Gå til innhold
Hundesonen.no

Om atferdsterapeuter, hundepsykologer og moderne læringsteori [utblåsning]


jlkm
 Share

  

14 stemmer

  1. 1.

    • Le?
      9
    • eller gråte?
      2
    • nei, dette er ikke noe å le av. Det er blodig alvor og et høyst reelt problem påpekt på en god og troverdig måte.
      3


Recommended Posts

Tror ikke denne har dukket opp her ennå, så jeg får ta litt ansvar.

Det er underholdende lesning, og bør for all del ikke tas som noe annet enn underholdning.

LINK

Jeg siterer;

Er disse såkalte terapeutene den største utfordringen i dagens hundehold?

Hvor utdannes disse terapeutene? I egen forretningsvirksomhet?!

Ekspertene i ny og moderne læringsteori, hva er deres skjulte agenda?

Uansett ulike treningsmetodikker og ulike kommandoord, så bør vi ha i mente vår ca

1,4 kg’s hjerne kontra hundens ca 130 gram.

Personlig vil jeg både le og gråte. Her er det noen som har misforstått veldig mye, og som har trøbbel med å skjønne det selv.

Jeg synes oppriktig synd på uerfarne og ferske hunde-/valpeeiere som havner hos disse folkene og tror de skal lære gode ting om hundehold og -trening. Eller holdninger generelt.

Og jeg beklager til vedkommende forfatter, men greiene ligger åpent tilgjengelig på nett, du får tåle det.

RED

Avstemninga er bare tøv. For moro skyld. Tull og tøys altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En "artikkel"(?) hvor man rakker så kraftig ned på noen og samtidig hyller andre opp i skyene klarer jeg ikke å ta særlig seriøst. Alt settes så himla på spissen. Det finnes middelveier, og jeg holder

En litt morsom anekdote ang Nordenstam og " gamle metoder". Han jeg trente hester hos i hele min oppvekst var også jakthund - instruktør og dommer. En hundemann av den gamle sorten. Han er nå 94 år

Kan ikke folk bare bruke tid på å VISE at "deres" metode er den beste fremfor å rakke ned på andres? Det gjelder begge veier! Dyrevelferdsloven vår setter vel egentlig grenser for bruk av hardhendt

Kan ikke folk bare bruke tid på å VISE at "deres" metode er den beste fremfor å rakke ned på andres? Det gjelder begge veier!

Dyrevelferdsloven vår setter vel egentlig grenser for bruk av hardhendt straff etc. Men bortsett fra det. VIS, ikke rakk ned...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "artikkel"(?) hvor man rakker så kraftig ned på noen og samtidig hyller andre opp i skyene klarer jeg ikke å ta særlig seriøst. Alt settes så himla på spissen. Det finnes middelveier, og jeg holder verken med Sissel Grana, Geir Nordenstam eller de som ønsker å analysere dyr i huet og rævva.

Ps, den avstemningen var ganske ubrukelig...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den var skrevet veldig "jeg mener, han sa det, hvis vi gjør sånn". Altså noe jeg kunne funnet på å skrive i min lille blogg som har 10 lesere om dagen, men ikke som et forsøk på en publisert "seriøs" artikkel. Alt for mye understreking, fet skrift osv, overdrevent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk bare bruke tid på å VISE at "deres" metode er den beste fremfor å rakke ned på andres? Det gjelder begge veier!

Dyrevelferdsloven vår setter vel egentlig grenser for bruk av hardhendt straff etc. Men bortsett fra det. VIS, ikke rakk ned...

Tja, det "bevises" da til stadighet både det ene og det andre. Man kan nå langt på ymse steder med både pisk og pølse. Personlig synes jeg det ofte blir for mye mas etter "resultater", underforstått sløyfer og pokaler, som et slags bevis for at "din metode" er den "riktige".

En "artikkel"(?) hvor man rakker så kraftig ned på noen og samtidig hyller andre opp i skyene klarer jeg ikke å ta særlig seriøst. Alt settes så himla på spissen. Det finnes middelveier, og jeg holder verken med Sissel Grana, Geir Nordenstam eller de som ønsker å analysere dyr i huet og rævva.

