Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få en god driv i utstillingsringen?


tm100008
 Share

Recommended Posts

Jeg ser at hundesonen er så heldig at de har flust med flinke utstillere, og da slår jeg til og spør om tips! :D Tro meg, jeg trenger dem! hehe

Jeg har vært på ett par utstillinger med min hund da han var yngre, og jeg kan love dere at det ikke var framvisningen min som gjorde at vi fikk greie resultater.

Hunden er rolig (forvirret?) i ringen og han viser seg ikke, og det henger nok sammen med veldig lite ringtrening og at jeg blir skikkelig nervøs (ekkelt nervøs også) - så planen min er et lite "comeback" med en blodtrent hund i ringen!

Vi har god tid til å trene, men ikke lyst å legge i penger på utstillingskurs. Dette skal vi gjøre bare for gøy, utfordre min nervøsitet og ikkeno annet ;) Okey, pluss fine kritikker da.

Mest av alt gleder jeg meg til at vi kan suse rundt i veteranklassen senere, men før den tid så skal jeg se om jeg tør åpen klasse en gang eller to.

Hvordan får jeg en god driv i ringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene tispa våres er veldig daff i ringen og veldig jah, men girer jeg henne veldig opp før vi går inn i ringen herjer med henne og har drageleker med henne så er hun helt med.

Gjør utstilling GØY for hunden. da får du en lykklig hund i ringen og det vil å påvirke drivet :)

er du nervøs så prøv med tyggis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek, ringerfaring og en handler som er sikker på seg selv :) Lek for å få hunden opp, som IdaC sier. Ringerfaring så hun vet at når jeg skal inn i ringen så skal hun gjøre sånn og sånn. Mine vet at da skal de løpe, de skal stå osv og ser mye mindre forvirret ut ;)

Og ikke minst vær sikker på deg selv for å ikke sende miksa signaler til hunden din. Trening-trening-trening, akkurat som alt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en tur på ringtrening for at hunden skal bli trygg i en litt lik setting. Utstilling er annerledes, men de fleste hunder takler det om de går på en ringtrening med en del andre hunder.

Ellers vil jeg bare si det samme som de andre. Ha det gøy med hunden din! En ting som ofte spiller inn er hva du syns om utstilling. Syns du utstilling er gøy, syns ofte bikkjen det samme :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dårlig konstruert hund med dertil ineffektive bevegelser vil ikke få noe godt driv i ringen. En hund kan showe og vise glede i ringen uansett hvordan den er skrudd sammen (fysisk, ikke mentalt, selvfølgelig) - men for et godt driv må skjelettet gi det rette grunnlaget.

Dernest må en tenke på hva som er rasetypiske bevegelser - en pekingeser med godt driv vil vise et annet bevegelsesmønster enn en schäferhund med godt driv. Flashy bevegelser er kult nok, men strengt tatt ønsker vi jo oss rasetypiske hunder med rasetypiske bevegelser og detaljer.

Studer derfor hunder av DIN rase, og hva slags bevegelser vinnerne har.

Tren på å finne rett tempo i ringen for din hund - få noen kompetente til å kommentere for deg, eller film det for å evaluere selv. Noen trenger høy fart, andre lav fart. Under hvilket tempo har hunden korrekt haleføring, under hvilket tempo begynner fronten å veive, hvor fort må du løpe for å skjule de svake hasene, også videre. Kjenn din hunds feil og ha det som bakteppe når du tester tempo.

Dernest handler det om å gjøre det morsomt for hunden, slik at den vil vise seg og koser seg i ringen. Så må du slappe av, ha det morsomt, vise hunden under optimale forhold (rett tempo, holde avstand til hunden foran, ha den i god kondisjon), og la den vise fram sitt driv.

Å få fram en hunds driv handler mye om å legge til rette for hunden, i og med at en ikke kan tvinge fram driv på en dårlig konstruert hund. En må derfor ha en hund med potensiale for driv, og sørge for at den kan vise seg fram på best mulig vis i ringen - det er din jobb, med de forberedelser som trengs.

Lykke til! Morsomt at du vil stille hunden som veteran - jeg har en soft spot for de gamle ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må derfor ha en hund med potensiale for driv, og sørge for at den kan vise seg fram på best mulig vis i ringen - det er din jobb, med de forberedelser som trengs.

Tusen takk for fine beskrivelser, jeg kom i læremodus nå kjente jeg :)

Men altså, nå skal jeg finne utav med tempo for penest visning av monsteret mitt - men skal så hunden ligge stramt framover i utstillingslina med et godt fraspark. Jeg ser at det er bra for min hunds anatomi (og stemmer bra med det jeg har sett av de andre flinke handlerne i rasen) Noen spesifikk oppskrift og gi meg her for å fremme og trene inn akkurat det? Legger dere en kommando på det også? Per i dag går han omtrent fot i utstillingslina si, og jeg har jobba vekk kontakt (ikke ser på meg, men fremover)..

Ja, jeg skulle veldig gjerne ha gått et handler-kurs, men jeg har rett og slett ikke råd til å prioritere det nå. Men jeg har kjøpt den boken "Klikkertrening for utstillingshunden", men helt ærlig så ble det for dillete med shaping av ørespissing osv, når jeg har lyst å begynne med de litt større tingene først, slik som riktig "trekk", pen stå, iver osv. Hmm, hvis du skjønner hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp som om du hadde fanden sjøl i hælene! Seriøst, det som mangler i stor grad i riesenringen (som i ringene med andre store raser) er fart. Hundene får ikke vist seg skikkelig frem om eier ikke har kondis nok :lol:

Ja, der sier du noe. For å få frem stegene så må man opp i tempo. Vær obs på at jeg kan ta deg på ordet litt vel bokstavelig :P Vi hadde visst for mye fart på den ene utstillingen og måtte løpe noen nye runder. Med god form, gode sko, proppfull i adrenalin og 500 i puls fordi jeg var supernervøs - så kan jeg ha spurtet helt til Kina :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mitt tips - bruk forskjellig bånd til utstillings og annet - da er det lettere for hunden å "huske" hva den skal. Jeg trener lydighet med mine, allikevel så har jeg aldri hatt problemer med at hundene går å ser på meg i utstillingsringen. Jeg bruker heller aldri kommandoer utover "stå" i ringen.

Ett godt tips til å finne rett tempo for travet er å sykle med hunden - finn tempo og husk hvor bra du synes det så ut når du hadde det tempoet og finn det så når du løper. Det forutsetter selvsagt at du har springer.

Jeg synes ikke det er stilig når hundene spurter fremover i stram line - for de fleste raser medfører det at de får fronten taua opp og ser dermed ut som de peiver med fronten. Den skal ligge godt nedpå både foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...