Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er du villlig å betale?


IdaC
 Share

Recommended Posts

Nå er ikke jeg proff på noen måte, men jeg stiller ut egne hunder ofte og pleier også å stille andres (spisshunder) på etterspørsel. Jeg har ikke tatt betalt for dette, da det føles litt merkelig, men har blitt tilbudt betaling ved et par tilfeller. Jeg synes 500 føles ut som mye å ta, mens en 100-lapp blir litt puslete, da kan de like godt la være å betale. :P Så da gjør jeg det heller gratis. :lol: Men jeg får vanligvis noen bein til jentene eller en ektefølt takk, og det synes jeg er hyggelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

For venner, kjente og treningskompiser så gjør jeg det gratis eller som en rett og slett vennetjeneste da jeg iblandt trenger hjelp selv siden jeg har to hunder.

Om noen helt fremmede tok kontakt og jeg evt måtte reise på den utstillingen for å bare stille den hunden så syns jeg 500,- er en helt grei pris å ta.

Nå syns jeg det så langt er gøy å stille andre sine hunder og så lenge det ikke går utover mine egene så fortsetter jeg gjøre det gratis. Men det er hyggelig å få en liten "opmerksomhet" om man klarer gjøre det bra :)

Når jeg reise til NKK Bjerke for å hjelpe med en oppdretter gruppe så fikk jeg blomstene etter BIS oppdretter. Og når jeg stilte en annen til Nuch, på en utstilling jeg ikke stilte på selv, så fikk jeg ett par ben og godbiter til bikkjene mine. Slike ting blir jeg veldig glad for :) Dette var en tjeneste jeg gjor for noen jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt handler jeg ikke andre enn mine egne. Men skulle jeg hjulpet til så hadde jeg ikke tatt penger for det.

Jeg spurte derimot en handler hva hun tok for å ta med hunden fra Finland til Norge, stille den og fikse pelsen osv. Den turen tok hun EUR 600 for + reelle utgifter (hun har også med egne hunder). Det synes ikke jeg er så ille med tanke på at dette var jo mye mer enn å vise frem en ferdig stelt hund noen runder.

Men hadde jeg betalt dette selv?

Kanskje en og annen sjelden gang, med tanke på utenlands utstilling hvis jeg ikke hadde mulighet til å dra og virkelig ville at hunden skulle på den utstillingen.

Hadde aldri betalt så mye for å få noen til å handle hunden her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv tar ikke betalt fordi jeg synes det er gøy å stille hund + jeg får masse erfaringer selv :) har noen ganger fått penger, 500-800 kr jeg tok ikke i mot men fant de i lommen min når jeg kom hjem....

Så vil noen gi meg noe så er det greit. men synes det blir for rart å ta penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre har stilt Oscar for meg, siden jeg er så pysete hehe. Ingen har krevd penger for det. Men nå sist fikk handleren som er i familien min en diger pose med påskegodt som takk for hjelpa. Hun syns tilogmed det var for mye hehe. Ene ganga skulle oppdretter stille han for meg, men fikk motorstopp og rakk ikke frem. Jeg var så stressa hehe, men ei med sankt bernhard kom bort å sa ' kom med han så stiller jeg han' så bare opplevd snille hjelpsomme folk som ikke tenker penger oppi det. Men jeg takket sikkert hundreogførti ganger for hjelpa da :) Men var det noen som måtte hatt penger for det og jeg ikke hadde noe alternativ så hadde jeg nok betalt litt om det var en utstilling jeg virkelig ville han skulle på. Jeg må bare få tøffa meg opp og gå i ringen selv så slipper jeg tenke på sånt hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vist utallige andres hunder, og aldri krevd å få en krone for det. Det er en tjeneste man gjør for folk, og det er helt frivllig (man kan selvsagt si nei hvis man ikke vil/kan). Man synes det er veldig moro, og da synes jeg ikke man skal ta betalt for det.

Tar heller ikke betalt av venninnen min hvis jeg ser etter ungen hennes mens hun selv er i ringen, på do eller annet.. Heller ikke når man "ser etter" hundene til venner på utst.campen mens de er avgårde og handler..

Tjenester og gjentjenester - men mest fordi det er ganske moro..

Susanne

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hadde ikke følt meg komfotabel med å ikke gi NOE til en som hadde gjort det for meg, isåfall måtte det vært en jeg kjente veldig godt og som jeg kunne gjøre en tjenete for senere.

Men det betyr ikke at det nødvendigvis må være penger, kunne vært noe annet hyggelig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha betalt litt for at noen viste Symra for meg, Symra og jeg er nemlig ikke helt "venner" når vi er i ringen. Men det krever ikke bare de minuttene de er i ringen, det må brukes litt tid på å bli kjent også, og det ser jeg ikke for meg at folk har tid til på en hektisk utstillingsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer, skal jeg ikke på utstillingen selv ber jeg gjerne om å få dekket reiseutgifter. Jeg sier aldri at jeg SKAL ha penger, men jeg får ofte en slant av de som ikke stiller så mye når jeg har stilt et par ganger for dem. Varierer litt etter hvem det er og hvor mange hunder/mange ganger jeg har stilt. Har fått alt fra en hundrings til en tusenlapp.

Hjelper jeg til i oppdrettergrupper over tid får jeg ofte en blomsterbukett eller en flaske vin, og det er jo en hyggelig oppmerksomhet :) Det er tross alt ikke alltid man har planer om å bli igjen til finalene i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig. Har fått alt fra ingenting og til 1000,-. Har også fått mye gaver (mikro, blender, vin osv). Når jeg stiller venner sine hunder så vil jeg ikke ha noe, men det hender jeg drar på utstilling bare for å stille en annens hund, og da får jeg ofte lunsjpenger etc.

