Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om (jobbing med) telefonsalg


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Hei, sonen.

Så, jeg er på utkikk etter jobb, og det er det faktisk ikke så mange av for tiden.

En jobb jeg fant er en telefonselger, men ikke "bare" en telefonselger, nemlig en bedriftselger slæsj møtebooker.

Så, jeg lurer på. Det er jo fortsatt telefonsalg, men blir det annerledes å være telefonselger rettet mot bedrifter? Evt hvordan?

Hva er negativt ved en slik jobb, og hva er positivt?

Hvordan blir man en god selger?

Ja, altså, dette er bare en av flere jobber jeg har søkt på, men det er denne jeg lurer på akkurat nå.

Generelle tips for hva man kan ta med seg inn i en slik jobb, eventuelt?

Thankyousomuch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg var på utkikk etter jobb engang var jeg innom en telefonselger-bedrift i Bergen som solgte noe brann-greier. Hele settingen virket veldig stressende: det satt mange på rekke og ringte opp til potensielle kunder og hver gang man hadde gjort et salg så gikk man fram og satt en strek på en tavle (den med mest i løpet av en dag fikk vel premie ellerno). Unnskyld hvis det er noen her som har det yrket og liker det, men jeg ville kalle det en drittjobb.

Jeg ventet heller litt lenger og fikk etterhvert jobb i dagligvarehandelen, de trenger jo nesten alltid folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen.. Det er jo bedriftselger. Skal jo selge til bedrifter. Det er ikke litt hyggeligere enn privatselger, engang?

Jeg mener.. Jeg er desperat.. :(

Ingen bedrifter har lyst til å gå på møtene sånne bedrifter tilbyr. De klarer seg sjøl, eller så har de egne ansatte til å undersøke slike tilbud fra deres side. Det er minst like fælt som å være vanlig selger.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare et tips - sjekk hva slags bedrift du ringer før du ringer og spør etter daglig leder, økonomiansvarlig og whatnot. Har ikke tall på hvor mange ganger det irriterte meg, som bare drev et lite enkeltmannsforetak på hobbybasis..

Det er ikke sikkert man har muligheten til å sjekke opp sånt selv, da. Enten får du automatiske ringelister, så du ikke styrer noe selv og ikke vet hvilken bedrift du ringer til før de tar telefonen. Eller så ringer du kanskje manuelt og ser firmanavnet selv, men så får du lønn basert på effektivitet og hvor mye salg du har, så du kan ikke bruke tid på å forberede deg til hver enkelt samtale fordi da får du rett og slett pisslite i lønn.

Jeg jobbet ikke som telefonselger, men som telefonintervjuer. Jeg tror det er hakket mer kurant faktisk, men jeg syns det var helt ******. Jeg mistrivdes, jeg syns det var skrekkelig kjipt å dra på jobb, og jeg var gjennomført lykkelig den dagen jeg sluttet der (etter et halvt år - da hadde jeg jobbet der lenge i deres øyne, det sier kanskje litt om miljøet på en slik arbeidsplass). Jeg ringte også en del til bedrifter, og det var overhodet ikke triveligere enn å ringe til privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen.. Det er jo bedriftselger. Skal jo selge til bedrifter. Det er ikke litt hyggeligere enn privatselger, engang?

Jeg mener.. Jeg er desperat.. :(

Resepsjonistene hos oss er drillet i å avvise alle slike salgstelefoner. Du vil treffe minst like mange som kjefter på deg som om du skulle prøvd å selge til private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, er du desperat så må du jo nesten bare ta den jobben du får. Man må jo ha noe å leve på. Men hvis du har mulighet til å finne en annen jobb så ville jeg forsøkt det først. Har ikke hatt jobb som telefonselger selv, men hører jo fra "alle" at det er en av de verste jobbene man kan ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stooor strøm av ansatte inn og ut av sånne steder. Selv om det er til bedrift er det ikke spesielt mye bedre enn til privatperson. De som tar telefonen i andre enden blir jo ringt opp av flere enn kun deg som vil booke møter med dem ;)

Du får antakeligvis salgsmål presset nedover halsen på deg, du må prestere og selge hver eneste dag. De logger hvor lenge samtalene dine varer, hvor mange samtaler i løpet av en time, hvor mange bookinger/salg osv. Alt blir registrert og målt. Du må konkurrere med de andre i teamet ditt (om du jobber i team).

