Gå til innhold
Hundesonen.no

Skifte for - mer energi?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Monti er fremdeles ekstremt rolig. Nå vet jeg at bobla fremdeles kan sprekke, men han er mye roligere enn søsknene sine, etter hva de forteller. Treningsmessig er han litt bedre, blir gjerne med, men kan ikke si han er sprekkferdig av energi. På tur er han gjerne overstimulert etter 30-45 min med vanlig gange. Vi har også testet ut hva han gjør om vi holder han inne noen dager. Vel, han sover. Leker kanskje litt for seg selv, kommer opp for litt kos og sover videre. Ser ikke ut som om han bygger opp noen form for energi.

Nå får han heller ikke så mye tur enda, nettopp fordi han ikke ser ut som om han trenger det. Bør vi kanskje heller "presse" (han er jo gjerne med, men får tydelig for mye) han til lengre turer oftere? Det virker feil det også..

Vi har ikke sjekka om noe er galt med han da han egentlig bare virker som en bedagelig type. Men om det drøyer har vi fått endel tips om å ta noen blodprøver for å være sikre på at ikke noe er galt.

En annen teori er selvsagt også at vi har en småstressa Fanta i minne som var med på alt - alltid. Og med mye mer energi og liv.

Så har jeg også fått endel tilbakemeldinger på å prøve for med mer energi i - så han får litt mer å gå på. Men nå er han også bare 7 1/2 mnd, det er kanskje noe vi bør vente med? Han går på v&h valpefor nå, får ca 500 g i døgnet. Det er omtrent det han trenger for å være i ok hold (han er heller litt for rund enn litt for tynn). Det er jo ikke mye til en 27 kg tung hund i vekst heller, men det blir jo også feil om vi skal fore mer enn det han trenger for å holde en fin vekt? Bør vi evt se på for det er lite kalorier og lignende i som han kan få mer av? Kan formengden være en nøkkel her?

Trenger litt innspill, tanker og erfaringer. Nå ser jeg ikke på det som noe kjempeproblem enda, men jeg må si jeg skulle ønske vi hadde en litt mer aktiv hund som kan være med på mer uten å bli sliten/overstimulert. Det er jo nettopp derfor vi gikk for jaktversjonen.

Edit: han ligger vel kanskje på 600 g i døgnet nå, forresten.

Edit 2: jeg aner heller ikke hvilke for som evt er alternativene. Skulle det være aktuelt har jeg endel lesing foran meg. Men jeg fortsetter helst på råforing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen teori er selvsagt også at vi har en småstressa Fanta i minne som var med på alt - alltid. Og med mye mer energi og liv.

Så har jeg også fått endel tilbakemeldinger på å prøve for med mer energi i - så han får litt mer å gå på.

Nr 1 tror jeg er nøkkelen, spes med tanke på at alle sier han er så lik faren, og faren trengte vel tid på seg til å "våkne" ?

Nr 2, om du gir mer energi (kcal) så må han jo ned i mengde for å ikke bli feit? For om han forbrukte mer energi enn han får nå, så ville han jo vært for tynn, sant? Energi er forbruksvare, det som ikke brukes opp lagres som fett på hunden.

Jeg har selv to kullsøsken, og de er helt ulike i energinivå. Noe er nok tillært, og noe er genetisk, Oabba vil aldri bli like energisk og kvikk som Valpis, uansett fôring og mosjon. De har lik avknapp, men påknappen sitter lenger inn hos Oabba, og den varer ikke like lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 tror jeg er nøkkelen, spes med tanke på at alle sier han er så lik faren, og faren trengte vel tid på seg til å "våkne" ?

Nr 2, om du gir mer energi (kcal) så må han jo ned i mengde for å ikke bli feit? For om han forbrukte mer energi enn han får nå, så ville han jo vært for tynn, sant? Energi er forbruksvare, det som ikke brukes opp lagres som fett på hunden.

Jeg har selv to kullsøsken, og de er helt ulike i energinivå. Noe er nok tillært, og noe er genetisk, Oabba vil aldri bli like energisk og kvikk som Valpis, uansett fôring og mosjon. De har lik avknapp, men påknappen sitter lenger inn hos Oabba, og den varer ikke like lenge ;)

Sier alle det? :P

Men ja, jeg er enig i det du skriver. Men det er klart, så lite som han rører på seg så får han vel ikke forbrent det heller. Men vil det kunne gi han mer energi med mer mat (og derfor får han også rørt mer på seg)? Jeg kan som sagt veldig lite om dette :lol: Men jeg kjenner jeg er litt utålmdog.. Og samtidig ikke har så veldig lyst til å innse at han er en rolig fyr..

