Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på slankekur. (Alltid sulten)


Rocket
 Share

Recommended Posts

Kokte eller rå grønnsaker, null kalorier og greit vomfyll. Jeg slanket doberen når jeg fikk henne, begynte med samme for som det dere har, men gikk raskt over til vanlig mat i mindre mengder og vomfyll av grønnsaker (ikke ris/pasta, det har høyt karboinnhold), jeg synes det funket bedre. Jeg brukte (og bruker) V&H, også moste jeg opp grønnsaker i blenderen i store porsjoner (nok til tre og tre dager). Funker like greit sammen med oppbløtt tørrfor.

Sånn bare for å pirke litt, så stemmer det ikke at det er null kalorier i grønnsaker. Kanskje du ikke mente det bokstavelig, men det er greit å presisere ettersom det er mye forvirring rundt mat og ernæring, både i hundeverden og menneskeverden.

Det stemmer derimot at det er lite kalorier i de fleste grønnsaker. Nå vet jeg ikke hvor mye en gjennomsnittlig aktiv hund av moderat størrelse skal ha i seg hver dag (noen som vet?), men jeg regner med at de få kaloriene de får i seg via grønnsaker ikke har så mye å si fra eller til nei.

Som sagt, vet at dette ble pirking. Beklager på forhånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, veldig trist. Ser heldigvis ut til å gå veldig bra tross prognosene! Er ferdig med sin 7ende cellegift kur og har nå en liten pause for å bygge opp skjellettet litt før neste kur. Siste CT/MR bild

Kan jo oppdatere her Vi er nede på 16kg, men mangler en del muskler. Har avsluttet slanking og driver nå å finne en balangsegang på hvor mye mat han skal få uten å gå opp og fremdeles få til muskelby

Posted Images

Skal man slanke sin hund så må man være "beintøff". I mitt tilfelle hjalp det overhodet ikke å gå ned på vanlig fòrmengde, jeg fikk da en hund som var så desperat etter mat at hun var på konstant matjakt 24/7 - utrolig slitsomt for alle parter :ermm:

Jeg gikk over til Specific Weight Reduction, og det funket i vårt tilfelle som bare det! :twitch: Sakte, men sikkert, gikk hun nedover i vekt...

Før slanking veide hun 10,5 kg og i løpet av 1 1/2 - 2 måneder (i fjor sommer) gikk hun ned 1,5 kg. Hun fikk 80 gram (som ble nøye målt) daglig av Spesific fòret. Var det dager med trening og jeg brukte godbiter kuttet jeg ned og ga 70 gram Specific.

Når hun var nede i den vekta jeg var fornøyd med (9 kg), begynte jeg gradvis å fòre henne med normalfòr, dvs jeg blandet halvt om halvt den første tiden før jeg gikk helt over til normalfòr.

I dag får hun normal fòrmengde (1,5 dl) og godbiter på trening, og hun har siden sommeren holdt seg på 9 kg.

Det er en tøff prosess, men går man inn for det så er det ingen "hokus pokus" å slanke en hund :D

Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken hadde faktisk god effekt av å spise kanin, fordi kaninkjøtt er veldig magert, men det må jo ikke gies som eneste kilde over tid, til det er det altfor lite fett. Men det hadde god effekt å gi henne kaninkjøtt som måltid et par dager i uka :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fungerer som oss mennesker.. En hund skal ha så og så mye mat etter str på dyret. Da gjelder det å fordele den mengden ned i heller små posjoner.. Også gjelder det å gi kun hundemat da! Ser ofte at folk klager på vekten på hunden sin, men de serverer masse skvip ved siden av hva hunden faktisk har behov for. Så kreves det jo også at hunden er ofte i bevegelse. En lang tur for oss mennesker, betyr ikke nødvendig at det er en like lang tur for hunden.. Det bør ikke være noe med hokus pokus enn dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fungerer som oss mennesker.. En hund skal ha så og så mye mat etter str på dyret. Da gjelder det å fordele den mengden ned i heller små posjoner.. Også gjelder det å gi kun hundemat da! Ser ofte at folk klager på vekten på hunden sin, men de serverer masse skvip ved siden av hva hunden faktisk har behov for. Så kreves det jo også at hunden er ofte i bevegelse. En lang tur for oss mennesker, betyr ikke nødvendig at det er en like lang tur for hunden.. Det bør ikke være noe med hokus pokus enn dette..

Jeg er veldig enig, det er ikke så mye hokus pokus, men her går det forsåvidt mer ut på å få en person til å faktisk innse hva som trengst, at hunden faktisk får for mye mat ift mosjon. At selv om det er igjen middags rester så er det ikke nødvendigvis bra for bikkja å få dette osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dobbeltpost.

I dag er ikke mindre en 5kg V&H innkjøpt og delt opp i 200g porsjoner ca :) Så nå slipper mammsen å bekymre seg for å måtte dele opp en stund og bikkja får mer fett og proteiner og mindre karbohydrater i kosten :)

Så får vi håpe at det blir endringer i vekta på dyret fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trippelpost. Og litt damputlipp..

