Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulveklør


Ara
 Share

Recommended Posts

Vår lille forhund har ulveklør som bare henger å dingler, helt løse. Men disse løse greiene, kan det være til plage for hunden? jeg går mye i skogen, kan hun henge seg opp feks? Jeg er helt grønn på dette, så bare lurer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger de og dingler slik, kan det godt hende det må fjernes kirurgisk.

Men prøv å hold klørne helt kortklipte og se om det blir til noe bry. Fester det seg og oppstår problemer, er det jo det beste alternativet å fjerne dem.

Det er lov så lenge de er til bry for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vi skal ha henne med på en generell helsesjekk neste uke, så skal huske å spørre veterinæren vår da hva hun syns. Hun er også litt for rund, og har litt vel synlige patter. Men de sa hun akuratt var ferdig med løpetida. Så kan jo være pga det? jeg håper inderlig det er sant, og at hun ikke er drektig. Men si at hun i verste fall er det, hva slags muligheter har jeg da? hun er ikke i stand til å være noen god mor slik hun er nå, langt ifra. Jeg håper bare det er pga hun kanskje har hatt valper at pattene er litt mer synlige enn normalt, eller at det har noe med løpetida å gjøre. Det at hun er rund har nok noe med kostholdet hun har hatt,middagsrester. Så tror ikke hun er drektig, men skal få det sjekket opp for å være hundre prosent sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vi skal ha henne med på en generell helsesjekk neste uke, så skal huske å spørre veterinæren vår da hva hun syns. Hun er også litt for rund, og har litt vel synlige patter. Men de sa hun akuratt var ferdig med løpetida. Så kan jo være pga det? jeg håper inderlig det er sant, og at hun ikke er drektig. Men si at hun i verste fall er det, hva slags muligheter har jeg da? hun er ikke i stand til å være noen god mor slik hun er nå, langt ifra. Jeg håper bare det er pga hun kanskje har hatt valper at pattene er litt mer synlige enn normalt, eller at det har noe med løpetida å gjøre. Det at hun er rund har nok noe med kostholdet hun har hatt,middagsrester. Så tror ikke hun er drektig, men skal få det sjekket opp for å være hundre prosent sikker.

Pattene til en hund vil vel alltid være noe forstørret dersom hun har hatt valper tidligere?

Får virkelig håpe hun ikke er drektig, nei.

Ikke vits å fjerne de med det samme iallefall, vent og se om det blir noe problemer, så kan man fjerne de om det oppstår.

Alle hunder blir vel født med ulveklør på fremlabbene? Det har iallefall min hund og mange jeg vet om.

Lykke til hos veterinæren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om hun har hatt valper tidligere. Jeg vet igrunn ikke stort om henne, men ja hvis hun har hatt er jo det en logisk grunn til at de er det . Får satse på det . Angående ulveklørne så lurte jeg bare for jeg ikke har sett slike som var så løse og liksom bare henger der. Men hun har ingen sår eller noe, og det ser helt fint ut. Så hun har jo klart seg med de til nå ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har ulveklør på alle 4 potene. To av dem sitter ganske godt fast og to henger og dingler. Jeg fikk beskjed av dyrlege om at de burde opereres vekk, men at det burde bli gjort mens hunden er valp. Jeg fikk hunden da han var 2,5 år så derfor ble det aldri gjort.

Jeg har ikke hatt noe problemer med ulveklørne og nå er hunden 5 år. De var også veeeldig lange en periode og bød ikke på problemer, men prøv så godt du kan å holde dem korte:-)

Hør med veterinæren du også håper jeg det bare er løpetida og at hun ikke har valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hunden min har ulveklør på alle 4 potene. To av dem sitter ganske godt fast og to henger og dingler. Jeg fikk beskjed av dyrlege om at de burde opereres vekk, men at det burde bli gjort mens hunden er valp. Jeg fikk hunden da han var 2,5 år så derfor ble det aldri gjort.

Jeg har ikke hatt noe problemer med ulveklørne og nå er hunden 5 år. De var også veeeldig lange en periode og bød ikke på problemer, men prøv så godt du kan å holde dem korte:-)

Hør med veterinæren du også håper jeg det bare er løpetida og at hun ikke har valper.

Før klipte man rutinemessig av ulveklørne, på veldig mange raser, når valpene var et par dager gamle. Uten bedøvelse eller noe. Det er ikke lov lenger og regnes som en amputasjon. Noen hunder har ikke ulveklør i det hele tatt, noen har skikkelige klør festa i beinet og noen har bare en sånn skinnbit med en klo på som du og TS beskriver. Eller de kan ha noe midt mellom. Noen raser har flere sett med klør (og skal ha det).

Noen hunder plages med at de henger seg opp og skades når de er helt løse, da kan det være verdt å få dem fjerna. Men jeg ville ikke dopa ned hunden og operert den (selv om operasjonen er liten), hvis den aldri plages med dem og aldri henger seg opp. Se det an.

Får håpe det andre bare er løpetid, for mye mat og inbildt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "vår lille forhund". Har dere henne på for, bør du snakke med eier om akkurat disse tingene, syns jeg. Jeg hadde for mange år tilbake en hund med "løse" ulevklør bak og hadde aldri noen problemer med de, de 16 år hun levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...