Gå til innhold
Hundesonen.no

Skifter langhårshunder pels?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Hvordan skiftes en langhåret pels hund som ikke røyter? Har hunden da den samme pelsen i fjorten-femten år til en dør da? Siden den ikke detter av og røyter. På denne siden http://www.schapendo...page.asp?pid=58 står det om schapendoes at pelsen skifter ved 6 måneders alder. Nå er hunden min ni måneder men jeg har ennå ikke sett at hun røyter. Hvor blir pelsen av hvis den ikke detter av eller klippes ol. siden hunderasen ikke skal klippes eller nappes eller noe. Men den skal være rufsete og bustete. Vet dette er ett veldig dumt spørsmål da men jeg skjønte ikke helt dette med hvor pelsen blir av... :P Flaut... Eneste forskjellen i pelsen til voffsen her er at den bare blir lengre for hver måned men nå ser det ut som at pelsen ikke vokser lengre. Er det akkurat den samme pelsen og den samme hårstråene hun har nå som da hun var liten valp? Tror jeg trenger alt inn med teskje. Hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på deg selv - du røyter ikke av deg alt håret 2 ganger i året du heller? Hvis du aldri hadde blitt klippet håret på, vil det da være babyåret ditt som blir på hodet hele livet?

Nei, selv om endel raser ikke røyter på tradisjonelt vis, så mister de selvsagt hår. Disse hårene blir erstattet av nye hele tiden, og ergo vil det se ut som om den lange pelsen er tilstede hele tiden.

Bearded collie røyter heller ikke, men likevel finnes det hår både her og der i et hjem som har slike (dessverre). Men de slipper å bli sånn "nakne" som hunder som røyter bli. Jeg har aldri tenkt på det, men nå som eier av min første korthårshund så ser jeg faktisk at HUN røyter til tider. Det formelig "drysser" små-små hår av henne og man ser at pelsen blir veldig glissen. En hund fikk til og med poengtert at den var tynnpelset på forrige utstillingen - noe som selvsagt har kommet fordi den røytet. (og den VAR faktisk nærmest hårløs på visse steder på kroppen - LOL)

Men det er såklart raser med underull det synes aller best på er nedrøytet - noen kan sikkert komme med bilder her. Men jeg er veldig glad ikke beardisene gjør det - da hadde vi jo ikke kunnet stille dem på månedsvis...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...