Gå til innhold
Hundesonen.no

Grand Danois og... - hvilken rase skal hund nr. 2 være?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg vet at jeg kommer dit hvor jeg ønsker en hund nummer to. :spell:

Jeg vet at hund nummer to IKKE skal være en GD (tror jeg).

Jeg vet at det er fornuftig å vente en stund til, til "guttungen" ikke er tenåring lenger.

Men jeg vet ikke hvilken rase jeg skal velge... :wacko:

Forslag, anyone?

Skrevet

Hmm.

Grunnen til at det (kanskje) ikke blir GD er vel rett og slett størrelsen. I en gitt situasjon er det lettere å håndtere bare èn på 70 kg, blir litt tøffere med 140 kg :hyper:

Tenker vel at hundene i hovedsak skal ha selskap i hverandre, og at vi skal ha selskap i to hunder.

Vi driver ikke med noe spesielt, bare hverdagslydighet og masse turer i skog og mark, enten hjemme eller på fjellet.

Ønsker en hund som er forholdsvis enkel å dressere; men ser ikke etter en typisk bruks-/ arbeids-/ jakthund. (Ææh, har jeg utelukket mange da?!) :twitch: :twitch:

Skrevet

Ser at jeg trenger litt hjelp til å tenke, ja! Takk for det!

Ang størrelse: mindre enn GD.

Jeg er ikke veldig glad i å stelle med pels (kan nok sikkert klare å børste gjennom noe èn gang i uken), så helst korthåret, ser det ut som.

Skrevet

Ser at jeg trenger litt hjelp til å tenke, ja! Takk for det!

Ang størrelse: mindre enn GD.

Jeg er ikke veldig glad i å stelle med pels (kan nok sikkert klare å børste gjennom noe èn gang i uken), så helst korthåret, ser det ut som.

Mindre enn GD er jo alle raser, vær litt mer spesifik, tenker du å enda ha en stor hund, mellomstor eller liten?

Skrevet

Er det noen meninger om ideell alder på "første-mann" før manvelger å ta inn hund nr 2?

Siden jeg har hannhund, ca 2 år, hvilket kjønn velger jeg da?

Skrevet

hviken størrelse vil du ha? :) alt er jo mindre enn GD.

Ellers så anbefaler jeg at hund nr en er 2-3 år før du skaffer neste hund ;)

Hvor mye mosjon daglig? :)

Pinscher er da en mindre hund enn GD, en aktiv og morsom rase som ikke krever mye pelsstell :) Du har jo også whippet, dansksvensk gårdshund, dalmatiner, ridgeback... En haug aktuelle raser alt etter hvor stor du vil ha, utseende, type hund og hvor aktiv du vil være ;)

Skrevet

Jeg slår et slag for shibaen! Haha. ^^ Den er vel egentlig ikke SÅ lett å trene lydighet med, med mindre du har helt fantastisk gode godbiter og hunden er sulten. (Kuro ble METT på valpekurset i går. Huttetu, da ble det vanskelig, da.)

Nei, du får heller tenke litt mer over hva du egentlig vil ha! Eventuelt kikke litt i noen hundebøker og se om du finner noen der og spørre mer spesifikt om dem. :)