Bare slapp av du :) Det kommer seg nok! Ville ikke giddi å stressa noe med det. Hva sier oppdretter?

Jeg er lei av å slappe av :P Jeg vil ha en hund som er mer aktiv enn min venninnes bichon frisé, liksom :P Oppdretter sier de ikke har fått noen tibakemeldinger på rolige hunder før :P Men jeg har jo også mye kontakt med "bestemor" Synnøve, men det går jo mest på tips om hvordan vi skal jobbe opp energien på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier alle det? :P

Men ja, jeg er enig i det du skriver. Men det er klart, så lite som han rører på seg så får han vel ikke forbrent det heller. Men vil det kunne gi han mer energi med mer mat (og derfor får han også rørt mer på seg)? Jeg kan som sagt veldig lite om dette :lol: Men jeg kjenner jeg er litt utålmdog.. Og samtidig ikke har så veldig lyst til å innse at han er en rolig fyr..

Ja, omtrent alle kommentarene som går på likhet til foreldrene, så er det faren som nevnes; han var rolig, måtte lære å leke/jobbes opp osv osv.

Han vokser, så klart forbrenner han maten han får, ellers hadde han jo blitt tynn? Det skader ikke på noen måte å gi mer mat, annet enn risken for at han legger på seg.

Du sier han virker overstimulert om han får lang tur, hva mener du? Og har han ikke hatt bra med energi (over tid) når han lekte med kullsøsken feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med min tidligere bc tispe (!) når hun var rundt Montis alder (?), egentlig var hun litt "lat" på trening, lite engasjemang, men motoren hennes kom etter hvert. Det gjelder bare å gi dem litt tid. Han kvikner vel snart til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, omtrent alle kommentarene som går på likhet til foreldrene, så er det faren som nevnes; han var rolig, måtte lære å leke/jobbes opp osv osv.

Han vokser, så klart forbrenner han maten han får, ellers hadde han jo blitt tynn? Det skader ikke på noen måte å gi mer mat, annet enn risken for at han legger på seg.

Du sier han virker overstimulert om han får lang tur, hva mener du? Og har han ikke hatt bra med energi (over tid) når han lekte med kullsøsken feks?

Joda, men ikke så lenge :P Med overstimulert mener jeg feks at han kommer inn døra og ikke klarer å roe seg. Han får raptuser i et sett, tydelig stressa. Eller han kan begynne å bite på ting og lage "trøttelyder", han klarer tydelig ikke roe seg. Går vi kortere turer virker han mer fornøyd og legger seg til å sove når vi kommer hjem. Enkelte dager tåler han jo mer, men generelt er det ofte sånn.

Hva mener du med at han gjerne blir overstimulert av 30-45 minutters gange? Hvordan ser du at han "får tydelig for mye" etter en lengre tur?

Se over :)

Hadde samme problemet med min tidligere bc tispe (!) når hun var rundt Montis alder (?), egentlig var hun litt "lat" på trening, lite engasjemang, men motoren hennes kom etter hvert. Det gjelder bare å gi dem litt tid. Han kvikner vel snart til :)

Håper det. :) Men nå har Monti vært sånn alltid. :)

Edit: snakka med hun som har faren. Tror jeg må ha misforstått noe på veien, som hun sier slv, han ble hjernevaska på lek og fart fra dag 1, så han var relativt aktiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Joda, men ikke så lenge :P Med overstimulert mener jeg feks at han kommer inn døra og ikke klarer å roe seg. Han får raptuser i et sett, tydelig stressa. Eller han kan begynne å bite på ting og lage "trøttelyder", han klarer tydelig ikke roe seg. Går vi kortere turer virker han mer fornøyd og legger seg til å sove når vi kommer hjem. Enkelte dager tåler han jo mer, men generelt er det ofte sånn.

Se over :)

Håper det. :) Men nå har Monti vært sånn alltid. :)

Edit: snakka med hun som har faren. Tror jeg må ha misforstått noe på veien, som hun sier slv, han ble hjernevaska på lek og fart fra dag 1, så han var relativt aktiv..