Ps, den avstemningen var ganske ubrukelig...

Ps, den avstemningen var langt fra særlig seriøst ment. Skal få det med.

Ellers er det spesielt imponerende synes jeg, at forfatteren greier å dosere i vei om både Sissel Grana og Gry Løberg i samme "åndedrag" som om det driver med det samme og har samme bakgrunn. Det er jo en av tidenes misforståelser.

Jeg er forsåvidt enig med deg, det blir kanksje litt mye analyse og vitenskap til tider. For den "vanlige mann i gata". Allikevel er vi helt avhengige av at noen setter seg ned og går grundig og vitenskapelig til verks for å finne ut av hvordan disse dyrene "fungerer" - slik at vi vanlige, dødelige kan få enkel og lettfattelig forståelse av hvordan dyrene våre skal og bør behandles. Problemene oppstår først når Hvermansen tror han er utlært ekspert og kan bestride vitenskap etter å ha hatt en hund eller to i eget hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dårlig skrevet at det blir helt useriøst. Hadde de skrevet den bedre og utdypet de få poengene de evt. har så kunne de laget mer furore, men dette faller på sin egen urimelighet?

Synd å se at de får hanket inn kunder via et veterinærkontor btw:

http://bydelsavisastrinda.no/-/bulletin/show/663937_hundeskole-med-helhetlig-kurstilbud?ref=mst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der, han er vel Nordenstam-elev såvidt jeg husker? Kjenner igjen argumentasjonene - eller mangel på dem rettere sagt. Skal man først rakke ned på metoder synes jeg man ihvertfall kan sette seg inn i dem først.. det hadde han ikke gjort for ca 10 år siden, og har fremdeles ikke gjort det ser jeg.

Jaja, mot tåper kjemper selv gudene forgjeves.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der, han er vel Nordenstam-elev såvidt jeg husker? Kjenner igjen argumentasjonene - eller mangel på dem rettere sagt. Skal man først rakke ned på metoder synes jeg man ihvertfall kan sette seg inn i dem først.. det hadde han ikke gjort for ca 10 år siden, og har fremdeles ikke gjort det ser jeg.

Jaja, mot tåper kjemper selv gudene forgjeves.

Det står på hundeskolens websider at begge instruktørene er Nordenstam-utdannede. Ingen sjokk, men særlig seriøst kan man jo ikke ta dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva så har det å si at vedkommende er utdannet ved Nordenstam hundeskole? Skal DET i seg selv være et kvalitetsstempel? Ingen, verken NKK-instrukterer, Canis-instruktører, Østlie-instruktører, Nordenstam-instruktører, whatever-instruktører, garanterer med sin tittel alene, noen form for utmerket kvalitet innen hundetrening. En slik tittel gir oss kun en pekepinn i retning av hvilken filosofi hundetreneren praktiserer, i grunnen ikke så mye mer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har å si Emilie at i dette tilfellet her er vedkommende helt helt nesegrus beundrer av sin mentor, tror ikke du ville finne feks en canis-instruktør som var så stor beundrer av nordenstam.. eller vise versa! Men det jeg reagerer mest på er at vedkommende ikke har satt seg inn i metodene han kritiserer. Klart man kan kritisere, men man skylder å ha saklige grunner for kritikken og ikke en haug med overtro og fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har å si Emilie at i dette tilfellet her er vedkommende helt helt nesegrus beundrer av sin mentor, tror ikke du ville finne feks en canis-instruktør som var så stor beundrer av nordenstam.. eller vise versa! Men det jeg reagerer mest på er at vedkommende ikke har satt seg inn i metodene han kritiserer. Klart man kan kritisere, men man skylder å ha saklige grunner for kritikken og ikke en haug med overtro og fordommer.