Ingen fasit med andre ord, men generelt vil jeg ikke ha penger eller gaver for det, og nekter stort sett å ta imot om noen ønsker å betale. Jeg gjør det jo først og fremst fordi jeg syns det er moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller andres hunder mest fordi jeg syns det er moro og ønsker å lære mer om handling, så egentlig gjør jo vi hverandre en tjeneste :ahappy:

Jeg stilte en hund for noen totalt fremmede en gang, da fikk jeg 200 kr for det. Jeg prøvde å nekte på å ta de i mot, men de insisterte.

Kristin sendte også diplom med Blondie sitt resultat på fra NKK Lillestrøm og et god jul kort etter at jeg stilte Hottie :ahappy: Det var koselig.

Jeg vet ikke hvor mye jeg hadde vært villig til å betale for at noen skulle stilt hunden min. Da vil jeg si som Snøfrost, at det måtte vært en veldig spennende utstilling jeg selv ikke kunne dratt på. I såfall hadde det nok blitt maks 1000 kr, og da måtte det ha vært en som var veldig flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per i dag har jeg ikke noen hund som er så bra at jeg vil vurdere å bruke penger på proff handler - de får få de resultatene de får på de utstillingene jeg drar. For meg er det også halve moroa å vise hunden selv, til de prestasjonene de gjør (når de gjør det bra, hehehe, så får en ta med seg de dårlige resultatene også, helt gratis).

Jeg har aldri tatt noe for å stille andres hunder, det ville vært en fornærmelse mot mang en god handler uansett om de gjør jobben gratis eller ei.

Jeg synes det er gøy å stille hund, og hjelper gjerne andre om det trengs så lenge det ikke kræsjer med egne hunder - nå som jeg har junior og åpen klasse tispe vil jeg for eksempel ikke stille berner i de klassene og i unghundklasse som utgjør en kort pause mellom egne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger helt av hvem som spør, og om det involverer pelsstell og reise. Skal jeg ha med hunder i bilen osv., så ønsker jeg at eier er med på å betale reiseutgiftene. Er det venner og godt bekjente som spør om handling tar jeg som regel ikke noe for det, men for totalt ukjente, noe som ofte involverer trening også i forkant, da har jeg fått litt for det. Synes det er vanskelig å sette en fast pris på sånne tjenester, for det avhenger så mye av hva som ligger i "oppdraget".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stilt litt for oppdretter, og det er bare gøy, så noen betaling synes jeg er unødvenig.

I min verden trenger ikke alt å koste penger liksom, stiller gjerne andres hunder om jeg har mulighet.

Kunne virkelig ikke tenke meg å leie handler, da utstilling er min hobby og jeg synes vitsen er å få resultater sammen med hundene i ringen.

Å bruke masse tid på trening og forberedelser, samt massevis av penger i reise og påmelding for at andre skal ta den morsomste delen av utstillinga er uaktuelt egentlig. :w00t:

Så langt det lar seg gjøre med opptil 4 hunder av 3 raser i ringen, så stiller jeg alle hundene selv.

Kræsjer det helt, noe det skjelden har gjort, stiller gubben opp som kriseløsning, eller min datter om hun er med.

Synes det er en grei løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke ramle meg inn å betale for at noen skal stille hunden(e) min(e). I vår gjeng er vi heldigvis ikke kommet så langt at vi ikke kan ta med hverandres hunder og stille dem uten å få betalt for det. Har selv både hatt med, og sendt egne med andre, både for utstilling og LC. Noen ganger har mine slått deres, andre ganger omvendt, og alltid er vi like blide og glade på hverandres vegne.

Å gi noen en oppmerksomhet som takk for vel utført arbeid er noe helt annet syntes jeg, det er bare hyggelig.

Jeg stiller mer enn gjerne mine hunder til disposisjon om noen har lyst gå med saluki, juniorhandlere og barn og hund har lånt mange ganger, og jeg har ved flere anledninger også meldt dem på uten egentlig i utgangspunktet å ha tenkt melde dem, fordi noen har hatt lyst vise dem. Sånn er det i min verden og den dagen det forventes betaling, ja da hopper jeg av. Og gjør det sjæl :D

Om jeg bestiller en "proff" handler er det noe annet, da kjøper jeg en tjeneste, men det vil jeg nok aldri finne på. Samme om jeg spør om noen vil reise med min hund og de egentlig ikke skal dit i utgangspunktet, da betaler jeg seff alle utgifter i den forbindelse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå kommer jeg nok aldri til å stille med Monti selv. Men har endel som har sagt de gjerne vil. Har ei som skal stille han når han er over 9 mnd, har ikke tenkt noe på betaling til henne.. Men det er en selvfølge at jeg er med på å betale bensin, bompenger, etc (hun skal også stille) og jeg kjøper nok en flaske vin feks etterpå. Men nei, ikke noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

En "proff" handler i norge har tatt 1700(!) for å stille en hund til BIR og i BIG ringen. BARE for handlinga ikke noe pelsstelle eller noe for hunden var klar tiil å ta i ringen...

De som faktisk er proffe handlere skal jo leve av dette, føre regnskap, betale skatt osv. Og da syns jeg ikke det var en urimelig pris.

Hva en ikke proff begrunner den prisen der med skulle jeg likt å høre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som faktisk er proffe handlere skal jo leve av dette, føre regnskap, betale skatt osv. Og da syns jeg ikke det var en urimelig pris.

Hva en ikke proff begrunner den prisen der med skulle jeg likt å høre :P

klarer ikke helt å dy meg, men tror du h*n fører regnskap og betaler skatt? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...