Store deler av hverdagen består av negative samtaler og sure avslag. Det er min erfaring. Vil ikke anbefale telefonsalg uansett hva det er man prøver å selge eller booke inn :)

Dra heller rundt til butikker og lever CV personlig til butikksjefen med et smil om munnen! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det ikke mye positivt... Med relativt god grunn sikkert, men alikevel. Jeg hadde deltidsjobb som telefonselger i ti måneder ved siden av skolen da jeg gikk på videregående, og syntes det var helt ok. Ikke drømmejobben selvfølgelig, men har hatt verre jobber (som f.eks. vasking av kjøpesenter midt på natta).

Jeg solgte for det meste lodd for humanitære organisasjoner, men også abonnementer for barnebokklubber. Sluttet da vi gikk gradvis over til å nesten utelukkende selge betakaroten-produkter..

Folk har rett i at det er salgspress, og at det er fokus på best mulig fortjeneste på kortest mulig tid. Da går det mye på deg som person, om du klarer å være troverdig. Man må til en viss grad kunne stå inne for det man presenterer i telefonen, for de som kun har øvet inn en liten tale de leser opp i telefonen er det ikke mange som vil snakke med..

Om du vil trives eller ikke er det ingen andre enn du som vet, og du vet ikke om ikke du prøver ;) Skulle du ikke trives (enten med arbeidsoppgavene, arbeidsmåten eller miljøet generelt) så er det jo bare å slutte. Skader jo ikke å prøve!

Send inn en søknad til kommunen. Det er alltid bruk for pleiemedhjelpere, miljøarbeidere og andre på sykehjem og boliger. Mye mer givende og bedre betalt enn selgerjobb.

OI, hva slags kommune jobber du i? Min kommune har ikke engang sjans til å matche lønnen man har som selger.. Og viser det seg at man er en god selger kan man rett og slett tjene ganske godt! At det er mer givende er det derimot ingen tvil om :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tjener man typisk i timen som tlfselger da?

Det er vel som regel ingen fast timelønn, jeg jobbet på provisjon og tjente 12000 på 10 arbeidsdager (16-21, mandag til fredag). Dette er jo over 10 år siden da, jeg hadde nettopp begynt på vgs. Aner ikke hvordan det ligger an nå. Migrene og sånne jobber passer forøvrig dårlig sammen, stress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker rett og slett ikke hva jeg fikk i timelønn, men husker at det fint kunne konkurrere med venners jobber i butikker o.l. I tillegg får man jo provisjon ettersom man selger, altså tjener man mer jo bedre selger man er. Og det er jo absolutt en motivator (om man får det til vel å merke..)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være telefonselger må være den mest utakknemlige jobben noensinne. Man blir bare møtt av sure folk i andre enden, dag ut og dag inn. Noen gidder ikke være såvidt høflige engang, men kjefter på selgere i tlf.

Personlig er noe av det verste jeg vet å bli oppringt av telefonselgere. Jeg står ikke ut med dem! Hvis det er noe jeg skal ha, så går jeg og kjøper det selv på eget initiativ - jeg takker ALDRI ja til noe jeg blir påprakket over telefonen.

Det er nesten det siste jeg ville valgt å jobbe som - kan ikke tenke meg noe verre jobb enn å være enten telefonselger eller leksikonselger på gata i Oslo....! (som må drive og stoppe alle mulige uhøflige og stressa folk)

Som andre tipser deg om her; let litt lenger og finn heller en vaskejobb om så nødvendig... evt kontakte kommunen som noen sa, og hør hva de trenger av folk innen pleie-og omsorgssektoren f.eks. Eller renhold, rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Brent barn skyr ilden, og dessverre noen ganger kan man kun lære gjennom egen erfaring :) Du kan jo alltids prøve, liker du det ikke så kan du si opp. Er vel ingen som kommer til å mislike deg på forumet fordi du prøver jobben :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Brent barn skyr ilden, og dessverre noen ganger kan man kun lære gjennom egen erfaring :) Du kan jo alltids prøve, liker du det ikke så kan du si opp. Er vel ingen som kommer til å mislike deg på forumet fordi du prøver jobben :P

Jeg skjønner det, og jeg vet at "alle" advarer mot telefonselgerjobber.