Nei, men man kan alltid finne en tulling av en inkompetent hundeinstruktør som forguder en mentor i Canis-leiren også - for eksempel. Det spiller veldig liten rolle hvem man ser opp til hvis man ikke kan diskutere, argumentere eller generelt skrive fattet og saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel er vi helt avhengige av at noen setter seg ned og går grundig og vitenskapelig til verks for å finne ut av hvordan disse dyrene "fungerer" - slik at vi vanlige, dødelige kan få enkel og lettfattelig forståelse av hvordan dyrene våre skal og bør behandles. Problemene oppstår først når Hvermansen tror han er utlært ekspert og kan bestride vitenskap etter å ha hatt en hund eller to i eget hus.

Anbefaler: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BOK240 Etikk basert på vitenskap, godt skrevet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det "bevises" da til stadighet både det ene og det andre. Man kan nå langt på ymse steder med både pisk og pølse. Personlig synes jeg det ofte blir for mye mas etter "resultater", underforstått sløyfer og pokaler, som et slags bevis for at "din metode" er den "riktige".

Ps, den avstemningen var langt fra særlig seriøst ment. Skal få det med.

Ellers er det spesielt imponerende synes jeg, at forfatteren greier å dosere i vei om både Sissel Grana og Gry Løberg i samme "åndedrag" som om det driver med det samme og har samme bakgrunn. Det er jo en av tidenes misforståelser.

Jeg er forsåvidt enig med deg, det blir kanksje litt mye analyse og vitenskap til tider. For den "vanlige mann i gata". Allikevel er vi helt avhengige av at noen setter seg ned og går grundig og vitenskapelig til verks for å finne ut av hvordan disse dyrene "fungerer" - slik at vi vanlige, dødelige kan få enkel og lettfattelig forståelse av hvordan dyrene våre skal og bør behandles. Problemene oppstår først når Hvermansen tror han er utlært ekspert og kan bestride vitenskap etter å ha hatt en hund eller to i eget hus.

Når er man ekspert innen hundetrening? etter 20 stp etologi ? Masterprogram fra utlandet innen hundetrening? Etter å ha hatt hund i 30 år uten problematferd og med resultater innen hundesport? Vitenskapen sier jo så mangt- man kan finne litteratur som støtter sitt syn uansett hva slags syn man har (satt på spissen). "holdet" i forskningen varier jo da. Men det må man jo ha litt forkunnskaper for å kunne se.

Artikkelen man linker til i startinnlegget er virkelig ikke til å ta seriøst. Som du sier, de nevner sissel grana og løberg i samme åndedrag. Det virker ikke som de egentlig har forstått hva de egentlig snakker om da...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Her er en artikkel skrevet av Nordenstam. Jeg fant den langt mer intressant, mest pga sin manglende faglige begrunnelse og sin enkle stigmatisering.

Forøvrig finner jeg det svært intressant at Nordenstam påstår: " Ingen i Norge har de siste 90 år trent sine hunder basert på ubehag eller frykt." Da kjenner jeg desverre til flere hundemiljøer enn Geir Nordenstam..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel skrevet av Nordenstam. Jeg fant den langt mer intressant, mest pga sin manglende faglige begrunnelse og sin enkle stigmatisering.

Forøvrig finner jeg det svært intressant at Nordenstam påstår: " Ingen i Norge har de siste 90 år trent sine hunder basert på ubehag eller frykt." Da kjenner jeg desverre til flere hundemiljøer enn Geir Nordenstam..

Dette var jo bare trist.

Nå er nok jeg en av de "unge, villfarne" menneskene som ikke har noe med hundekultur å gjøre, men flere av mine læremestre har da minst like mange år på baken som Nordenstam. Og maken til nedrakking og som du sier, stigmatisering, har jeg ikke sett mye til. Jeg får litt lyst til å shape Odin til å hoppe gjennom en ring i brann. Men bare litt. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin artikkel av Nordenstam ! Mannen har helt rett i sine synspunkter. Imidlertid tror jeg at pendelen svinger tilbake. Dette fordi fornuftige mennesker ser galskapen i den "positive" hundetrenden. Det er bare så synd at alt for mange hunder ofres på galskapens alter før folk tar til vettet. Se f eks kommentarene i forbindelse med artikklene til Nordby på Hund og Fritid siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin artikkel av Nordenstam ! Mannen har helt rett i sine synspunkter. Imidlertid tror jeg at pendelen svinger tilbake. Dette fordi fornuftige mennesker ser galskapen i den "positive" hundetrenden. Det er bare så synd at alt for mange hunder ofres på galskapens alter før folk tar til vettet. Se f eks kommentarene i forbindelse med artikklene til Nordby på Hund og Fritid siden.

