Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva menes med Brukshund i dag?


Pekejeger
 Share

Recommended Posts

Hei ser mange skriver om "skikelig" brukshunder . Når det er snakk om Rottweiler og Schäfer og mange andre hunder . Men nå tenker jeg da på Schäfer og rottweiler . Hva brukes disse hundene egentlig til i dag?

Før i tiden hadde dem jo spesefikke arbeids oppgaver hvorav dem avlet til . Var jo folk som lagde disse rasene for spesefikk bruk . Hva brukees dem til i dag?

Er det sånn at folk syssel setter dem for behov og morro skyld ? som at dem lar dem dra dekk trekke ting .Kan man kalle det at man bruker hunden Da man lar den trekke seg på spark eller ski og lignende og bruker den til og lære triks og ligende . Bare litt nygjeig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukshund, da tenker jeg hunder med høyt aktivitetsnivå. Hunder som bør/må brukes, enten fysisk eller mentalt(eller begge). Hva de brukes til da kommer vel helt an på både hunderase og førers interesse. Man har jo hundekjøring, spor, lydighet, jakt, gjeting osv. Men som krutsi skriver, det er mer oppdrettet enn rasen som avgjør om det blir en brukshund eller ikke. Mange av de typiske brukshundene er nok avlet litt vekk fra sin opprinnelse på generell basis.

De som kjøper brukshunder er nok helst de som vil noe med hundeholdet sitt mer enn bare og gå tur eller sysselsette hunden litt innimellom. Det er nok helst de som vil konkurrere, eller de som flyr i fjellet mye, eller de som jakter osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tru at den opprinnelige betydninga av "brukshund" var en hund med et spesifikt arbeidsområde sammen med hundefører.

Jeg har feks shiba, en rase med et høyt aktivitetsnivå og ikke minst høy intelligens, men det er ingen brukshund, fordi den lever litt i sin egen verden og har ikke nevneverdig behov for å gjøre mennesket sitt til lags mtp lydighet og førerorientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brukshund er for meg en hund som brukes aktivt til et eller annet tjenestenyttig formål. Brukshundbegrepet er videre enn begrepet tjenestehund, som jeg i samsvar med tjenestehund.no definerer som en hund som har en eller annen spesifikk samfunnstjenlig oppgave ( http://tjenestehund.no/index.php?option=com_content&task=section&id=18&Itemid=124 ).

Brukshundraser er typiske raser avlet for tjeneste, i mitt hode, selv om dagens brukshunder kan være av flere raser enn de som blir/tradisjonelt har blitt brukt i tjeneste. Men jeg avgrenser brukshundbegrepet mot typiske selskapsraser og jakthundraser.

*phjui!*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brukshund for meg er egentlig en tjenestehund av et eller annet slag, eller en som konkurrerer i NBF, eller RIK o.l.

Helt enig.

Jeg ble litt tatt på senga rundt denne definisjonen her for ikke lenge siden, da det var en som spurte om ikke pinscheren som brukshund krevde veldig mye hele tiden? Jeg ga ikke noe godt svar tror jeg, for jeg visste ikke helt hvilken ende jeg skulle begynne i, og "problemet" var definisjonen brukshund. Jeg betrakter ikke pinscheren som brukshundrase (ref Marie sin definisjon), men forstår jo at andre kan ha en annen oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn som mange sier . Ja viss du skal ha Rottweiler eller schäfer må du bruke den til noe . Fordi det er enn ren brukshund etc.

Men da tenker jeg sånn at .Om man skal skaffe seg rottweiler er man da avhengig av og drive med noen Hundesport eller ha den i tjeneste da eller? . Jeg er rimelig sikker på at du kan være enn veldig god Rotte eier selv om man ikke driver med noe spesefikk Hundesport.

Som at man har den som kompis på tur . Bære kløv , Dra deg på spark, trene lydighet på hobby basis, og masse andre ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn som mange sier . Ja viss du skal ha Rottweiler eller schäfer må du bruke den til noe . Fordi det er enn ren brukshund etc.

Men da tenker jeg sånn at .Om man skal skaffe seg rottweiler er man da avhengig av og drive med noen Hundesport eller ha den i tjeneste da eller? . Jeg er rimelig sikker på at du kan være enn veldig god Rotte eier selv om man ikke driver med noe spesefikk Hundesport.

Som at man har den som kompis på tur . Bære kløv , Dra deg på spark, trene lydighet på hobby basis, og masse andre ting

Det er helt klart at en rottis kan ha det kjempefint med alle de aktivitetene du nevner her, og det er jo som familiehund de fleste brukshunder lever. :) Det at en hund har et historisk bruksområde eller er bærer av en genetisk pakke betyr ikke at eieren MÅ bruke den til det opprinnelige formålet, men at bikkja kommer med et sett egenskaper og instinkter en må være seg bevisst og helst være i stand til å sette i system.

