Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykdommer som gjør hunden aggresiv...?


Caro
 Share

Recommended Posts

heihei, er bar elitt nysgjerrig her, men er det sykdommer som gjør hunder aggresive som finnes?? :)

Hører jo om hunder som plutselig "out of the blue" angriper eier eller annent uten noen grunn...

I bygda jeg bor var det en mann som hadde 2 irske ulvehunder, det var snille og rolige hunder, han var snill med dem og alt var bra. Plutselig en dag klikka det for den ene hunden, det var en helt vanlig dag, var ingen fremmede der og mannen sjøl satt på kjøkkenet...Hunden angrep den andre hunden og prøvde å ta eieren som kom seg såvidt ut og troooor han fikk ut den andre bikkja også det er jeg litt usikker på. Uansett så hadde mannen stått ute å sett inn kjøkken vinduet og sett på bikkja si som raste rundt der inne, skommet ut av kjeften pån, ville øyner og gikk amok på stoler og diverse...

Det hele endte med att eieren skøt bikkja igjennom vinduet...

Hva kan ha skylden i dette?

forresten så var det ikke en lett avgjørelse for eieren å skyte, han var glad i hunden sin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så mangt. Ofte så gjør smerte over lengre tid slikt utfall, ikke bare sykdom.

En kunde av meg ble kraftig bitt av egen hund, måtte sy totalt 30 sting forskjellige steder. Hunden hadde aldri vist tegn til agressjon eller usikkerhet ovenfor noe. Hun hadde kommet hjem fra jobb, koste litt med hunden også smalt det bare. Hun dro til vetrinær for å sjekke om hunden var bra, for det stemte ikke at hunden skulle bite uten grunn. Viste seg at det var noe med tennene, en tann som hadde knekt og blitt kraftig betent, og i følge vetrinær hadde hunden hatt ekstremt store smerter i flere mnd. Hunden trakk noen tenner, og ble blid som en sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernesvulst. Ikke så sjelden som man skulle tro.

Vi hadde en familiehund ( blanding ) som fikk det. Snill som et lam i 2 år og plutselig - ut av det blå - ble hun rabiat. Vi var i stua ( så på tv eller noe, husker ikke ) når Bonnie plutselig angrep tapeten i gangen. Hun roet seg etterhvert da ( mamma lukket døra inn til gangen ) og da bar det rett til dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hunder med smerter kan få et enormt sinne. De vil hvertfall tåle mindre og ikke like berøring der smerten er. Det beste er nok å gå til dyrelegen for helsesjekk. Skyte individer med helseproblemer er helt feil.

Ja enig i å skyte hunden ikke var det rette, men han var en gammeldags mann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig i å skyte hunden ikke var det rette, men han var en gammeldags mann. :)

Likevel har han for lite peiling på hunder, og synd er det ikke i han. Normalt ville folk tatt med hunden til legen for sjekk. Det skal godt gjøres at hunden ikke har vist tegn til smerter tidligere før dette utfallet skjedde. Så er det jo et spørsmål om denne eieren har hatt en svikt i rutinene ved årlig helsesjekk og dermed oversett helseproblemer som har dukket opp. Eieren har endel ansvar når den har hund, å ta hunden med til årlig helsesjekk er et ansvar. Det kunne gått utover andre enn stolene om det hadde skjedd på feil sted og feil tid. Jeg tviler på at hunden plutselig bare gikk amok en dag pga. smerter, den må ha vist smerter i lengre tid for de holder ut lenge før det klikker for dem.. De viser noe av samme tegn som vi viser.. Små gretten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så feil å skyte en syk hund jeg da. Selv om det kanskje kunne vært fikset på.

Jeg har også hørt om et par hunder, en schäfer og en blanding, som plutselig gikk til angrep på eier. Det rare med schäferen var at han bare beit og hoppet glad rundt etterpå, ikke et blindt og vedvarende raseri. Men utgangen var jo den samme for begge hundene. Schäferen var forøvrig 4 år, blandingen 7-8. Begge hundene hadde hjernesvulst.

Selv har jeg hatt en hund med epilepsi, og han var ganske lumsk og "skummel" etter et anfall. Grunnet i at han var desorientert og usikker. Han ble normal etter noen minutter, men jeg er ikke i tvil om at han kunne ha bitt om jeg presset ham ved å f.eks. klappe ham når han knurret. Han var som sagt ikke seg selv. Hunden ble 4,5 år gammel.