Mener du virkelig at ingen under 50 år er en del av og med på å skape norsk hundekultur? At ingen hundeskoler bruker tvang og aversjon i undervirningen? At man ikke kan lære en hund både hverdagslydighet og hoppe gjennom brennende ringer ved hjelp av belønningsbasert innlæring? Skjønner virkelig hverken du eller Nordenstam at det er forskjell på bruk av læringsteori og strukturert trening ved hjelp av belønning og godbiter, og det å overfore hunden med pølse og biff i håp om at den skal like eieren godt nok til at den oppfører seg pent?

At ingen er gode nok til å trene en hund ordentlig med riktig timing på godbitene? Neivel, men med straff så blir man så mye bedre med timingen? Eller ros, om det er det man bruker?

Bedre med ti pølsebiter foran snuten enn et rykk i nakken, spør du meg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kjempefin artikkel av Nordenstam ! Mannen har helt rett i sine synspunkter. Imidlertid tror jeg at pendelen svinger tilbake. Dette fordi fornuftige mennesker ser galskapen i den "positive" hundetrenden. Det er bare så synd at alt for mange hunder ofres på galskapens alter før folk tar til vettet. Se f eks kommentarene i forbindelse med artikklene til Nordby på Hund og Fritid siden.

Jeg vil veldig gjerne at du definerer hva du mener med "galskapen". Jeg forstår ikke hva du snakker om, når du på den ene siden syns at Nordenstam har helt rett og på den andre siden referer til Vegard Nordby. De er meg bekjent ikke av samme oppfatning når det kommer til treningsmetodikk eller metodevalg?

Jeg trener tradisjonelt og har mange klikkertrenere som kurselever. Jeg ser ingen motsetningsforhold i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at ingen under 50 år er en del av og med på å skape norsk hundekultur? At ingen hundeskoler bruker tvang og aversjon i undervirningen? At man ikke kan lære en hund både hverdagslydighet og hoppe gjennom brennende ringer ved hjelp av belønningsbasert innlæring? Skjønner virkelig hverken du eller Nordenstam at det er forskjell på bruk av læringsteori og strukturert trening ved hjelp av belønning og godbiter, og det å overfore hunden med pølse og biff i håp om at den skal like eieren godt nok til at den oppfører seg pent?

At ingen er gode nok til å trene en hund ordentlig med riktig timing på godbitene? Neivel, men med straff så blir man så mye bedre med timingen? Eller ros, om det er det man bruker?

Bedre med ti pølsebiter foran snuten enn et rykk i nakken, spør du meg...

Du har ikke forstått selve budskapet i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil veldig gjerne at du definerer hva du mener med "galskapen". Jeg forstår ikke hva du snakker om, når du på den ene siden syns at Nordenstam har helt rett og på den andre siden referer til Vegard Nordby. De er meg bekjent ikke av samme oppfatning når det kommer til treningsmetodikk eller metodevalg?

Jeg trener tradisjonelt og har mange klikkertrenere som kurselever. Jeg ser ingen motsetningsforhold i det.

Galskapen består i å behandle hunden som sin lille baby. Man setter ikke grenser, og klarer ikke å korrigere den lille søte babyen. Kort fortalt. Artikkelen til Nordby er veldig god fordi han peker på noe som bør være en selvfølgelighet, men som dessverre er fraværende i manges hundehold. Dette synes jeg at Nordby redegjør for på en meget god måte.

Selv om N og N sikkert vil være uenig i en del metodikk osv. så ser begge to nødvendigheten av å korrigere. Nordenstam vektlegger også i meget sterk grad nødvendigheten av, og nytten i å bruke belønning på sine kurs. Det er en misforståelse at dette ikke har en helt essensiell plass i Nordenstams lærdom og metodikk.

Jeg har forøvrig også hatt klikkertrenere på mine kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...