Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine sparetiltak!


Ane
 Share

Recommended Posts

- Skru av lys vi ikke bruker

- Skru av ventilasjonsanlegget når det er så varmt at vi uansett lufter mye

- Handle varer med god dato når de er på tilbud

- BSU

- Betale ned lån fort som fy :P

- Alltid ha fast trekk til sparekonto

- Egen matkonto så vi har kontroll på utgiftene

- V&H i stede for tørrfor

- Investere i vaskemaskin, tørketrommel, ol. som bruker mindre strøm

- Fryse mat som går ut på dato

- Spise rester fra middagen

- Div småtteri som blir igjen fra middager og lignende blir gjerne godbiter til trening

- Fylle bensin konsekvent på søndager

Det er de jeg kommer på i farten.. :P

Hmm, de jeg kom på i farten!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli en fin tråd! Jeg er alt for flink til å bruke penger.. luksusfellen!

Trekker alltid ledninger ut av stikkontakten på ting jeg ikke bruker, selv om det er visstnok er en liten sjanse for at jeg havner i bushen med indianere. Men det er mer grunnet strømsparing enn brannsikkerhet.

Også den gode, gamle "ikke ha på lys i rom du ikke befinner deg i".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VISSTE jeg hadde svart i en sånn tråd før :lol:

Ja, spare penger er et hett tema her inne, om enn ikke så hett som bur :lol:

Det er flott med en bevisst holdning til penger, ingen tvil om det, men det er maange ganger når folk klager over at de er blakke at jeg har lyst til å si :men du kjøpte jo ditt, eller du deltok på datt for litt siden, dumt gjort..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spare penger er et hett tema her inne, om enn ikke så hett som bur :lol:

Det er flott med en bevisst holdning til penger, ingen tvil om det, men det er maange ganger når folk klager over at de er blakke at jeg har lyst til å si :men du kjøpte jo ditt, eller du deltok på datt for litt siden, dumt gjort..

Tror du ikke man har en viss peiling på hva man har brukt pengene sine på når man har blitt blakk, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spare penger er et hett tema her inne, om enn ikke så hett som bur :lol:

Det er flott med en bevisst holdning til penger, ingen tvil om det, men det er maange ganger når folk klager over at de er blakke at jeg har lyst til å si :men du kjøpte jo ditt, eller du deltok på datt for litt siden, dumt gjort..

Sant. Man kan få klage på at man har dårlig råd om man aldri unner seg noe. Men gjør man det så handler det ikke om dårlig råd lenger, da handler det om prioriteringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye pleier folk å trekke av hver måned til sparekonto og BSU? Jeg klarer liksom aldri å putte noe innpå sparekonto. Hva hvis om atte jeg plutselig trenger de pengene? :P Så jeg har bare en masse penger tilgjengelig på konto, noe som sikkert ikke er bra, for da bruker jeg de jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye pleier folk å trekke av hver måned til sparekonto og BSU? Jeg klarer liksom aldri å putte noe innpå sparekonto. Hva hvis om atte jeg plutselig trenger de pengene? :P Så jeg har bare en masse penger tilgjengelig på konto, noe som sikkert ikke er bra, for da bruker jeg de jo.

Jeg trekker ikke noe særlig (skatter derimot en hel del som jeg får igjen i juni. Ikke alle som liker å gjøre dette, men jeg syns det er greit), men 1000kr til sparekonto (og eget til bufferkonto for hundene) og 500 til BSU. Det blir en del penger på langt sikt allikevel :) Om jeg trenger disse pengene så sperrer jeg av overføringen for den/de månedene det gjelder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan jo alltids stoppe overføringen den måneden, men jeg tenker hva om jeg trenger de i slutten av måneden, pengene er allerede gått? :P Jeg tenker nok litt for mye på det. Man kan jo bare ta penger fra sparekontoen om det er krise.

*manne seg opp til å sette penger inn på sparekonto*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan jo alltids stoppe overføringen den måneden, men jeg tenker hva om jeg trenger de i slutten av måneden, pengene er allerede gått? :P Jeg tenker nok litt for mye på det. Man kan jo bare ta penger fra sparekontoen om det er krise.