Ellers var det noen bekjente av mamma og pappa som hadde noen collier for ørten år siden som ble små aggressive og glefsete når de var 2-4 år gamle. De hadde rasen i flere omganger og alle ble slik, jeg mener de på det tispunktet sa dette var et problem collier hadde. Men skal ikke si det med noen sikkerhet, jeg var vel rundt 10 når deres siste collie døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel har han for lite peiling på hunder, og synd er det ikke i han. Normalt ville folk tatt med hunden til legen for sjekk. Det skal godt gjøres at hunden ikke har vist tegn til smerter tidligere før dette utfallet skjedde. Så er det jo et spørsmål om denne eieren har hatt en svikt i rutinene ved årlig helsesjekk og dermed oversett helseproblemer som har dukket opp. Eieren har endel ansvar når den har hund, å ta hunden med til årlig helsesjekk er et ansvar. Det kunne gått utover andre enn stolene om det hadde skjedd på feil sted og feil tid. Jeg tviler på at hunden plutselig bare gikk amok en dag pga. smerter, den må ha vist smerter i lengre tid for de holder ut lenge før det klikker for dem.. De viser noe av samme tegn som vi viser.. Små gretten osv.

Ja, for når bikkja løper helt gæren ute på gårdsplassen og angriper alt som prøver å komme i nærheten (som det hørtes ut var tilfellet på eksempelet) så er det helt klart det beste å risikere liv og lemmer på både eier og veterinær for å ta den til dyrlegen for å sette en sprøyte i stedet for å skyte hunden.

Rabies kan jo også være et eksempel på sykdom som gjør hunden agressiv, men den finnes jo ikke i Norge ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for når bikkja løper helt gæren ute på gårdsplassen og angriper alt som prøver å komme i nærheten (som det hørtes ut var tilfellet på eksempelet) så er det helt klart det beste å risikere liv og lemmer på både eier og veterinær for å ta den til dyrlegen for å sette en sprøyte i stedet for å skyte hunden.

Rabies kan jo også være et eksempel på sykdom som gjør hunden agressiv, men den finnes jo ikke i Norge ;)

Tror antakelig det var det han tenkte også, ikke fristende å gå inn til en vill og ustyrlig full voksen irsk ulvehund...

Hva er rabis slik egentlig? har o hørt det bli nevnt og alt sånn, men aldri noen spesific liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror antakelig det var det han tenkte også, ikke fristende å gå inn til en vill og ustyrlig full voksen irsk ulvehund...

Hva er rabis slik egentlig? har o hørt det bli nevnt og alt sånn, men aldri noen spesific liksom.

Rabies er en veldig trasig virussykdom som kan overføre fra hund til menneske. Det er derfor man må rabiesvaksinere om man skal ha med hund fra utlandet. Rabies har ikke vært i Norge på et par hundre år, og de vil gjerne fortsette å ha det slik ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabies er en veldig trasig virussykdom som kan overføre fra hund til menneske. Det er derfor man må rabiesvaksinere om man skal ha med hund fra utlandet. Rabies har ikke vært i Norge på et par hundre år, og de vil gjerne fortsette å ha det slik ;)

Såååå hvis mennesker får det blir de veldig "aggresive" og da eller bare syke? :) kan alltids google det jeg altså, men er litt kjekt å høre hva andre sier om det...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøfrost: Har collier slike problemer? har alltid sett på dem som fantastiske Lassier og kose hunder, men må jo tydlig være noe rart siden alle hundene ble slik...:S

Jeg kjenner ikke til rasen så godt at jeg kan svare på dette. Men siden dette er 25 år siden og bakover så kan det jo være det er et problem de har fått under kontroll på rasen. Kanskje var det bare et gemyttproblem på enkelte linjer? Som sagt, dette vet jeg ikke. Jeg vet bare at 2 av colliene til dette ekteparet har glefset til meg, mens jeg aldri har sett slike tendenser på de colliene jeg har sett nå i voksen alder og 20 år seinere.

Såååå hvis mennesker får det blir de veldig "aggresive" og da eller bare syke? :) kan alltids google det jeg altså, men er litt kjekt å høre hva andre sier om det... :)