Nå banner jeg sikkert skikkelig i kirka, men kanskje han trenger å lære seg å håndtere stresset etter mer aktivitet? Kanskje han trenger å lære seg å slappe av etter mer aktivitet istedenfor at dere skjermer han for det? Ikke starte med å løpe maraton med han akkurat, men øke sakte men sikkert selv om han ikke klarer å roe seg uten videre når dere kommer inn? Og så heller legge vekta på å lære han å slappe av selv om han har dratt seg opp gjennom lang tur? Kanskje dere vil pushe grensa for hva som er for mye om han får litt mer tur og kommer i bedre form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå banner jeg sikkert skikkelig i kirka, men kanskje han trenger å lære seg å håndtere stresset etter mer aktivitet? Kanskje han trenger å lære seg å slappe av etter mer aktivitet istedenfor at dere skjermer han for det? Ikke starte med å løpe maraton med han akkurat, men øke sakte men sikkert selv om han ikke klarer å roe seg uten videre når dere kommer inn? Og så heller legge vekta på å lære han å slappe av selv om han har dratt seg opp gjennom lang tur? Kanskje dere vil pushe grensa for hva som er for mye om han får litt mer tur og kommer i bedre form?

Ja, det er definitivt noe jeg har tenkt på. Og Synnøve (som har faren) nevnte nettopp det samme. Og jeg har jo ingen problemer med å kontrollere han, når han raptuser på den måten går det helt fint å be han legge seg og slappe av - og da sovner han jo. Og med mer aktivitet trenger han kanskje også mer mat? Og vil bygge opp mer energi? Definitivt verdt et forsøk. Jeg har bare generelt alltid trodd at man aldri skal presse hunden noe mer enn de gir tegn til å tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er så rolig må det da bare være deilig at han er litt i farta når han kommer hjem fra tur? Hva med å gi han en liten lydighetsøkt når han kommer hjem som begynner litt livat med fvf, apport e.l. og så avsluttes med litt rolige bli-øvelser? Høres ut som han behøver å bygge seg opp litt fysisk for å få mer energi synes jeg.

På sikt kan dere jo prøve RC 4800 høyenergi-for. Vi bruker det på Strider, men det var mest fordi at han ble så tynn på vanlig for. Da vi gikk over på det fikk Strider en energi-boost ihvertfall (ble ekstra livat, men jeg tenkte at det var nok fordi han ikke fikk nok energi i det vanlige foret sitt, slik at det var sånn han skulle være). Det foret begynte vi med i fjor sommer tror jeg da Strider var ca 10 mnd.

Nå begynner Strider å roe seg veldig (er snart 20 mnd gammel) men går fortsatt på høyenergi-foret for ikke å bli for tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er så rolig må det da bare være deilig at han er litt i farta når han kommer hjem fra tur? Hva med å gi han en liten lydighetsøkt når han kommer hjem som begynner litt livat med fvf, apport e.l. og så avsluttes med litt rolige bli-øvelser? Høres ut som han behøver å bygge seg opp litt fysisk for å få mer energi synes jeg.

På sikt kan dere jo prøve RC 4800 høyenergi-for. Vi bruker det på Strider, men det var mest fordi at han ble så tynn på vanlig for. Da vi gikk over på det fikk Strider en energi-boost ihvertfall (ble ekstra livat, men jeg tenkte at det var nok fordi han ikke fikk nok energi i det vanlige foret sitt, slik at det var sånn han skulle være). Det foret begynte vi med i fjor sommer tror jeg da Strider var ca 10 mnd.

Nå begynner Strider å roe seg veldig (er snart 20 mnd gammel) men går fortsatt på høyenergi-foret for ikke å bli for tynn.

Takk for tips. :) Han er jo sånn nettopp fordi han er overstimulert/overtrøtt. Det er jo ikke bra. Og å trene lydighet med han da kan jeg bare glemme, han er helt tom i øya og bare sliten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært redd for å ta ham på lengre turer/gitt ham mer aktivitet, selv om han får raptus osv. når han kommer hjem. Synes at det er veldig rart at en halvtimes tur skal være for mye for en ung hund. Sier meg enig med -Therese- her.

