen bank som samarbeider med HSBC, da HSBC har filialer og minibanker overalt. Veldig fornøyde med First Direct ihvertfall. :)

Har familie som jobber i NatWest Bank, så tenker å sjekke ut denne. Men lurer litt.. Vet du om lånekassa overfører til utenlandske kontoer? Eller er det best å få det inn på min norske konto og overføre selv? Vil ikke det koste mye i gebyrer?

Petforums.co.uk og dogsey.com kan gi deg svar på det meste du kan lure på om hundehold i UK. APDT er Assosiation of Pet Dog Trainers har mange gode instruktører som hovedsaklig trener positivt, men det er litt variabelt hvor positivt de trener.

Supert! Har sjekket ut litt, og funnet ut at det florerer av klubber i London! Så blir jo vanskelig å velge :P Har jo lyst til å fortsette med agility og lydighet det borte (bortsett fra at lydighetsprogrammene i konkurranse er helt annerledes da)

ACES, Athletic Canine Enthusiast Society har jevnlige treff ikke så langt fra London, mye bullehunder og hyggelige folk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- finne leilighet (er det supervanskelig med hund??)

Jeg fikk inntrykk av at det kunne være ganske vanskelig å finne noe til leie med hund i England, ja, da jeg i vinter leste en artikkel om det i det britiske hundemagasinet Yourdog (www.yourdog.co.uk) som jeg abonnerer på. Det var artikler om folk som hadde lett i månedsvis etter et sted, og klaging på hvor få som var villige til å leie ut til hundeeiere, og hvordan fåtallet (dårlige hundeeiere) hadde ødelagt for flertallet med veloppdragne hunder osv.

Dessverre husker jeg ikke HVILKET blad det var det sto i (jeg har så mange at jeg orker ikke bla gjennom alle), ellers skulle jeg lett det frem og sett gjennom en gang til for deg. Det sto nemlig noe nevnt om et firma eller en org. som spesialiserte seg på å leie ut til hundeeiere... men husker det bare vagt og ikke hva det firmaet evt het for noe. Sorry.

Jeg googlet frasen "Rent a flat with dog London" og du kan jo surfe gjennom resultatene her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon rundt Lånekassen finner du på deres sider eller du kan ringe dem. Jeg studerer ikke her så jeg vet ikke hvor enkelt eller komplisert det er :) Men jeg vet det går an å søke opp hva slags universiteter og studier som kvalifiserer til studielån.

Det som er kjekt med å bo rett utenfor London er at det er veldig lett å komme seg inn til sentrum. F. eks her jeg bor (Sør-London) så går det tog tre-fire ganger i timen inn til London og det tar vel ca 20 minutter. Det gjør at du får mye større område å velge mellom når du skal leie.

Du må antakeligvis sende varsel om opphold i utlandet til Folkeregisteret eller flyttemelding om du har planer om å bli. Kanskje Lånekassen vet noe om det?

Du kan få deg lege her hvor som helst i nærheten av der du bor, men du må ha "proof of adress" og det kan du få når du f. eks har en strømregning å vise til med ditt navn, noe fra banken som bekrefter adressen din e.l.

Skal du jobbe må du ha national insurance number, det får du ved å kontakte Job Centre Plus, og så må du dra til det kontoret som er nærmest deg (antakeligvis i London). Du må ha med diverse dokumenter dit før du drar, så sørg for at du har alt ellers kan de ikke hjelpe deg med å skaffe deg et nummer.

Du trenger ikke søke om oppholdstillatelse eller arbeidstillatelse pga. du er norsk.

Du kan kjøpe billig telefon og simkort på vanlige store matbutikker, men hvis du vil ha telefon med abonnement må du ha med proof of adress da også :)

Vet ikke om alt dette var noe særlig til hjelp, men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at jeg får studentvisum (eller, må skaffe meg :P ) og med det kan jeg jobbe inntil 20 timer i uka. Og studiet er godkjent av lånekassen.

Jeg har allerede besøkt universitetet en gang og funnet ut hvor det er :) Det var overraskende enkelt å ta t-banen der borte!

IW: du snakker om å kjøpe telefon... Kan jeg ikke bare kjøpe et engelsk simkort til den jeg har nå? Telefonen er ikke sperret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ulåste mobiler fungerer med engelsk sim-kort. Vi brukte Pay as you go (kontantkort) da vi var der, og det fungerte greit for oss. Nå skal jo du være der litt lengre, og de har sluttet med å tillate tethering (at du kan bruke mobilen som modem til Internet for pc) på pay as you go, så det kan sikkert være lurt med et abonnement.

Jeg synes selve sim-kortene er dyre jeg (£10 normalt på pay as you go, billigere om du kjøper abo), men ringekostnader er lave. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i England. Trengte ikke visum.

Lånekassen har grei informasjon om hva de dekker i forhold til studier i utlandet. Du får to utbetalinger fra dem i året. Jeg sender dem bekreftelse på at jeg har bestått eksamenene mine en gang i året for at de skal fortsette å gi meg lån, men jeg får ikke omgjort lån til stipend før jeg er ferdig med graden min.