Man blir ikke nødvendigvis aggressiv av rabies, hverken folk eller hunder/andre dyr. Det som derimot skjer med alle er at man blir fryktelig tørst, men svelg og tunge er så oppsvulmet at man ikke kan svelge. man blir dehydrert, desorientert, svak, avmagret og desperat. Så ja, noen blir aggressive som en konsekvens. Andre blir unaturlig tillitsfulle uten å vise aggressive tegn (men kan godt finne på å bite alikevel). Det klassiske med den illsinte hunden med fråden som står skjer bare med noen. I DK f.eks. så rører man ikke flaggermus som kryper rundt på bakken. Da flaggermus er det dyret som bærer rabiessmitten, først og fremst, i DK. Ikke rev som i enkelte andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det ikke er svulst i hjernen, så kan det jo være at visse funksjoner i hjernen fungerer dårligere og gir agressivitet :) Mennesker kan jo ha alle mulige slags psykiske sykdommer, hvorfor skal ikke det generelt sett kunne gjelde hunder også? Nå tenker jeg ikke at akkuratt denn og denn sykdommen kan oversettes til hund, men bare generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til rasen så godt at jeg kan svare på dette. Men siden dette er 25 år siden og bakover så kan det jo være det er et problem de har fått under kontroll på rasen. Kanskje var det bare et gemyttproblem på enkelte linjer? Som sagt, dette vet jeg ikke. Jeg vet bare at 2 av colliene til dette ekteparet har glefset til meg, mens jeg aldri har sett slike tendenser på de colliene jeg har sett nå i voksen alder og 20 år seinere.

Man blir ikke nødvendigvis aggressiv av rabies, hverken folk eller hunder/andre dyr. Det som derimot skjer med alle er at man blir fryktelig tørst, men svelg og tunge er så oppsvulmet at man ikke kan svelge. man blir dehydrert, desorientert, svak, avmagret og desperat. Så ja, noen blir aggressive som en konsekvens. Andre blir unaturlig tillitsfulle uten å vise aggressive tegn (men kan godt finne på å bite alikevel). Det klassiske med den illsinte hunden med fråden som står skjer bare med noen. I DK f.eks. så rører man ikke flaggermus som kryper rundt på bakken. Da flaggermus er det dyret som bærer rabiessmitten, først og fremst, i DK. Ikke rev som i enkelte andre områder.

Nei, det er sant. Men nevnte det her fordi aggressjon er et ganske så vanlig tegn. Frykt for vann er vel også ett om jeg ikke husker helt feil, men er jo som du sier forskjellige symptomer i forskjellige hunder og ikke alle vil bli aggressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Likevel har han for lite peiling på hunder, og synd er det ikke i han. Normalt ville folk tatt med hunden til legen for sjekk. Det skal godt gjøres at hunden ikke har vist tegn til smerter tidligere før dette utfallet skjedde. Så er det jo et spørsmål om denne eieren har hatt en svikt i rutinene ved årlig helsesjekk og dermed oversett helseproblemer som har dukket opp. Eieren har endel ansvar når den har hund, å ta hunden med til årlig helsesjekk er et ansvar. Det kunne gått utover andre enn stolene om det hadde skjedd på feil sted og feil tid. Jeg tviler på at hunden plutselig bare gikk amok en dag pga. smerter, den må ha vist smerter i lengre tid for de holder ut lenge før det klikker for dem.. De viser noe av samme tegn som vi viser.. Små gretten osv.

Og det slår deg som en god ide å bare gå inn å hente en Irsk Ulvehund i fullt raserianfall fordi?

Synes det er helt greit at han skjøt hunden jeg - og som mannen så hadde vel jeg også gitt **** i hvorfor bikkja gikk bananas, mitt hovedfokus ville vært å få stoppet galskapen (les, redde husets andre hund f.eks.).

Kjenner at jeg ikke er så innmari opptatt av hvorfor bikkjer klikker i vinkel - er de en fare for seg selv og omgivelsene så bør den dø og da er det samme pokker hvordan den dævver tenker jeg, bare den dævver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det slår deg som en god ide å bare gå inn å hente en Irsk Ulvehund i fullt raserianfall fordi?

Synes det er helt greit at han skjøt hunden jeg - og som mannen så hadde vel jeg også gitt **** i hvorfor bikkja gikk bananas, mitt hovedfokus ville vært å få stoppet galskapen (les, redde husets andre hund f.eks.).

Kjenner at jeg ikke er så innmari opptatt av hvorfor bikkjer klikker i vinkel - er de en fare for seg selv og omgivelsene så bør den dø og da er det samme pokker hvordan den dævver tenker jeg, bare den dævver.

Amen..

Jeg er veldig glad for at Bonnie ble leid rett til vetten..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om flere tilfeller av plutselige aggresjonsanfall hos hund (bla her inne), hvor det viste seg at den hadde hjernesvulst.

Det står ingenting i start inlegget at denne hadde rabies. Det kan være tannverk/betennelse, kreft i testikkel, betente ører, en gammel skade osv. Rabies påstand blir for dumt...

Det er da heller ingen som har påstått at hunden TS nevner hadde rabies? Det er det en som nevner at rabies også er en sykdom som kan gjøre dyr aggressive, men at den ikke finnes i Norge. En annen som lurer på hva rabies er, og noen svar på det.

Det er også dumt å svare uten å ha lest det man svarer på ordentlig ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...