Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen kommer !


Lilletutta
 Share

Recommended Posts

I slutten av april får vi valpen vår :) blanding av berner sennen og pyreneer! (uhells valpa)

Men lurer litt på hvordan jeg skal gjøre overgangen best for valpen? Hun er ti uker når vi får henne, siden jeg vil at hun skal være litt lengre med moren.

Vi sliter med og finne navn. Hvordan skal jeg trimme denne saken "hvor mye/lenge) altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av april får vi valpen vår :) blanding av berner sennen og pyreneer! (uhells valpa)

Men lurer litt på hvordan jeg skal gjøre overgangen best for valpen? Hun er ti uker når vi får henne, siden jeg vil at hun skal være litt lengre med moren.

Vi sliter med og finne navn. Hvordan skal jeg trimme denne saken "hvor mye/lenge) altså?

Gratulerer med valp! Du må gjerne vise fram litt bilder. ;)

For å gjøre overgangen bedre så prøver jeg å besøke valpen et noen ganger før jeg henter den. Det er for å snakke med oppdretter og følge med på hvordan de utvikler seg. Da blir den jo også kanskje litt kjent med meg. I itllegg får jeg med et teppe fra oppdretter som har liggi i valpekassa og lukter "hjemme", og mat som hunden er vant til å spise.

Hvorfor vil du at den skal være lengre med mora?

Du skal ikke trimme valpen i det hele tatt. Den "trimmer" seg selv med å leke/utforske. Du må bare passe på at den får sove i fred. ;)

Endret av :)Kine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lagt meg til, så skal se om jeg får til med det her bilde greia :)

Har lest litt på nette at det kan være veldig bra for dem, og at hundene blir mere trygge. Bor over tre timer unna, kjøre hver vei. Så er litt vanskelig for meg og besøke henne. Siden jeg har en sønn på 1 år! også skal jeg reise opp til finnmark akkurat når de er leverings klare, vil ikke begynne og dra henne med på et lite bråkete fly når jeg bare har hatt henne et par dager.

Snakker jevnlig med hun som har valpene, og får bilde oppdatteringer. Så får jo blitt litt kjent med valpen på den måten :)

Men det går bra og ha valpen med seg på gåturer, siden jeg ofte går tur med sønnen min på ettermiddagene og i helgene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lagt meg til, så skal se om jeg får til med det her bilde greia :)

Har lest litt på nette at det kan være veldig bra for dem, og at hundene blir mere trygge. Bor over tre timer unna, kjøre hver vei. Så er litt vanskelig for meg og besøke henne. Siden jeg har en sønn på 1 år! også skal jeg reise opp til finnmark akkurat når de er leverings klare, vil ikke begynne og dra henne med på et lite bråkete fly når jeg bare har hatt henne et par dager.

Snakker jevnlig med hun som har valpene, og får bilde oppdatteringer. Så får jo blitt litt kjent med valpen på den måten :)

Men det går bra og ha valpen med seg på gåturer, siden jeg ofte går tur med sønnen min på ettermiddagene og i helgene..

Ja, da skjønner jeg at det blir vanskelig å besøke. :)

Jeg ville venta litt før jeg tok med hunden på gåturer. Prøv å hold deg mest mulig hjemme/i nærområdet i begynnelsen. Pass på så det ikke blir for mye nytt for valpen. Kuma (den forrige valpen vår) var veldig trygg ute da hun kom, så vi hadde med valpen vår ut i skogen på langturer etter et par dager, men hun satt meskeparten i tida i sekk eller ble bært på armen. Dette er nesten noe du må se ann. Noen valper trenger mye lengre tid på å bli trygg enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Skal teste ut og se om æ får til :) her e det stor glædings til valpen kommer :)

Men vil jo gjøre ting på den rette måten med ho, sia ho blir stor. Må man vel også ta mere hensyn til kor mye hp brukes.

Håpe e nu og bruke ho som kløv og trekk hund :) til sønnen vår, han elske dyr og unnderholdes lett av dem.

Så har bestilt valpebøker, ei bok om sporing, ekke helt sikker på ka det går utover. Men har hørt flere som har pratet en del om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gry Løberg (en av norges fremste eksperter på hunders adferd) anbefaler å få valpen ved 8 ukers alder, og kan vise til at adferdsstudier påviser større hyppighet av adferdsproblemer ved senere levering.

I leveringsklar alder (8 uker) er valpen i et stadie som gjør den veldig mottakelig for endringer og sosialisering, jeg ville derfor hentet den ved ca 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle henta ho i uka åtte om æ kunne! Men reise bort bare et par daga etter dem e leverings klar, hun må da sitte bak i et lite wideroe fly. Trur det e litt værre før ho og først komme hit, så reise masse tima i fly til finnmarka og tilbake igjen etter ti daga.

Trur nu sjøl det vil skape mere stress og forvirring enn om jeg henter henner når ho e rundt ti uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...