Jeg tok bare med meg min gamle telefon og puttet et nytt simkort i den. Ikke noe problem. Jeg har bare pay as you go fra Vodaphone(de har best dekning i området jeg bor i). Bruker ikke telefonen så mye så for meg fungerer det helt greit.

Jeg har konto hos NatWest. Bare gikk i banken og ba om å få oppdrette en konto. Det kan hende at du trenger et skriv fra universitetet for å åpne konto.

ansa.no har også litt grei info for norske studenter i utlandet.

Jeg har snart bodd her i to år, og jeg har tre år igjen. Jeg stortrives!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i England. Trengte ikke visum.

Hmm, var sikker på jeg hadde lest et sted at jeg måtte ha det jeg... Men det er kanskje bare for de utenfor EU/EØS :) Men hvordan er det å jobbe der uten visum?

Lånekassen har grei informasjon om hva de dekker i forhold til studier i utlandet. Du får to utbetalinger fra dem i året. Jeg sender dem bekreftelse på at jeg har bestått eksamenene mine en gang i året for at de skal fortsette å gi meg lån, men jeg får ikke omgjort lån til stipend før jeg er ferdig med graden min.

Ja har lest litt og funnet ut at jeg får full støtte, heldigvis :) Aha, greit med 2 utbetalinger istedet for månedlig. Tenkte uansett jeg skal ringe dem snart...

Jeg tok bare med meg min gamle telefon og puttet et nytt simkort i den. Ikke noe problem. Jeg har bare pay as you go fra Vodaphone(de har best dekning i området jeg bor i). Bruker ikke telefonen så mye så for meg fungerer det helt greit.

Jeg har konto hos NatWest. Bare gikk i banken og ba om å få oppdrette en konto. Det kan hende at du trenger et skriv fra universitetet for å åpne konto.

ansa.no har også litt grei info for norske studenter i utlandet.

Har du studentforsikring? Dekker den det man trenger? Og hvor er hunden(e) forsikret? (jeg skal ringe agria altså).

Hvor i Englad bor du? Hvordan var det å finne bosted med hund? :)

Jeg har snart bodd her i to år, og jeg har tre år igjen. Jeg stortrives!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsikring for meg selv i Gjensidige. De har en slik "student i utlandet"-pakke.

Jeg vet ikke hvordan det er med jobb og visum, for jeg har ikke jobb ved siden av studiene. Jobber heller i Norge i feriene, for lønnsnivået i England er ikke noe å skryte av. :P Men jeg trengte i hvert fall ikke visum for å studere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei du trenger ikke visum pga EØS. Så for deg er det å jobbe der som om du var engelsk. Du må få deg national insurance number, det får du via social services. Det du ha på stell for din egen del er hvor du skal være folkeregistrert og skatte til. Der er det nok av salater å tråkke i og jeg kjenner flere historier på hvordan det kan gå med konsekvenser i ettertid, verste fall kan du ende opp med å betale dobbel skatt osv.. Det jeg gjorde som bodde i London og jobbet der ( studerte ikke ) var å folkeregistrere meg og skatte dit. Da var det en egen verden og blanke ark når jeg kom hjem, ulempen med det var manglende dokumentasjon på inntekt hjemme i Norge igjen. Lønnsnivået på det jeg holdt på med var helt greit målt i engelske forhold. Du kan nesten ikke sammenlikne en timelønn her med der, betaler bl.a. halve skatten av hva du gjør her.

red: Helt OT, men kom tilfeldigvis akkurat over denne 360 view over London fra St Paul's. Sykt fett.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du trenger ikke visum pga EØS. Så for deg er det å jobbe der som om du var engelsk. Du må få deg national insurance number, det får du via social services. Det du ha på stell for din egen del er hvor du skal være folkeregistrert og skatte til. Der er det nok av salater å tråkke i og jeg kjenner flere historier på hvordan det kan gå med konsekvenser i ettertid, verste fall kan du ende opp med å betale dobbel skatt osv.. Det jeg gjorde som bodde i London og jobbet der ( studerte ikke ) var å folkeregistrere meg og skatte dit. Da var det en egen verden og blanke ark når jeg kom hjem, ulempen med det var manglende dokumentasjon på inntekt hjemme i Norge igjen. Lønnsnivået på det jeg holdt på med var helt greit målt i engelske forhold. Du kan nesten ikke sammenlikne en timelønn her med der, betaler bl.a. halve skatten av hva du gjør her.

red: Helt OT, men kom tilfeldigvis akkurat over denne 360 view over London fra St Paul's. Sykt fett.

Som student er reglene litt annerledes, da vil man være folkeregistrert i og skatte til Norge som om man bodde i Norge. Om man ikke er student derimot, så er det et makkverk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Snusken; hvordan fikk du ordnet sånn at det ble enkelt med skatt osv? Jeg sliter litt med selvangivelsen min :P

Ikke nødvendigvis noe enklere enn for andre og i mitt tilfelle som "self-employed" fant jeg det helt greit å melde flytting til UK og skatte dit som en engelsk statsborger.