HVORDAN skal jeg få henne til å forstå at å ikke gå tur(eventuelt kooooorte turer på10 - 15 min) fordi det er mørkt ute eller dritt vær er en UTROLIG dårlig unnskyldning! Vi bor på vestlandet, selvfølgelig er det drittvær. Det finst refleks og lommelykt om lyset fra gatelyktene ikke er nok. Utav de 7 dagene jeg har vært her har han fått 3 dager med en times tur, 2 dager med kvarters tur (+ 30min jogging med meg ene dagen sent på kvelden, fordi jeg fikk dårlig samvittighet for bikkja) og 2 dager(inkludert idag) med ingenting... Synst det er altfor lite gjennomsnitt jeg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Der en har lyst til å hyle for klart hunden må få tur og mye tur. Ser det på Vorsteh min som har vært mye i ro fordi jeg har vært syk. Hun er tykkere enn vanlig selv om hun ikke har fått mer mat. Så i morgen blir det å ta fram sykkelen og ta tur med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,blir rent gaaaaaal her jeg sitter. Oki greit hun har ei tå som er litt vond i de skoene hun vanligvis går tur i, pga press. Så jeg ba henne prøve et par andre sko, som da viste seg at ikke presset der hun fikk vondt av det andre paret. Problem solved!

Aboslutt ingenting som tilsier at hun ikke kunne gått tur med ham i dag.. Hun er ikke syk eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Da har det skjedd en hel del ting i det siste. Min mor har fått en alvorlig kreft diagnose :( og jeg har tatt over hunden igjen, så nå er tjukkeboll i Sandnes hos meg.

Ift slanking så går vekten til bikkjekreket sakte, men sikkert nedover. Begynner nå å få midje! Og trenger ikke å trykke like mye for å kjenne ryggrad/ribben når man klapper på ham.

V&H Sprint er også innkjøpt samt bajonettsag for å lette oppdelingen, så da mangler det bare å ta en tur innom veterinærkontoret og sjekke vekta hans så jeg kan regne ut formengde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Så trist å høre om moren din Rocket! Høres ut som du er på god vei til en slankere hund.

Ja, veldig trist. Ser heldigvis ut til å gå veldig bra tross prognosene! Er ferdig med sin 7ende cellegift kur og har nå en liten pause for å bygge opp skjellettet litt før neste kur. Siste CT/MR bildene så ganske bra, kreften har trukket seg relativt godt tilbake.

Får vell poste bilde for å vise fremgangen til bikkjekreket!

Juni:

474405_10150892001965423_1615007857_o.jpg

Her om dagen:

396765_10151109944675423_1823149144_n.jpg

(Fant et griseøre på tur :P )

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Så utrolig flinke dere har vært :)

Utrolig leit å høre om moren din, godt å høre at det har trukket seg litt tilbak. STOR klem fra meg :)

Takker så meget :)

Må si meg veldig fornøyd med resultatet ja! Han har fått midje, du ser faktisk ribbebein/brystkassen, overlinjen har forbedret seg myyyye. Blitt mer smidig og spretten på tur og det er tydelig lettere å leke med andre hunder nå. :D Så nå mangler det bare å finne frem litt mer muskler i dyret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kan oppdatere litt til :) Han er nå med meg på jobb på en gård og får løpe litt rundt der. (Løs inne og bundet i langline ute) Blir en del lek da det er en del andre hunder innom iløpet av dagen. Virker som kroppen har stabilisert seg godt og han ser nå slik ut:

post-5310-13609346118197_thumb.jpg post-5310-13609346383461_thumb.jpg

Endret av Rocket
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Stor da eller? :)

jupp, ligger i grenseland av standaren :P Er bare hjemmemålt da, men ligger i overkant av 40cm i høyden. :P Ganske lang i ryggen er han også syns jeg.

Tenker som så at muskler veier jo mer en fett, derfor jeg antar han havner rundt 19kg, men kan godt hende han ender opp nærmere 18. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Kan jo oppdatere her :P Vi er nede på 16kg, men mangler en del muskler. Har avsluttet slanking og driver nå å finne en balangsegang på hvor mye mat han skal få uten å gå opp og fremdeles få til muskelbygging. Skal også inn på et lite forbytte innenfor samme merke straks.

Før og etterbilde: Før 21kg ca, fra 2012. Etterbilder fra nå på fredag, ca 16kg.

Før:
177567_10150888195630423_1184525815_o.jp

413764_10150888195130423_261157319_o.jpg

304286_10150352152095423_706448913_n.jpg



Nå:
10708583_10152311413595423_4322536437477

10669215_10152311387050423_6483614201520

10694368_10152311387210423_2925719006856



Fremdeles en vei og gå, but we are getting there. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...