Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Litt uforklarende tittel kanskje, men greia er den at en kompis av meg skal begynne og kjøpe for av meg til scheferen sin. Han har reagert på et for tidligere med kløe, noe han forklarer med at hunden ikke tåler mye fett. Jeg innbiller meg at fett er bra og at han heller bør styre unna for høye proteininnhold, hva mener dere? Hunden har godt på happy dog nå i det siste og fungerer bra på det, men pga at han sliter med og få i for når han trenger påfyll vil han begynne og kjøpe av meg istedet. (eukanuba). De har jo et eget schefer for, men jeg klarer ikke og se spesielt store forskjeller på de forskjellige for typene, bortsett fra wild nature. Men uansett, er det vanlig at hunder reagerer på fett, eller er det oftest proteiner som er problemet?

Skrevet

Det kommer helt an på proteinkilde det. Noen hunder reagerer også på fiskefett..kanskje en ide å utrede hunden skikkelig? Evt ta en ordentlig elimineringstest?

Skrevet

Det kommer helt an på proteinkilde det. Noen hunder reagerer også på fiskefett..kanskje en ide å utrede hunden skikkelig? Evt ta en ordentlig elimineringstest?

Det hadde sikkert vært lurt, men tviler på at det kommer til og sje.. Trenger jo uansett ikke være mer allvorlig enn at det var et dritt for han gikk på før heller(aner ikke hva det var), mine reagerer på labb feks selv om de ikke er allergiske..
Skrevet

Ja, men det er jo kanskje fordi proteinkildene i Labb er dårlige? Har mer tro på det enn at den klør av protein som sådan..

Skrevet

Nå vet jeg ikke om det er prøvd fra før av, men flertallet av kundene mine med kløende schæfer (det er ikke få!) har veldig positiv effekt på vom&hundemat. Hvis han absolutt skal ha Eukanuba, mener jeg at sensitive skin er bedre enn schæfer-fòret.

Skrevet

Ja, absolutt. Jeg sier ikke at han er allergisk eller hva som ligger til grunn, for det vet jeg ikke. Jeg bare trodde at det var mer vanlig og reagere på proteiner enn fett. Så hadde jeg hadt en hund med kløe så ville jeg ikke kuttet ned på fettet(det skal vell være bra for hud og pels?). For mye protein er det vell heller ikke alle som tåler like godt(kan sikkert være flere grunner til det)

Skrevet

Jeg mener også at sensitive-variantene er best på kløe, hvis man skal holde seg til tørrfor vel og merke. De inneholder ofte færre antall proteinkilder og mer fettsyrer som styrker hud og pels.

Skrevet

Nå vet jeg ikke om det er prøvd fra før av, men flertallet av kundene mine med kløende schæfer (det er ikke få!) har veldig positiv effekt på vom&hundemat. Hvis han absolutt skal ha Eukanuba, mener jeg at sensitive skin er bedre enn schæfer-fòret.

Han kommer nok ikke til og gidde og kjøpe v&h. Har prøvd og få han på andre tanker før, men det nytter ikke...
Skrevet

Man får ikke kløe av "for mye" proteiner, fordi det ikke finnes noe som heter for mye protein. Kløe kommer heller ikke av for mye fett, fordi det er umulig å få for mye fett i et tørrfôr. Uggen mage kan hunden derimot få av mye fett/protein, spesielt i begynnelsen, fordi det krever omstilling fra høyt karboinnhold.

Kløe kommer av allergi/sensitivitet til enkeltelementer (som feks en proteinkilde), lagermidd og støv. (pollen og slikt har jo ikke direkte noe med fôret å gjøre). Schæfer er ofte sensitive til hvete, derfor går de bedre på et fôr med mye ris, feks.

Så lenge hunden ikke er utredet er det umulig å si om han reagerer på miljøet eller fôret.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...