Jeg er ikke engang redd for at folk skal mislike meg, det må jo folk få lov til å gjøre så mye de vil.

Men, jeg hadde håpa på flere svar/tips, og ikke så mye "finn deg en bedre jobb". Jeg ville gjort det om jeg hadde muligheten, men akkurat her og nå, så har jeg ikke det, så jeg må gjøre det beste ut av akkurat dette. Når det er sagt, så har jeg kun søkt på jobben, ikke noe annet, så jeg vet jo ikke engang om jeg får den. Den er bare den av de jobbene jeg har søkt på som det virker mest sannsynlig at jeg kanskje kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne at jeg takket ja til jobben som selger for Sector Alarm, disse som ringer på døra di og prøver å selge deg alarm. Der fikk man kun provisjon per salg, og solgte man ikke noe.. så gikk man hjem tomhendt..

Heeeldigvis hadde jeg CV'en min liggende på Finn.no, og ble oppringt der dagen før jeg faktisk måtte ha bestemt meg for at jeg sikkert ville ha jobben. Jeg valgte da å takke nei, og ta sjansen på at det nye jobbintervjuet ville gå bra (noe det gjorde).

Altså er mitt tips å ta heller til takke med noe nå, dersom du faktisk må (og penger må man jo dessverre ha for å leve uansett hva), også fortsetter du heller å se deg rundt.

Da er det store tipset å legge CV på Finn, levere CV på butikker som allerede nevnt, men også til vikar og bemanningsbyråer. Barnehager trenger noen ganger folk, det gjelder også dagligvarebutikker :) Begge de to er jobber jeg har vært borti i noen år, og kan med min erfaring anbefale de.

Til syvende og sist er det jo faktisk arbeidsmiljøet som nesten er viktigst, du kan ha drømmejobben, men kollegaer som du ikke tåler trynet på, og da ødelegger det ganske mye! -hilsen hun som endte sykmeldt pga dårlig behandling fra kollegaer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte om hvordan en sånn jobb er, og det er nok de aller flestes erfaring at de ikke trives eller føler at jobben er negativ for dem.

Hvordan man er en god telefonselger... jeg tror at om man er en naturlig selger så kan man være flink til telefonsalg. Du må klare å riste av deg fra en samtale til en annen (og det kan være lite tid, 10 sekunder f. eks). En enorm stå-på vilje trenger man, og mye godt mot. Du må kjenne produktet inn og ut, og vite hvordan du skal klare å komme deg rundt innevendinger. Samtidig har du hverken rett eller lov til å være uhøflig eller veldig påtrengende sånn at bedriften ikke får negativt rykte.

Bør også trives med salgspress og målsetninger. Klarer du å treffe disse så kan du som andre har sagt tjene bra. Noen selskaper tar deg gjennom salgskurs som kan hjelpe deg finne ut av hvordan du kan forbedre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært telefonselger - og jeg kommer aldri til å bli det heller. Av den enkle grunn at jeg hater dem. Jeg skjønner noen må tjene til livets opphold på den måten, men jeg har rett og slett møtt på så mange innpåslitne at jeg ikke klarer å være høflig mot alle lenger. Hun forrige måtte jeg skrike "JA, MEN NÅR JEG ALLEREDE ER 500,- MINUS HVER MND SÅ ER FAKTISK 300 KR MYE PENGER FOR MEG SELV OM DU IKKE MENER DET" til, da hadde jeg prøvd høflig fem ganger først. :gaah: :gaah:

Jeg ville prøvd jobben om du får den. Som nevnt her, er du flink så kan du i hvertfall tjene gode penger, så får du heller se på det som gode penger mens du er på utkikk etter noe annet.

Mitt personlige tips er allikevel som nevnt over, gå ut personlig med CV'er og en god interessesøknad. Ikke tenk helt tradisjonelt med butikker - men også barnehager, enklere sentralbord/sekretærjobber, hotell, ringevakter etc. Humanetisk forbund har jo kursledere til konfirmanter (grei betaling der altså!) f.eks om noe slikt kan passe til ditt trossyn. Ikke heltidsjobb, men fin ekstrainntekt.

Lykke til! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...