Som student er reglene litt annerledes, da vil man være folkeregistrert i og skatte til Norge som om man bodde i Norge. Om man ikke er student derimot, så er det et makkverk. :P

Som jeg skrev, så studerte jeg ikke. At det er ett makkverk som du sier kan så være, pest elle kolera da. det er nok av folk som har stelt i stand ett godt makkverk med å være folkeregistrert i og skatte til Norge også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med Agria, og forsikringen gjelder IKKE når jeg skal studere i utlandet i 4 år :( Kun ved kortere ferieopphold. Så da må jeg finne noen som vil forsikre henne i England, lurer på om det blir mest lønnsomt her eller der borte? Dere som bor i England med hund - hvor har dere den forsikret?

I Agria nå betaler jeg 2600, Gjensidige kunne forsikre henne mens jeg bor i England men de skulle ha nesten 3500 :o

Du kan få deg lege her hvor som helst i nærheten av der du bor, men du må ha "proof of adress" og det kan du få når du f. eks har en strømregning å vise til med ditt navn, noe fra banken som bekrefter adressen din e.l.

Skal du jobbe må du ha national insurance number, det får du ved å kontakte Job Centre Plus, og så må du dra til det kontoret som er nærmest deg (antakeligvis i London). Du må ha med diverse dokumenter dit før du drar, så sørg for at du har alt ellers kan de ikke hjelpe deg med å skaffe deg et nummer.

Du trenger ikke søke om oppholdstillatelse eller arbeidstillatelse pga. du er norsk.

Du kan kjøpe billig telefon og simkort på vanlige store matbutikker, men hvis du vil ha telefon med abonnement må du ha med proof of adress da også :)

Vet ikke om alt dette var noe særlig til hjelp, men :P

Proof of adress, blæh :poke: Jeg vil jo fikse mye av de tingene NÅ! Og jeg har jo ikke bosted enda...

Jeg har forsikring for meg selv i Gjensidige. De har en slik "student i utlandet"-pakke.

Jeg vet ikke hvordan det er med jobb og visum, for jeg har ikke jobb ved siden av studiene. Jobber heller i Norge i feriene, for lønnsnivået i England er ikke noe å skryte av. :P Men jeg trengte i hvert fall ikke visum for å studere der.

Jeg har sjekket forsikring både i gjensidige og ansa, og tror nok jeg går for ansa, bedre betingelser og mye billigere.

Jeg håper jeg har tid til å jobbe litt der borte, fordi jeg ønsker å få med den erfaringen. Men kommer absolutt til å jobbe mye hjemme i feriene! Det aner meg at det er ganske lang sommerferie...

Professoren snakket om 12 uker på skolen (det er jo frem til jul) og 18 uker med praksis (frem til mai) hvert år, da blir det jo veeeldig lang sommerferie? Kanskje jeg misforsto noe :P

Nei du trenger ikke visum pga EØS. Så for deg er det å jobbe der som om du var engelsk. Du må få deg national insurance number, det får du via social services. Det du ha på stell for din egen del er hvor du skal være folkeregistrert og skatte til. Der er det nok av salater å tråkke i og jeg kjenner flere historier på hvordan det kan gå med konsekvenser i ettertid, verste fall kan du ende opp med å betale dobbel skatt osv.. Det jeg gjorde som bodde i London og jobbet der ( studerte ikke ) var å folkeregistrere meg og skatte dit. Da var det en egen verden og blanke ark når jeg kom hjem, ulempen med det var manglende dokumentasjon på inntekt hjemme i Norge igjen. Lønnsnivået på det jeg holdt på med var helt greit målt i engelske forhold. Du kan nesten ikke sammenlikne en timelønn her med der, betaler bl.a. halve skatten av hva du gjør her.

red: Helt OT, men kom tilfeldigvis akkurat over denne 360 view over London fra St Paul's. Sykt fett.

Hm, kanskje jeg kan sjekke med folkeregisteret hva som er lurest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden? Vet jo de hadde noe opprydding og omgjøring for litt siden, kanskje de endret kravene da? Jeg ringte og hørte ihvertfall, og selvom jeg ikke melder flytting til folkeregisteret så ville de ikke godkjenne det...

Det var fra 2009-2010, og vi endret heller ikke i folkeregisteret siden det var akkurat 12 mnd (dvs. 12 mnd og en dag i de tilfellene det var best, og 364 dager i de tilfellene det passet best :P ). Odin kom forøvrig et par uker etter oss, så han var i landet ca. 11 mnd.

Men når jeg tenker meg om så gjelder forsikringen i forhold til hvor lenge hunden oppholder seg i utlandet, tror jeg? Og isåfall så kan det vel stemme at det kan gå for under ett år, men ikke mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...