Gå til innhold
Hundesonen.no

Farlig med mat på tur?

Daniel Anthonsen
 Share

Recommended Posts

Kommer helt an på. Du kan jo bare ta hunden i bånd en liten stund før dere skal ha pause så tåler den nok helt fint og spise når dere stopper. Poenget er vell helst at man ikke skal gi mat når de er veldig oppspilt etter de har løpt osv, men la kroppen deres få roe seg først. Det gjelder jo for øvrig alle hunder ikke bare settere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes meg bekjent intet vitenskapelig belegg for at hunder får magedreining dersom de spiser mens de er på tur, eller spiser og deretter fortsetter å forflytte seg. Sjøl har jeg to ekstremt aktive hunder, og jeg gir dem mat undervies når vi er på langtur uten å ofre en tanke på magen. Det eneste jeg tenker over, er at de ikke får voldsomme mengder, så de ikke skal bli signe og treige. :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt vanlig at hundekjørere "snacker" hundene underveis i langdistanseløp. Dvs et lite men energirikt måltid.

Jeg har alltid gitt hundene mat når jeg selv har matpause. Da blir jeg jo gjerne sittende en liten stund for jeg koser meg på tur :)

Om jeg er på overnatingstur får de hovedmåltidet når vi skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes meg bekjent intet vitenskapelig belegg for at hunder får magedreining dersom de spiser mens de er på tur, eller spiser og deretter fortsetter å forflytte seg.

Det er ikke vitenskapelige belegg for noe som helst ang magedreining, dessverre, for det er så innmari mange forskjellige scenarier. Men det man VET har medvirkende årsak er stress, overfylt magesekk (enten vann eller mat), gassdannelse, fødsel, alder ( unghundsperioden og etter fylte 5), anstrengelse før/etter måltid, hevet matskål, senket matskål (rett og slett luftsluking, hunden spiser for fort) og man antar en viss arvelig disposisjon.

Felles for alle raser er at det er en overvekt av hanner som får magedreining.

Å snacke underveie er bare sunt og godt, men jeg hadde aldri gitt et fullt måltid midt inne i en langtur, det hadde de fått på kvelden istedet.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville roet hunden ned litt dersom den har vært såpass aktiv at den har høyere pustefrekvens/høyere puls enn vanlig, også gitt den mat, så ventet litt før man satt igang igjen, kanskje begrenset aktiviteten den første halvtimen så det ikke er bånn gass med en gang med nyinntatt mat i magen.

Ville ikke gitt større posjoner enn "snacking" (her kan du få tak i mat som inneholder masse næring nettopp til dette formålet), også heller gitt et godt måltid morgen og kveld når hunden er rolig.

Vi som har drevet med hest vet at man gir ikke mat til en hest som har såpass puls at den blåser i nesen, man enten rir eller leier hesten ned til den ikke blåser mer.

På denne måten kvitter musklene seg med avfallstoffer så man slipper stiv kropp og hesten er klar for mat når pulsen er såpass nede at den ikke lenger blåser i nesen.

Disse prinsippene overfører jeg også til hund når det gjelder fôring, ikke mat til en hund som kommer rett fra hard aktivitet, da er det først rolig nedtrapping, så mat og vann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke setter, men Breton som er fuglehund slik som settern

På jakt så gir vi i pauser/lunsjen en lunsjboks (kjøpes hos dyrlegen). Så får hunden middag senere på kvelden når den har roet seg.

Like viktig som mat er vann. Ikke bra om hunden spiser for mye snø. Kjøp frysetørket vom og bland ut med vann. Det gir både veske og litt næring uttover dagen.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du spør om hvordan du kan gi mat overhode på tur? Hunden løper vel ikke rundt hele døgnet på telttur? Når dere kommer fram til der dere skal sette opp teltet roer enten hunden seg ned selv, eller hvis den streifer full peising rundt fortsatt, så setter dere den i bånd en times tid før den skal få mat. Det er uansett en god ting å lære hunden å slappe av i når dere er i ro ved teltet. Skal dere på lengre turer eller jakt over mange dager vil dere vel ikke at hunden sliter seg ut av å løpe tulling rundt og jakter alene. Så før hovedmåltidene, så bør dere roe ned. La den også få ro og hvile etter maten (derfor syns jeg det er lurt å gi største måltidet på kvelden). Å gi hunden litt snack/suppe som energitilskudd i løpet av dagen kan du gjøre i en lunsjpause e.l.

Men om det er snakk om rolig gåing, så gidder ikke jeg å bry meg om hvile før og etter. Jeg pleier gi hunden min mat rett etter kveldsturen. Men om han har løpt og herja mye venter vi litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
    • Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...