Jeg jakter jo feks ikke med shibaene mine, men jeg lar dem løpe løse og jakte på ting (selvsagt når det ikke er båndtvang), og bruker dem til blodspor sånn at de fantastiske egenskapene deres kommer til sin rett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på hunder hunder som brukes i militæret, politiet, ettersøk (vilt), redning, og gjeterhunder, trekkhunder, vakthunder og jakthunder. For å bli sett på som brukshund må de være fra linjer som faktisk blir brukt til dette på høyt nivå. En jakthund fra utstillingslinjer er ikke lenger noen brukshund.

Jeg mener at hunder som brukes i konkurransesport (NBF, IPO o.l.) er skikkelige brukshunder, det er sportshunder, selv om jeg har lett for å kalle det "brukshundlinjer" hvis de blir brukt til noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg tenker når eg høre brukshund er en hund som blir brukt til noe, som f.eks militæret, politi, jakt, redning, gjeterhunder, trekkhundero.l. Eg mener det er forskjell på ordet brukshund og bruksrase. Rottweiler er f.eks en bruksrase, men eg vil ikke si det er en brukshund om den bare blir brukt til familieliv. Samme som en puddel kanskje ikke er en kjent og uttalt bruksrase, men kan være en mye bedre brukshund enn familie-rottisen. Litt keitete forklart da.

Samme som Borderen sier, så har eg også lett for å kalle konkurransesporthunder for brukshunder, men tenker vell egentlig at det er er sportshunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn som mange sier . Ja viss du skal ha Rottweiler eller schäfer må du bruke den til noe . Fordi det er enn ren brukshund etc.

Men da tenker jeg sånn at .Om man skal skaffe seg rottweiler er man da avhengig av og drive med noen Hundesport eller ha den i tjeneste da eller? . Jeg er rimelig sikker på at du kan være enn veldig god Rotte eier selv om man ikke driver med noe spesefikk Hundesport.

Som at man har den som kompis på tur . Bære kløv , Dra deg på spark, trene lydighet på hobby basis, og masse andre ting

En schefer fra utstillingslinjer er ikke noen sylskarp ultrakrevende brukshund, ei heller en rotweiler. Men du har enkelte oppdrettere som avler schefer hvertfall(og sikkert rottis også) etter brukslinjer som krever en del mere enn den gjennomsnittlige, og man MÅ ingenting, men en slik hund vil være mest fornøyd om den får brukt seg skikkelig. Hva den gjør er jo egentlig ikke så nøye, bare den får brukt seg. Men driver man aktivt med noe så er det kanskje lettere og få et system og rutine på ting. Å ha en hund avlet for bruks som en hobbyhund med litt trening her og der når det passer slik, er nok ikke noe serlig kult hverken for hund eller eier og derfor kommer nok påstandene om at den må brukes til noe.. Men det må jo ikke være tjeneste eller ipo. Men man kjøper kanskje ikke schefer eller rottis etter brukslinjer om man vil ha en kose/hobby/familiehund...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn som mange sier . Ja viss du skal ha Rottweiler eller schäfer må du bruke den til noe . Fordi det er enn ren brukshund etc.

Men da tenker jeg sånn at .Om man skal skaffe seg rottweiler er man da avhengig av og drive med noen Hundesport eller ha den i tjeneste da eller? . Jeg er rimelig sikker på at du kan være enn veldig god Rotte eier selv om man ikke driver med noe spesefikk Hundesport.

Som at man har den som kompis på tur . Bære kløv , Dra deg på spark, trene lydighet på hobby basis, og masse andre ting

Det er helt klart at en rottis kan ha det kjempefint med alle de aktivitetene du nevner her, og det er jo som familiehund de fleste brukshunder lever. :) Det at en hund har et historisk bruksområde eller er bærer av en genetisk pakke betyr ikke at eieren MÅ bruke den til det opprinnelige formålet, men at bikkja kommer med et sett egenskaper og instinkter en må være seg bevisst og helst være i stand til å sette i system.

Jeg jakter jo feks ikke med shibaene mine, men jeg lar dem løpe løse og jakte på ting (selvsagt når det ikke er båndtvang), og bruker dem til blodspor sånn at de fantastiske egenskapene deres kommer til sin rett.

Nei, du måååå ikke bruke hunden aktivt for at den skal være en happy camper. MEN! Og dette er et "men" av politisk art: Det finnes ekstremt mange hunder der ute, så skal du ikke bruke hunden aktivt bør du velge noe annet. Hvorfor? Fordi hunder som ikke blir testet for og brukt til det de er avlet for, som i tillegg blir avlet på, bidrar til å vaske ut rasens opprinnelige egenskaper. Hvilket kan (og all empiri støtter opp under dette) føre til objektivt sett en degradering av rasen innen sitt bruksområde. Det er bare å se på "alle" brukshundrasene det, så finner du beviset: linjedeling mellom showlinjer og brukslinjer. *dislike*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...