Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilvenning av kløv, vekt osv.


Recommended Posts

Har kjøpt kløv til Gåttfred og forsåvidt passer det Linus også, så han får nok også prøvd seg etter hvert.

Kjøpte fra Ruffwear, og de har begge to allerede samme sele som de er vant til å gå med.

Men hvor mye begynner man med av vekt når man skal begynne å belaste hunden litt?

Gåttfred er snaue to år, boston terrier og i underkant av 10 kg.

Linus blir seks år i år, er noe høydere og bredere og veier ca 12 kg.

Begge er fysisk aktive hunder som er vant til tur i ulendt terreng, både løs og i bånd.

Og de er begge i god kondisjon.

Noen som vet om det finnes en "mal" for dette?

Spurte veterinæren om kløv i forhold til Gåttfred, og hun mente hhan er godt musklet og gammel nok til å begynne med kløv.

Meeen jeg glemte å spurte hvor mye og hvor fort man eventuellt øker vekta.

Og jeg er ikke sikker på hvor oppdatert hun er på den fronten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min hund på ca 40 kg begynte jeg med et par kg en par tre turer bare så han fikk bli vant med kløven, så gikk jeg opp til 8 kg, men begynte med korte turer. Han har tatt det helt fint hvertfall, men antar det er litt individuelt om de synes kløven er ekkel eller ikke.

Varga fikk seg kløv nå rett etter hun kom til meg 2.5 år gammel. Hun har ikke gått med kløv før, men var i go form så hun fikk 5-6 kg i kløven med en gang (hun veier 23kg) også begynte vi bare og gå, men igjen ikke de lengste strekkene til og begynne med, 30-45 min var nok i starten, og minst en dag uten kløv før neste tur med kløv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid startet med 5-10% av kroppsvekta, litt avhengig av hundens kondisjon og muskelmasse. I tilvenningen har de gått med den vekta på vanlige lufteturer i bånd, gjerne 5 dager i uka- før de har gått med samme vekta på lengre turer i mer krevende terreng. Litt vanskelig å si noe om hvor mye du skal øke med, jeg har økt en gang i uka (etter tilvenningsperioden) til jeg har kommet opp i passende vekt. På 7 kgs hunden økte jeg vel med 100 gram i uka til jeg var oppe i det jeg anså for å være en grei belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smula fikk jo kløv nå, og det første jeg gjorde var å stappe kløven med avispapir og gå en tur med bare det slik at hun skulle bli vant til press på sidene/se hvordan hun reagerte. Så begynte jeg med risposer, totalvekt 500g inkl kløv til å begynne med (et par uker) og øker så gradvis. Hun er 14 måneder og underkant av 8 kg. Pr i dag bærer hun 900g 2-3 ganger i uka, ca en halv mil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stappe kløven med avispapir og gå en tur med bare det slik at hun skulle bli vant til press på sidene/se hvordan hun reagerte.

Jeg begynner også der. Min erfaring er at det er positivt at de får vennet seg til følelsen av kløven og ikke minst bredden de får med kløven i aller første omgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 kg? Linus er svær! :P

Ettersom de er i god form ville jeg begynt med så mye som en halvkilo jeg (etter et par turer med "tilvenningsvekt").

En 12 kg shiba er vel ikke svær vel?

Bare bittelitt stor... :w00t:

Om du ikke forveksler Hampus og Linus sånn i forbifarta da, for hampus er 10,7 kg nå noe som er en sunn og god vekt for han.

Av en eller annen grunn ender alle mine hunder i alle 3 rasene med å ende i den øvre delen av sjiktet.

De er alle sammen rundt 1 cm under maks høyde i henhold til rasens standard.

Unntatt Gåttfred har de alle sammen mye masse også, selv nå når de er i god kondisjon og i matchvekt helsemessig, om vi ser bort fra Dina da som lider litt under å bo sammen med min litt for snille mor og dermed har et kg for mye som vi jobber med.

Gåttfred er i mine øyne litt for spebygd, merker det veeeeeldig godt når vi er ute i den store verden på utstilling og han er like høy, men halvparten så bred som de andre.

Når mange av de i tillegg er feite, og Gåttfred ser ut som en toppidrettsutøver, da blir det en ganske stor forskjell...

Vil gjerne beholde den sunne atletiske kroppen hans, men samtidig bygge litt mer muskler i front.

Og da kan jo kløv og å la han trekke litt også hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...