*manne seg opp til å sette penger inn på sparekonto*

Jeg kjører mellomløsning - dvs, jeg har en egen regningskonto som er brukskonto (altså har jeg ubegrenset med overføringer fra kontoen), men som jeg ikke har kort til. Når jeg får studielånet fører jeg over det jeg må betale i husleie + mobilregning + litt ekstra som går til diverse regninger jeg ikke får fast månedlig (f.eks. klubbmedlemsskap, semesteravgift osv), og i tillegg det jeg ser for meg å spare den måneden. Når jeg da får penger neste gang, fører jeg over det som er til overs på regningskontoen til sparekontoen, og fører deretter over nytt beløp fra brukskontoen til regningskontoen. Hvis jeg derimot trenger å bruke pengene jeg ser for meg å spare, er det ikke noe problem å føre over fra regningskontoen til brukskontoen - men jeg har ikke muligheten til å bruke dem impulsivt når jeg er på byen e.l.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg egen sparekonto, også har Chicka egen konto dersom det skjer noe med hun.

Jeg er kontrollfrik når det gjelder økonomi og hadde ikke klart å sove om natten dersom jeg ikke hadde hatt de to kontoene.

*Jeg slår av lysene i de rommene jeg ikke er i.

*Kjøper first price produkter hvis jeg vet at jeg liker first price i akkurat disse produktene.

*Kjøper 18egg istedefor 6egg, det er billigere og jeg passer på at datoen er god så jeg har god tid til å bruke opp eggene.

*Får mamma til å kjøpe med seg fun light saft og kjøttdeig fra Sverige, ikke fordi det er billig der, men fordi hun ikke tar penger for varene, sleip jeg??? :innocent: :innocent:

*Har internett og kabeltv inkludert i husleia.

Ellers så har jeg egentlig ikke så mye spare tiltak, jeg har helt grei økonomi tiltross for at jeg får penger fra NAV, så jeg unner både meg og hunden litt luxus både nå og da :)

Jeg får utbetalt penger hver 14dag, så jeg betaler regninger på den ene utbetalingen og husleia på den andre, da får jeg aldri purringer og purringstillegg.

Har faktisk ikke fått en purring på alle de årene jeg har bodd hjemmefra, 16år, det er jeg stolt over (kontrollfrik når det gjelder penger og regninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mellomløsning - dvs, jeg har en egen regningskonto som er brukskonto (altså har jeg ubegrenset med overføringer fra kontoen), men som jeg ikke har kort til. Når jeg får studielånet fører jeg over det jeg må betale i husleie + mobilregning + litt ekstra som går til diverse regninger jeg ikke får fast månedlig (f.eks. klubbmedlemsskap, semesteravgift osv), og i tillegg det jeg ser for meg å spare den måneden. Når jeg da får penger neste gang, fører jeg over det som er til overs på regningskontoen til sparekontoen, og fører deretter over nytt beløp fra brukskontoen til regningskontoen. Hvis jeg derimot trenger å bruke pengene jeg ser for meg å spare, er det ikke noe problem å føre over fra regningskontoen til brukskontoen - men jeg har ikke muligheten til å bruke dem impulsivt når jeg er på byen e.l.

En ting jeg lurte på, har du ingen penger på brukskonto da? Eller hvor mye har du på brukskontoen? Om du en dag glemmer mat og er et sted der du må kjøpe mat eks. Eller andre uventede utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurte på, har du ingen penger på brukskonto da? Eller hvor mye har du på brukskontoen? Om du en dag glemmer mat og er et sted der du må kjøpe mat eks. Eller andre uventede utgifter?

Joda. :) I løpet av en måned får jeg ca. 9700 kroner inn på kontoen. 3700 går til husleie, mobilregninga mi kommer på en drøy hundrelapp i måneden, også setter jeg av litt ekstra, slik at jeg beregner 4200 i mnd til husleie og andre regninger. Deretter setter jeg av rundt 2000 i sparing, litt avhengig av om jeg vet at det kommer større utgifter den måneden eller ikke. Så da har jeg igjen 3500 på brukskontoen som altså er til mat og alle andre utgifter. Hvis det blir for knapt, fører jeg over litt av det jeg egentlig skulle spare. Eller motsatt - hvis jeg får penger til overs eller jeg plutselig får noe mer inn på konto, fører jeg det over til sparekontoen. Det er slettes ikke alltid jeg klarer meg på 3500 i måneden når jeg skal inkludere alt av kjøp og utgifter, men det er greiere å ha litt lite der, for da klarer jeg å lure meg selv til å tro at jeg faktisk ikke har mer penger å bruke. ;)

Siden jeg beregner mer hver måned i regningsutgifter enn det jeg bruker, får jeg alltid litt til overs på regningskontoen. Men jeg lar en del av dette stå når jeg overfører sparepengene fra regningskontoen til sparekontoen. Det er fordi disse pengene brukes på regninger som kommer med ujevne mellomrom, så da lar jeg de heller være øremerket til regninger framfor å få dårlig samvittighet for å måtte ta av sparekontoen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg er helt med på den "lure seg seg til å tro at man har mindre penger". Har man penger på kortet som man kan bruke, så er det mye vanskeligere å la vær å bruke de. Jeg hadde nok klart meg på mye mindre penger enn det jeg gjør nå, jeg har jo klart det før når jeg tjente mindre. Men det er det å vite at jeg har jo penger :P