Onkel ville forøvrig gjerne også løpe rundt som en tulling da vi kom hjem fra tur da han var yngre, men må innrømme at jeg ikke tenkte noe videre over det. Han var jo ung og full i energi, så jeg så ikke noe unormalt i det. Hvis du ser ham nå der han ligger klistret til sofaen så tror jeg ikke noen vil kalle ham under/overstimulert og stresset i alle fall. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Lydighetsøkta kan jo starte som sitt og bli ellr noe halt enkelt som du vet han mestrer og strekke tiden på det. Ei lydighetsøkt kan faktisk bare være på to min også. Det er samspillet deg og hund som gjelder når det er snakk om innhold og lengde på lydighetsøkta. Og når han er tom i blikket så kanskje du får vekt han og fokusert på deg. Er det over aktivitet/sliten som gjør at han er jubel stresset glad eller er det rett og slett at han bygger seg selv opp for jippi jeg er på tur jo også blir det for mye etter ca 30min 45 min. Det kan jo hende han syntes det er gøy å gå på tur da og det er rett og slett det som tyter fram. Når jeg leste dette så minte det meg om en golden som ikke fikk turer. Jeg gikk tur med hunden og den ble så glad for det at ejg ikke fikk snudd hunden. Hvorfor jeg skulle komme på det nå vet ejg ikke det er tross alt over 20 år siden jeg gikk turen med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighetsøkta kan jo starte som sitt og bli ellr noe halt enkelt som du vet han mestrer og strekke tiden på det. Ei lydighetsøkt kan faktisk bare være på to min også. Det er samspillet deg og hund som gjelder når det er snakk om innhold og lengde på lydighetsøkta. Og når han er tom i blikket så kanskje du får vekt han og fokusert på deg. Er det over aktivitet/sliten som gjør at han er jubel stresset glad eller er det rett og slett at han bygger seg selv opp for jippi jeg er på tur jo også blir det for mye etter ca 30min 45 min. Det kan jo hende han syntes det er gøy å gå på tur da og det er rett og slett det som tyter fram. Når jeg leste dette så minte det meg om en golden som ikke fikk turer. Jeg gikk tur med hunden og den ble så glad for det at ejg ikke fikk snudd hunden. Hvorfor jeg skulle komme på det nå vet ejg ikke det er tross alt over 20 år siden jeg gikk turen med hunden.

Jeg er ikke enig i det. Jeg har jo hatt hunden i et halvt år nå og jeg ser når han er sliten og jeg ser når han er gira. Og han vil alltid være med på tur når det skjer noe, han er gladelig med på alt som skjer. Men på slutten av turene blir han gjerne daff og sliten.

Ang lydigheten så jobber vi kun korte økter med høy intensitet, mye lek, vi spiller mye på at han skal bli "avhengig" av å ville være med. Han fokuserer alltid på meg og er alltid med meg samme hva slags forstyrrelser vi har. Så det er ikke noe problem. Men han ser sliten ut, det er vanskelig å få han til å leke (og dermed blir det jo også vanskelig å få han til å trene, siden vi bruker mest lek). Får han rett og slett ikke "opp" etter tur.

Jeg ville ikke vært redd for å ta ham på lengre turer/gitt ham mer aktivitet, selv om han får raptus osv. når han kommer hjem. Synes at det er veldig rart at en halvtimes tur skal være for mye for en ung hund. Sier meg enig med -Therese- her. Onkel ville forøvrig gjerne også løpe rundt som en tulling da vi kom hjem fra tur da han var yngre, men må innrømme at jeg ikke tenkte noe videre over det. Han var jo ung og full i energi, så jeg så ikke noe unormalt i det. Hvis du ser ham nå der han ligger klistret til sofaen så tror jeg ikke noen vil kalle ham under/overstimulert og stresset i alle fall. :lol:

Takk for innspill. jeg går ut i fra at hunden heter onkel :lol: For ja. Kanskje må vi "pushe" litt for å få opp kondisjonen, energien, behovet for mer mat som igjen gir mer energi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville på generellt grunnlag(uten at jeg kjenner hunden din) skrudd opp aktivitetsnivået og også prøvd og bytta kjedlige rolige gåturer med litt mer intensivitet, løping, sykling ballkasting, ja hva som helst med mer intensitet i. Rett og slett det motsatte av roligtrening. Men da i en mengde som passer din hund selvfølgelig. jeg har aldrig opplevd forskjell i aktivitetsbehovet til mine hunder om jeg skifter for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Ja, jeg snakker om hunden. :lol:

BRA :lol:

Jeg ville på generellt grunnlag(uten at jeg kjenner hunden din) skrudd opp aktivitetsnivået og også prøvd og bytta kjedlige rolige gåturer med litt mer intensivitet, løping, sykling ballkasting, ja hva som helst med mer intensitet i. Rett og slett det motsatte av roligtrening. Men da i en mengde som passer din hund selvfølgelig. jeg har aldrig opplevd forskjell i aktivitetsbehovet til mine hunder om jeg skifter for..

