Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK innfører minimumsbegrensning på antall påmeldte i rasen


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Jeg elsket den, en av dagens beste!

Tipper noen med småraser stoppa å tenke i noen få sekunder om de hadde glemt hvilken dag det var ;) ;) :lol:

jepp!

tok et par sekunder.

SH er en liten ustillingsrase. 10 påmeldte er mange det i min rase her til lands ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt morsom men egentlig er det ikke så utrolig dårlig idè.. I England avgjør antallet registrerte hunder hvor mange cert som skal deles ut det året - så hvorfor ikke en viss form for begrensning her også?

"Må" en rase nødvendigvis ha over 100 cert i året når det bare er 4-5 aktive utstillingshunder, liksom?

Husker at jeg i årevis var stort sett alene med mine skye terriere på enhver utstilling. Da er det jo stort sett kun økonomien som avgjør hvor raskt man kommer til f.eks. 100 BIR-rosetter...

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ikke spesielt morsom men egentlig er det ikke så utrolig dårlig idè.. I England avgjør antallet registrerte hunder hvor mange cert som skal deles ut det året - så hvorfor ikke en viss form for begrensning her også?

"Må" en rase nødvendigvis ha over 100 cert i året når det bare er 4-5 aktive utstillingshunder, liksom?

Husker at jeg i årevis var stort sett alene med mine skye terriere på enhver utstilling. Da er det jo stort sett kun økonomien som avgjør hvor raskt man kommer til f.eks. 100 BIR-rosetter...

Susanne

Jeg skjønte jo at det var en aprilspøk og klikka ikke inn på den engang - men ideen er ikke så dårlig - kanskje burde det være sånn at cert ikke deles ut med mindre det er minst 10 påmeldte i rasen. Det hadde vært kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte jo at det var en aprilspøk og klikka ikke inn på den engang - men ideen er ikke så dårlig - kanskje burde det være sånn at cert ikke deles ut med mindre det er minst 10 påmeldte i rasen. Det hadde vært kult.

Det vil jo si at feks en rase som lundehunden nesten aldri kan få cert da. Det meste vi har vært på en Nkk utstilling var på Lillestrøm i fjor og da var vi 11 stk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad vi ikke har slike regler i Norge. Jeg tror de fleste forstår at det er en viss forskjell på 10 berner-cert og 10 dunker-cert. Det hadde vært utrolig kjedelig å bruke masse penger på påmeldingsavgift og hotell, og så ikke få mulighet til å ta cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt morsom men egentlig er det ikke så utrolig dårlig idè.. I England avgjør antallet registrerte hunder hvor mange cert som skal deles ut det året - så hvorfor ikke en viss form for begrensning her også?

"Må" en rase nødvendigvis ha over 100 cert i året når det bare er 4-5 aktive utstillingshunder, liksom?

Husker at jeg i årevis var stort sett alene med mine skye terriere på enhver utstilling. Da er det jo stort sett kun økonomien som avgjør hvor raskt man kommer til f.eks. 100 BIR-rosetter...

Susanne

Det er dårlig forretningside da, å gjøre det enda vanskeligere for folk å få utstillingsresultater på en rase som allerede blir lite utstilt, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte jo at det var en aprilspøk og klikka ikke inn på den engang - men ideen er ikke så dårlig - kanskje burde det være sånn at cert ikke deles ut med mindre det er minst 10 påmeldte i rasen. Det hadde vært kult.

Det vil jo si at feks en rase som lundehunden nesten aldri kan få cert da. Det meste vi har vært på en Nkk utstilling var på Lillestrøm i fjor og da var vi 11 stk..

Hehe, arti. Men hadde dette vært reellt hadde det ikke blitt så mange utstillinger på oss nei! Er jo veldig sjeldent det er 10 greyhounder på utstillinger her i landet.

Det er jo ganske mange raser som aldri hadde fått cert dersom minimumsantallet var 10.

Selv om antallet var minst 2 av hvert kjønn så måtte jeg bare stilt ut på sentrale østland, og håpet på konkurranse av svensker (med noen unntak, for plutselig er det 15 hunder påmeldt en tilfeldig utstilling). Det er jo MANGE Siberians her i landet, men folk stiller bare ikke ut.

Fikk kanskje dra til Danmark, Tyskland osv da så er jeg fort oppe i minst 30 konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøfrost- grunnen til at få stiller ut er jo fordi relativt få av dem som har SH i Norge har utstlling som hovedinteresse? Og, som du vet, fordi mange er bruksavlet- dermed lite vits å stille for østeuropeiske dommere... jeg gidder ikke bruke 400 kr ++ for å høre at hunden min har "feil farge" (alle farger er tillatt, men på showlinjene er det lite vanlig med agouti, hvit, piebald/pinto (og en del dommere har tydeligvis ikke lest standarden godt) eller "kunne ønsket mørkere øyne".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøfrost- grunnen til at få stiller ut er jo fordi relativt få av dem som har SH i Norge har utstlling som hovedinteresse? Og, som du vet, fordi mange er bruksavlet- dermed lite vits å stille for østeuropeiske dommere... jeg gidder ikke bruke 400 kr ++ for å høre at hunden min har "feil farge" (alle farger er tillatt, men på showlinjene er det lite vanlig med agouti, hvit, piebald/pinto (og en del dommere har tydeligvis ikke lest standarden godt) eller "kunne ønsket mørkere øyne".

Jeg er klar over det Meg, men jeg synes det er oppriktig synd at brukshundene ikke vises mer frem. Når dommere aldri ser de (bortsett fra de få som på en eller annen måte ser de på privat plan) så vil de heller ikke "lære å like" de. Nordiske dommere har i alle fall et utgangspunkt hvor fine brukshunder ikke burde ha noen ulempe kontra hunder av utstillingslinjer.

Gi meg en fin brukshund (som ikke er for høy) så skal jeg vise den like mye som de andre jeg har ;)

Hva gjelder øst europeiske dommere så stiller helst ikke jeg for de heller, selv om jeg har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg skjønte jo at det var en aprilspøk og klikka ikke inn på den engang - men ideen er ikke så dårlig - kanskje burde det være sånn at cert ikke deles ut med mindre det er minst 10 påmeldte i rasen. Det hadde vært kult.

Da hadde ikke Blaze vært Nuch før hun var 5 år tror jeg ;)

Jeg syns liksom ikke antallet har så mye å si på kvaliteten på hunden som er i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja godt det ikke er slike regler! For min rases del ville cert vært umulig unntatt på kanskje Dog4All... det er stort sett bare èn eller to stabijer på utstillingene her vestpå. På østlandet er det toppen fire om gangen.

Av de til nå 100 stabijene her til lands så er det forsvinnende få som driver med utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...