Ellers klarer jeg ikke å finne gode navn på kontoene :lol: Så de heter bare det som banken kaller dem for. Sparekonto er jo greit, student brukskonto er greit. Men jeg klarer ikke å komme på noe den siste skal hete, så nå heter den Brukskonto tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet liksom ikke hva jeg skal tenke når jeg leser disse svarene. Noen av dere virker å ha mye mindre å rutte med enn meg, men klarer dere likevel greit. Jeg er et økonomisk rotehue. Jeg klarer alltid å være blakk gjerne et par uker før lønn omtrent. Får bare ikke til å være forsiktig med pengene. Ser jeg noe billig hundeutstyr bare MÅ jeg ha det. Jeg kjøper kaffe på Shell, flaskevann selv om bilen er full av tomme flasker, må bare kjøpe med meg en sjokolade når jeg er på butikken osv.

Nå har jeg sluttet å røyke da for nesten en mnd siden og det bør jo merkes på budsjettet. Jeg har tross alt røkt for 2500 i mnd.

Jeg kan jo finne på å putte en regning i ei skuff fordi det ikke passer meg å få den der og da. Den kan jeg sikkert betale senere tenker jeg og vips så er den glemt. Huff, jeg er ei godt voksen dame og burde skamme meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo finne på å putte en regning i ei skuff fordi det ikke passer meg å få den der og da. Den kan jeg sikkert betale senere tenker jeg og vips så er den glemt. Huff, jeg er ei godt voksen dame og burde skamme meg!

Haha.. Samme greia gjør jeg innimellom også :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet liksom ikke hva jeg skal tenke når jeg leser disse svarene. Noen av dere virker å ha mye mindre å rutte med enn meg, men klarer dere likevel greit. Jeg er et økonomisk rotehue. Jeg klarer alltid å være blakk gjerne et par uker før lønn omtrent. Får bare ikke til å være forsiktig med pengene. Ser jeg noe billig hundeutstyr bare MÅ jeg ha det. Jeg kjøper kaffe på Shell, flaskevann selv om bilen er full av tomme flasker, må bare kjøpe med meg en sjokolade når jeg er på butikken osv.

Nå har jeg sluttet å røyke da for nesten en mnd siden og det bør jo merkes på budsjettet. Jeg har tross alt røkt for 2500 i mnd.

Jeg kan jo finne på å putte en regning i ei skuff fordi det ikke passer meg å få den der og da. Den kan jeg sikkert betale senere tenker jeg og vips så er den glemt. Huff, jeg er ei godt voksen dame og burde skamme meg!

Det første du burde gjøre er å sette opp et budsjett, hva får du inn pr mnd, og hva MÅ du ut med pr mnd. Sitt og tygg litt på det, og så samler du opp alle kvitteringene dine for en mnd, og fører de inn i budsjettet. Seriøst, når du virkelig SER hva du bruker penger på blir det lettere å kutte ned på unødvendige utgifter :) Kjenn etter litt på følelsene dine når du ser tallene, hvorfor må du bruke penger, hvorfor blir du frustrert, hvorfor føler du skam, hvorfor føler du glede? Skriv det opp, og ta det fram med jevne mellomrom, før på ekstra ting, stryk det som ikke lenger passer.

Skriv lapper til deg selv, feks på kjøleskapet: husk å fylle vannflaska. Det samme på ytterdøra: Har du husket vannflaska? Ta frem absolutt lat av hundeutstyr, hva bruker du, hva trenger du, hva kan selges? La lommeboka ligge igjen hjemme, hvorfor må du ha penger tilgjengelig hele tia? Prøv å planlegge innkjøp, hva trenger du denne uka?

Økonomi kan føles utrolig stort og vanskelig, men alle babysteps hjelper, så lenge du ønsker det selv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som handler hos norgesgruppen - skaff dere trumfkort

Samme med dere som handler hos coop

Ikke kikk på saldoen på et år - ta ut gode ekstra penger etter et år ;)

(Er du ekstra sleip gjør som meg - mamma bruker mitt trumfkort, jeg bruker hennes coop kort, siden man kan bestille ekstrakort. Ettersom hun handler for mye mer enn meg, så kommer det meg til gode :o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...