Sju mnd gammel hund som skal på sykkelturer og hard trening har jeg ikke noe særlig sansen for.. Men han får jo ukentlig springe med andre hunder på tur og går som regel løs (og springer jo da endel mer enn jeg gjør, for å si det sånn). Kanskje øke på med det? Men jeg skjønner helt klart hvor du vil hen. Og jeg tenkte på en helt annen måte med en gang du sa det :lol: Det er klart vi kan prøve å få opp intensiteten på tur også, gjøre alt litt mer intensivt. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRA :lol:

Sju mnd gammel hund som skal på sykkelturer og hard trening har jeg ikke noe særlig sansen for.. Men han får jo ukentlig springe med andre hunder på tur og går som regel løs (og springer jo da endel mer enn jeg gjør, for å si det sånn). Kanskje øke på med det? Men jeg skjønner helt klart hvor du vil hen. Og jeg tenkte på en helt annen måte med en gang du sa det :lol: Det er klart vi kan prøve å få opp intensiteten på tur også, gjøre alt litt mer intensivt. Takk :)

Hard trening er jo relativt da, som jeg skrev, tilpasset din hund. Men det går fint an og bytte gåturen, med en kortere litt mer intensiv økt, og også lengre gåturer, løpeløsturer istedet for i bånd osv. Han må bli klar for og øke kapasiteten sin. Og det med stress etterpå er bare fint, de lærer fort nok og roe seg ned om man bare trener litt på det. For og bli sliten av 30-40 min gåtur høres ut som en hund med dårlig kondis for meg..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hard trening er jo relativt da, som jeg skrev, tilpasset din hund. Men det går fint an og bytte gåturen, med en kortere litt mer intensiv økt, og også lengre gåturer, løpeløsturer istedet for i bånd osv. Han må bli klar for og øke kapasiteten sin. Og det med stress etterpå er bare fint, de lærer fort nok og roe seg ned om man bare trener litt på det. For og bli sliten av 30-40 min gåtur høres ut som en hund med dårlig kondis for meg..

Uhm, nå kan jeg være på jordet. Men kroppen virker ikke spesielt sliten. Men han virker så "tom" i hodet. Klarer ikke forklare det. Som om det er nok for han, bare. Han springer jo som sagt endel med andre hunder og sånn, men noen super form i er han selvsagt ikke når han ikke får brukt seg mer, sånn blir det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, nå kan jeg være på jordet. Men kroppen virker ikke spesielt sliten. Men han virker så "tom" i hodet. Klarer ikke forklare det. Som om det er nok for han, bare. Han springer jo som sagt endel med andre hunder og sånn, men noen super form i er han selvsagt ikke når han ikke får brukt seg mer, sånn blir det jo.

Så han har fysisk kapasitet, men ikke psykisk? Da vil det neppe hjelpe med mer mat ol, iom at den mentale kapasiteten er genetisk. Den kan selvsagt trenes opp til å bli bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at han ikke har "tent" på å leke, akkuratt som det finnes bc som ikke tenner på sau før de er nesten over året. Ene bc'n jeg hadde ansvar for når jeg jobbet i Sverige (bree <3 ) så bare dumt på sauene, ikke noe interesse i det hele tatt. Først nå for noen mnd siden begynte hun å vise skikkelig interesse.

Kanskje rett og slett ikke jakt og lekeknappen hans i huet virker skikkelig enda? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg mye om hvordan Fredrik var rundt 5-7 måneder gammel. Han og ble "klar" etter 30-40 min gå tur, og eg begynnte etterhvert å bli ganske lei av å bare gå sånne kjedelige korte turer. Eg gjorde derfor som -therese- beskriver, gav han gradisv mer og mer tur, helst i et miljø hvor eg viste han ville gå lengre fordi det var interesangt som i skogen eller langs elva. I løp av et par måneder gikk vi 1 milsturer og Fredrik gikk fint hele turen og la seg til å sove med engang han kom hjem.

Eg mener Fredrik bare trengte å trene mer utholdenhet når det gjaldt båndturer, for vi også var på hundetreff en gang i uken hvor han kunne løpe i nesten en time og vi brukte og tid på og kaste ball på jordet, så tror ikke det var kondisjonen det gikk på. Vi la også inne flere turer på 2-3 timer, hvor vi tok buss hit og dit, satt og såg på unger som spilte fotball, turer i forskjellige skoger og fine turstier og lignende og han hadde aldri store vansker med å roe seg ned etter slike turer (selv om av og til måtte han løpe tulling i to sek utenfor før vi gikk inn etter tur). Nå skal det sies at på denne tiden trente vi lite lydighet, men tok gjerne en økt og trente inne forskjellige triks for gøy innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...